Bild
Nästa artikel
Saab 9-5 2011: 630 bilar återkallas

Saab 9-5 2011: 630 bilar återkallas

Nyheter

Förare och passagerare kan skadas av krockkudden i nya Saab 9-5. Saab återkallar nu 630 exemplar av årsmodell 2011.

På grund av skrammel justerade en underleverantör till Saab Automobile formgivningen av kåpan som täcker krockkudden i ratten på nya Saab 9-5.

Då upptäcktes att kåpan kan hindra krockkudden att fungera fullt ut vid en eventuell kollision.

Enligt ett brev till 630 ägare av Saab 9-5, årsmodell 2011, kan krockkudden orsaka skador på förare eller passagerare om den löses ut.

Har någon skadats?
– Nej, det här är en proaktiv åtgärd för att våra kunder ska känna sig säkra. Graden av att det här skulle inträffa har vi räkna till ungefär tre procent, säger Hans-Jörgen Brandt, kommunikationschef på Saab Automobile, till Vi Bilägare.

Det här är första gången nya Saab 9-5 återkallas. 630 exemplar i 20 länder omfattas, varav 145 bilar i Sverige. Hans-Jörgen Brandt vill inte säga hur många bilar som hittills levererats i år.

Bilägarna uppmanas nu att omgående kontakta en auktoriserad Saab-verkstad där enheten för krockkudden ska bytas ut. Åtgärden tar ungefär en halvtimme och är kostnadsfri.

Diskutera: Vad tycker du om Saabs återkallelse?

Taggar: Nyheter, , Saab, Saab 9-5

Kommentarer

#1
2010-12-22 11:32

Ajajaj, inte vad SAAB behöver nu. Hoppas inte detta påverkar SAAB:s rykte allt för negativt. Sverige behöver de arbetstillfällen SAAB skapar även framöver.

#2
2010-12-22 11:41

Inte helt oväntat... Först brand och nu detta. Ser illa ut för SAAB.

#3
Raymond K
2010-12-22 11:46

Inte precis vad Saab behöver just nu

#4
YYZ
2010-12-22 12:03

Branden var ju icke godkänd pirat värmare så inte bilen eller Saab. Håller med som Saab 9-5 fantast synd att det är nu men samtidigt händer inte liknande med i princip alla nya bilar? och rätt att de tar sitt ansvar snabbt som fixar problem som upptäcks. Bara det att alla har förstoringsglasen just på Saab så varje grej - även relativt vanliga som detta - hamnar i tidningar.

#5
Anonymous
2010-12-22 12:33

Jisses vad folk rycks med i "drevet". Hallå? Det är bara en kåpa. Detta påverkar inte Saab ett smack. Det här är inte mer än ett dammkorn på köksbordet.

#6
V4 Kombi
2010-12-22 12:38

Storm i ett vattenglas!!!

#7
devils
2010-12-22 12:39

Skadeglädjen går ej och stoppa....andra märken talar i tusental...Saab i hundratal..Felen är bara början av en såpa som bara visat sitt första avsnitt. Köp en skoda istället då du får mer bil och bättre för pengarna

#8
Gnorf
2010-12-22 13:17

Ser ju inte helt bra ut. 630 bilar bör utgöra uppemot 100% av alla levererade 95:or.

#9
Alllanssonl
2010-12-22 13:20

Saab verkar vara angelägen om kunderna, hade det varit Skoda hade dom säkert skitit i att återkalla o bara tystat ned.
Har inte en Saab men vill verkligen ha en 9-5.

#10
2010-12-22 14:00

SAAB och kvalité går som alla vet inte hand i hand.

#12
789
2010-12-22 14:18

SAAB = Se Andras Avundsjuka Blickar!

#13
2010-12-22 14:25

SAAB = Så Antänds Alla Bilar!

http://www.corren.se/ostergotland/linkoping/?articleId=5460575

#14
2010-12-22 14:27

Denna gång var det alltså Saabs tur. Inget konstigt med det då ALLA tillverkare tvingas till återkallelser med jämna mellanrum. (Även det stora ofelbara japanska märket som börjar på bokstaven T har ju haft lite problem på sistone!).

Att alla Saab-hatare på nätet nu jublar kan vi väl så här i juletider bjuda på!

#15
mnja
2010-12-22 14:33

Ja det var ju ganska väntat att problemen nu börjar hopa sig över denna halvmesyr till bil.

Ljuset i tunneln är väl att bilen säljer så dåligt att det inte finns särskilt många fordon att återkalla.
Det flesta sålda är ju bilar inom det egna företaget/fabriken.

#17
Pär G#2
2010-12-22 14:41

som sagt återkallelser är ju inget större problem för saab... alla biltilverka kampanjar bilar. De flesta nya bilar åtgärdas på ett eller annat sätt, ofta utan att kunden vet om det, vid service. Det är bara akuta säkerhetsproblem som återkallas offentligt.

Smidigt att återkalla just 5.01 m 9-5 dom finns det ju inte många av...Corolla döremot det blir många eftersom det finns anningen fler kunder som vill ha denna modell.

#18
gunnar44
2010-12-22 15:03

Det är väl inget märkvärdigt i det här. Men kanske lite underligt, när bilen delar i stort sett allt tekniskt med Opel Insignia. Den har ju inte alls haft dessa problem, ellr inga problem alls om man får tro Dekras kvalitetsrapport.

#20
2010-12-22 15:26

Oilsludge, blårök, trasiga växellådor, brand, och nu detta. SAAB finns inte kvar om ett år. Bygger man dåliga bilar så har man inget på marknaden att göra.

#21
SiggeN
2010-12-22 15:28

gunnar44...man bryr sig kanske inte om att det skramlar i rattkåpan på Opeln. Skramel ifrån Opel-delen var nämligen anledningen till omdesignen.

Inget större problem utan vanligt inkörningsproblem. GO SAAB! Håll emot att negativa människor.

#22
2010-12-22 15:34

Vad är värst, återkallelsen eller det faktum att Saab enbart byggt 630 bilar?

#23
Sweeny
2010-12-22 15:39

om det var 2011 års modell säger det ju inte något om hur många bilar som byggts utan enbart hur många som hittills registrerats som 2011 års modell. Förmodligen sedan någon månad eller så...

#24
V4 Kombi
2010-12-22 15:56

Kolla på Honda, som måste återkalla 1,35milj bilar.
Japansk kvalitet?

#25
2010-12-22 16:20

Vilket tjafsande!
Barnsjukdomar har praktiskt taget alla tillverkade modeller från alla tillverkare - nu även somliga japaner.
Någon räknar upp gamla försyndelser från just Saab, men inte ett ord om gammalt beträffande t ex VW Passat. Jag behöver knappast kontra med alla innovationer Saab kommit med genom de gångna åren.
Och så dessa putslustiga uttydningar av namnet Saab som ursprungligen skrevs med versaler eftersom de stod för en förkortning - Svenska Aeroplan AktieBolag. Nu aanses det bara vara ett namn och skrivs endast med versal begynnelsebokstav.
Bokstäverna S, A, A och B kan tydas hur man vill - vad nu det ska vara bra för. Svensk Avancerad AutomoBil. Skapelsen Attraherar Alla Bilälskare.. Suveränen Alla Andra Beundrar. Skönast Av Alla Bilar. Så här kan man ju hålla på och roa sig...

#26
ralleballe
2010-12-22 16:29

Bra att de tar tag i problemet tidig. Skulle de vara GM eller annat stor företag skulle de mörkat allt så länge de går för att spara pengar.

BRA SAAB SVERIGE, DE GILLAR VI. säkerheten först.

Alla som inte instämmer har en väldigt konstig hat kärlek till en svenskt märke.

#27
Sweeny
2010-12-22 16:30

Bäst vore om alla tonade ner både hatet och det gränslösa hyllandet. då kanske man slipper sandlådenivån, gäller även märket Toyota...

#28
2010-12-22 16:31

Saab återkallar för bränderna! Detta är bra ett svepskäl.

#29
Mattias Jansson
2010-12-22 16:32

Hade en citroen c4. Det var ett antal "kampanjer" som den berördes av. Men citroen skickade aldrig ut brev utan gjorde allting i samband med service eller garantireparationer (vilket var ett antal) och på kvittot stod ingenting. Det var bara personalen som sa vid inlämnandet av bilen att det också var kampanj ( t ex en uppgradering av ESP). Synd att Saab straffas för att de är öppna med sin "kampanj".

#30
Tomten
2010-12-22 16:41

9-5 är en dödsfälla. Om inte ägaren brinner upp så dödas den av krockkudden. Kan inte någon bannlysa denna modell NU?!

#31
Erik_
2010-12-22 17:26

I dina drömmar ja. I verkligheten är den troligtvis den säkraste bilen du kan sitta i.
Vad du själv kör är troligtvis något tyskt, brukar vara det vid mindervärdeskomplex...

#32
2010-12-22 17:56

Hyfsa till tonen nu så fortsätter vi att diskutera.

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

#33
ralleballe
2010-12-22 17:56

Lite orättvist att Volvo alltid ska få finanserna av staten, som i dagens fall. Ändå har de svårt att komma ifatt Saab säkerhet. Saab är alltid underdog men är ändå med i täten i bilvärden. Ni får tolka de hur ni vill men Saab är en bra bil och kommer att öka under 2011, 12,13 ect.

#34
Christer W_.
2010-12-22 19:07

På vilket sätt har Volvo fått pengar av staten? Vad jag vet så har staten gått in som garant av lånet. Det är rätt stor skillnad

#35
Mister Beach
2010-12-22 19:09

Skriv volvo återkallar **000 på google!
19000,29000,77000,82000.Eller denna höjdare:
http://www.newzglobe.com/sv/artikel/20100504/volvo-aterkallar-91-000-bilar Japp 91000 bilar.
eller bmw återkallar **000 på google
Där hittar man bla. BMW återkallar 350 800 bilar över hela världen på grund av problem med bromsarna.
Ok det har inte tillverkats så många 9-5or men betydligt fler än 630st

#36
Anders_001
2010-12-22 19:17

Konstigt! Den där Jarl S skriver även under namnen: Tomten och Svenneman... Schizofreni? Eller finns det någon annan orsak???

#37
2010-12-22 19:48

Under det senaste året har Toyota återkallat över 12 miljoner bilar. Saab ynka 630 bilar.

Kära Saab, ni har långt kvar tills ni blir lika duktiga som Toyota, på att bygga bilar som måste återkallas. Men kämpa på och försök att bygga in fler fel, så att ni kan säga: Vi kan också bygga bilar som måste återkallas! Vi är lika duktiga på det som Toyota.

#38
Mr. Fire
2010-12-22 20:13

Housegard 55A - släcker även en övertänd SAAB 9-5

#39
Tomten
2010-12-22 20:40

Enligt uppgift kommer SAAB utrusta bilarna med brandsläckare utan kostnad för ägarna. 630 st 9-5 är samtliga tillverkade. 100%. Bilarna före det var beta-bilar.

#40
Anders_001
2010-12-22 21:02

Nu har Jarl S ännu fler namn!!! Hmm...

Toyota och IKEA har inlett ett samarbete nu. Toyota ska leverera sina bilar med IKEAs engångsverktyg (insexnycklar m.m.). Saab har dock meddelat att eftersom de skruvar ihop bilarna ordentligt i fabriken behöver man i detta fall inte ta efter Toyota...

#42
Nithin01
2010-12-23 00:48

Jag gillar företag som vågar störa sina kunder för att återkalla sina produkter och rätta till felaktigheter.

Ta det för vad det är...Dom bryr sig om dig precis som morsan.
Kan vara lite jobbigt ibland... Men..

Ingen är felfri och även solen har fläckar.

#43
rexus
2010-12-23 00:51

Hade för 3 år sedan än V70, var inne med den hela 5 GÅNGER pga återkallningar!
När jag dessutom pratade och berättade detta för en vän som arbetar på Bilia så sa han, då skall du bara veta hur mycket fabriksfel vi åtgärdar under service som du aldrig får veta.
V70 är Sveriges mest sålda bil men när något negativt skrivs om Saab så höjs gråsossarnas och jantelags nissarnas röster! Tråkigt.
Kör Saab 95 sedan i våras och har aldrig varit nöjdare med en bil!

#44
benrp
2010-12-23 06:33

630 bilar är inte dåligt alls för en modell år thats bara några månader gammal. Du bör vara att stödja din lokala bilindustrin inte försöka ha en gå på Saab. Jag äger en Saab och jag är inte ens svenska, de är bra bilar och det faktum att de inte säljer miljoner av dem en bra sak, jag vill inte köra samma sak som alla andra, dvs Toyota.0.

#45
benrp
2010-12-23 06:38

Saab som fattade eld var som en följd od en eftermarknad som värmer av en lokal återförsäljare, inte en bred spead fråga.
(excuss min svenska jag använder Google Translator)

#46
2010-12-23 11:07

Märkligt detta! Somliga letar verkligen febrilt efter anledningar att klanka ner på Saab (och kanske allt annat svenskt). Trots att flera påpekat att den där enda Saab-branden berodde på en eftermonterad brandsläckare, så klamrar man sig envist fast vid denna anklagelse. Men, det är klart, finns det inga argument, så...
-
Rexus, du må ha rätt i sak, men hur fick du in gråsossar i resonemanget?
-
Benrp, it seems not to be a good idea using Google's translator. I guess it would be better to write in english.
-
Fredrik tycks ha blivit något av moderator. Det vore ju kul om alla följde hans uppmaning.

#47
Örjan Sjölin :bilbranschkonsulten
2010-12-23 11:17

Det är enbart positivt att man gör en kraftfull kampanj om ett eventuellt fel kan avhjälpas innan det blir en realitet. Det är mycket mycket vanligt inom all bilindustri, och knappast något som kommer att drabba SAAB negativt! Alternativet att inte återkalla kunde däremot blivit förödande!

#48
Å-son
2010-12-23 14:37

Huvuddelen av inläggen här har en mycket låg nivå och består mest av diverse påhopp och felaktigheter. Själva problemet pratas det inte mycket om.

Då kan man lägga till Vi Bilägare bland övriga oseriösa blaskor.

#49
adancio
2010-12-23 14:40

Skitbilar! Lägg ner eländet.

#50
2010-12-23 15:26

Fredrik Diits, varför tillåts kommentarer från de som inte är registrerade?
Det behövs en städpatrull som griper in och tar bort alla dumheter så att det kan bli en sansad debatt.

#51
2010-12-23 17:58

Håller med fullständigt Saabnisse! Det har gått överstyr här på Vibilägare. Ha en sådan här kommentarsfält för de som vill leka rommen av sig. Och ett för oss som VILL diskutera seriöst.

#52
Benny Ödman
2010-12-24 12:17

Ser i reklamen att BMW och Iphone är sant, betyder säkerhet för ägaren när BMW:n går sönder........
Måste vara motpart när alla hackar på Saab....

#53
gunnar44
2010-12-24 12:53

till SiggeN och Svenneman vill jag säga, att ni vet inte ett dugg om bilar av fabrkaten Saab och Opel. Det förekommer inget skrammil i Opels inredning, lika lite som i Saab. Dessutom har INTE dagens Saab några som helst problem med växellådor och oljesludge, lika lite som Opel alltså. Det är ju exakt samma teknik i dagens Saab och Opel.

#54
2010-12-24 13:03

Skulle jag köpa en ny SAAB och den återkallas för något som tillverkaren vill ändra .. eller om den rentav skulle brinna upp så är det det precis vad som kan hända oavsett vad för bil jag skulle välja att köpa.
Jag ser det inte som något problem överhuvudtaget.
.
Rent faktiskt är, just nu en tågbiljett ett betydligt större bekymmer än en ny måndagsbil ...
.

#55
2010-12-24 13:39

JES.

Just precis det är inget problem. Själv ska jag få ombyggt spjällhuset på våran Auris 2,2 diesel då den en dag under denna veckan motorlampan tändes och även lampan för antisladdsystemet. Samtidigt gick bilen i nödläge med reduserad effekt. Det fryser tydligen när det är så här kallt och ska byggas om nu på Tisdag efter Jul trots att garantin har gått ut på bilen så tar Toyota detta. Och det ska jag vara glad för annars skulle det ha kostat 20000kr ur egen ficka....puuh. Men bra att Toyota tar ansvar som sagt var......men ändå. Men jag kan säga att kvaliten på Toyota är inte vad den har varit som då de bara byggdes i Japan. Då hade man aldrig några problem och bilarna behövde inte byggas om etc. Jag har aldrig tidigare behövt lämna in bilarna för reparationer av detta slag trots betydligt högre miltal.

God Jul alla Vibilägariter nu kommer snart främmanten och maten står och väntar.

#56
789
2010-12-25 13:13

Shogun:
Absolut, God Jul, på dig!

#57
tomten
2010-12-28 12:54

Varför bygger saab så sopiga bilar?

#58
SiggeN
2010-12-28 19:59

gunnar44...har du läst artikeln? Det var skrammel i rattcentrum som ledde till omdesignen. Opel har kvar den skramliga delen...men det är säkert så mycket andra missljud i Opeln...

#60
SiggeN
2010-12-29 09:04

crister_1...vi har alla olika krav. Delen dög uppenbarligen inte i en Saab men är ok i Opel...säger en hel del.

#61
Magnus73
2010-12-29 11:53

Hörru Sigge du vet att nya Saab 9-5 delar i princip allt med sitt forna syskon Opel Insignia? Även rattcentrum, även om logotypen råkar skilja mellan dem. Så vilka delar var det som dög för vem sa du? :-) Saab har således också precis samma kampanjer och servicetips för sina verkstäder, som Opel. Om du dessutom räknar den totala vagnparken så är detta en piss i mississippi som man brukar säga. Sen kan jag förstå att det är jobbigt (om man som ägare till en bil av annat märke) att en konkurrent tar så väl hand om sina kunder.............

#62
SiggeN
2010-12-29 12:43

Magnus73..har läst ditt inlägg flertalet gånger men förstår inte vad du försöker säga. Fakta är att Saab gjorde om rattcentrum pga skrammel. Opel anser dock inte att detta skrammel är något problem.

"Hörru" känns inte som ett lämpligt tillmäle.

#63
Anonymous
2010-12-29 12:59

värst vad folk på det här forumet är petiga på harmlösa ord, och är väldigt lättstötta... även å andras vägnar...

#64
Magnus73
2010-12-29 15:27

Hörru Sigge, jag försöker säga att du nog får kolla dina fakta nästa gång. Opel har precis samma kampanj för tusan!! Gräv ner stridsyxan nu, gott nytt år på dig! =)

#66
Greger G.
2011-01-03 00:33

j a r l - Tryck på tangenten [ Num Lock ], så att lysdioden slocknar... Sedan kan du inte av misstag skriva "789"! ;-)

#67
2011-09-13 19:18

Sigge N är en skitstövel som sprider lögner om Opel helt enkelt

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.