Nästa artikel
Volvochefen om elbilarna: Vi behöver förbättra räckvidden
Nyheter

Volvochefen om elbilarna: Vi behöver förbättra räckvidden

Publicerad 8 juli 2020
Håkan Samuelsson tycker elbilsförarna ska kunna köra i åtta timmar utan att ladda.

Volvochefen Håkan Samuelsson har gjort en 180-graderssväng när det gäller eldrift. För några år sedan var han tydlig med att laddhybrider är ett smartare alternativ till helt eldrivna bilar för de flesta bilköpare.

”Rena elbilar tror vi inte på, de har för många begränsningar. Laddhybrider däremot där helt rätt väg”, sa han i en intervju med Dagens Nyheter.

Men sedan dess har mycket hänt. Volvo har visat upp XC40 med eldrift som ska börja levereras senare i år och priserna för elbilar kommer gå ned, enligt Håkan Samuelsson. Nu ser han laddhybrider snarare som en övergångsteknologi i väntan på helt eldrivna bilar.

– Batterierna kommer gå ned i pris och priserna på konventionella bilar kommer gå upp. Som vanligt avgörs lönsamheten av hur attraktiva produkterna är och det är ingen tvekan om att våra elbilar blir riktigt attraktiva, säger han i en intervju med Autocar efter att ha vunnit ett prestigefyllt pris i tidningens årliga prisutdelning i bilbranschen.

Läs också: Volvochefen: Nybilsrabatt kan vara "slöseri med pengar"

”Ska kunna köra i åtta timmar”

Men han är ändå tydlig med att elbilarna kommer behöva utvecklas mer framöver.

– Självklart behöver vi fortfarande förbättra elbilsräckvidden. Man ska kunna köra åtta timmar, sedan stanna och ladda bilen medan man laddar kroppen. Men elbilsräckvidden kommer förbättras snabbt. Om fem år säger experterna att den kommer fördubblas och det kommer hända. Betydligt fler hjärnor koncentrerar sig på batterikemi nu än någonsin tidigare, säger Håkan Samuelsson.

I intervjun avslöjar han också att han själv inte är någon riktig bilnörd men ändå har en P1800 – som han beskriver som ”den stiligaste Volvon som någonsin byggts – och en Polestar 1 i garaget.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-07-08 10:45
Bandvagn

Köra i 8 timmar!? :O
Det låter ju helt vansinnigt.
Tycker räckvidden på bilarna idag som är mellan 300-600km räcker mer än väl. Jag behöver ändå stanna och pissa och käka/fika de få gånger man kör så långt, och då laddar jag också. Känns bra mkt mer trafiksäkert dessutom med paus nu och då.

#2 • Uppdaterat: 2020-07-08 11:05
Svenne60

en räckvidd på 300 km ger räckviddsångest, annat än vid kortare körning till jobbet och affär, tror att 800 km måste vara en målsättning, glöm inte heller att räckvidden halveras på vintern pga uppvärmning av kupe eller om man behöver gasa på lite

#3 • Uppdaterat: 2020-07-08 11:09
V70Silver

Sitter man och möljar i 80 kan man säkert köra i 8 timmar i en Tesla S sommartid.

Behovet av längre räckvidd bör vara väldigt begränsat för de allra flesta. Men det är väl inte fel att erbuda en superbil med 100 mils räckvidd för dem som inte vill kompromissa med något.

#4 • Uppdaterat: 2020-07-08 11:22
Grosser

Nja, jag är inte beredd att hålla med Håkan i detta fallet. Då behöver han fixa fram en ny batteriteknik (och kemi) först, som gör det rimligt både resurs- och klimatmässigt att bygga stora batterier. Det är orimligt att bygga större packar än 100 kWh för personbilar.

Vill man fara 8 timmar utan att ladda borde det krävas 150-200 kWh lagrat - eller varför inte bygga energisnålare bilar, Håkan, men det kanske inte rimmar med affärsplanen?

#5 • Uppdaterat: 2020-07-08 12:24
Henrik M

Svenne: Som vanligt hittar du på så det låter mer negativt än det är med det du inte gillar.
Vilken elbil har du erfarenhet av där räckvidden halveras vintertid?
Jag har upplevt ungefär samma procentuella merförbrukning på min elbil som på mina tidigare fossilbilar.

#6 • Uppdaterat: 2020-07-08 12:39
Henrik M

Jag skulle tro att det kommer bli få elbilar på marknaden med Wltp på över 60 mil. Skulle säga att sweetspot kommer bli elbilar med verklig räckvidd på 35-50 mil. Det är där volymerna kommer ligga om jag får gissa. Jag kör redan långkörningar på samma tid som jag hade gjort med fossilbil.

#7 • Uppdaterat: 2020-07-08 13:36
bejje

Inte ens jag har behov att köra 8 timmar utan att ta en paus. Man blir ju hungrig innan dess och definitivt pissnödig innan dess då jag ofta sitter och dricker något. Men kan bilen gå i 5-6 timmar även i högre hastighet så hade jag varit helt nöjd.

#8 • Uppdaterat: 2020-07-08 14:26
Citotren

Jag kan nog känna att jag behöver minst 70 mil räckvidd på en elbil. Helst 120 mil. Men det har egentligen inte något att göra med hur länge jag sitter i bilen utan paus trots att jag ofta ligger på över 30 mil om dagen. Bristen på möjlighet till smidig laddning är den största orsaken. När man kan ladda elbilen vid varje by och mack, ungefär lika ofta som man tankar bensin eller diesel, så räcker det med 60 mil för många. För genomsnitts svenska söndagsbilisten så räcker 30 mil gott och väl..
Undantaget kanske vissa platser i lappland.

#9 • Uppdaterat: 2020-07-08 14:50
pinjong

Jag vill själv bestämma när och var jag ska ha en paus. Det kan ju vara vid en fin rastplats t ex. Så 120 mils räckvidd med ett lätt och effektivt batteripaket väntar jag gärna minst fem år på. Bra att Samuelsson ger ett tidsperspektiv även om han hela tiden förflyttar sig.

#a • Uppdaterat: 2020-07-08 15:32
thulo

Samuelsson tänker rätt...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.