Bild
Nästa artikel

Tesla Model S brann – igen

Nyheter

Tesla hemsöks av bilbränder. Nu har den tredje bilen på bara sex veckor fattat eld efter en olycka. Och återigen störtdök aktien.

Tesla har lyckats skapa mycket uppståndelse kring den lyxigare elbilen Model S, men de senaste veckornas skriverier har mestadels bestått av oönskad uppmärksamhet. Och nu är det dags igen, när en Model S för tredje gången på bara sex veckor har börjat brinna efter en trafikolycka, den här gången i Tennessee.

Den här gången körde föraren över ett föremål som träffade underredet på Teslan och startade en brand i de elektriska systemen. Underredet har en skyddsplåt som ska skydda batteriet, och för tillfället vet inte Tesla om batteriet var inblandat i branden.

Inga tecken på fel
Första branden i en Tesla Model S, i närheten av Seattle, orsakades av att ett metallföremål i vägen gjorde hål i underredets skyddande plåt. Då hittade myndigheterna inga tecken på att branden skulle ha orsakats av ett fel på bilen. Den andra branden orsakades av att en förare i Mexiko körde över en rondell, genom en betongmur och in i ett träd.

Ingen av bränderna har orsakat några personskador. Teslas varumärke är inte lika oskatt. Aktien har rasat med 27 procent sedan den första branden och bara den här veckan har den haft sitt högsta fall hittills sedan maj 2012.

Diskutera: Hur ser du på den senaste Teslabranden?

Kommentarer

#1
2013-11-08 15:34

Med tanke på hur ofta batterier i diverse olika applikationer kan svälla eller börja brinna så är det kanske inte så konstigt. Själv har jag drabbats av batterirelaterade incidenter på både laptop, mobil och eltandborste ...

#2
2013-11-08 16:02

Jag - och sedermera vi i familjen - har faktiskt aldrig drabbats av batteriknas. Men den här "pansarplåten" under bilen kan sannerligen inte vara särskilt tjock, då den inte verkar tåla uppfladdrande metallföremål på vägbanan (och den kan inte vara för tjock heller, för då kommer den att väga bly).
Inte för att jag vill låta skeptisk eller så, men här blottas en ny säkerhetsrisk i elbilar med så här stora batteripack. Och hur blir det vid en gammal hederlig krock, till exempel en rejäl påkörning från sidan? Börjar hela golvet brinna (explodera?) inom sekunder, eller vad? Nu vill jag inte se några inlägg från Mistro, i vilka han anklagar mig för någon typ av "haha"-attityd. Men seriöst, det här låter ju lite så där.

#4
2013-11-08 16:48

Nu brinner ju andra märken också...Mercedes inkluderat.

Tycker man kan vänta att dra slutsatser och visa skadeglädje innan vi vet mer och om Tesla verkligen drabbas OFTARE än andra märken.

#6
2013-11-08 18:43

Okay, bilar krockar och brinner. En på 750 per år. Det finns 20000 model S. Någon som kan matte?

Jag ser detta som ett tillfälle att köpa fler tesla aktier. Alla tre gångerna som model S brunnit har aktien gått ned 20 dollar.

bottenskyddet är 6mm aluminium. Hur tjock är en bensintank och hur många går det hål i och börjar brinna?

Ska vi kanske skänka en tanke till alla de Teslor som varit med om massiva krockar och inte brunnit? och komma ihåg att den var säkraste bilen som NHTSA testat?

#7
2013-11-08 18:54

Att bensin kan brinna doktorn .. tror jag nog de flesta vet. Men att 3 Teslor börjar brinna inom 6 veckor .. och i något fall för att det fanns ett föremål på vägen .. Är faktiskt anmärkningsvärt.
.
Men jag vill gärna tillägga att; eldbilen Tesla ändå inte är aktuell för mej ;o)

#8
2013-11-08 19:08

Nä, jag är inte skriv- eller läskunnig alls Kapten..., är du ens tillnärmelsevis seriös?

Teslan fick NHTSA's bästa krockbetyg nånsin. Det är all fakta som finns nu.

Att tre bilar fattat eld av knappt 20.000 sålda kan ingen dra några slutsatser av ännu. Skulle det visa sig att bilarna fattar eld lättare än konventionella eller att batteripaketet är för oskyddat för vissa krock-scenarion så är det illa men det vet ingen i nuläget.

Tesla Model S är den bil som sålt bäst i år i 8 av 25 av USA's mest välbeställda postnummer-områden, (zip-code areas). Jag förstår att det stör...

#9
2013-11-08 19:36

Tesla själva säger att kraften för att penetrera den sex mm tjocka plåten under batteriet behöver vara 25 ton. Kan man läsa på Teslas blogg.
http://www.teslamotors.com/blog/model-s-fire

#10
2013-11-08 20:12

25 ton fjäder då Previa .. För om ett föremål som finns i gatan ska kunna penetrera "skyddspansret" måste föremålet väl innehålla någon form av pansarbrytande stridsspets och en förinställd riktverkan, som dessutom antänds med flerdubbel kraft .. just när eldfordonet passerar över ..
Det ligger förvisso mycket skräp på vissa gator .. Meeeen .. Här finns stor anledning för skepticism till förklaringarna ..

#11
2013-11-09 10:42

Inga bränder är förstås att föredra i någon bil och Tesla specifikt som dessutom är en elbil behöver absolut ingen mer negativ feedback än vad som redan är skapat det senaste seklet.
Tesla S skall vara den krocksäkraste bilen någonsin och att den nu kan börja brinna vid en krock är därför märkligt.

Givetvis arbetar varje tillverkare på högtryck när det blir fel på bilar som kan innebära en livsfara och Tesla är absolut inget undantag.
Aktien sjunker alltså 27% för att 3 bilar har brunnit och fokus på lilla Tesla blir enormt!
Samtidigt brinner mängder utav andra bilar varje dag utav olika anledningar men utav detta blir det ingen världssensation.

Själv har jag funderat på hur man så snabbt har ordnat med säkerhetsbiten då bilarna numera kan byta ut batteriet ( i laddstationer ) vilket måste ha inneburit en rad problem?
Är det dessa nyare bilar som har drabbats eller de äldre?

#12
2013-11-09 12:03

Rålle skriver att Teslan fick NHTSA's bästa krockbetyg nånsin. Det må vara hur det vill med den saken, men Teslan tål uppenbarligen inte att ett litet metallföremål fladdrar upp under bilen ... Jag förstår att det stör - eller hur var det nu igen?!

Och om nu den här "pansarplåten" är gjord av aluminium - som någon skrev nedan - förstår jag inte hur den fick namnet "pansarplåt".

#13
2013-11-09 12:53

Och Mercedes tål inte att köras i vanligt svenskt väglag utan att rosta upp helt och hållet. Det kan jag och en bekant bevittna. Vars bil som blev med i ett reportage här i VIB tack vare mig. Prata gärna med Boo Wennerberg på VIB. Och de bilarna var inte de enda visade det sig senare...... Vilket är mest allvarligt jämfört med Tesla? Så man kan undra vad Mercedes har för billig återvinningsplåt som rostar så något förskräckligt, så det är varken pansarplåt eller aluminium står helt klart. Nej, jag föredrar nog Tesla.

http://www.begkopguiden.se/test/mercedes/e-klass/824

http://www.begkopguiden.se/test/mercedes/e-klass/823

http://www.vibilagare.se/reportage/mercedes-morkar-om-rosten-15442

http://www.autobild.de/artikel/rost-skandal-bei-mercedes-benz-723004.html

#18
2013-11-09 14:58

Jag satt för första gången i en Tesla S idag och kan bara säga att habegäret växte något enormt.
Ett chassi som visade uppbyggnaden fanns bredvid och ingav en enorm kvalitetskänsla även under det fantastiska skalet.

#19
2013-11-09 15:42

Tesla ska ha all heder för de tillverkar bra elbilar med ett stort habegär. Skönt att en elbil inte behöver se ut som något katten släpat in. Jag hoppas att de tillverkar fler modeller.

#23
2013-11-09 17:14

Who?

#24
2013-11-09 18:21

Har ni möjlighet så gå och titta och känn på em Tesla, jag tror de flesta som gjort det kommer att vilja ha en.
50 mils räckvidd är för mig ok och gör Tesla som i andra länder, dvs monterar laddstolpar som laddar 40 mil på en halvtimma helt gratis, ja då är det fantastiskt.

Vad gäller bränderna så brinner ju även vanliga bilar vid krascher, senast idag en brand rapporterad i Sverige.

#25
2013-11-09 19:20

Så är det "Kapten",..det är faktiskt ganska lätt att tolka dig som just "elbilshatare" liksom folk kan tolka mig som att jag är en "elbilsälskare" eller "baguett", ...men jag tror dig på ditt ord så vi kan väl lägga ner tjabblet och diskutera sak istället?

#27
2013-11-09 20:35

Håller med 2TT2 ..
Exakt så e ni ..
.
:o)

#28
2013-11-09 20:35

Mistro, jag förstår bara inte vad som kunde tolkas som en attack på Tesla och elbilar i mina tre första inlägg men visst, vi kan strunta i det.

#29
2013-11-09 20:39

@junkers

Tesla verkar onekligen vara det mest attraktiva elbilsalternativet idag.

#30
2013-11-09 21:38

Nu vill jag förstås kunna köra mer än 50 mil .. Men annars håller jag med .. Teslan är läcker ..

#31
2013-11-10 14:55

KaptenOberkomman har rätt:
Varför skriva pansarplåt när plåten är inte av sådant material? Pansar penetreras inte ens av kulor… än mindre av bråte som man råkar köra på.

#32
2013-11-10 16:26

Det kan vara en förstärkt plåt men att det är "pansarplåt" betvivlar jag.

#33
2013-11-10 16:47

Naturligtvis är pansarplåt mest ett försäljarsnack, det trodde jag de flesta begrep.
Plåten är ju en 6,35mm aluminiumplåt och den har ingen likhet med pansarplåt, men den anses väl utgöra det skydd som den beräknats för.
Bättre hade naturligtvis varit en enskikts kompositplatta eller ännu hellre en flerskikts, det hade inte blivit tyngre, men avsevärt dyrare och frågan är ju egentligen hur långt man ska gå?
Om nu den här järnbalken slagit upp med den här kraften som man angett hade den förmodligen gått, inte bara genom golvet, utan också genom taket på en konventionell bil.
Då gäller det ju att ingen befinner sig i skottlinjen.

#34
2013-11-10 16:50

Bortom, där har du helt fel, idag skjuter man lätt genom pansarplåt med standardammunition.
http://www.inetres.com/gp/military/infantry/mg/50_ammo.html

#35
2013-11-11 10:18

Definition av pansarplåt är luddig.
Pansar är något som skyddar.
Vad som kallas pansarplåt eller inte är relativt godtyckligt.

#36
2013-11-11 10:36

Tja - här i stan brinner det oftast minst 1 bil varje natt så nån Tesla mer eller mindre är väl inte så dramatiskt...:)

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kude stänga av adBlocker!