Nästa artikel
Vi minns: Så blev bilåret 2013 – del 1
Årskrönika

Vi minns: Så blev bilåret 2013 – del 1

Publicerad 29 december 2013
Vi Bilägares Calle Carlquist minns bilåret som gått. Vad är, egentligen, värt att belasta minnet med från 2013? Lugn, här kommer facit.

Årets snygging:
Här är kadern av tyckarproffs inte riktigt klara ännu men det mesta pekar på Maserati – i år igen. Ghibli den här gången.

Årets dyraste:
En av de 39 byggda Ferrari GTO, den här var från 1963, inhandlades för 52 miljoner på auktion under året. Dollar, sa vi det? Det blir cirka 330 miljoner kronor det.

Årets 30-åringar:
Funderar du på att smita från bilskatten 2014 får vi föreslå dessa modeller som nu träder in i gratisåkarnas paradis: Fiat Uno (bilden), Opel Corsa, Peugeot 205, Renault 11, Citroën BX, Mercedes-Benz 190, Ford Sierra, Audi 100 Avant, BMW 3-serie E30, Toyota Camry, Nissan Prairie, Mazda 626, Honda Prelude och Chevrolet Corvette C4 – fast i det senare fallet får du nog kompensera med en saftig bensinskatt och vill du verkligen ha en Renault 11?

Årets projektbil:
Rödluvan, vår röda Volkswagen 1500 S från 1965, gick som en saga genom flera nummer under året, innan allt tog slut när en spekulant köpte bilen alldeles osedd. Han försvann invirad i filtar och overaller eftersom Rödluvan saknade värme trots att hon utstrålade så mycket sådan.

Årets Saab:
De sista 78 bilarna som såldes på konkursförvaltarens auktion under våren. Sju exemplar av 9-5 SportCombi, som ju aldrig hann gå i serieproduktion, såldes. Den dyraste av dem inbringade 364 000 kronor. En V6-försedd 9-4X, suv-modellen GM byggde 700 exemplar av i Mexiko, gick för 350 000 kronor. Bara 14 av auktionens bilar stannade i Sverige. De flesta gick till Nederländerna och Tyskland. Tretton miljoner kronor in i konkursboet blev det för tidernas sista (?) stora Saabförsäljning.

Missa inte del 2 och 3 av Calle Carlquists årskrönika de närmaste dagarna!

Diskutera: Vad tycker du om bilåret 2013?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-01-04 18:39
Roger Skagerström

Vetefasen om jag håller med om att Ghilbi ens är snygg... Dom där fläskiga höfterna bak ser mer rultiga ut än eleganta eller kraftfulla.