Bild
Nästa artikel
”Sluta skratta åt Toyota – de kan köra om alla andra”

”Sluta skratta åt Toyota – de kan köra om alla andra”

Krönika

Elbilsentusiasterna kanske ska sluta skratta åt att Toyota har missat elbilståget. I längden kanske den japanska jätten kör om konkurrenterna.

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


Till skillnad från vissa andra biltillverkare har Toyota en väldigt försiktig inställning till elbilar. Toyota har fortsatt sälja vanliga hybridbilar och först nu har märket lanserat en laddhybrid.

Exakt när Toyota ska lansera en helt eldriven bil står fortfarande skrivet i stjärnorna, men det pratas om ”runt 2025”.

Det har fått många elbilsentusiaster att skratta. Hur kan Toyota, som verkligen var en pionjär och föregångare med hybrid-Prius på 1990-talet, helt ha missat omställningen till eldrift? Nu springer ju köparna iväg till andra märken istället.

Men riktigt så enkelt är det inte.

Buggfest

Det senaste året har flera stora biltillverkare börjat leverera de första exemplaren av sina elbilar. Och det har inte gått helt felfritt, om man säger så. 

Volkswagen, med åtminstone 80 års erfarenhet av biltillverkning, har rullat ut elbilen ID 3 som av Vi Bilägares testförare beskrevs som ofärdig och där många irriterande buggar retat upp ägarna. Volvo, med över 90 års erfarenhet av att bygga bilar, har tvingats återkalla hajpade elbilen Polestar 2 efter flera allvarliga fel där bilen måste bärgas till verkstad. Samtidigt kommer rapporter om batteriproblem i flera laddbara bilar, som Hyundai och BMW.

En elbil har betydligt färre komponenter än en förbränningsbil så jag tillskriver helt och hållet buggfesten till att biltillverkarna helt enkelt är dödsstressade.

”Buggfesten beror helt enkelt på att biltillverkarna är dödsstressade”
Mer än så här vill Toyota än så länge inte visa av den kommande elbilsmodellen.
Mer än så här vill Toyota än så länge inte visa av den kommande elbilsmodellen.

Det är här jag tror Toyota kan komma in i bilden. Även om Toyota också haft kvalitetsproblem genom åren kanske det faktiskt är helt rätt strategi av den japanska jätten att helt enkelt vänta ut den första omgången elbilar och koncentrera sig på nästa.

Solid state-batterier med längre livslängd, imponerande batterigaranti på 100 000 mil och inte minst ett problemfritt ägande utan risk för köparna att känna sig som försökskaniner kan nog få många köpare att springa till bilhallen.

Jag har all respekt för Tesla som driver på omställningen och de stora biltillverkarna som vill få ut elbilar så snabbt som möjligt, det ”krattar manegen” åt alla eftersläpare. Men det kan bevisligen också slå helt fel, när allvarliga buggar riskerar att reta upp köparna och ge elbilarna dåligt rykte.

Kanske är det sköldpaddan som kommer köra om haren i längden?

Läs också: Kontroversiella uttalandet: ”Fler elbilar ger högre utsläpp”

Taggar: Krönika, Toyota

Kommentarer

#1
2021-01-05 11:16

Som privatköpare känns strategin att vänta ut de första årens misstag aptitlig. Dock kan just de bilmärken som haft misstagen också vara de som lär sig läxan. Så det behöver inte bli just en Toyota när det är dags om några år.

#2
2021-01-05 11:31

Det här låter lika genomtänkt som att vänta med att skaffa barn i hopp om att ungen inte ska få barnsjukdomar om man själv har hunnit bli gammal.

#3
2021-01-05 11:55

Hoppas dom fått ordning på designen när det är dags. Prius, C-HR och flera Lexusar - Finns det fulare bilar?

#4
2021-01-05 12:36

Fast hur länge ska de vänta? BMW i3 kom 2013, Nissal leaf 2010, Zoe 2014, Tesla Modell S 2012 mfl. Det är liksom typ 5-7 år sedan.

Jag tycker ändå jag var ganska konservativ när jag skaffade min el-Mini, med teknik från i3:an som hängt med ett bra tag. Skulle inte ha några problem att ha testat något ännu nyare om det funnits något som passade mig i övrigt.

#5
2021-01-05 12:41

Lite konstigt konservativt kan man tycka.
Men och andra sidan säljer dom många bilar ändå fasts dom inte är extremt snåla eller har bästa komforten

#6
2021-01-05 12:54

Mycket möjligt, men då har de lite att jobba med. De måste få ut något på marknaden som tilltalar folket (inte förstöra designen helst), något praktiskt som har "rätt pris" och räckvidd. Så jag kan tänka mig en Toyota igen, men priset får max vara 350 tkr för något praktiskt som tar sig minst 30 verkliga mil per laddning (under vintern och med motorvägsfart).

#7
2021-01-05 13:53

Man lär sig inte av andras misstag. Att vänta i fyra - fem år till innan första elbilen presenteras riskerar att tömma kontona.

#8
2021-01-05 15:05

"först nu har märket lanserat en laddhybrid"?

Det stämmer ju inte, Prius fanns som laddhybrid redan för flera år sedan.

#9
2021-01-05 15:53

Om ca 10 år få vi vanliga bilköpare en någorlunda klar bild om det lönar sig med elbil, div. "elbilsentusiaster" får agera försökskanin till dess.....

#10
2021-01-05 16:35

Svenne: Du har inte full koll va? Om 10 år?!
Vet väldigt många även "vanliga bilköpare" som det redan lönar sig bra för. Sen är ju frågan om allt handlar om pengar vilket man ofta får intryck av här....fråga dina barnbarn vad de tycker en renare luft är värd?

#11
2021-01-05 16:53

Toyota kan elbilar, första hybridbilen Toyota Prius kom redan 1997.

#12
2021-01-05 17:06

Både första och andra generationens RAV4 fanns som elbil, så de kan om de vill.

#13
2021-01-05 17:45

Carl Trefalt: Toyota kan inte elbilar, Toyota kan hybrider. Toyota har väldigt begränsad erfarenhet av riktiga elbilar.

#14
2021-01-05 17:48

Tobo: Vilket företag stod för hela insidan av den senaste elektriska RAV4:an? Batterier...drivlina... En hint, företagsnamnet börjar på T och slutar på esla.

#15
2021-01-05 17:51

När hararna löper motiverat åt rätt håll så finns det ingen sköldpadda i världen som hinner ikapp dem. Speciellt inte en sköldpadda som fastnat med huvudet i sanden åt fel håll.... När Toyota börjar göra sköldpaddssoppa och släpper loss (Grey)hundarna så kan vi börja prata om hur många år det kommer att ta för dem att ta ikapp det enorma försprång som tillverkarna i ledning kommer att ha.

#16
2021-01-05 18:30

Toyota är körda tror jag. Om de ska vänta i 4 år till innan de tänker släppa en elbil, så kommer ännu fler hårda lagar mot utsläpp satts in som kör det allt för dyrt att köpa fossila bilar. De förlorar kunder för varje år som går allt eftersom dessa nya regler och skatter sätts in.

När de väl sedan får ut en ren elbil, om det nu händer, så måste den vara perfekt på första försöket. Håller den inte måttet jämfört med vad de andra tillverkarna har vid det laget, som dessutom då har några års erfarenhet, så går det inte bra.
Dessutom måste de lyckas göra sin första elbil inkomstbringande ganska omgående.

Detta är något vi sett att andra inte lyckas med i första taget.

#17
2021-01-05 18:33

Dom behöver väl inte komma ikapp! Toyota har aldrig trott på batteridrivna laddbara bilar utan satsat på vätgas och bräsleceller. Där ligger dom före tillsammans med Hyundai! Vem vill släpa på ett jättelikt batteri som väger 7 kilo per kilowattimme och där det krävs ca. 2kwh för att driva bilen 1 mil. Tyngdmässigt väger min nya RAV4 ungefär lika mycket som en VW id3 och utrymmesmässigt så är skillnaden stor. Så skall man åka 50 mil så kommer ett batteri att någonstans mellan 400-500 kilo att släpa på kolla på Tesla. Halvtaskig kvalitet enligt bekanta samt omöjligt att göra en resa från södra Sverige till södra fjällvärlden utan att stanna för laddning som hittills är dålig utbyggd och lär dröja än. Och något superbatteri med hög energigrad lär dröja enligt batteriforskarna på Forskning och Framsteg. Sverige släpper ut 1 tusendel av jordens koloxidutsläpp så varför måste vi vara bror duktig när man inte ens kan bevisa att det ens påverkar klimatet. På sikt kommer ett teknikskifte men det lär dröja då ca. 80% av världens energiproduktion kommer från fossila bränslen. Läs klimatsans.com elbilspolitiken under lupp!

#18
2021-01-05 18:47

kenvik.

Ingen normal person kör från södra Sverige till fjällvärlden utan att behöva stanna för att pissa och äta. Även om du har en super-dieselbil som tar dig hela vägen från södra Sverige (stockholm är inte södra Sverige) så måste man stanna av för mat och pispauser och då kan man ladda samtidigt.

En miss från de som inte vet hur det funkar är att tro att man måste ladda 100% vilket är totalt slöseri med tid. Istället kanske man stannar när man har 10-20% kvar, laddar till 50-60% om det är vad som krävs för resten av resan. Detta tar inte särskilt lång tid alls med en Tesla på en supercharger. Du hinner nog knappt äta och pissa på den tiden.

Sen är det värt att tillägga att om man har en väldigt lång resa så är det bättre att stanna kortare perioder för laddning flera gånger än att försöka kräma i 100% i en smäll. Detta för att det i regel tar lika lång tid att ladda 0-80% som 80-100%

Alltså tar det dubbelt så lång tid att ladda de sista 20% som att ladda de första 80.

Exakt så är det inte med alla elbilar, men grovt sett fungerar det så att det alltid går långsamt mot slutet. Samma sak är det med att ladda en mobiltelefon. Man bör dessutom undvika att ladda både mobilen och elbilen över 80% om det inte absolut behövs och inte kan undvikas.

#19
2021-01-05 18:57

Toyotas marknadsandel av rena elbilar kommer att vara 0 noll zip nada, hur Smart är det på en skala?

#20
2021-01-05 19:30

Intressant hur många experter som vet exakt hur det kommer gå för Toyota......

#21
2021-01-05 19:38

Ingen vet, vi kan bara spekulera...

#22
2021-01-05 20:19

Japan, 120 miljoner innevånare, elbrist och dyr el tillverkad av fossila bränslen då alla kärnkraftverk stängde efter Fukushima katastrofen. Därtill svag infrastruktur för strömmen.
Stor satsning på vätgas som ersättning för fossila drivmedel.
Toyota, Japanskt + att el är bristvara, självklart långvarig och stor satsning på vätgas och bränsleceller i bilar med en väl utbyggd infrastruktur för detta.
Olika världsdelar olika förutsättningar.
Så framtiden får utvisa vad som är rätt.
Eller troligen en stor variation av alternativ där varken det ena eller andra är ”det rätta”.
Rätt är rätt för landet eller regionen.
Kanske mer intressant för Toyota att vara bäst på bilar med bränsleceller?

#23
2021-01-05 20:32

Bejje
Låt dom frälsta ha sin övertygelse kvar och jag min. Du beskriver bara hur en resa kan se ut med elbil medan jag tar upp de problem som övergången till elbilar ger med laddning en fortfarande dåligt utbyggd laddinfrastruktur samt höga priser på elbilar och de problem som batteritillverkningen för med sig med brytning av sällsynta jordartsmetaller etc. Jag tror att det kommer ett teknikskifte men det dröjer se mitt tidigare inlägg! Jag föredrar att avvakta och se utvecklingen framöver och inte se bara fördelar med batteri ilar. Läs klimatsans.com om elbilspolitiken så får du kanske en vidgade syn på problem och fördelar.
Ps: stannar en gång ca 15-30 minuter för att fika och gå på toa på väg till fjällen från mellansverige. Jag vet inte hur länge det tar att ladda för resten av färden men vet att jag inte behöver stanna mer än en gång!
Ha det bra!

#24
2021-01-05 21:19

Kenvik, jag är inte någon frälst person på elbilar, jag har absolut inget mot andra alternativ, men nu har vi dom alternativ vi har just nu och då verkar el det mest framgångsrika. Att tro på bensin eller diesel i framtiden är väl ändå ganska dött för de flesta om man kollar 10 år framåt i tiden, men vissa tror på vätgas, men jag tror att vi står där om 10 år och elbilar med batterier är kraftigt dominerande och vätgas fortfarande står och försöker komma in på marknaden men misslyckas dels på grund av för höga priser i drift, men också på grund av säkerhetsskäl.

Tänk dig ett garage under ett huskomplex, med 100 bilar där alla är vätgas och någon händer md en enda bil som gör att den exploderar. Det skulle kunna sänka hela bostadsområdet om det sprider sig i en gigantisk explosion som inte går att motsvara med varken bensin eller elbilar.

#25
2021-01-05 21:26

Kenvik
Jag tror knappast att VAG, Tesla, Volvo, BMW och övriga tillverkare satsar på elbilar för att behaga svenskarna. Sedan behövs det knappast ”superbatterier” för att ha fungerande elbil i vardagen. Elbilarna är här för att stanna.

Vad gäller Toyota tror jag de har uppförsbacke.

#26
2021-01-06 00:00

Jag tror att det ligger något i vad skribenten skriver. Dels kan säkert Toyota mer om batteridrift än vad många här tror, dels skall man komma ihåg att Toyotas största marknader är i delar av världen där tillgången till laddmöjligheter är minimala jämfört med Sverige, där vi ändå fortfarande har långt kvar. Det gick ju f.ö. bra för Toyota även i Sverige förra året och av andelen totalt sålda bilar 2020 var ännu nästan 70% inte laddbara.

#27
2021-01-06 00:00

Jag tror att det ligger något i vad skribenten skriver. Dels kan säkert Toyota mer om batteridrift än vad många här tror, dels skall man komma ihåg att Toyotas största marknader är i delar av världen där tillgången till laddmöjligheter är minimala jämfört med Sverige, där vi ändå fortfarande har långt kvar. Det gick ju f.ö. bra för Toyota även i Sverige förra året och av andelen totalt sålda bilar 2020 var ännu nästan 70% inte laddbara.

#28
2021-01-06 00:22

Framtiden visar vägen men vätgastänket låter spännande.

#29
2021-01-06 07:53

VW ID.3 som jag har övertygar inte. Visst den går på el vilket kanske är lite kul men bilen i övrigt är ett stort skämt.

#30
2021-01-06 10:05

Buggfesten beror inte på stress utan på att ett traditionellt hårdvaruföretag som VW plötsligt ska bli ett mjukvaruföretag. Här ligger Tesla före alla andra, eftersom de är ett mjukvaruföretag primärt.

#31
2021-01-06 10:15

Jarl Karlsson - vilka bilar äger du ? Vill minnas att du drog fram en helt annan modell för några dagar sen.

#32
2021-01-06 11:32

Pi, Jarl kan ju ha bytt bort sin extremt billiga och snåla 1 år gamla Golf som han lyriskt beskrivit tidigare.

#33
2021-01-06 15:38

En liten passus det finns inga länder som har elbrist utan nästa alla saknar olja det är bara en fråga om vilja

#34
2021-01-06 18:24

Guran - tror att det florerat även andra bilmodeller hos den mannen.

#35
2021-01-07 04:17

Jag vill minnas att det var jarls fru som kör auris
Nja jag vet inte vad jag ska tro.

#36
2021-01-07 08:57

Jag tror på den teorin, när elbilen kommer så är den väl beprövad. Laddhybrid (Toyota) har min fru haft sedan 2013!!
Värt att nämna är att det har inte varit ETT ENDA fel på den på 14600 mil!
Själv åker jag Mercedes -17 o får åka in en till två gånger/år för o byta trasiga sensorer till filbytessystemet...
Enda nackdelen med Toyota är att dom är så trååkiga att köra.

#37
2021-01-07 11:06

Fast din Toyota laddhybrid går väl max runt 2,5--2,7 mil på el per laddning Tindritus - det var väl i alla fall vad som redovisades av de som körde den bilen på den tiden. Så nån storsäljare blev det ju inte.

#38
2021-01-07 13:21

Men faktum kvarstår. Laddhybrid är det o felfri är den :)

#39
2021-01-08 08:03

Toyota gör förstås redan en elbil för kinesiska marknaden, men den är nog inget de vill att vi ser här.

#40
2021-01-15 09:47

Flera biltillverkare är tvungna att sälja elbilar för att slippa gigantiska böter för sina fossila bilar som man fortfarande säljer.
Toyota slutade med sin tidiga elbil som kom ut på nittiotalet när ett oljebolag köpte licensen för batterierna och förbjöd tillverkningen av de NiMH batterier som satt i RAV4EV.
https://youtu.be/shk_JEXShzE

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.