Bild
Nästa artikel

Därför startar inte nya Saab 9-5

Nyheter

Saab utvärderar nu en lösning av startproblemet med nya Saab 9-5. Det skriver Saab i ett svar till Vi Bilägare.

Den 29 december skickade Vi Bilägare tre frågor till Saab Automobile mot bakgrund av det krångel som drabbat långtestlagets Saab 9-5.

Vi var angelägna om att få svar snabbt. Men något sådant kom aldrig, trots påstötningar både via e-post och telefon. Svaret fick vi först i dag, den 21 januari.

Så löd vårt brev till Saab:

När vi första gången testade nya 9-5: an råkade vi ut för en hel del elektroniska hyss. Bland annat öppnade sig bakluckans elektriska lås vid flera tillfällen helt på egen hand, farthållaren slutade fungera, reostaten till instrumentbelysningen strejkade och samma sak drabbade avåkningsvarnaren.

Men det otrevligaste felet var när bilen låste sig i tändningsläge, samtidigt som texten "Rattlås behöver service" lyste i färddatordisplayen. Bilen gick under 20 minuter varken att stänga av eller starta. Sedan fungerade den plötsligt igen.

Nu har det felet även drabbat den långtestbil som vi köpte för en tid sedan och som är tillverkad långt senare än den första testbilen. Dessutom har ett antal 9-5-ägare hört av sig till redaktionen med samma problem.

Mot den bakgrunden skulle vi vilja ha svar på följande frågor:

1. Hur många bilar har dessa buggar i datorsystemet?

2. Har Saab hittat någon lösning på problemet?

3. I så fall - hur hanteras saken ute på verkstäderna

Och så här svarar Saab, genom sin kommunikationschef Hans-Jörgen Brandt:

1. Svårt att ge en exakt siffra, då det beror på motorvarianter tillsammans med en viss utrustningsnivå, där dessa intermittenta symtom kan uppträda med ett felmeddelande gällande rattlåset med följande startproblem.

2. Saab har en lösning med en uppdaterad mjukvara som ska säkerställa att problemet är löst.

3. Så fort uppdateringeng är utvärderad och godkänd, kommer Saabs återförsäljare och verkstäder få information och möjlighet att uppdatera de bilar som är drabbade. Själva uppdateringen tar någon timme att utföra.

Diskutera: Vad tycker du om Saabs svar?

Kommentarer

#1
TurboMannen
2011-01-21 14:04

Bra svar: kort, koncist och inget "skylla i från sig". Dock! Det tog 23 dagar och det duger förståss inte (OK, det var under helgerna, men ändå)

#2
simon_d
2011-01-21 14:07

SAAB borde proaktivt ha tagit fatt i situationen, informerat alla ägare om risken och vad planen är för att lösa problemet. Mycket obehagligt om man när som helst kan bli stående med sin SAAB.

#3
Per E.
2011-01-21 14:07

Bra svar, Klart och tydligt från Saab.
Har själv nu fått denna information som 9-5 ägare, och är nöjd.
Trots detta problem är nya Saab 9-5 en mycket bra bil.

#4
ralleballe
2011-01-21 14:15

Inget gnäll nu, alla märken har sina problem. Saab tar tag i de efterhelgerna och det är positivt. Volkswagen mörkade sina AC problem i flera år och ingen höjer ögon brynen där. Det finns andra fall på märken som myglar sin. Det blir nog bra ska ni se. 9-5 är en mycket bra bil, fast jag kör en Audi själv men har testat Saaben.

#5
2011-01-21 14:21

Ny återkallning väntar altså....... Trist för Saab som redan har det tufft även om det nog inte kom oväntat...

#6
2011-01-21 14:22

En bugg i mjukvaran alltså. Inte förvånande och tyvärr rätt vanligt i många nya modeller.

Bra att Saab reagerar hyggligt snabbt och att man inte först förnekar problemet som en del andra tillverkare gjort i liknande sammanhang.

Men givetvis fylls dessa spalter av div. individer som av någon outgrundlig anledning mår bra av att racka ner på Saab så fort märket uppmärksammas. Stackare..

#7
simon_d
2011-01-21 14:26

Skilladen är att med SAABs mjukvarubugg blir man stående med bilen.Låter allvarligt för den som vill kunna lita på sin bil

#8
2011-01-21 14:30

Rålle G
Jag kan tyvärr inte hålla med dig om att det är hyffsat snabbt att behöva vänta 23 dagar på sva,r när man står med en nyinköpt bil för 344 000:- som man inte kan lita på.....

#9
2011-01-21 14:43

Simon no1: Givetvis hade det bästa varit om man upptäckt detta före lansering men med tanke på de små volymer man sålt så tycker jag iaf att de agerat godkänt snabbt.

Det viktiga är ju att man erkänner problemet och tar sitt ansvar. Som sagt så finns det ju ett exempel från USA-marknaden nyligen där tillverkaren reagerade väldigt långsamt... Men det ska vi inte debattera här och nu ; )

#12
Fred987
2011-01-21 15:10

Skulle vilja veta vart de mailade och vart de ringde. med tanke på att det var precis innan helgerna så borde det väl inte vara så konstigt att det tog lite tid! Sedan är ju vi bilägare en pro volvo tidning och en aktiv anti SAAB tidning så man blir ju inte förvånad hur de skriver!

#13
simon_d
2011-01-21 15:23

Inget seriöst företag stänger helt sin kundorienterade verksamhet över helger.

#14
Fred987
2011-01-21 15:33

Simon_d: Just därför skulle jag vilja ha reda på vart de försökte få kontakt!! Annars kan man ju inte dra några slutsatser!!

#15
simon_d
2011-01-21 16:02

Det låter onekligen konstigt

#17
SiggeN
2011-01-21 16:36

Det tar naturligtvis tid att utröna och åtgärda tekniska fel. Vad förväntade ni er en uppdatering i vändande e-post att ladda ner? Saab återkom säkerligen så fort de hade något att meddela.

#18
2011-01-21 16:39

Fred987:
Vi Bilägare tog kontakt med Saabs kommunikationschef Hans-Jörgen Brandt och en auktoriserad verkstad.

#19
Fred987
2011-01-21 17:18

Fredrik: Nu börjar det bli pinsamt för ViBilägare! Mailade ni verkstan? Var Hans-Jörgen på jobbet? Nu måste ni redovisa hela förloppet! Svårt att tro att ingen pratade med er! Samt om man inte får tag på en viss person går man väl högre upp?

#20
2011-01-21 17:18

Visst var det helger och så, men svaret tog alldeles för lång tid och var, trots sin raka utformning, tämligen innehållslöst.
"Vi vet inte riktigt vad det är för problem, men vi har (i bästa fall, om teknikerna sköter sig) en uppdatering på gång som vi hopas få ut till verkstäderna någon gång framöver."
Ett högst pliktskyldigt svar. Vad annat kan de svara?

Det här är säkert inte ett dugg värre än vad andra fabrikat drabbats av - men Saab har inte råd med just några fel alls.

#21
Daddy1c
2011-01-21 17:18

Tycker att Det är svagt av Saab att samma problem fortfarande är kvar. Om man tänker på alla elektronilproblem ni haft med två st 95 så är det svagt av Saab att det inte är fixat. Detta ger inte mig trygghet att lägga pengarna på en 95.

#22
Rethink
2011-01-21 17:24

Dvs köp aldrig en sprillans nyutvecklad bil, i a f inte Saab - för mkt barnsjukdommar.

#23
odemex
2011-01-21 17:32

Köp japanskt så slipper man allt sånt här krångel!

#24
mec
2011-01-21 17:38

Saab har alltid åtgärdat barnsjukdomar när dom har uppstått på ett föredömligt sätt, kom i håg att dom flesta märken idag har massor med fel framörallt i elektroniken pga alltför invecklade elsystem.
Det märks att VIB är Saabnegativ och Volvopositiv.
Synd.

#25
Fred987
2011-01-21 17:39

odemax: Nu måste du skämta!! Sök på återkalla på ViBilägare så får du se massa japanska bilar!!

#26
2011-01-21 18:04

Re Rålle G
Ja du menar där de återkallade mängder av bilar för att lugna kunderna och där det sen visade sig inte vara några fel, utan handhavarfel.......

Här talar vi ju om en bil som vill vara premium och då man förväntar sig att bli behandlad som premium om det strular..... Nja, jag tycker inte det är okey att behöva vänta så länge på ett svar.....

#27
JohnCoffey
2011-01-21 18:29

Folket på saab kan inte jobba med ettor och nollor :)

#28
Jan W
2011-01-21 18:39

Påminner om min Audi... Fel på tank och tempmätare (som många av VAG-bilarna), trilskande centrallås, mystiska blinkanden och pip i instrumenten. Om man skulle skippa hälften av allt joll man utrustar bilarna med så skulle jag vara oändligt tacksam. Om man ställer jympaskorna på baksätet så larmar bilen för att passageraren bak inte är bältad..

#29
2011-01-21 18:43

Simon no1:
Dina favoritmärkens egna listor över de återkallelser de gjort på senare tid i USA:

http://www.toyota.com/recall/
http://www.lexus.com/recall/

Dessa recalls omfattar bland annat: "sticking accelerator pedal recall". Rätt tydligt va? Alla märken har sina problem vare sig de heter Toyota , Lexus eller Saab.

I detta fallet så rör det sig kanske bara om några tiotals bilar som drabbats och då tycker jag inte alls att Saab varit långsamma att reagera.

#30
:-)
2011-01-21 19:47

@MEC
Nu kör jag varken Volvo eller SAAB, men jag håller med dig. Visst lyser ViB's glorifiering av Volvo igenom lite titt som tätt. Utan tjänstebilsavtalen skulle inte Volvo vara finnas längre.

#31
Andreas R
2011-01-21 20:45

Det är alltid lika kul att se hur SAAB-fantaster börjar gapa om Volvofavorisering så fort något negativt skrivs om det egna märket. Att man är positiv till det ena märket behöver inte betyda att man är negativ till det andra. Som läsare är iaf jag intresserad av nyheter som dessa oavsett märke. Det måste väl ändå sägas att det är konstigt att det nästan
tar en månad att svara på VIB:s frågor. Det är ju trots allt ett allvarligt fel. Bättre att svara direkt och säga att en lösning är på g.

#32
Christer W_.
2011-01-21 21:12

:-)
Mindre än 10% av volvos totala försäljning är tjänstebilar i Sverige. Du tror alltså att de tjänstebilsavtal som finns är anledningen till att Volvo finns?

Jag har aldrig riktigt fastnat för Saab, däremot har jag ägt några stycken Volvo under åren (t.ex XC90, V70), men det gör ju naturligtvis inte att jag önskar olycka åt Saab.

Folk som gärna ser att ett (eller två) svenska bilmärken (nu avser jag på var de nställda finns, inte var ägaren sitter) försvinner har nog inte riktigt koll på vilka enorma skatteintäkter dessa exporter av bilar ger, vilka är med och finansierar vård, skola och omsorg.

Sedan så känner jag många personer inom bilbranschen i Europa (jag arbetar för en underleverantör) och när man frågar de som arbetar på Volvo om vad de tycker om Saab så säger 99% att de hoppas att Saab klarar sig bra ur denna krisen som har varit.

#33
2011-01-21 22:31

Re Rålle G
Jag trodde faktiskt du var lite mer påläst, du kommer tydligen ihåg återkallningar men glömmer att det presenterats att NHTSA som är den Amerikanska trafiksäkerhetsorganisationen, kommit fram till att det berott på förarmisstag och inte felaktiga bilar...

Så här skriver dom: Hittills har amerikanska trafiksäkerhetsorganisationen NHTSA, "National Highway Traffic Safety Administration", inte funnit några mekaniska eller elektroniska fel på de undersökta Toyota-bilarna. De meddelade NHTSA till politiker i kongressen i en första, officiell förhandsrapport under måndagen.

Då ska du veta att det var tack vare NHTSA som återkallningarna gjordes, troligvis helt i onödan eftersom det endast är i USA detta påståtts ha hänt....... Stämmningarnas förlovade land där alla försöker tjäna en slant....

Ska bli spännande att se hur det kommer att sluta, vem vet kanske för de böterna tillbaks....???

Lite märkligt att du missat detta, eller kanske det är så att det inte är lika intressant eftersom det går emot ditt tyckande.....:)

Du kan läsa artiklen i sin helhet här:

http://www.automotorsport.se/news/21240/inga-fel-funna-hos-toyota-enligt-nhtsa/

#45
Pär G#2
2011-01-22 10:15

Toyota är relevant att kommentera när det gäller verklig kvalitet. Den gamla sanningen gäller att se upp för ickeasiater första årsmodellerna. Bilarna är inte färdigutvecklade. Saabs historia förskräcker.

Tycker det är trevligt att kunna köpa första årsmodellen och slippa ha den stående på verkastad de två första åren, men valet är fritt. Vill man åka "fint?" i 5.01 m gocart får man lida pin.

Saab har inga pengar för utveckling - hur skulle dom kunna lyckas?

#48
Benny H
2011-01-22 11:18

Alla trådar förstörs av dessa märkesfreak! Jag som kört massor av olika märken både privat och i tjänsten har verkligen svårt att förstå hur det kan bli så här hela tiden. Alla tillverkare har problem till och från det är inget nytt fenomen. Min högst ovetenskapliga undersökning visar att tyska dyrmärken faktiskt är lite bättre, "svenska" och japanska någonstans i mitten, franska + USA bilar har jag inte haft men där litar jag på släkt och bekanta som sällan har något positivt att säga om kvaliten på sina bilar. Märken som Ford och Opel har jag dåliga erfarenheter av vilket ju bevisar att ursprungsland (Tyskland) inte är någon garanti för kvalitet. Till alla märkestrogna...det är inte farligt att prova andra märken, tvärtom omväxling förnöjer..

#49
2011-01-22 11:18

Rätt väntat... Teknik från Opel kan inte bli annat än katastrof.

#54
jarl s
2011-01-22 11:46

Tjena! Vi får se... Tror inte detta är slutet direkt. Teknik från 90-talet, ändå dessa fel. Man undrar ju hur det är ställt hos SAAB...

#55
Erik_
2011-01-22 11:49

Den välter ju inte som mercedes iallafall..

#62
2011-01-22 14:02

Jag har frågat ViB tidigare och gör det igen.
Fredrik Ditts, varför tillåts det att kommentera utan att vara registrerad och inloggad?

Alla andra tidningar där kommentarer finns kräver inloggning.

Det måste vara ett enkelt sätt för att bli av med alla lekskole- och dagiskommentarer.

#66
emellertid
2011-01-22 14:49

Finns det någon tråd på ViB hemsida som inte spårar ur och blir till pajkastning och förolämpningar? Ganska synd att det blir såhär. Och till märkesfreaken vill jag bara säga att det man själv äger är inte alltid bäst, ALLA bilmärken har sina fel och brister. Att man gillar ett bilmärke är inte fel men man behöver ju inte basunera ut det så fort den minsta chans ges. Var nöjd om ert bilval passar er och sluta att försöka övertala alla andra att köpa samma märke.

#67
hahaahaha
2011-01-22 15:00

Provsatt en 9-5 idag när jag och sambon åkte runt till olika bilhallar. Tyckte den kändes lyxigare än vad man fått för sig genom tidningar och videos.Sambon tyckte den var ful. Satt även i en V60 och den överaskade oss båda positivt. Ganska billig också iaf bensin modellen. kanske blir att byta in A4an och köpa en V60.?

#68
2011-01-22 15:06

1. Jag har nu tagit bort ett tjugotal kommentarer, som inte höll sig till ämnet, från den här artikeln. Nu höjer vi nivån.

2. Vi har valt att hålla kommenteringsfunktionen öppen för alla eftersom vi inte vill ha en hög tröskel för de som vill diskutera. Detta kan medföra kommentarer som är olämpliga och det försöker vi lösa genom att ta bort dessa.

3. Påståenden om att Vi Bilägare skulle favorisera Volvo framför Saab är trams.

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

#70
2011-01-22 15:19

Re Fredrik Diits
Fredrik, det är en god tanke att låta alla få skriva, tyvärr är det inget bra, vissa andvändare lägger in fullt av kommentarer där de byter namn efter varje inlägg, dessutom kan de i princip sabba vilken tråd de vill....

Det är så tröttsamt att trådarna ska spåda ur så jag anser att endast registrerade ska ha möjliget att debattera för jag tror alldrig vi kommer ifrån tramset annars......

#71
2011-01-22 15:33

Leifer:
Ja, nu har jag städat upp även där.

Simon:
Jag förstår ditt argument, men vi vill försöka hålla kommentarerna öppna för alla. Den bästa metoden för att motverka de som missbrukar funktionen är att själv höja nivån, hålla sig till ämnet och ignorera alla irrelevanta inlägg.

Ha en fortsatt trevlig helg!

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

#73
2011-01-22 15:35

Re Fredrik Ditts
Ja ibland önskar man att man hadde begåvats med ett större tålamod för set är fruktanvärt tröttsamt med alla oseriösa inlägg och det är väl bara att erkänna att man ibland faller i fällan....:)

#83
Diggler
2011-01-22 22:32

Så fort det gäller Saab så går journalisterna i taket. Brukar ni fråga läsarna om dom är rädda för att brinna upp när en Volvo brunnit, vilket har hänt ganska många gånger? Den jävla häxjakt ni håller på med är löjlig. När min nya Skoda vägrade starta och motorlamporna lös att jag behövde bärgas till verkstad så kanske jag skulle skickat en blänkare till Vi Bilägare så ni kunde dra igång en kampanj mot VW. Då är Skodan inte ny som 9-5 utan ett antal år på marknaden. VW kände inte till felet men jag hittade ett youtube klipp!!?? med exakt samma problem. Så jag berättade för verkstaden att programvaran behövde uppgraderas. Er första provtur av 9-5 gjorde att jag tappade all respekt för er tidning. En östrogenstinn kvinna tyckte att klädseln var för mörk och såg ut som gamla 9-5. God dagens. Tack för att jag köper en tidning och får en objektiv bedömning. Jag kanske gillar mörk inredning och om inte så kan du ju meddela att den går att få i beige också. Amatörer!!!

#86
Flux
2011-01-23 01:07

Nån skrev häxjakt.. Jag uppskattar att ni uppmärksammade problemet med Saaben. Jag tycker dock att Saab borde reagerat snabbare på er felanmälan men de har dock reagerat och informerat om en tänkbar lösning. Om än lite sent. Fortsätter att följa ert långtest med spänning.

#88
Christer W_.
2011-01-23 09:52

"En östrogenstinn kvinna tyckte att klädseln var för mörk och såg ut som gamla 9-5. God dagens. Tack för att jag köper en tidning och får en objektiv bedömning. Jag kanske gillar mörk inredning och om inte så kan du ju meddela att den går att få i beige också. Amatörer!!!"

Haha, tack för ett gott skratt. Håller med till 100% och jag slutade köpa tidningen för länge sedan (förutom ett fåtal specifika lösnummer) p.g.a ett antal anledningar:

1. Tidningen har än mer än innan gått från en tidning för personer med intresse av "vanliga" bilar till en tidning där ägarkostnaderna är den enda faktorn som avgör om en bil "vinner" ett test, dvs, kostar en bil 32kr milen att äka men bullrar som ett godståg så "vinner" den ändå över en bil som kostar 33kr milen och är tyst. Långt ifrån alla konsumenter ser ägandekostnaden som den viktigaste parametern vid ett bilköp.

2. Precis som du skriver så har journalisterna, t.ex Sterner, allt mer börjat fokusera på vad de som privatpersoner tycker om vissa subjektiva egenskaper hos en bil, t.ex färg på bil och klädsel. Helt ointressant för konsumenterna då det är konsumenterna som skall bedöma de rent subjektiva egenskaperna när de köper bilen, inte journalisterna på ViB.

3. Pajasnivån på den här hemsidan har degraderat min bild av tidningen markant. Jag tar helt enkelt inte ViB på allvar längre då man inte ens kan ordna detta på ett bättre sätt. Jag är helt övertygat att man inte vill få upp nivån på kommentarerna eftersom fler kommentarer ger mer besökare. Detta skulle ViB så klart aldrig våga erkänna.

#89
mattea
2011-01-23 11:58

På saabforum.nu kan man läsa följande om startproblemet

Det är en mjukvarubugg som de jobbar för fullt med. Jag har inte hört något om någon lösning än, men om man drabbas så gör man så här för att komma runt problemet:

När man trycker på startknappen för att starta bilen slås enbart tändningen till utan att motorn startar. Då ska man släppa koppling/bromspedal, vänta minst 15 sekunder, trycka ytterligare en gång på
startknappen för att stänga av tändningen. Nästa gång man trycker på startknappen, med
koppling/bromspedal nertryckt, så kommer bilen att starta.

Mvh. Anders

#90
mattea
2011-01-23 12:01

Om nedanstående stämmer i alla fallen, så är problemet irriterande, men ändå hanterbart.
Vib kankse vill kolla upp detta och i så fall lägga lösningen i artikeln.

#93
Göran Uno L.
2011-01-23 14:20

Christer W_,: Som statsvetare vet jag vad du menar med att att tidningen känns oseriös pga kommentarerna här. Det har ingen negativ betydelse för tidningen.
Anledningen till att du skriver det är för att du mår illa av att läsa det. Men, läs inte kommentarerna då!

Nästan alla nya bilar som säljs i Sverige är överdrivet tysta med undantag för t ex skåpbilar. Dacia Sandero som t ex kallas småbullrig i vissa situationer för att ta ett exempel är fortfarande en tyst bil även om det finns tystare. För de flesta är ägandekostnaderna en av de viktigaste sakerna vid ett bilköp. Även för de med god ekonomi som kanske vill lägga pengar på något mer.

Visst är det kul om de i redaktionen skriver egna åsikter men det ska inte gå till överdrift som det gör ibland. T ex när Toyota IQ höjdes till skyarna. En liten, dyr, bullrig, opraktisk bil som vill ha mer bensin än stora, pigga tyska bilar och nästar kostar som dem är inget unikt.

Sist men inte minst vill jag tacka Vi bilägare för att det är så enkelt för folk att kommentera här. Intressant läsning för oss samtidigt som det finns en anledning för både oss som skriver här och för andra att besöka hemsidan minst några gånger om dagen. Riktigt kul funktion. Tack även för en bra tidning och hemsida.

#95
789
2011-01-23 15:54

Är det någon som läst helgens motorbilaga i DagensNyheter. Taxi Stockholm är INTE alls imponerade av Toyotas deklarerade bränsleförbrukning. Tex Toyota Prius "nya" modell ska dra 0,38 liter per mil i blandad körning MEN i verkligheten drar den hela 0,59 liter per mil i stadskörning där hybrid Toyotan borde dra ÄNNU mindre än i blandadkörning!!!! Toyotan dra hela 55% MER bränsle än den borde göra... Inte undra på att Taxi Stockholm är missnöjda med Toyota! Vidare anser jag också att det är svagt av SAAB att inte lämna bättre information till sina kunder. Skärpning SAAB men snygga bilar, det gör ni särskilt den nya Sportkombin och SAAB 9-3 Sportkombi med XWD drift.

#96
Christer W_.
2011-01-23 16:06

"Som statsvetare vet jag vad du menar med att att tidningen känns oseriös pga kommentarerna här. Det har ingen negativ betydelse för tidningen.
Anledningen till att du skriver det är för att du mår illa av att läsa det. Men, läs inte kommentarerna då!"

Det jag menar är att jag ser ett forum för läsare att kunna kommentera artiklar som en positiv sak och ger artiklarna ett mervärde. Detta under förutsättning att det är en diskussion med en hyfsat hög nivå på inläggen.

Jag VILL läsa kommentarer till artiklar, jag gör det dagligen på två andra motortidningars hemsidor. Där är inläggen oftast betydligt mognare och de flesta är faktiskt intressanta att läsa då de ger ett mervärde till artikeln i fråga.

Jag ser det som svagt/ignorant/tråkigt av ViB att inte verkar bry sig om artikelkommentarerna alls (i princip). Skulle ViB lägga lite tid på att få funktionen bättre, med t.ex obligatorisk inloggning och på andra sätt förhindra trams, så skulle jag tillbringa betydligt mer tid på hemsidan.

Men ViB kanske tycker det är bra som det är, eller vad säger du Fredrik Diits Vikström?

#103
2011-01-23 18:21

Jag hör till de som inte skrikit högt om krav på inloggning tidigare men nu har jag ändrat mig.

Att ett fåtal debila individer som skriver under ett flertal alias, (J*rl är ett exempel), tillåts förstöra trådarna med irrelevant skitsnack är bedrövligt.

Uppenbarligen tycker ändå redaktionen att den nuvarande situationen är bra eller vad säger du Fredrik?

#104
2011-01-24 08:25

Rålle, Christer:
Det finns både för- och nackdelar med att lägga kommentarerna bakom inloggning eller att hålla funktionen öppen för alla. Jag kan också säga att vi ständigt utvärderar vår webbplats.

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

#106
2011-01-24 09:07

Christer:
Lägger vi kommentarerna bakom inloggning höjer vi också tröskeln för de som vill kommentera.

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

#107
2011-01-24 10:07

Fredrik
"Lägger vi kommentarerna bakom inloggning höjer vi också tröskeln för de som vill kommentera"

Har jag missförstått något?
Skulle det vara en nackdel att höja tröskeln?

#108
Johan1778
2011-01-24 10:13

mattea: Nu var var du rolig! ViB gör absolut inget för att gynna SAAB. Tex har de ju inte redovisat hur förloppet med at kontakta SAAb har gått till!! Men det skriver att SAAB har gjort fel! Varför försökte de inte kontakta nån annan? Gör inte riktiga Journalister sånt?

#110
2011-01-24 10:22

Re Fredrik
Jag ser absolut inte det som en nackdel att höjja ribban, för det är väl just det som behövs...?

Orkar man inte med eller inte vill vara registrerad är man nog inte lämpad att debattera på forum heller.....

Höj Ribban...!

#111
Uno Lööv
2011-01-24 10:28

Nu ska vi hjälpa herr Diits tycker jag. Mata aldrig mer trollen, inte med det minsta ens.

#113
Christer W_.
2011-01-24 10:45

"Lägger vi kommentarerna bakom inloggning höjer vi också tröskeln för de som vill kommentera."

Det här uttalandet kräver en kommentar från ViB. Vill ni INTE höja ribban för de som vill kommentera?

#114
Anonym-ous
2011-01-24 10:47

nej, det är bra utan inloggning. ibland kanske man vill kommentera via mobilen tex och då är det omständigt med inlogg. Dessutom är det ingen garanti mot troll, det är väl bara att kolla senaste veckornas infekterade ilskna retorik av vissa inloggade karaktärer...

#115
2011-01-24 10:47

Saabnisse, Crister, Leifer, Simon, Uno:
Ni har helt klart en poäng med era argument. Och som sagt, vi fortsätter att utvärdera funktionen för kommentarerna.

Tills vidare fortsätter vi att ta bort irrelevanta inlägg.

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

#116
2011-01-24 10:51

Christer:
Vår tanke med att hålla kommentarerna öppna, utan inloggning, är att det ska vara lätt att ge sig in i olika diskussioner. Tröskeln ska vara låg.

Därtill vill vi att samtalstonen ska vara god och diskussionerna på en anständig nivå. För att uppnå detta är inloggning ett alternativ, att regelbundet rensa i kommentarsflödet ett annat.

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

#117
Christer W_.
2011-01-24 10:54

Jag vill dock fortfarande veta vad du menar när du säger:

"Lägger vi kommentarerna bakom inloggning höjer vi också tröskeln för de som vill kommentera."

Jag får en känsla av att ViB vill ha det som det är nu. Anlendningen är dock oklar för mig. Är det för att det saknas kompetens rent tekniskt för att få till ett bättre system?

#118
Uno Lööv
2011-01-24 11:08

Tror kompetensen finns.

Det han menar med att tröskeln höjs är antagligen att det blir färre som kommenterar vilket är negativt. Trollen dör lite med tiden om de inte matas.

#119
2011-01-24 11:13

Christer, Uno:
Självklart kan vi rent tekniskt lägga kommentarerna bakom inloggning.

Vi vill att det ska vara så lätt som möjligt att ge sig in i diskussioner. Därför har vi ingen inloggning, alltså en låg tröskel.

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

#120
Christer W_.
2011-01-24 11:14

Såg inte ditt inlägg när jag skrev mitt.

"Vår tanke med att hålla kommentarerna öppna, utan inloggning, är att det ska vara lätt att ge sig in i olika diskussioner. Tröskeln ska vara låg."

Ok. Tack för svaret. En fråga bara, tror du att majoriteten som seriöst vill diskutera artiklarna tycker det vore jobbigt med inloggning? Jag är automatiskt inloggad när jag går in på ViB, både på datorn och på mobilen, så jag ser över huvud taget inte problemet.

Jag ser inte det som att "tröskeln är låg" om man inte har inloggning, jag ser det som ett hån mot de som faktiskt vill diskutera artiklarna på ett seriöst sätt.

"Därtill vill vi att samtalstonen ska vara god och diskussionerna på en anständig nivå. För att uppnå detta är inloggning ett alternativ, att regelbundet rensa i kommentarsflödet ett annat."

Tycker du det nuvarande systemet fungerar tillfredsställande?

#121
Anonym-ous
2011-01-24 11:19

men Christer W_. , problemet med att det inte kommenteras på ett seriöst sätt finns även om du är inloggad. Skulle kunna ge dig minst 5-6 "namn" som har inlogg men ofta tenderar att trolla iväg så fort nån tycker olika, men avstår pga att då blir det väl en hatdebatt om det...

#122
Uno Lööv
2011-01-24 11:21

Jarl lär alltid hitta hitta på något sättt, dessutom har han ett konto här.

Jag upplever inte att det är fler än ett troll här, däremot använder han sig av väldigt många namn.

#123
Christer W_.
2011-01-24 11:21

Ja, det löser ju inte problemet helt, det kan man nog inte, men varför inte göra vad man kan?

Det blir i alla fall svårare för vissa personer att skriva 20 inlägg på raken under olika användarnamn.

#124
2011-01-24 11:25

Re Anonym-ous
Skillnaden är att VIB då kan säga tll eller varna oseriösa inlägg... Idag når de ju inte dessa forumtroll

Dessutom antar jag att de kan blocka de som inte tar åt sig av kritiken......

Självklart finns inget vattentätt system, det kommer alltid att dyka upp oseriösa men jag tror de skulle bli färre och det borde bli lättare att hantera......

#125
Anonym-ous
2011-01-24 11:31

förbudssverige i ett nötskal... varför ska vi inte kunna göra enkla kommentarer för att vissa måste hålla på och larva sig? bättre att vi helt ignorerar trollen och inte svarar på deras kommentarer, men då förväntar jag mig också att "inloggade debattörer" föregår med gott exempel och håller god ton och ribban högt. Motsatsen kan vi se i snart sett varje artikel som berör märkena Toyota eller SAAB tex...

#126
Stefan Sjöö
2011-01-24 11:43

Anonym-ous: Håller med till 100%.

#127
Christer W_.
2011-01-24 11:51

Visst, det går att ignorera trollen, jag har för det mesta gjort det.

Problemet är bara att om man skriver ett inlägg klockan 14.00 och sedan skall gå in kl 15.00 för att se om någon har svarat så återfinns ens egna inlägg 4 sidor bakåt då det har tillkommit en hög tramskommentarer på en timma. Det blir helt enkelt för bökigt.

Sedan "förbuds-Sverige"? Hur kopplar du samman det ordet med att man eventuellt skulle behöva logga in för att kommentera artiklar på en publik hemsida?

#128
Anonym-ous
2011-01-24 11:54

allt man inte gillar ska förbjudas... får jag inte som jag vill är det fel? känns det igen? Kan du garantera att tonen blir god och alla skriver trevliga kommentarer bara de är inloggade? tillåt mig tvivla...
då har man krånglat till det i onödan, dessutom verkar det ju som om redaktionen har tagit sig en funderare på dilemmat och kommit fram till att de vill ha det så här...

#129
Christer W_.
2011-01-24 11:59

Du har naturligtvis rätt till din åsikt, precis som jag har rätt till min.

Men bara för att klargöra, du tycker alltså det är så omständigt att vara automatiskt inloggad när du vill skriva ett inlägg så att du hellre har 80% tramskommentarer till varje artikel?

#130
Uno Lööv
2011-01-24 12:01

Det finns hemsidor med riktigt hårda regler, ändå håller trollen till även där.

#131
Christer W_.
2011-01-24 12:04

Ännu en gång, jag tror naturligtvis inte att trollen försvinner helt med hårdare regler, däremot tror jag att man kan minska problemet något, framför allt alla som skriver inlägg under ett stort antal användarnamn (och under andras namn).

Jag förstår inte hur det kan ses som negativt?

#132
Uno Lööv
2011-01-24 12:30

Det blir färre som kommenterar och Vi bilägare får dessutom färre besökare i och med detta då folk är för lata för att registrera sig för att skriva en kommentar. Inte bra för någon på flera sätt.

Dessutom borde folk få tänka lite själva utan hårda regler...

#133
Christer W_.
2011-01-24 12:35

"Det blir färre som kommenterar och Vi bilägare får dessutom färre besökare i och med detta då folk är för lata för att registrera sig för att skriva en kommentar. Inte bra för någon på flera sätt."

Jag kan förstå att det är sämre med färre besökare för Vi Bilägare, men jag tror ändå att långsiktigt det skulle löna sig.

"Dessutom borde folk få tänka lite själva utan hårda regler..."

Så du tycker att du skulle förhindras att tänka själv om du hade varit tvungen att logga in, ärligt talat?

#134
Uno Lööv
2011-01-24 12:55

Jo. Frihet är viktigt för oss människor.

#135
Anonym-ous
2011-01-24 13:00

och så länge inte inloggade kommentatorer håller sig över sandlådenivå i vissa trådar lär problemet inte lösas...

#136
Christer W_.
2011-01-24 13:03

"och så länge inte inloggade kommentatorer håller sig över sandlådenivå i vissa trådar lär problemet inte lösas..."

Sandlådekommentarer är en sak, det kan man aldrig förhindra, men än en gång, man skulle förhindra, eller i alla fall minska, antalet användarnamn från en och samma person.

#137
Anonym-ous
2011-01-24 13:11

"förhindra, eller i alla fall minska, antalet användarnamn från en och samma person."
det kanske man helt enkelt får lära sig att stå ut med? dessutom har forumtroll en förmåga att självdö när de inte får uppmärksamhet. lite av ett i-landsproblem...

#138
Uno Lööv
2011-01-24 13:20

Mata inte Christer.

#139
Christer W_.
2011-01-24 13:22

Ja, forumtrollen brukar dö ut, det har jag sett på många andra ställen, men här på Vi Bilägare mer än någon annanstans så "föder" trollen varandra, vilket alltid får varje artikels kommentarer att balla ur.

#140
Uno Lööv
2011-01-24 14:47

Alltså jagh menade att folk inte skulle mata dig. Dina inlägg är bara gnäll, håll dig till artikeln. Starta en tråd på forumet istället om det inte finns en tråd där redan där förbättringar kan föreslås och diskuteras.

#141
2011-01-24 15:34

Ja, som Uno säger, vi kan fortsätta diskussionen om detta i forumet. Nu håller vi oss till ämnet.

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

#142
Christer W_.
2011-01-24 16:55

Att säga att jag "bara gnäller" tar jag som en förolämpning. Jag har alltid försökt diskutera artiklar sakligt och nyanserat, och det ör först i denna tråd jag på allvar tar upp en fråga jag har stört mig på länge, nämligen problemet med flera identiteter med mera. Du Uno Lööv vet jag inte om du gnäller eller inte, eftersom jag inte kommer ihåg om jag har sett ditt namn här innan.

Jaja, strunt samma, det är ju uppenbart att Vi Bilägare tycker nuvarande situation är bra, och det är bara att beklaga.

Nu lämnar vi då detta därhän och återgår till de fåtal inlägg som handlar om artikeln.

#147
MudShark
2011-01-24 22:53

Var det inte Saaben det handlade om?

#162
Mr X
2011-01-29 13:53

z655

Vem som har rätt är en fråga som sträcker sig över ett långt och brett spektra. Och det är inte alls knutet till ett specifikt märke utan till turen om man har fått ett s.k måndagsexempla oavsett märke. Och det finns en uppsjö av det som Jarl S har alias här på Vib:s hemsida. Min far är tillexempel inne på sin tredje merca på kort tid. ett märkesägande som är kantat av problem. Men inte gäller detta mercedes generellt. Hänvisar till Robert Collins uttalande om Saab i tv 4. Vi har haft en 9-5:a på vintertest. En fantastiskt bra bil trygg stabil underbara vinteregenskaper och den har fungerat perfekt. Tyvärr är den för stor. Ja Saab är ett märke som väcker känslor och det är det som är så kul med saab. Den passerar berör till skillnad från många andra slätsrukna märken. Ett ypperligt gott betyg tycker jag. Den dag denn inte berör längre är det ingen saab.

#163
2011-01-29 17:56

Här har det varit OT ett antal sidor...
Och även jag tänker faktiskt bidra med en sån kommentar.

Hur kan somliga vara så säkra på att det är EN person som gömmer sig bakom flera signaturer? Är det som vanligt - bara tro och rykten?

Någon skev någonstans att det endast var Vi Bilägare som inte krävde inlogggning. Auto Motor & Sport kräver definitivt inte inloggning. Du ges inte ens möjlighet till det.

Inloggning är en bekväm lösning. Jag är alltid inloggad och min signatur (som inte är något tramsigt alias) på plats.

Visst är det lättare att slänga in en kommentar i ett forum, som man kanske inte besöker så ofta, om det inte krävs registrering. Å andra sidan har just mängden omogna kommentarer fått mig att raskt strunta fullkomligt i det forumet.

För att återgå till ämnet, så undrar jag om Saab har fixat felet.