Bild
Nästa artikel
Volvo XC90 blir försenad – men får ny "motorvägspilot"

Volvo XC90 blir försenad – men får ny "motorvägspilot"

Nyheter

Nya uppgifter tyder på att nästa generation XC90 kan skjutas upp. Men den får också ny teknik som kan ta över körningen.

Volvo har stora planer för nästa generation av flaggskeppet XC90. Tanken var att den skulle visas upp 2021 och att den även skulle komma i helt eldrivet utförande.

Vi har tidigare skrivit om uppgifter från en lokaltidning i South Carolina som gjorde gällande att en eldriven XC90 skulle börja byggas i USA antingen 2021 eller 2022, och att modellen inte kommer med dieselmotor.

Men den senaste tiden har Volvo precis som många andra tillverkare tvingats dra i handbromsen och prioritera om projekten. Volvochefen Håkan Samuelsson har gjort klart att projekt som har med elektrifering och självkörande bilar står fast, men att uppdateringen av 60-serien kan skjutas på framtiden.

Nu uppger Dagens Industri att nästa generation XC90 blir försenad ett år och lanseras först 2022. Då blir modellen också först ut med Volvos så kallade motorvägspilot som själv ska kunna ta över körningen, och som kommer ta del av en så kallad lidarsensor för att känna av omgivningen.

Smartare motorvägspilot

Det är ett projekt där Volvo samarbetar med teknikföretaget Luminar. Först ut blir alltså nästa generation XC90 som bygger på en uppdaterad version av Volvos stora plattform. Den går under namnet SPA 2 och bilarna som bygger på den arkitekturen kommer kunna uppdateras över nätet (som Tesla) och få del av det så kallade Highway Pilot-systemet.


De första uppgifterna om Highway Pilot tyder på att systemet inte kommer kunna aktiveras på vägar där bilen inte tycker det är lämpligt. När systemet är igång kan föraren ta händerna från ratten och blicken från vägen. Antalet områden där bilen kör själv kommer utökas över tid med hjälp av uppdateringar via nätet.

– Autonom körning har potential att bli en av de tekniker som räddar flest liv i historien, förutsatt att den introduceras på ett ansvarsfullt och säkert sätt, säger Henrik Green, utvecklingschef på Volvo Cars. 

Vid sidan av nästa XC90 planerar Volvo även en ännu större och lyxigare suv i form av XC100.

Taggar: Nyheter, Volvo XC90

Kommentarer

#1
2020-05-06 17:48

Volvo har fel fokus! Satsa på framtidens bilar, istället för att försöka kränga bilar med 1900-talets motorteknologi.

#2
2020-05-06 18:47

"Nya uppgifter tyder på att nästa generation XC90 kan skjutas upp."

Hmm, innebär detta att Volvo påbörjat ett samarbete med Nasa eller någon annan rymdaktör? Jag vet att Tesla skickade upp en av sina bilar, men har lite svårt att se nyttan för Volvo av att en XC90 skjuts upp. Eller menar skribenten att nästa generation XC90 blir flygande som en helikopter?

#3
2020-05-06 19:51

Totalt fel fokus, 60-serien borde göra elektrisk först... göras snåla och lite billigare modeller som är praktiska.

#4
2020-05-06 20:33

Varför har inte Elon-1 och Styggavargen plats i volvoledningen så att de gör rätt?

#5
2020-05-06 20:52

Med Vargen i ledningen skulle Volvo varit i konkurs idag.

MVH AL

#6
2020-05-06 21:58

Eller, så hade man sålt mycket mer bilar!? Tex till vanliga människor där företaget inte står för kostnaden...

#7
2020-05-07 05:25

Bygga folkbilar med en volym om några hundratusen bilar per år och med en total hemmamarknad om 300 000 fordon. Jättebra strategi Vargen.

Konkurs som sagt.

MVH AL

#8
2020-05-07 09:14

Vem säger några hundratusen bilar?... tänk om de hade sålt lika mycket som Toytota.. eller varför lyckas de sälja massor?

#9
2020-05-07 12:00

Vargen. Det är just där ditt misstag ligger. Det finns inga förutsättningar för Volvo att konkurrera med volym. Den frågan har analyserats grundligt, inte minst efter att PG tvingades bort från bolaget.

MVH AL

#10
2020-05-07 13:23

A.L... PG när var det aktuellt? Det var väl över 30 år sedan han slutade? Mycket har hänt bara de senaste 10 åren... men visst, låt gå... Volvo kan hålla på med sina "premium vagnar" med kvalitetsproblem, sälja ett fåtal SUV's som är ineffektiva. Jag tror på större vinst om man säljer i volym, men mindre vinst per enhet. Det skall se vad som händer när Skoda kommer igång, jag är inte helt främmande att köpa en elbil ifrån Skoda....min nuvarande har gått snart 12000 mil utan ETT ENDA PROBLEM. Jag behöver inte ens byta bromsklossar (men kanske är för att bilen är lätt?)..men har gjort det ändå för att bilen var 6 år gammal. Min nuvarande service kostnad för 12000 mil uppgår till ca 20 000 kr (inkl 8 däck).. detta, om något är premium för mig.

#11
2020-05-07 15:25

Ja om Skoda är ditt val så är det att gratulera. Men det finns köpare som inte tänker som du eller delar dina preferenser. För att även dessa köpare skall bli nöjda finns det andra alternativ. Och i ärlighetens namn har ju inte heller Skoda kvar sin lågbudgetstatus längre. Volkswagen har försökt sminka upp plåtburken lite grann för att öka lönsamheten. För de kunder som ändå har ännu högre krav finns det andra märken, såsom Volvo exempelvis. Volvo är ingen Skoda. Det är en Volvo. Den säljer på andra företräden än pris och låg kvalitet.

Generellt vet man att volym i bilbranschen kräver investeringar i sådana proportioner att ett svenskt bilföretag aldrig skulle klara av det. Ja, det finns inte en enda investerare som lyckats få ihop den kalkylen. Det finns idag bara några få volymproducenter kvar. Gemensamt för dem är att de har en stor hemmamarknad (och nu på senare år också stora alternativmarknader) samt produktion och utveckling i samtliga världsdelar. Skälet är att tunga investeringar kräver volym i kombination med lönsamhet (ett motsatsförhållande som i princip bara Toyota och Hyundai får ihop). Ändå brottas några av dem med lönsamhetsproblem och i slutändan kommer det bara finnas två- eller möjligen tre kvar. I skrivande stund tror jag det blir Toyota/Hyundai och Volkswagen samt någon kinesisk tillverkare. Men det kan komma att ändras i takt med Afrikaköparnas intåg på bilmarknaden och utvecklandet av autonoma produkter.

När man inte kan nå egen volym startar man ett samarbete, eller så blir man uppköpt av någon som vill bygga volym. Det var vad som skedde med Skoda, det var vad som skedde med Opel (där även PSA frångått strategin att vara en volymtillverkare) och det var syftet med Fords köp av Volvo. Detta stod klar för Volvos ledning redan på 70-talet. Och mot den bakgrunden startades samarbeten med Renault och därför sålde man så småningom personvagnsverksamheten till Ford. Sedan sålde Ford vidare bolaget till Geely - och den affären var nog en av Ford sämsta genom tiderna (förutom köpet av Jaguar). Men inte heller Geely har ambitionen att göra Volvo till en dussinbil eftersom det blir för dyrt.

Så jag gratulerar Vargen att han gillar sin bil. Det är verkligen förträffligt att Skoda lyckats tillgodose ditt behov på ett bra sätt. Men varför dina preferenser skall gälla för alla andra köpare har du fortfarande inte lyckats förklara annat än i affektiva ordalag. Så mitt råd är att överge självcentreringen och vidga vyerna samt lära dig att andra bilköpare inte tänker som du. Då - och först då - kommer du lyckas med ditt väderkvarnsfäktande korståg mot SUV:ar.

MVH AL

#12
2020-05-07 18:44

Motorvägspilot. Det är väl inte där det är enklast att köra, som man behöver "hjälpen".

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.