Nästa artikel
Vi minns: Så blev bilåret 2013 – del 1
Årskrönika

Vi minns: Så blev bilåret 2013 – del 1

Publicerad 29 december 2013
Vi Bilägares Calle Carlquist minns bilåret som gått. Vad är, egentligen, värt att belasta minnet med från 2013? Lugn, här kommer facit.

Årets snygging:
Här är kadern av tyckarproffs inte riktigt klara ännu men det mesta pekar på Maserati – i år igen. Ghibli den här gången.

Årets dyraste:
En av de 39 byggda Ferrari GTO, den här var från 1963, inhandlades för 52 miljoner på auktion under året. Dollar, sa vi det? Det blir cirka 330 miljoner kronor det.

Årets 30-åringar:
Funderar du på att smita från bilskatten 2014 får vi föreslå dessa modeller som nu träder in i gratisåkarnas paradis: Fiat Uno (bilden), Opel Corsa, Peugeot 205, Renault 11, Citroën BX, Mercedes-Benz 190, Ford Sierra, Audi 100 Avant, BMW 3-serie E30, Toyota Camry, Nissan Prairie, Mazda 626, Honda Prelude och Chevrolet Corvette C4 – fast i det senare fallet får du nog kompensera med en saftig bensinskatt och vill du verkligen ha en Renault 11?

Årets projektbil:
Rödluvan, vår röda Volkswagen 1500 S från 1965, gick som en saga genom flera nummer under året, innan allt tog slut när en spekulant köpte bilen alldeles osedd. Han försvann invirad i filtar och overaller eftersom Rödluvan saknade värme trots att hon utstrålade så mycket sådan.

Årets Saab:
De sista 78 bilarna som såldes på konkursförvaltarens auktion under våren. Sju exemplar av 9-5 SportCombi, som ju aldrig hann gå i serieproduktion, såldes. Den dyraste av dem inbringade 364 000 kronor. En V6-försedd 9-4X, suv-modellen GM byggde 700 exemplar av i Mexiko, gick för 350 000 kronor. Bara 14 av auktionens bilar stannade i Sverige. De flesta gick till Nederländerna och Tyskland. Tretton miljoner kronor in i konkursboet blev det för tidernas sista (?) stora Saabförsäljning.

Missa inte del 2 och 3 av Calle Carlquists årskrönika de närmaste dagarna!

Diskutera: Vad tycker du om bilåret 2013?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-01-04 18:39
Roger Skagerström

Vetefasen om jag håller med om att Ghilbi ens är snygg... Dom där fläskiga höfterna bak ser mer rultiga ut än eleganta eller kraftfulla.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.