Nästa artikel
Nya Saab 9-5 fick puttas av färjan
Ledare

Nya Saab 9-5 fick puttas av färjan

Publicerad 21 januari 2011 (uppdaterad 8 maj 2014)
"När vår långtestbil vägrade att starta lämnades inget annat val än att putta den av färjan", skriver Niklas Carle i sin ledare om Saab 9-5.

En vecka tog det för den journalistiska nyfikenheten att förvandlas till frustration. Varje morgon öppnade Vi Bilägares journalister mailboxen med en grävande iver för att få ett svar på vad det var som hade hänt med de två Saab 9-5 som passerat vårt testgarage.

Den första bilen – en av de tidigast tillverkade och tillika en demobil inlånad från tillverkaren – hade plötsligt vägrat starta efter ett tankstopp. Med visst vemod gav vi bilen en känga och presenterade en rad tekniska problem i det test som publicerades i nummer 13/2010.

Reaktionerna från läsarna lät inte vänta på sig och på hemsidan haglade kommentarerna. Fem månader senare befinner sig underteckad på en bilfärja efter avslutad familjesemester i Göteborg.

När vår långtestbil, som är tillverkad över 1 000 bilar senare än demobilen från augusti, vägrar att starta lämnas inget annat val än att putta den av färjan efter det att bakomvarande släppts förbi. Med låst tändning och uppmaning att serva rattlåset blir bilen stående i den flaskhals som utgör länk mellan fastland och båt.

Under den kommande kvarten börjar temperaturskillnaden mellan strängvinter och gemytlig bilkupé att suddas ut och grannen tillkallas för att ta hand om de yngsta i bilen vilka fortfarande sover efter 45 tysta och sköna landsvägsmil.

Så händer det. Ett sista tryck på startknappen gör att bilen hoppar igång. Undsättningen avblåses och bilen fraktas stadigt och tryggt de sista kilometrarna till bostaden.

Långtestrapporten som hamnar på reporter Schultz bord skapar huvudbry och vid det här laget har även en läsare hört av sig med samma problem.

Fem dagar innan pressläggning skickas ett mail till Saab i vilket vi beskriver våra problem och ställer tre tekniska frågor som har med detta att göra. I korthet: Hur många är drabbade? Finns det någon lösning? Hur kommer problemet att hanteras hos verkstäderna?

När tidningen skickas till tryck har vi fortfarande inte hört något från Saab. (Saab har nu, en månad efter att frågan ställdes, svarat.)

Som förare av bilen tvingas jag hela tiden kalkylera med att den plötsligt inte kommer att starta, vilket både lägger sordin och begränsar nyttjandet. Hur länge vi kommer att få dras med denna ovetskap är också höjt i dunkel.  

Information har alltid varit en källa till makt på samma sätt som avsaknad av den har varit en källa till osäkerhet och ilska. Att Saab inte lyckades få fram ett svar under de fem dagar som var kvar till pressläggning av detta nummer kan jag inte annat än att se som ytterst märkligt.

På grund av bristande information skapas inte bara tidigare nämnda osäkerhet och ilska, utan även en grogrund för spekulation. Detta i sin tur kan få oproportionerligt stora dimensioner då en enskild person i dagsläget har flera effektiva kanaler att nå den stora massan genom, vilka i sin tur spekulerar vidare.

Bilproblemet i sig kan vi leva med, så länge vi vet att det finns en lösning runt hörnet. Av de modeller som lanseras på marknaden är få felfria från början. Detta är inget som är unikt för Saab. Det som däremot gör att denna historia sticker ut är att felet belysts från fel ände. Ingen information rörande redaktionens Saab 9-5 har behandlat några elektroniska problem.

Den enda återkallelelsen som kommit har rört krockkudden på förarsidan, vilken snabbt och smärtfritt byttes ut av verkstaden.

Företag som tagit skada av ett dåligt informationsflöde finns det många exempel på. Vem minns inte soppan kring Mercedes A-klass i slutet på 90-talet? Jag säger inte att problemen med vår bil tillnärmelsevis är lika allvarliga, men hanteringen av kunden – Sveriges största biltidning – är i detta fall anmärkningsvärt dålig.

Som granskande organ i bilbranschen ägnar vi oss inte åt spekulationer, vilket gör att vi kommer att återkomma i ärendet. Förhoppningsvis med en lösning från Saab i bagaget. För jag hoppas innerligt att de har en på gång.

NIKLAS CARLE
Redaktionschef Vi Bilägare
niklas.carle@vibilagare.se

Läs mer om långteststallet och problemen för nya Saab 9-5 i Vi Bilägare nummer 1/2011, tidningen finns i butik från 25 januari.

Läs mer i Vi Bilägare 1/2011:

» Läs mer om Vi Bilägares nya långteststall i nummer 1/2011. I år ska Dacia Duster, Ford C-Max, Opel Meriva, Saab 9-5 och Volvo V60 testas under minst 4 000 mil.

» Läs dessutom första testrapporten om problemen nya Saab 9-5 råkat ut för.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#133 • Uppdaterat: 2011-01-27 21:34
MR X (ej verifierad)

Hade jag haft familj och om läget hade varit stabilare för Saab, hade jag valt en ny 9-5:a utan tvekan! :) Skall se hur min nya countryman fungerar? Man vet ju inte hur den kommer hålla? Därför är det skönt att veta att man kan lita på saabcaben. Just in case?! ;)
Och Jarl? Hur oändligt många toyotor har Toyota inte tvingats återkalla? Och om man nu gör så fantastiska bilar? Varför gick toytas högsta chef ut och bad hela världen om ursäkt med skamfyllt böjt huvud för sina undermåliga produkter?? och varför ligger Toyota i rättstvist i USA med kunder som skadats av att köra bilarna? Man skall inte kasta sten när man sitter i glashus! ;)

#134 • Uppdaterat: 2011-02-04 14:36
VolvoSven (ej verifierad)

Hur var det med den V70 som ViB långtidstestade? Den fick ju problem med tändningslåset så den inte gick att starta. Har ni mailat Volvo och frågat om de hittat vad som orsakade felet och om de lyckats åtgärda det? De kanske borde återkalla alla V70 och kontrollera så det inte händer igen för det har garanterat hänt på mer än en salubil och en förseriebil. Kan man inte lita på att nyckeln går att vrida runt så motorn startar så törs i alla fall inte jag köpa en Volvo igen. Tänk att bli stående med hela familjen i bilen. Nudge, nudge...

#135 • Uppdaterat: 2011-02-07 22:39
Frank W (ej verifierad)

Jag tror dom flesta uppskattar en kritiskt kransking. Men jag tror även dom flesta förstår att bilen är ny, det är många av oss som köpt nya bilar av olika märken som haft problem i början, det är en del av köpet tyvärr, om du inte köper Asiatiskt förstås. Men utan att veta bättre, så köper folk asiatiskt för att få ett transportmedel, har inget med hjärtat att göra, som vi andra som köper Svensk, tyskt eller varför inte brittiskt. Har man bestämmt sig så blir det nog SAAB trots artiklar som denna. Mvh Frank V70 3.2

#136 • Uppdaterat: 2011-02-19 16:40
Erni med Wetet Kräsen (ej verifierad)

S ämst A v A lla B ilar !
SAAB är och har alltid varit ett äkta "kalkonmärke"
Jag åker mycket speciellt på E6an. Oavsett var, SAAB är överrepresenterat med haverier på vägrenen. Det är 9-5 or lika mycket som 9-3or. Att man bara håller på!?
De som åker SAAB är tjänstebilsförare som påtvingats ödet att riskera sittande i vägrenen. Andra gruppen SAAB-åkande är de som inte har det minsta kunskap om bilar/saknar bilintresse!
Nya 9-5ans många problem har jag sett på nära håll, det är verklighet,
Logiskt! Hur ska ett företag som är konkursmässigt kunna utveckla en kvalitetsbil? Alla SAAB som säljs är en sorts B-prototyper.
Rabatterna är enda argumentet i företagsvärlden vid tjänstebilsupphandling. dessa är så stora att det aldrig kan bli lönsamhet för SAAB. Gör världen befriad från dessa kvalitetsbefriade fordon, inte är det många som kommer sakna dem.
Låt ingenjörerna i Trollhättan utveckla t ex vågkraften eller annan framtidsorienterad produktutveckling istället. Alla skulle tjäna på detta.

#137 • Uppdaterat: 2011-02-19 16:50
Lasse (vagnparksansvarig) (ej verifierad)

Äntligen är det någon tidning som tar upp verkligheten med SAAB.
Auto Motor och Sport gjorde det för något år sedan och fick GMs europachef på sig. Man "får inte beskriva verkligheten för då raderas alla möjligheter att klara SAAB i framtiden" Man tystade alltså ned tidningarna.
Alla som kört SAAB vet ju hur illa det är och har varit genom tiderna. Vi har som tjänstebilar haft 8st SAABar varav EN har fungerat oklanderligt. Det värsta missödet var när hela drivaxeln på SAAB 9000 trillade ut med hjul och allt på gatan vid fickparkering! Precis allt o vadsomhelst kan hända med en SAAB.
VW/ AUDI är enligt vår erfarenhet ett bekymmersfritt och mycket trevligt alternativ. SAAB finns def inte med på kartan.

#138 • Uppdaterat: 2011-02-19 16:54
Börje bilkunnig (ej verifierad)

Håller med Lasse.

Och Saab är ingen bra bil.

Börje, biltekniker.

#139 • Uppdaterat: 2011-02-19 17:00
Henr1k (ej verifierad)

Det finns lika många såna sanningar som det finns individer, i vår vagnpark klarar Saabarna sig överlägset bäst, i andra änden är Fordarna, men tyvärr har vi även problem med Volvo-bilarna. Vissa, vissa av dem går bekymmersfritt. Själv är jag inne på min andra problemfria 9-5a. (enda undantaget var att hemmaläges-sensorn till vindrutetorkarna gav upp efter ca 10.000 mil på -05an.)

#13a • Uppdaterat: 2011-02-19 17:04
z655 (ej verifierad)

Håller med Henr1k.

Och Saab är en bra bil.

z655, bilägare

#13b • Uppdaterat: 2011-03-11 20:03
Duster2011

JA, Jag säger då det. Bästa vinterbilen som vägrar starta? Livsfarligt med all elektronik som strular. Konstigt att Euro n cap inte bryr sig om så viktiga saker som att bilen kanske kan stanna. Tänk en enslig väg i snöstorm utan mobiltäckning. En rekommendation till alla älskare av komfortabla, elektronikspäckade femstjärniga bilar: Ta med er en stor säck torr ved så kanske ni klarar livhanken tills hjälp anländer. Eller som en del säger om rejäla driftsäkra bilar: Sluta sälja skiten!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.