Nästa artikel
Volvochefen till säljarna och verkstäderna: ”Vi behöver er!”
Nyheter

Volvochefen till säljarna och verkstäderna: ”Vi behöver er!”

Publicerad 18 maj 2020
Återförsäljare och bilverkstäder är viktiga även i fortsättningen – även om bilarna säljs på nätet, enligt Håkan Samuelsson.

Den senaste tidens coronapandemi har fått biltillverkarna att tänka om och i vissa fall ändra sin strategi. Flera stora bilmärken har infört försäljning på nätet för att undvika mänsklig kontakt och risk för smittspridning.

Hos återförsäljarna som säljer bilar har det länge funnits en oro inför framtiden när fler köpare väljer att klicka hem sin bil via nätet istället för att prata med en säljare. Även hos verkstäder finns frågetecken inför framtiden eftersom elbilar generellt sett inte kräver lika mycket service som en bil med förbränningsmotor.

Men bara för att fler köper bil på nätet innebär inte det slutet för återförsäljarna, sa Volvochefen Håkan Samuelsson på en digital konferens anordnad av Financial Times i förra veckan.

– Vi behöver försäljningspartners, vi behöver servicepartners. Bilarna måste levereras och servas fysiskt. Men kunderna förväntar sig att få mer och mer information på nätet inför köpet, sa han.

Opraktiskt i storstäder

Trenden går alltså enligt Håkan Samuelsson inte mot att återförsäljare och serviceverkstäder behöver lägga ned, men det gäller för säljarna att hänga med i utvecklingen och hålla sig uppdaterade om bilarnas funktioner och finesser när köparna blir allt mer pålästa tack vare nätet.

Håkan Samuelsson är däremot inte lika optimistisk när det gäller bilägandet i storstäderna. Även om fler och fler köpare privatleasar sin bil och ”prenumererar” på en bil snarare än att äga den med ett lån, går trenden i större städer mot att färre äger eller leasar en bil.

– Folk vill inte nödvändigtvis äga en bil, men de uppskattar mobilitet och rörelsefrihet. Det kan man göra mer intelligent genom att teckna en prenumeration. Men i större städer är privat bilägande inte något praktiskt koncept.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-05-18 16:58
V70Silver

Volvo har en bra image och verkar vara på väg åt rätt håll och Samuelsson verkar veta vad han snackar om.
Synd bara att man i praktiken mest säljer törstiga suvar med eller utan sladd.
Elektrifieringen måste skyndas på och mer fokus måste vara på miljö och ett rimligt pris, inte bara prestanda.

#2 • Uppdaterat: 2020-05-18 17:38
Axa

Det klart att han förordar privatleasing och bilprenumerationer. För privatister så blir det dyrare milkostnad (oftast) men Volvo tjänar på det. Kolla Volvos månadskostnad för att prenumerera bil, svinigt dyrt.

#3 • Uppdaterat: 2020-05-18 19:52
Styggavargen

Volvo har ballat ur...

#4 • Uppdaterat: 2020-05-18 22:37
Svenne60

Att dela en bil med andra är sällan bra för bilen, den slits mer och blir dyr per mil. Då bilen inte är ens egen så tar man inte heller hand om den, många har då också en mycket slitsam körstil. Säger jag som servar bilen själv och har en sådan körstil att den håller i all evighet. Har nu en Saab 95 från 1999 som har gått 13-tusen mil och ser ut och går som ny, även original bromsbeläggen är kvar. Räknar med att ha den 10 år till.

#5 • Uppdaterat: 2020-05-19 11:06
LeifV

#3 "Volvo har ballat ur..."
- Jepp! Sifferskyfflare med rejäla löner, och ovanpå det att "någon annan" betalar för bilen, har troligen en annan syn på bilägandet än medelsvensson. Inget fel i det, men man bör vara tydlig med vilken målgrupp man vänder sig till då missuppfattningar kan leda till att fel målgrupp skapar en negativ aura kring varumärket.

#6 • Uppdaterat: 2020-05-19 11:19
LeifV

#4 Svenne60: Systemfelet i bildelningen är den mellanhand som skall tjäna extrapengar på själva delningen. Ekonomin och även andra parametrar (slitage, frihet osv) blir väldigt annorlunda om man själv delar bilen, t ex med närmsta grannen, någon/några släktingar.

I en enklare form = jag äger en släpvagn jag delar med div grannar och släkt. Ingen sitter emellan och måste tjäna en massa extrapengar, inte ens staten som inte får in någon extraskatt här (25% av fordonsdelningen är ju moms). De som lånar släpvagnen betalar inget, men jag går på plus ändå. Tjänster/gentjänster, allt från en flaska whisky, lån av jordfräs till en hjälpande hand när det kan behövas... Det här kan man sedan vidareutveckla till bildelning. Typ grannen behöver låna bil för att åkat till återvinningen... -bra, då kan grannen ta med sig min gamla TV så slipper jag... I en äkta delningsekonomi är inte ekonomin det enda... Falsk delningsekonomi med andra intressenter (mellanhänder) en helt annan sak.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.