Bild
Nästa artikel
Volvochefen: Nybilsrabatt kan vara "slöseri med pengar"

Volvochefen: Nybilsrabatt kan vara "slöseri med pengar"

Nyheter

Att rabattera även bensin- eller dieselbilar utan hybridteknik kan vara en återvändsgränd, tror Håkan Samuelsson.

Att försöka kickstarta bilförsäljningen efter coronakrisen genom att rabattera alla typer av bilar tror Volvochefen Håkan Samuelsson är en återvändsgränd.

I ett digitalt seminarium anordnat av Financial Times berättar Håkan Samuelsson att en skrotningspremie som premierar alla bilköpare – även den som köper en vanilg förbränningsbil utan någon hybridteknik – är ”slöseri med pengar”.

– Det är naivt att tro att bilköparna kommer återvända till återförsäljarna efter coronakrisen och fråga efter bensin- eller dieselbilar. Att ge rabatt för den som vill återgå till den gamla världen är slöseri med pengar. Man borde använda pengarna för att gynna ny teknologi som vi redan planerade att göra innan coronaviruset, säger han.

Håkan Samuelsson vill alltså inte ha någon skrotningspremie som gynnar alla typer av bilar. Han vill fortsätta precis som förut, när elbilar och laddhybrider gynnades med särskilda miljöbilsrabatter och subventioner.

Volvo ser mycket positiva tecken i Kina där försäljningen ökar snabbt efter coronapandemin. Men i Europa är efterfrågan på bilar fortfarande liten och det innebär att Volvo tvingas köra fabrikerna på halvfart.

– Problemet är inte produktionen, det är efterfrågan från kunderna. Vi kan inte bygga fler bilar än vi kan sälja. Så just nu har vi några dagar i veckan där vi stänger ned och skickar hem folk, säger Håkan Samuelsson.

Taggar: Nyheter, Volvo

Kommentarer

#1
2020-05-14 19:03

BRA RUTIT.
Vi MÅSTE sluta skita ner vår värld.

#2
2020-05-14 19:03

BRA RUTIT.
Vi MÅSTE sluta skita ner vår värld.

#3
2020-05-14 20:17

Det är bra det Samuelsson säger. Volvo måste dock lansera billigare laddhybrider och elbilar med mindre prestandafokus men gärna med längre räckvidd på el.
En v60 t4 phev momentum för 400 000 kr hade blivit Sveriges mest sålda bil omedelbart. Utöver det så måste det offentliga gå före och enbart köpa elbilar och laddhybrider. Det måste även gälla alla företag som vill vara med i offentliga upphandlingar. Staten bör höja skatten på bilar utan laddmöjlighet och på så sätt stimulerat övergången än mer. Satsa på att bygga många fler snabbladdare som ett sätt att stimulera ekonomin. Alla hyresvärdar, BRF och samfällighetsföreningar som hyr ut garage eller p-platser bör tvingas erbjuda laddstolpar. Idag kan många inte skaffa en laddbar bil då de inte kan ladda bilen hemma.

#4
2020-05-15 15:15

En Volvo-lobbyist har uttalat sig ... som producerar stora, tunga och skitiga SUV:ar, hans hybrider rullar några mil på el om batteriet är laddat och sedan bensin!

DET ÄR SÄLLAN MAN "HÖR" EN TYST HYBRID, DET VORE INTRESSANT ATT VETA HUR STOR ANDEL AV HYBRIDERNA SOM LADDAS VARJE DAG, DVS HUR MÅNGA GÅR MEST PÅ BENSIN.
Det är lite som multifuel (metanol/bensin) som klassades som miljöbil, trots att väldigt få tankade något annat än bensin!

#5
2020-05-15 09:21

Sluta rabattera stora energislukande fordon, även om de har förmildrande hybridteknik.

#6
2020-05-15 14:26

Bygg vätgasbilar!

#7
2020-05-15 18:10

Man kan gå in på spritmonitor.de och kolla vad snittförbrukningen är för varje modell. Stora laddhybridsuvar med kort räckvidd och törstig bensinmotor har oftast en genomsnittsförbrukning som en mellanklassdiesel. Volvo XC90 t8 ligger på 0,7 liter milen som laddhybrid. Detta är direkt uselt och bevisar att bilens räckvidd på el är för kort och förbrukningen av bensin är för hög när batteriet är urladdat. Men om man däremot tittar på KIAs laddhybrider så är förbrukningen i snitt 0,33 liter milen och det är en imponerande låg siffra.
Jag skulle tro att de flesta väljer att ladda bilen hemma om de kan för att minska sina bränslekostnader.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.