Bild
Nästa artikel
Nyheter

Därför startar inte nya Saab 9-5

Publicerad 21 januari 2011 (uppdaterad 3 februari 2011)
Saab utvärderar nu en lösning av startproblemet med nya Saab 9-5. Det skriver Saab i ett svar till Vi Bilägare.

Den 29 december skickade Vi Bilägare tre frågor till Saab Automobile mot bakgrund av det krångel som drabbat långtestlagets Saab 9-5.

Vi var angelägna om att få svar snabbt. Men något sådant kom aldrig, trots påstötningar både via e-post och telefon. Svaret fick vi först i dag, den 21 januari.

Så löd vårt brev till Saab:

När vi första gången testade nya 9-5: an råkade vi ut för en hel del elektroniska hyss. Bland annat öppnade sig bakluckans elektriska lås vid flera tillfällen helt på egen hand, farthållaren slutade fungera, reostaten till instrumentbelysningen strejkade och samma sak drabbade avåkningsvarnaren.

Men det otrevligaste felet var när bilen låste sig i tändningsläge, samtidigt som texten "Rattlås behöver service" lyste i färddatordisplayen. Bilen gick under 20 minuter varken att stänga av eller starta. Sedan fungerade den plötsligt igen.

Nu har det felet även drabbat den långtestbil som vi köpte för en tid sedan och som är tillverkad långt senare än den första testbilen. Dessutom har ett antal 9-5-ägare hört av sig till redaktionen med samma problem.

Mot den bakgrunden skulle vi vilja ha svar på följande frågor:

1. Hur många bilar har dessa buggar i datorsystemet?

2. Har Saab hittat någon lösning på problemet?

3. I så fall - hur hanteras saken ute på verkstäderna

Och så här svarar Saab, genom sin kommunikationschef Hans-Jörgen Brandt:

1. Svårt att ge en exakt siffra, då det beror på motorvarianter tillsammans med en viss utrustningsnivå, där dessa intermittenta symtom kan uppträda med ett felmeddelande gällande rattlåset med följande startproblem.

2. Saab har en lösning med en uppdaterad mjukvara som ska säkerställa att problemet är löst.

3. Så fort uppdateringeng är utvärderad och godkänd, kommer Saabs återförsäljare och verkstäder få information och möjlighet att uppdatera de bilar som är drabbade. Själva uppdateringen tar någon timme att utföra.

Diskutera: Vad tycker du om Saabs svar?

#1 • 2011-01-21 14:04
TurboMannen (not verified)

Bra svar: kort, koncist och inget "skylla i från sig". Dock! Det tog 23 dagar och det duger förståss inte (OK, det var under helgerna, men ändå)

#2 • 2011-01-21 14:07
simon_d (not verified)

SAAB borde proaktivt ha tagit fatt i situationen, informerat alla ägare om risken och vad planen är för att lösa problemet. Mycket obehagligt om man när som helst kan bli stående med sin SAAB.

#3 • 2011-01-21 14:07
Per E. (not verified)

Bra svar, Klart och tydligt från Saab.
Har själv nu fått denna information som 9-5 ägare, och är nöjd.
Trots detta problem är nya Saab 9-5 en mycket bra bil.

#4 • 2011-01-21 14:15
ralleballe (not verified)

Inget gnäll nu, alla märken har sina problem. Saab tar tag i de efterhelgerna och det är positivt. Volkswagen mörkade sina AC problem i flera år och ingen höjer ögon brynen där. Det finns andra fall på märken som myglar sin. Det blir nog bra ska ni se. 9-5 är en mycket bra bil, fast jag kör en Audi själv men har testat Saaben.

#5 • 2011-01-21 14:21
Simon no1

Ny återkallning väntar altså....... Trist för Saab som redan har det tufft även om det nog inte kom oväntat...

#6 • 2011-01-21 14:22
Rålle G.

En bugg i mjukvaran alltså. Inte förvånande och tyvärr rätt vanligt i många nya modeller.

Bra att Saab reagerar hyggligt snabbt och att man inte först förnekar problemet som en del andra tillverkare gjort i liknande sammanhang.

Men givetvis fylls dessa spalter av div. individer som av någon outgrundlig anledning mår bra av att racka ner på Saab så fort märket uppmärksammas. Stackare..

#7 • 2011-01-21 14:26
simon_d (not verified)

Skilladen är att med SAABs mjukvarubugg blir man stående med bilen.Låter allvarligt för den som vill kunna lita på sin bil

#8 • 2011-01-21 14:30
Simon no1

Rålle G
Jag kan tyvärr inte hålla med dig om att det är hyffsat snabbt att behöva vänta 23 dagar på sva,r när man står med en nyinköpt bil för 344 000:- som man inte kan lita på.....

#9 • 2011-01-21 14:43
Rålle G.

Simon no1: Givetvis hade det bästa varit om man upptäckt detta före lansering men med tanke på de små volymer man sålt så tycker jag iaf att de agerat godkänt snabbt.

Det viktiga är ju att man erkänner problemet och tar sitt ansvar. Som sagt så finns det ju ett exempel från USA-marknaden nyligen där tillverkaren reagerade väldigt långsamt... Men det ska vi inte debattera här och nu ; )

#a • 2011-01-21 15:10
Fred987 (not verified)

Skulle vilja veta vart de mailade och vart de ringde. med tanke på att det var precis innan helgerna så borde det väl inte vara så konstigt att det tog lite tid! Sedan är ju vi bilägare en pro volvo tidning och en aktiv anti SAAB tidning så man blir ju inte förvånad hur de skriver!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.