Bild
Nästa artikel

Nya Saab 9-5 fick puttas av färjan

Ledare

"När vår långtestbil vägrade att starta lämnades inget annat val än att putta den av färjan", skriver Niklas Carle i sin ledare om Saab 9-5.

En vecka tog det för den journalistiska nyfikenheten att förvandlas till frustration. Varje morgon öppnade Vi Bilägares journalister mailboxen med en grävande iver för att få ett svar på vad det var som hade hänt med de två Saab 9-5 som passerat vårt testgarage.

Den första bilen – en av de tidigast tillverkade och tillika en demobil inlånad från tillverkaren – hade plötsligt vägrat starta efter ett tankstopp. Med visst vemod gav vi bilen en känga och presenterade en rad tekniska problem i det test som publicerades i nummer 13/2010.

Reaktionerna från läsarna lät inte vänta på sig och på hemsidan haglade kommentarerna. Fem månader senare befinner sig underteckad på en bilfärja efter avslutad familjesemester i Göteborg.

När vår långtestbil, som är tillverkad över 1 000 bilar senare än demobilen från augusti, vägrar att starta lämnas inget annat val än att putta den av färjan efter det att bakomvarande släppts förbi. Med låst tändning och uppmaning att serva rattlåset blir bilen stående i den flaskhals som utgör länk mellan fastland och båt.

Under den kommande kvarten börjar temperaturskillnaden mellan strängvinter och gemytlig bilkupé att suddas ut och grannen tillkallas för att ta hand om de yngsta i bilen vilka fortfarande sover efter 45 tysta och sköna landsvägsmil.

Så händer det. Ett sista tryck på startknappen gör att bilen hoppar igång. Undsättningen avblåses och bilen fraktas stadigt och tryggt de sista kilometrarna till bostaden.

Långtestrapporten som hamnar på reporter Schultz bord skapar huvudbry och vid det här laget har även en läsare hört av sig med samma problem.

Fem dagar innan pressläggning skickas ett mail till Saab i vilket vi beskriver våra problem och ställer tre tekniska frågor som har med detta att göra. I korthet: Hur många är drabbade? Finns det någon lösning? Hur kommer problemet att hanteras hos verkstäderna?

När tidningen skickas till tryck har vi fortfarande inte hört något från Saab. (Saab har nu, en månad efter att frågan ställdes, svarat.)

Som förare av bilen tvingas jag hela tiden kalkylera med att den plötsligt inte kommer att starta, vilket både lägger sordin och begränsar nyttjandet. Hur länge vi kommer att få dras med denna ovetskap är också höjt i dunkel.  

Information har alltid varit en källa till makt på samma sätt som avsaknad av den har varit en källa till osäkerhet och ilska. Att Saab inte lyckades få fram ett svar under de fem dagar som var kvar till pressläggning av detta nummer kan jag inte annat än att se som ytterst märkligt.

På grund av bristande information skapas inte bara tidigare nämnda osäkerhet och ilska, utan även en grogrund för spekulation. Detta i sin tur kan få oproportionerligt stora dimensioner då en enskild person i dagsläget har flera effektiva kanaler att nå den stora massan genom, vilka i sin tur spekulerar vidare.

Bilproblemet i sig kan vi leva med, så länge vi vet att det finns en lösning runt hörnet. Av de modeller som lanseras på marknaden är få felfria från början. Detta är inget som är unikt för Saab. Det som däremot gör att denna historia sticker ut är att felet belysts från fel ände. Ingen information rörande redaktionens Saab 9-5 har behandlat några elektroniska problem.

Den enda återkallelelsen som kommit har rört krockkudden på förarsidan, vilken snabbt och smärtfritt byttes ut av verkstaden.

Företag som tagit skada av ett dåligt informationsflöde finns det många exempel på. Vem minns inte soppan kring Mercedes A-klass i slutet på 90-talet? Jag säger inte att problemen med vår bil tillnärmelsevis är lika allvarliga, men hanteringen av kunden – Sveriges största biltidning – är i detta fall anmärkningsvärt dålig.

Som granskande organ i bilbranschen ägnar vi oss inte åt spekulationer, vilket gör att vi kommer att återkomma i ärendet. Förhoppningsvis med en lösning från Saab i bagaget. För jag hoppas innerligt att de har en på gång.

NIKLAS CARLE
Redaktionschef Vi Bilägare
niklas.carle@vibilagare.se

Läs mer om långteststallet och problemen för nya Saab 9-5 i Vi Bilägare nummer 1/2011, tidningen finns i butik från 25 januari.

Läs mer i Vi Bilägare 1/2011:

» Läs mer om Vi Bilägares nya långteststall i nummer 1/2011. I år ska Dacia Duster, Ford C-Max, Opel Meriva, Saab 9-5 och Volvo V60 testas under minst 4 000 mil.

» Läs dessutom första testrapporten om problemen nya Saab 9-5 råkat ut för.

Kommentarer

#1
Sunes bror
2011-01-21 10:21

Jag blir inte förvånad, det är ju en Saab.

Saab har tyvärr aldrig haft något bar rykte och jag säger tyvärr för visst vore det kul om ett företag bra för Sverige lyckades?

En släkings nyare Saab har haft massor skumma, allvarliga fel plus att rosten kommer.
En kollegas Saab var slut på flera sätt etfer 10 000 mil och det var inga små, billiga saker att reparera bara för att ta två exempel.

#2
2011-01-21 10:43

Kan det möjligen vara så att både felet och tystnaden från Saab, ingår i en streetsmart strategi? Om Saab säljer så få bilar som möjligt innan likvidering, så har minsta möjliga antal av bidragsslantarna gått till förlustbilar. (Sen är det upp till var och en, att spekulera i vart de sparade pengarna hamnar.)

#3
Erika Anden
2011-01-21 10:44

Tråkig läsning för de drabbade.
Ang. Sunes bror kommentar;
Att slakta ett märke utifrån 2 exempel är endast naivt.
Har självt ägt SAAB som rullade problemfritt under många mil.
Hittar fortfarande ingen annan begagnad bil på marknaden som erbjuder samma komfort och säkerhet till det löjligt låga priset som 9-5 står i idag.
Sen att SAAB under många år blivit misshandlat av GM och släpper en ny modell som ligger helt ur tiden är beklagligt.

#4
hippo
2011-01-21 10:45

Jag är Saab-ägare, och att jag fortfarande är det beror på att jag uppskattar säkerheten, komforten och "saab-påhittigheten". Ingen av de saabar jag har haft har varit helt felfri, men min nuvarande 9-3 -07 med 12.000 mil på mätaren har hittills varit det. Dessutom gillar jag att hålla mig utanför mittfåran i mellanmjölkens land.

#5
SiggeN
2011-01-21 10:46

Vad vill ni att man ska kommentera? Ni bjuder bara in muppar och troll att skriva dumheter.

#6
2011-01-21 10:46

Måste vara pinsamt att få knuffa i land en ny bil för 344 000:-

#7
Sunes bror
2011-01-21 10:56

Erika: Jag tog två exempel angående Saab 9-5. Har fler exempel men det gäller främst äldre än 9-5.

Saab har aldrig klassats som vidare bra i t ex ryktet eller enligt SBP. Inte har de heller varit någon stor förebild i säkerhet, den första Saaben som var inponerande säker på sin tid var 9000. Då hade Volvo byggt säkra bilar länge av dessutom mkt högre kvalitet.

Saab har alltid varit ett meninglöst märke, finns mycket bättre bilar till ett lägre pris. Precis så är det även med Volvo idag.

Jag har både kört Volvo, Saab och Toyota. Inget av de märkena passar idag men Toyotan var favoriten, snål och gick aldrig sönder.

#8
Flux
2011-01-21 11:29

Tråkigt för Saab.. Och mycket dåligt av dem att inte kunna lämna ett svar på 5 arbetsdagar. Det är kanske inte så viktigt för dem att nya 9-5 får en bra start..?!?! Bilen är snygg och rymlig men ett gott kundbemötande och smabba klara besked är av yttersta vikt. Särskilt då det gäller driftsäkerhet av den här typen, att bilen inte ens startar. Väntar med spänning på fortsättningen.

#9
NoSAAB
2011-01-21 11:51

Har haft ett antal SAAB som tjänstebil (9-3 och 9-5).
Inte en enda utan att jag fått ta till bärgare till verkstad pga av el-fel.
Det är bla för kvaliteten jag nu övergivit SAAB till förmån för VW. När man inte kan lita på att bilen startar så kan man inte ha den som tjänstebil.

#10
Börjesson
2011-01-21 12:01

Sunes bror: I en omfattande jämförelse av tillförlitligheten hos bilar med upp till 100 000 km på mätaren, som gjordes av tyska ADAC, hamnade Saab i översta toppskiktet, före bl a de inhemska tyska märkena. Saab är betydligt bättre än sitt rykte! Se länken för detaljer.
http://www.saabsunited.com/2010/08/saab-reliability-ratings-from-germany.html

#11
Rune vet.
2011-01-21 12:02

SiggN: Vi ska väl skriva vad vi tycker. Muppar? Du kan inte bestämma vad någon ska tycka. Troll finns det överallt men här bara i form av några små kommentarsinlägg under själva artikeln, inget som skadar om det inte blir förjävligt.

#12
2011-01-21 12:04

Alla är välkomna att kommentera innehållet i artikeln. Det ska dock ske med god samtalston.

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

#13
mattea
2011-01-21 12:19

saxat från saabforum.nu

Det är en mjukvarubugg som de jobbar för fullt med. Jag har inte hört något om någon lösning än, men om man drabbas så gör man så här för att komma runt problemet:

När man trycker på startknappen för att starta bilen slås enbart tändningen till utan att motorn startar. Då ska man släppa koppling/bromspedal, vänta minst 15 sekunder, trycka ytterligare en gång på
startknappen för att stänga av tändningen. Nästa gång man trycker på startknappen, med
koppling/bromspedal nertryckt, så kommer bilen att starta.

Mvh. Anders.

#14
2011-01-21 12:24

Se där. Det finns tydligen en praktisk lösning på problemet.
Men det gäller ju att få reda på det.

#15
inkomparabel
2011-01-21 12:27

Sunes bror: Du är helt ute och cyklar. SAAB har oerhört bra siffror hos SBP, prova själv och LÄS. Volvo, Audi, BMW däremot har i alla år lidit av dåliga leder men aldrig åtgärdat det. Jag har själv kört SAABar hela mitt liv och inte råkat ut för några oväntade verkstadsbesök utöver vanlig service.

#16
2011-01-21 12:39

Urdåligt av SAAB att inte svara när det finns en temporär lösning som mattea beskriver. Jag hoppas att det blir en rejäl ommöblering på service- eller presstjänsten hos SAAB! Det måste vara helt oacceptabelt att inte svara till en nybliven bilägare. Hur många bilar kostar detta? Om nu SAAB får tummen ur och svarar, då hoppas jag att ViBilägare publicerar detta omgående till sina läsare.

#17
789
2011-01-21 12:45

Niotre:
Jag håller med dig att det är oerhört dåligt av SAAB att ens höra av sig till sin kund då bilen strular. Att kunden råkar vara en biltidning, ViB, tycker jag inte hör dit utan SAAB borde snabbt som ögat kontakta VARJE kund som drabbas av fel. Det är en grundläggande förtroendefråga som ej kan rubbas på! Svagt SAAB!

#18
Fundersam
2011-01-21 13:04

Självklart är det dåligt hanterat av Saab. Det kan vi nog alla vara överens om. Men jag blir nyfiken på hur det sett ut för Opel Insignia. Den är ju utvecklad tillsammans med 9-5:an, och flera delar som de delar är identiska, samt att Insignian har varit ute på markanden längre. Hur ser det ut med tändningssystemet där? Har Opel ett annat system, eller lider de/har lidit av samma fel också? Finns det någon möjlighet av ViB att ta reda på detta mer?

#19
Tqt
2011-01-21 13:12

Har råkat ut för en sak som var lite oväntat.... körde dock en Saab 9-3 som skulle servas inom en snarframtid dock hade just då inte fått tid och den dog heltplötsligt i ett garage.. Dock vad som var problemet efteråt var att en säkring hade gott, enkelt ordnat dock just då blev det problem eftersom bilen var iett garage och det kan man inte klandra Saaben för. Har iförsig råkat ut för liknande med Opel också dock då var det bilbatteriet som var dött, och bilen hade jag köpt dagen innan.

#20
janke11
2011-01-21 13:15

Har ni provat använda telefon inte skulle jag sitta o vänta på email om jag hade sådana problem....

#21
2011-01-21 13:31

Saab har nu, i dag, kommit med ett svar. Vi kommer att publicera det inom kort.

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

#22
2011-01-21 13:34

janke11:
Självklart har Vi Bilägare haft en dialog med Saab.

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

#23
uff
2011-01-21 13:48

Replik till " Sunes bror"
Du borde kanske läsa på din läxa innan du kommer med sådana påstående.

#24
Krille
2011-01-21 14:03

Märklig historia detta. Men som herr Carle skrev, få bilar oavsett märke är helt felfria från början. Jag hoppas att Saab tar detta på allvar, och har en lösning på gång. Personligen har jag mycket positiva erfarenheter av Saab, min nuvarande 9-3 Sportcombi -08 har nu rullat 6000 mil, och jag har inte bytt en enda pryl på hela bilen. Inte ens en glödlampa. Bilen känns fortfarande tight och fin, nästan som en ny bil. Har haft andra Saab-modeller tidigare, 9-5 Aero, 9000, 900 och de har rullat i stort sett problemfritt de också. Så jag känner inte alls igen de stora problem som en del personer beskriver här. Kom igen nu Saab, lös detta problem, och sedan släpper Ni en välutrustad 9-5 Combi för 7,5 basbelopp så blir det nog snurr på försäljningen!

#25
Johan1778
2011-01-21 14:49

Varför har ni den negativa artikeln som den största och inte svars artikeln störst?

#26
Underleverantören
2011-01-21 15:01

Fundersam...
Det är mycket som skiljer mellan 9-5an och Insignian under skalet.

Opel Insignia har exempelvis ett annat "tändsystem" och rattlås...därmed inte drabbat av denna mjukvarubugg, som nu också lär vara åtgärdad av Saab. Så det är nog läge för ViB att få en mjukvaruuppgradering på sin 9-5a.
Har för mig att den har med nått med batterispänningen att göra...

#27
Graem
2011-01-21 15:24

Insignia bästa nybil under fjolåret enligt tyska motororganisationen DEKRA´s undersökning. Dessutom är den snygg också.

#28
2011-01-21 15:32

Läste papperstidningen härom dagen och visste på något sätt att, när detta publiceras på web-sajten så blir det många kommentarer .. mest många onödiga.
Själv tycker jag att det är tråkigt att nya Saaben inte är mera felfri än vad den är ... tycker nog att, ingenjörerna bakom skapelsen borde testat den noggrannare innan lanseringen. Bilen är ju i övrigt hur "premium" som helst.
.
Man kan inte direkt påstå att det blåser Saabvindar just nu .... men vinden kan, som bekant vända.
:o)

#31
Fundersam
2011-01-21 15:56

Underleverantören: Tack för informationen. Ja, det är mycket som skiljer dem åt, men tänkte att det tändningssystemet kanske var sådant som var delat. Men nu vet jag. Än en gång tack. :)

#33
SiggeN
2011-01-21 16:34

4wd...du bör hålla tummarna för svensk industri så vi har råd med bättre skola. Verkar behövas mer rättstavning i ditt fall.

#34
SAAB Blixten
2011-01-21 16:35

Den ser grymt snygg ut nya 9-5an och det är synd att ni "Vi bilägare" förstorar upp detta problem i gigantiska mått som SAAB gm. en smärre uppdatering av mjukvaran kommer få bukt med.

#35
gunnar44
2011-01-21 17:10

Insignian har ett annat tändningslås, det är sant men tändsystemet är detsamma än så länge. Saaben har exakt samma teknik som Insignian när det gäller motorerna. Det enda som skiljer är dieselnmotorns tillsatsvärmare. Den enda skillnaden mellan bilarna är karossen, och den är minsann inte så mycket större att det motsvarar merkostnaden. Inte heller kvaliten som det verkar. När fick Saab någon utmärkelse för driftsäkerhet?

#36
Rethink
2011-01-21 17:21

Förvånad nån.........aldrig mer Saab (har haft 3 st) !

#37
SAAB Blixten
2011-01-21 17:24

gunnar44! I en utvärdering som Opel gjorde då båda märkena tillhörde GM jämförde man Insignia med Saab 9-5 och 9-5an var den bästa bilen!!

#38
2011-01-21 17:57

Re SAAB blixten
Lite märkligt eftersom 9-5 inte var satt i produktion när GM var med i bilden...?

#40
z655
2011-01-21 18:20

Re. Rethink
Tycker det verkar lite dumt att ha haft 3 st SAAB om du är så missnöjd! Dåligt omdöme eller?

#42
Bo-Lennart
2011-01-21 18:48

RE: Leifler
"Att kräva att nya 9-5 skall var lika driftsäker som en modell som funnits flera år är inte bara en dum jämförelse utan förbannat orättvist"
En mycket mycket märklig åsikt!! Skulle nästan vilja använda dina egna ord "dum".
Du menar alltså att om jag idag skulle åka omkring i en fyra år gammal 9-5 och bestämmer mig för att byta till den nya så måste jag acceptera att den nya inte är lika driftsäker och håller samma kvalitet som min gamla?? Skulle jag aldrig acceptera!!

#45
Bo-Lennart
2011-01-21 20:08

Re: Leifer
Tycker självklart inte att man skall ställa högre krav (vara mer kritisk) på Saab än på andra märken. Tog Saab som exempel. Byter jag en fyra år gammal V50 mot en ny V60 så måste jag kunna kräva att den nya är lika driftsäker som den gamla.
Problemet med tändningen löser säkert Saab!
Men du menar väl ändå inte att om jag köper en ny bil, oavsett märke, så skall jag utgå från att den nya inte är lika driftsäker som min gamla?
Om det är så finns väl inget annat att göra än att vänta in nästa årsmodell..

#48
Rune vet.
2011-01-21 21:33

Gamla 9-5 blev ingen succe trots att den var påkostad men billigare än den nya. Blir den nya det då?

Dessutom har Saab slutat med sidolister mm men bilen är ändå dyr. Precis som maten som numera är av sämre kvalitet men till ett högre pris. Allt för att tillverkaren ska tjäna på det. Tror de konsumterna skiter i allt? Jo, tyvärr är det oftast så... Och då det inte är så många märken som har välgjorda bilar längre bryr sig inte folk.

#49
SiggeN
2011-01-21 22:00

Bo.Lennart V50 och driftsäker är inte synomymer. En hel del problem med elsystemet för att uttrycka det milt. Var visst fel på konaktstycket i dörren.

Rune vet...tittat djupt i glaset? Vad har det specifikt med Saab att göra?

#50
Fredagsmys.
2011-01-21 22:03

Aftonblaskan.
Dom glömde CHOCK?????
Saab återkallar tusentals bilar
Fel i bränslepumpen kan få bilen att stanna.
4 400 bilägare kan vara drabbade.
 
 
Det blir bättre och bättre.

#52
2011-01-21 22:16

Kanske det inte är så konstigt att det blivit så här, SAAB är pressat att sälja bilar och det innebär att de kanske varken hunnit pröva ut alla prudukter och vem vet, flera leverantörer kanske inte ville eller kunde leverera i tid, det kanske till och med sitter nödlösningar i bilen som ej är fullt testade men ditsatta för att man man måste få ut bilarna och börja tjäna pengar.......

Detta tyder ju på att det inte bara är 9-5 som har problem:

http://www.aftonbladet.se/bil/article8448205.ab

#53
Rune vet.
2011-01-21 22:20

Samma sak med nya 900. Den var inte färdigutvecklad när den kom.

Och betydligt krockfarligare än säkra 9000 och inte lika säker som Volvos ganska säkra S40 95-00.

#54
SiggeN
2011-01-21 22:25

Rune vet...lägg ner nu gå och lägg dig...nya 9-5 har utvecklats under många år (Insignia fick ta problemen) och är säkerligen färdigutvecklad. Ang. krocksäkerheten brukar 5 stjärnor vara det bästa man kan få.

#55
Rune vet.
2011-01-21 22:33

Jag skrev om 900 (1994-1998 eller när de byggdes. Den var inte färdigutvecklad vilket innebar massor fel. Dessutom rostade den som fan och hade tveksam krocksäkerhet.

Det jag skrev gäller kanske inte nya 9-5 men jag menar att Saab varit slarviga förr när det troligtvis varit bråttom.

#56
Rune vet.
2011-01-21 22:34

Dessutom skrev jag att 9000 var säker.

#57
SiggeN
2011-01-21 22:37

Hela artikeln är trams. Alla nya bilar risker att drabbas av fel allmänt kallat "barnsjukdomar". Fixar inom garantin och kostnadsfritt för kunden. ViB har länge gjort sitt bästa för att skriva ned Saab. Undrar vad som driver dem? Fel ska raporteras men inte blåsas upp till absurda proportioner. Underligt igen ViB.

#59
2011-01-21 22:39

SiggeN

Låter som att du är SAAB ägare...?

Så här lät du minsann inte när det var Toyota som återkallade...

#60
SiggeN
2011-01-21 22:42

Simon no 1...skillnaden var att felen fanns på massa Toyotor men tillvekaren valde att blunda och hoppades att problem skulle försvinna. Äger ingen Saab (eller Toyota) men försöker hålla mig objektiv.

Många har problem med objektiviteten när det gäller egna favomärket.

#44
2011-01-21 22:52

Den här typen av bekymmer med en bil i den högre klassen verkar inte helt okay.
Saab jobbar i motvind. Otur eller hastverk, rentav okompetens, ja inte vet jag. Saab har väl inte råd till den här typen av missar och speciellt inte ett segt kundbemötande.
Jag kan tycka att det är tråkigt med allt vad det innebär men Saaben lär inte kunna tilltala nya köpare i större skala, inte om dessa problem kvarstår i varje fall.

#61
2011-01-21 22:57

Re SiggeN
Du är endå en som ligger relativt lågt på forumet, det ska du ha en eloge för, men jag tycker du är väldigt försvarande när det gäller SAAB och det har du inte direkt visat på andras återkallningar...... Vi behöver inte ta det i denna tråden med, men det var ingen som blundade, man tvingades till rekordåterkallning för ett påstått fel som sen visade sig inte existera.....

Lite skillnad...... Här är tvärt om, här finns felet men amn får ändå inga svar förren 23 dagar senare...

#63
MR X
2011-01-22 00:42

Innan ni låter yxan frejdigt slakta hit och dit utan vare sig sans eller vett tycker jag att ni skall hejda er. Saabens problem kanske är ett tillfälligt fel som snart kommer lösas enkelt? Risken är ju stor att de andra bilarna också drabbas av krångel med. Låt nu testpatrullen få köra färdigt testen ordentligt och kora bästa bilen. Men jag lyfter mitt inlägg i ett annat forum angående bilarna som ingår i årets test och som tydligen genererade i ett pris på 500 kronor om man gissade rätt om vilka bilar som ingår i testflottan i år eller någonting sådant? Skulle det inte vara intressant om Vib tog in en utomstående testperson utav de som ligger bakom aliaserna här på Vib:s sight? Och sedan publicera resultaten och omdömena, motivationer redaktion kontra person bakom alias? vad säger ni om det? Alla debattörer här på forumen?

#64
2011-01-22 00:55

Mr X, mycket bra idé. Jag föreslår "789", "Gunnar44" eller i värsta fall "Uno Lööv". Se bara till att dom är med och betalar soppa, skatt, försäkring, värdeminskning, service, tvätt m.m. (Men håll dem ifrån tyckandet.)

#65
Johnn
2011-01-22 07:17

Det är intressant att artikelförfattaren inte "tycker" nånting om att Saaben inte startar. Bra med artikeln, men hade det varit en Peugeot hade invektiven haglat...

#66
Oförstående
2011-01-22 10:15

Vad har ni ViB emot Saab egentligen. Blir bara mer och mer trött på Saabhatet. Flytta er tidning till Israel så vi iallafall slipper höra skit från våra egna landsmän.

ViB och Di verkar gå mer och mer mot oseriös journalism. "Hänt i veckan" mentalitet.

Saab som andra biltillverkare har barnsjukdommar och småfel, som åtgärdas kostnadsfritt. Och Saab arbetar säkerligen för sitt liv på att hitta lösningen på problemet. Om någon bilfirma är mån om sina kunder så är det Saab. Speciellt i dessa tider. Så skärp er och ge dem en chans!

#67
Benny H
2011-01-22 10:46

Svar oförstående...tycker nog inte att ViB behandlar Saab annorlunda än andra tillverkare. Sen borde Saab kanske lära sig att inte släppa produkter som inte är färdigutvecklade i det läget man befinner sig i. Att Saab:s svåra ekonomiska situation tvingar dem att släppa en ofärdig produkt kan man väl ha förståelse för men varför ska motorjournalister inte gå ut med den informationen? Nej sanningen ska fram även om den är obehaglig just för att skydda bilköparna oavsett vilket märke det gäller...

#68
SiggeN
2011-01-22 11:03

Benny H...nog ska journalister vara objektiva men man kan framställa det på mer eller mindre sensationella sätt. Som jag skrivit tidigare förekommer ofta elektroniska barnsjukdomar på nya modeller. Saab har identifierat problemet och kommer lösa det kostnadsfritt för kunden. Elektroniska problem tar av naturen längre tid att lösa än mekaniska där det bara är att byta ut den felande detaljen.

Anser att lacksläpp på tidigare långtestbilar är betydligt allvarligare.

Dock verkar vissa journalister bli överdrivet nitiska när de fått blodsmak. Trist men sant.

Själv är jag otroligt stolt över att vi har två biltillverkare av absoluta världsklass i vårt land.

Skule gärna själv kört 9-5 men de ekonomiska riskerna för privatpersoner med andrahandsvärdet hindrar mig.

#69
Johnn
2011-01-22 11:16

Lacksläpp på en aluminiumhuv som inte rostar, under kanten på ett dolt ställe, är knappast ett stort problem för en bilägare. En bil som inte startar med ojämna mellanrum är däremot en mardröm. Svensk kvalitet? Vad är det nuförtiden?

#72
SiggeN
2011-01-22 11:29

Johann...naturligtvis kommer lacken släppa på flerställe eftersom underbehandlingen är samma på hela bilen. Ett elektronikproblem lösen vid nästa service lackproblem kommer bara bli värre och värre.

#75
Sigge
2011-01-22 11:36

"Har haft ett antal SAAB som tjänstebil (9-3 och 9-5).
Inte en enda utan att jag fått ta till bärgare till verkstad pga av el-fel.
Det är bla för kvaliteten jag nu övergivit SAAB till förmån för VW. När man inte kan lita på att bilen startar så kan man inte ha den som tjänstebil."

#76
SM811
2011-01-22 11:39

Hända samma för mig.
Honda Accord 2009.
Försökte starta men inget hände. Indikatorn på batteriet visade att det var fulladdat.
Efter c.a 2 timmar fungerade det igen.
Vad Honda kommer fram till vet jag inte än.

#77
incognito
2011-01-22 11:40

F_n vad pinsamt, putta bilen av färjan! Haha... Skulle dött! Kräv skadestånd av SAAB! Förseriebilar, som ingen annan tillverkare skulle sälja. Gör om gör rätt - om det nu går...

#78
Markus
2011-01-22 12:11

Hade en Saab-99 76:a i början på 80-talet där startnyckeln ibland fastnade i bortersta läget där startmotorn går. Inte så kul att behöva kasta sig in under huven och skruva av batterikablarna för att få stopp på startmotorn och sen stanna motorn genom att hålla ner bromsen och släppa upp kopplingen med växel i. Nästan lite spöklikt att Saab fortfarande har startproblem efter 30 år... En som för länge sen gett upp hoppet om en prisvärd svensk bil.

#79
2011-01-22 12:17

Det här är naturligtvis förbannat pinsamt. Stå där med en sprillans ny, svensk bil och blockera hela färjan. (Nåja.)
Saab har väl haft lite svajig kvalitet, mest på elektroniken - men det har sannerligen Volvo också på senare år. Ja, tittar man lite närmare så är de inte precis ensamma. I flera kvalitetsundersökningar hamnar dock Saab bra till (som visats här i spalten).

Det mest märkliga är att det blir en så oerhörd uppståndelse så fort det är en svensk bil, i synnerhet då Saab - ja, och så Toyota, förstås...(och i viss mån BMW, men de älskarna huserar mest hos AM&S).

#81
Uno Lööv
2011-01-22 13:48

Har haft liknande problem med en nyare VW mitt i en rondell. Men det är faan också skitbilar på flera sätt.

#87
2011-01-22 15:19

Visst är det en del elektronikfel nu för tiden, men inte var det bättre förr. (Jag och andra har skrivt om det tidigare.)
Avgassystem fick man byta minst lika ofta som däck. Gamla stötstångs-Oplar krävde ideliga ventiljusteringar. För att inte tala om alla bilars justeringar av brytaravstånd, täta tändstiftbyten - ja, hela tändsystemet med kontroll och byten av kontakter, kablar, kondensatorer, tändspolar, fördelarrotor, fördelarlock med mera. Där är driftsäkerheten och underhållsbehovet ljusår bättre. Man hade oftare punktering. Bilarna startade dåligt när det var kallt och krävde choke (som få behärskade användningen av), Automatchoke som hängde sig. Oljepölar på var och varannan p-plats. Sämre motoroljor krävde tätare byten (och helst skifte mellan sommar- och vinterolja). Sämre värme och ventilationssystem. (Ventialtionsrutor istället för AC.) Och höll egentligen handvevade fönsterhissar så mycket bättre än elektriska?
Nu är det en självklarhet att en bilmotor startar hur kallt det än är och omdelbart går fint på tomgång - då var det självklart att ställa en kaffeburk med brinnande t-sprit under oljetråget eller i vart fall att sätta sig på ett kallt bilsäte och med alltmer igenimmade rutor försöka hålla liv i den ryckigt ojämna tom gången.
Tänk efter en stund hur det verkligen var.

#88
2011-01-22 15:28

Jag har nu tagit bort ett tiotal kommentarer som inte håller sig till ämnet eller håller god samtalston.

Kommentarer som pekar ut olika alias som troll tycker jag är helt onödiga. Försök istället att ignorera irrelevanta inlägg och höj själva nivån på diskussionen. Användaren Roy J är ett bra exempel.

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

#90
2011-01-22 15:56

Jag tror som leifer att elektronikbuggar kommer att öka mer och mer.
Det är ganska naturligt eftersom antalet datorer i bilar ökar för varje modell.

Jag fick problem med lacksläpp på backspegeln på min 9-5. Detta skedde under garantitiden och spegeln byttes kostnadsfritt.
Den kostade 3500:-+ arbetskostnad+moms!
Anledningen till detta vansinniga pris var att den innehöll en dator förutom ställmotorn.
Det var ju inget fel på spegeln, bara lite färg som lätt hade kunnat bättras.
Men vad händer när alla dessa datorer, som förmodligen bara kostar någon tia för tillverkaren, börjar falla ur?
Helt plötsligt fungerar inte vänster bakblinkers för att styrdatorn har blivit förkyld och illamående.
Säkert blir de svindyra att ersätta plus att centraldatorn naturligtvis måste bootas om.

Vi kommer att vara helt i händerna på serviceverkstäderna.

Jag menar inte att det var bättre förr, jag håller med Roy J, men det gick att reparera mycket med lite järntråd och silvertejp.

#91
j a r l
2011-01-22 16:35

Haha... Saab 9-3 180 hk. miljö-diesel sågades längs fotknölarna i DN.

http://www.dn.se/motor/tester/vassad-veteran-tar-plats-bland-de-grona#fbc-recommend-ancor

#92
emellertid
2011-01-22 17:07

På vilket sätt sågas Saab längs fotknölarna i den artikeln? Kunde inte se det

#94
Bo-Lennart
2011-01-22 17:22

RE: Leifer
Jo då, du har nog rätt i det mesta. Sedan finns det nog ett och annat som varken du eller jag har riktigt koll på. När man läser om återkallelser verkar det inte vara "årgång ett" som dominerar. 2010 var ett dåligt år för Toyota. Det var inte "årgång ett". Volvo hade en del återkallelser 2010. Samma där. Vissa fel (många) upptäcker man nog inte förrän efter några år. Vet inte vad statistiken säger men tror inte att de flesta återkallelser gäller "årgång ett". Kanske har jag fel.
Finns många som säger att: "en bil är aldrig så bra som när den läggs ner". Finns säkert mycket sanning i det. Beror kanske lite på hur man definierar "bra". Barnsjukdommarna har man kommit till rätta med men det finns säkert mycket annat som är bättre på den nya.
Finns även det omvända. Den som idag ex. går till VW-verkstad och skall byta höger lampa på en ny Passat får betala 6 700 kr (där jag bor). Den som äger en några år gammal Passat åker in på närmaste mack, köper en lampa och byter själv.
9-5 SC:s baklucka verkar också vara en "korkad" konstruktion. Ingår som en del av den bakre stötfångaren. En konstruktion som kan bli mycket dyr.
Och mycket mycket mer. Verkar som om designen nu är viktigare förnuftet.

RE: Roy J
"I kvalitetsundersökningar ligger Saab bra till". Inte alla. Sista Consumer Report (2011) kanske inte var så bra. Bland de allra sista. Måste väl närmast betraktas som en katastrof om man beaktar CR:s betydelse.

#95
2011-01-22 17:39

Trist att man inte kan lita på den längre... Mjukvarufix, låter som en enkel lösning. Ska bli intressant att följa 9-5:ans eskapader framöver...

#97
gunnar44
2011-01-22 18:32

Till saab-blixten vill jag säga att det du kommer med är nonsens. Ingen vare sig Opel, Saab eller GM har gjort någon sådan jämförelse. Detta är bara en skröna från vissa Saabfanatiker. Om jag ska tro den utvärdering som du påstår finns, måste du kunna visa fakta. Det enda som finns i den vägen är påståenden, publicerade i vissa tidningar. Påståenden är inte alltid fakta.

#98
Sven Pettersson
2011-01-22 19:01

Förr i tiden kunde man köra en bit framåt med hjälp av startmotorn. Varför går det inte med dagens bilar?

#99
2011-01-22 19:11

Re Sven Pettersson
När bilarna har startknapp måste du hålla in kopplingen för att knappen ska vara aktiverad, därför går det inte att köra på knappen....

#101
2011-01-22 22:40

Oj, var ska detta sluta. Långtestet har ju precis bara börjat. Det blir ju knappast Saab som vinner. Vem minns inte när 9000 kom. Bredprov kallade man det då. Att de första kunderna var med och fick vara utprovare för en icke färdig produkt. Klarar Saab av något sådant idag?

#106
Emilsson
2011-01-23 00:52

4000 dessutom rätt hårda mil ganska blandad körning kör jag med min 30 år gamla Volvo på bara 4-5 månader, det enda jag brukar göra är att byta lite slitagegrejjer varje år och det blir många mil per år.

Borde inte en helt ny bil testas mer än 4000 mil? 4000 mil är inget, att fel visar sig på en helt ny bil efter de milen är typ omöjligt.

Har ägt Volvon i 4 år och använt den så flitigt under 2,5. Ska komplettera med en nyare bil, kanske en Duster?

#107
Carl Von Bergh
2011-01-23 01:54

Saab har i många år varit en exprimentiel lekstuga där bilköparna får betala det höga priset i form av dåligt andrahandsvärde och svindyra verkstadsbesök och en del lättlurade bilköpare verkar aldrig fatta!

Om inte inköpare, konstruktörer och kvalitetsansvariga på saab under alla dessa år tagit sitt jobb mer seriöst med ansvar óch allvar och den exprimentiella lekstugan utan ansvar fått fortgå, finns liksom ingen anledning att köpa en trisst ful dålig opålitlig saab med dåligt andrahandsvärde när japanerna presterar bättre.!

Att en ny bil strular och krånglar med elektroniken och inredningsdetaljer som falerar samt rost på en dyr bil, är riktiga irritationsproblem!!

Men en ny bil som inte startar är TOTAL KATASTROF som kan få allvarliga konsekvenser för någon som befinner på fel ställe vid fel tidpunkt i vinterland eller öken!!

Som sagt dyra saab bilar skall man se upp med och verkar konstigt att inte ansvariga under 15 års tid tagit sitt jobb mer seriöst och Viktor Muller inte riktigt förstått saabs problem!!

#108
j a r l
2011-01-23 02:36

En av mina arbetskamrater har en 5 år gammal Saab. Han lägger ut ca. 10 000:- per år, bara i reparationer! :-(
Fattar inte hur han står ut, men han säger att han är "märkestrogen"...

Jag behövde inte reparera min f.d. Toyota en enda gång under 12 års tid! :-) (Bara göra service...)

#109
Emilsson
2011-01-23 10:30

Jarl: Tänk dig 10 000 rätt hårda mil om året i en 30 år gammal Volvo. Det enda som görs är service och enstaka slitagedelar. Inget annat krånglar, och inredningsdetaljerna sitter där de ska.

Jag ska köpa en till bil p g a bensinpriset. Men jag åker rätt billigt ändå, billig bil att äga, ingen avbetalning, inga fel.

Så jag åker nog faan billigare än många av mina arbetskamrater ändå med skumma elfel och en som har Saab har problem med. Ja gissa: väx_ _ _ _ _ _ n.

Som bensinsnål bil får det bli en Toyota.

#110
Emilsson
2011-01-23 10:33

Volvon är fin med trots saltvägarna. Lite tvättning och vaxning emellanåt bara så.

Inga lacksläpp som på många nyare bilar.

#111
2011-01-23 10:39

Oj, var ska detta sluta. Långtestet har ju precis bara börjat. Det blir ju knappast Saab som vinner. Vem minns inte när 9000 kom. Bredprov kallade man det då. Att de första kunderna var med och fick vara utprovare för en icke färdig produkt. Klarar Saab av något sådant idag?

#117
2011-01-23 13:09

Bo-Lennart, visst är det märkligt! Att tester emellanåt ger så olika resultat. Det skulle vara fullt förståeligt när det gäller enstaka exemplar, men dessa undersökningar som du och jag hänvisar till, har ju stora underlag. Läser man lite mer om vad de i respektive test faktiskt mäter så ligger ändå 'Saab inte dåligt till.

Testet i länken som Jarl bifogat är ju faktiskt inte alls negativt. Med tanke på modellens ålder är testet synnerligen positivt!!
Somliga läser allt som fan läser bibeln...

Jalle, du skämtar, va?
Du kan ju inte seriöst mena att inlägg på småbarns- (och möjligen tonårs-)sajten Hamsterpaj (finns den ens kvar?) är en referens att räkna med!

Att inte längre kunna köra undan en bil med hjälp av startmotorn var en ny och, för mig okänd, följdverkan av elektroniska säkerhetssystem.
Hur är det med elektrisk handbroms? Att man inte kan ta hjälp av dem vid rundsvängar har jag insett, men vad händer om man får elektronikstrul eller blir strömlös. Kan man då endast hålla bilen med ilagd växel?

#119
Runes bror
2011-01-23 15:06

RE: j a r l
"En av mina arbetskamrater har en 5 år gammal Saab. Han lägger ut ca. 10 000:- per år, bara i reparationer! :-("

Min kusin har fått lägga ca. 22 000 kr. i genomsnitt på reparationer om året, på sin Saab från 2007!!!
Jag har bara bytt olja och filter på min Toyota från 1988!!! Nja, lite spolarvätska också förstås hehe!
Min Toyota är dessutom helt fri från rost, vilket man definitivt inte kan säga om min kusins Saab!!!

My Toyota Is Fantastic!

#120
Corolla Always
2011-01-23 15:20

@Emilsson
"Så jag åker nog faan billigare än många av mina arbetskamrater ändå med skumma elfel och en som har Saab har problem med. Ja gissa: väx_ _ _ _ _ _ n."
Genomsnittssträckan för att byta växellåda på en Saab är 5000 mil. En kostnad på över 30 000 spänn!
De är inte gjorda för att hålla längre än så.

#122
sweeny
2011-01-23 15:46

begreppet märkestrogen är rätt så korkat och begränsande. visst om du hittar ett märke som levererar det du vill ha kan man väl fortsätta köpa så länge modellerna uppfyller de krav man har, men om det börjar trassla, uppenbara svagheter dyker upp osv... ja då ser man sig om efter en annan bil som uppfyller din kravspec. att hålla kvar vid ett märke bara för att "de var bra en gång i tiden" är för mig obegripligt... Att lägga tiotusentals kronor på "onödiga" reparationer bara för att du gillar märket är bra korkat, det är ju "bara" en bil för tusan.

#123
Hasse T-mannen
2011-01-23 16:10

Jag hade en Saab 9-3 00:a i två år! Den kostade mig över 30 000 i reparationer!!!!!
Eftersom jag blev utblottad av den, köpte jag en Corolla 98:a som aldrig (sedan 2003) kostat ett öre i reparationer!!!!! Japanska bilar kan inte gå sönder, det är bara så. :-) :-) :-)

#124
2011-01-23 16:55

Märkestrogna är en sak sweeny, men när det har övergått i någon sorts religiös fanatism är man nog mer än bara "korkat". :o)

#127
Sweeny
2011-01-23 17:57

JES: jag menade nog mer åt fanatismhållet, där folk verkar acceptera vilket skräp och elände som helst så länge det är "rätt" märke...
där fel och brister bortförklaras som "egenskaper", jmf vissa insnöade anglofiler som bara ser gott i att deras MG:s elfel aldrig upphör.

#128
2011-01-23 18:25

Snacka om fiasko för Saab. Elementära saker som att starta får ej fallera på denna nivå...

#137
Arne1945
2011-01-23 21:29

Toyota har också problem med saker som inte fungerar:
http://www.autoblog.com/2011/01/21/toyota-settles-prius-headlight-lawsuit-could-pay-tens-of-milli/
Liksom ALLA biltillverkare har. Anledningen till att tidningar skriver allt de kan komma över om saab. Beror nog endast på att de ger sånt enormt mycket trafik till sajten=stålars.

#142
rey710
2011-01-23 22:07

De finns flera här som gillar Saab .som menade att man skulle byta bil när Toyota hade sina problem . Men jag tror fortfarande på att Toyta kommer vara kvar som bilmärke om 5 år .Vilket jag tvilar på när det gäller SAAB .Jag kommer hålla mig till Toyota Därför att det är driftsäkra bilar.

#143
2011-01-24 11:20

Ni som tycker att VIB är kritiska till SAAB, är det inte lite märkligt att man inte nämnt att 9-3 återkallas och att fordonsanalytiker tror SAAB för svårt att överleva trots att man till och med kan läsa om det på text-tv...

Nä jag tycker i detta fallet att de är rätt sakliga, man ska väl inte undanhålla problem med längtestbilarna eller testbilarna, och att SAAB tagit så lång tid på sig att ens svara.......

#144
Arne1945
2011-01-24 16:20

De är klart man har nämnt den nyheten :=) http://www.vibilagare.se/nyheter/saab-aterkallar-4-400-bilar-29800
Förövrigt är den danska bilanalytikern (!) en kille med stort bekräftelsebehov, han har väl tjatat om SAABs tillkortakommanden i snart 2 år nu :=)

#145
Hilbert
2011-01-24 16:41

RE - j a r l
"En av mina arbetskamrater har en 5 år gammal Saab. Han lägger ut ca. 10 000:- per år, bara i reparationer! :-("
RE - Runes bror
"Min kusin har fått lägga ca. 22 000 kr. i genomsnitt på reparationer om året, på sin Saab från 2007!!!"
RE - Corolla Always
"Genomsnittssträckan för att byta växellåda på en Saab är 5000 mil. En kostnad på över 30 000 spänn!
De är inte gjorda för att hålla längre än så."
RE - Hasse T-mannen
"Jag hade en Saab 9-3 00:a i två år! Den kostade mig över 30 000 i reparationer!!!!!"

Öhh! Det är inget mot vad jag varit med om! Köpte en 1 år gammal Saab 2007...
Den kostade mig (under de två år jag hade den) 79 000:- i reparationer!
Byte av växellåda, oilsludge som förstörde motorn m.m...

Aldrig någonsin mer Saab, så det så!!!

#146
Tadas
2011-01-24 16:54

Skoda och Dacia från 70-talet är bättre än nya Saabar från 2010-2011!

#147
Uno Lööv
2011-01-24 20:15

Jag skulle kunna rabbla upp problem och kostnader bekanta haft med sina nyare Saabar men jag tror folk blivit avskräckta så det räcker. Saab har aldrig lyckats så hur elekt det ens låter så får jag säga att folk får skylla sig själva. och Saab är alltid Saab trots ägarbyten. Troligtvis rör ägarbyten bara till det ännu värr så att Saab aldrig får en chans att lära sig bygga bilar.

Jag gillar inte nya Toyotor men min nästa bil blir en Toyota Corolla 1998-2001. Antagligen världens bästa bil.

#148
Uno Lööv
2011-01-24 20:16

Tadas: Det är inget positivt för en delvis svensk tillverkare men tyvärr har du rätt. Och när det gäller nya bilar är faktiskt Dacia bland det trevligaste jag kört.

#149
Uno Lööv
2011-01-24 20:18

Hilbert: För under 79 000 får då väl en ny Dacia? Trevliga, bra bilar med beprövad teknik.

Alltså motsatsen till sjukt dyra och dåliga Saab.

#150
j a r l
2011-01-24 23:45

Hahahahahaha!!!
En granne till mig har fått reparera en 2 år gammal Saab för 85 000:- !!! Saab har inte någon nybilsgaranti, därför har han fått ta hela smällen själv!!! :-(

#151
Hilbert
2011-01-24 23:55

Re. Uno Lööv
"Alltså motsatsen till sjukt dyra och dåliga Saab."

Ja! Fy fan... Jag fick motorstopp 14 gånger med min Saab under 3 månader bara! Dörrarna gick inte att stänga! Båda fjäderbenen rök av. Bensintanken lossnade helt och hållet, växelspaken lossnade m.m m.m... (Kan inte skriva allt, det skulle ta upp 3 st. A4-sidor!)

#152
Sven-Erik S.
2011-01-25 00:16

Jag körde förbi 7 st. stillastående Saabar med min Toyota Starlet idag!!! :-)

#153
Woffe
2011-01-25 08:03

En del bilar oavsett märke håller bättre än andra så uttrycket måndagsex kanske är sant. Min egen SAAB 9-5 -99 har idag rullat 21.000 mil och nu senast fick jag byta stötdämparna bak. Bortsett från det är det enbart service som gäller. Bilen är ett under av tillförlitlighet och komfort, gud vet vad vi skall köpa när den lägger av - om den nu gör det?

#154
Tommy Y.
2011-01-25 11:42

På min 9-3:a (2006) som gått 4200 mil, har jag fått byta växellåda två gånger!!! Sämst Av Alla Bilar !!!
Kör nu Toyota Aygo. Den utklassar Saaben på precis allt! :-)

#155
gunnar44
2011-01-25 14:35

Tommy Y. Vad är det för dumheter du kommer med Jag tror dig inte. Åtminstone inte när det gäller 5 vx man. låda. Hade det varit automaten så kanske! Men absolut inte man. lådan. Den 6 vxl. hade lite inkörningsproblem, men dessa bestod av länkningsfel som nu är åtgärdade.
Anledningen till att jag inte tror dig är dessutom det faktum att en bil som gått så lite som din har en drivlinegaranti och då borde du ha vänt dig till ditt försäkringsbolag. Inga av de försäkringsbolag som jag varit i kontakt med har bytt någon växellåda eller reparerat någon av märket Saab av 06 och senare årgång. Därför undrar jag har du någonsin haft en Saab?

#156
Uno Lööv, statsvetare.
2011-01-26 14:39

Jaså, du har kvar Aygon Jarl? På din presentation nämndes bara en Auris och en Lexus senast när jag tittade...

#157
Tommy Y.
2011-01-26 16:43

Saabs andrahandsvärde är Sämst Av Alla Bilar (om man nu kan kalla Saab en bil?)! Jag fick bara 60 000:- för den när jag bytte in den hos Toyota-handlaren! Nypriset var 245 000:-... Så jag fick lägga hela 60 000:- emellan! :-(

#158
j a r l
2011-01-26 22:38
#159
2011-01-27 11:33

Man kan verkligen ifrågasätta sanningshalten bland inläggen. Efter 19 SAABar och knappt 200.000 mil så kan jag väl inte bara haft tur? En kylare 1978 och en växellåda 1980 (efter en husvagnsincident) är vad jag gjort utöver vanlig service.

#160
Jarl S
2011-01-27 14:41

ViB har haft massa fel på 9-5...

"kåpan till ytterbackspegeln har lossnat... strejkande tanklucka som inte gick att stänga... svårstängd baklucka... missljud i transmissionen, glapp?

allt efter 400 mil

#161
j a r l
2011-01-27 16:09

"ViB har haft massa fel på 9-5..." "allt efter 400 mil"
Hahahahahaha! Efter 4000 mil ska den skrotas helt och hållet! Hahahahahaha! :-)

#162
Jarl S
2011-01-27 18:18

Om den ens fixar 4000 mil. Lär blir skroten före sommaren!

#164
MR X
2011-01-27 21:34

Hade jag haft familj och om läget hade varit stabilare för Saab, hade jag valt en ny 9-5:a utan tvekan! :) Skall se hur min nya countryman fungerar? Man vet ju inte hur den kommer hålla? Därför är det skönt att veta att man kan lita på saabcaben. Just in case?! ;)
Och Jarl? Hur oändligt många toyotor har Toyota inte tvingats återkalla? Och om man nu gör så fantastiska bilar? Varför gick toytas högsta chef ut och bad hela världen om ursäkt med skamfyllt böjt huvud för sina undermåliga produkter?? och varför ligger Toyota i rättstvist i USA med kunder som skadats av att köra bilarna? Man skall inte kasta sten när man sitter i glashus! ;)

#165
VolvoSven
2011-02-04 14:36

Hur var det med den V70 som ViB långtidstestade? Den fick ju problem med tändningslåset så den inte gick att starta. Har ni mailat Volvo och frågat om de hittat vad som orsakade felet och om de lyckats åtgärda det? De kanske borde återkalla alla V70 och kontrollera så det inte händer igen för det har garanterat hänt på mer än en salubil och en förseriebil. Kan man inte lita på att nyckeln går att vrida runt så motorn startar så törs i alla fall inte jag köpa en Volvo igen. Tänk att bli stående med hela familjen i bilen. Nudge, nudge...

#166
Frank W
2011-02-07 22:39

Jag tror dom flesta uppskattar en kritiskt kransking. Men jag tror även dom flesta förstår att bilen är ny, det är många av oss som köpt nya bilar av olika märken som haft problem i början, det är en del av köpet tyvärr, om du inte köper Asiatiskt förstås. Men utan att veta bättre, så köper folk asiatiskt för att få ett transportmedel, har inget med hjärtat att göra, som vi andra som köper Svensk, tyskt eller varför inte brittiskt. Har man bestämmt sig så blir det nog SAAB trots artiklar som denna. Mvh Frank V70 3.2

#167
Erni med Wetet Kräsen
2011-02-19 16:40

S ämst A v A lla B ilar !
SAAB är och har alltid varit ett äkta "kalkonmärke"
Jag åker mycket speciellt på E6an. Oavsett var, SAAB är överrepresenterat med haverier på vägrenen. Det är 9-5 or lika mycket som 9-3or. Att man bara håller på!?
De som åker SAAB är tjänstebilsförare som påtvingats ödet att riskera sittande i vägrenen. Andra gruppen SAAB-åkande är de som inte har det minsta kunskap om bilar/saknar bilintresse!
Nya 9-5ans många problem har jag sett på nära håll, det är verklighet,
Logiskt! Hur ska ett företag som är konkursmässigt kunna utveckla en kvalitetsbil? Alla SAAB som säljs är en sorts B-prototyper.
Rabatterna är enda argumentet i företagsvärlden vid tjänstebilsupphandling. dessa är så stora att det aldrig kan bli lönsamhet för SAAB. Gör världen befriad från dessa kvalitetsbefriade fordon, inte är det många som kommer sakna dem.
Låt ingenjörerna i Trollhättan utveckla t ex vågkraften eller annan framtidsorienterad produktutveckling istället. Alla skulle tjäna på detta.

#168
Lasse (vagnparksansvarig)
2011-02-19 16:50

Äntligen är det någon tidning som tar upp verkligheten med SAAB.
Auto Motor och Sport gjorde det för något år sedan och fick GMs europachef på sig. Man "får inte beskriva verkligheten för då raderas alla möjligheter att klara SAAB i framtiden" Man tystade alltså ned tidningarna.
Alla som kört SAAB vet ju hur illa det är och har varit genom tiderna. Vi har som tjänstebilar haft 8st SAABar varav EN har fungerat oklanderligt. Det värsta missödet var när hela drivaxeln på SAAB 9000 trillade ut med hjul och allt på gatan vid fickparkering! Precis allt o vadsomhelst kan hända med en SAAB.
VW/ AUDI är enligt vår erfarenhet ett bekymmersfritt och mycket trevligt alternativ. SAAB finns def inte med på kartan.

#169
Börje bilkunnig
2011-02-19 16:54

Håller med Lasse.

Och Saab är ingen bra bil.

Börje, biltekniker.

#170
Henr1k
2011-02-19 17:00

Det finns lika många såna sanningar som det finns individer, i vår vagnpark klarar Saabarna sig överlägset bäst, i andra änden är Fordarna, men tyvärr har vi även problem med Volvo-bilarna. Vissa, vissa av dem går bekymmersfritt. Själv är jag inne på min andra problemfria 9-5a. (enda undantaget var att hemmaläges-sensorn till vindrutetorkarna gav upp efter ca 10.000 mil på -05an.)

#171
z655
2011-02-19 17:04

Håller med Henr1k.

Och Saab är en bra bil.

z655, bilägare

#172
2011-03-11 20:03

JA, Jag säger då det. Bästa vinterbilen som vägrar starta? Livsfarligt med all elektronik som strular. Konstigt att Euro n cap inte bryr sig om så viktiga saker som att bilen kanske kan stanna. Tänk en enslig väg i snöstorm utan mobiltäckning. En rekommendation till alla älskare av komfortabla, elektronikspäckade femstjärniga bilar: Ta med er en stor säck torr ved så kanske ni klarar livhanken tills hjälp anländer. Eller som en del säger om rejäla driftsäkra bilar: Sluta sälja skiten!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.