Bild
Nästa artikel
Nya uppgifter om nästa Volvo XC90 med eldrift

Nya uppgifter om nästa Volvo XC90 med eldrift

Nyheter

Ska byggas i USA tillsammans med en helt ny fabrik för att sätta ihop batterier.

Volvo ska lansera en helt eldriven version av nästa generation XC90 och enligt nya uppgifter ska byggas i USA.

Uppgifterna kommer från lokaltidningen Post and Courier i South Carolina, där Volvo enligt uppgifterna ska bygga den eldrivna versionen XC90 Recharge tillsammans med en helt ny fabrik för att sätta samman batterier.

Fabriken ska börja byggas i höst i närheten av Volvos nuvarande fabrik i South Carolina och tanken är att den ska vara klar när dagens Volvo XC90 ersätts av en helt ny generation, 2021 eller 2022.

När det gäller batterifabriken handlar det inte om att Volvo ska utveckla och bygga helt egna batterier. Volvo har säkrat ett avtal med underleverantörerna CATL och LG Chem som innebär att batterierna levereras i modulform till fabriken och sedan sätts samman av Volvo.

– Det vi gör i Charleston är att förbereda för nästa generation bilar vars batterier kommer att monteras i anslutning till bilfabriken, i vår egen anläggning. Batterierna kommer att levereras som moduler till oss från LG och CATL, säger Volvo Cars talesperson Stefan Elfström till Vi Bilägare.

Volvo ska bygga en ny anläggning i USA för att sätta samman batterier. Det blir samma upplägg som redan är igång i Volvos belgiska fabrik.
Volvo ska bygga en ny anläggning i USA för att sätta samman batterier. Det blir samma upplägg som redan är igång i Volvos belgiska fabrik.

Än så länge finns inga officiella detaljer om nästa generation Volvo XC90, men den största nyheten blir att modellen alltså kommer i helt eldrivet utförande som en utmanare till bland andra Tesla Model X. Modellen ska också få mer avancerade förarstödssystem och självkörningssystem än idag för att kunna ta över körningen från föraren i fler situationer.

En annan viktig nyhet är att Volvo verkar skippa dieselmotorerna i nästa XC90 för att istället kunna prioritera en helt eldriven version samt hybridmodeller. 

– Vi planerar inte att ha något dieselalternativ i några nya bilar. XC90 följer det beskedet, har Volvochefen Håkan Samuelsson sagt i en intervju med Carbuyer.

Att Volvo nu bygger en fabrik för att sätta samman batterier i närheten av den nuvarande bilfabriken beror på att det hade blivit för dyrt att montera batterierna någon annanstans och sedan transportera dem till South Carolina, säger Dallas Bolen i Volvos produktlanseringsgrupp till tidningen Post and Courier.

Idag byggs Volvo S60 i fabriken, som började byggas 2015 och som ska ha 4 000 anställda när nästa XC90 börjar byggas och produktionstakten ökar.

Taggar: Nyheter, Volvo XC90

Kommentarer

#1
2020-01-15 12:39

3 ton?

#2
2020-01-15 12:54

Diesel är passe tydligen hos Volvo, hybrid är tydligen en del av framtiden.....det har den varit i 22 år hos Toyota redan......

#3
2020-01-15 15:11

@Styggavargen
Säkert. Och batterierna i dessa gigaklumpar tillverkas alltså då med kinesisk kolel.

.

#4
2020-01-15 16:04

Inom kort är jag helt övertygad om att dieselmotorn kommer att göra en stark revansch!

#5
2020-01-15 18:23

behövs verkligen den bilen?

#6
2020-01-15 18:29

Stoor.

Du har tydligen en annan spåkula än de flesta biltillverkare, men jag litar mer på dessa R&D avdelningar som redan spått framtiden sedan 22 år tillbaka, andra följer nu efter andra blir uppköpta av kinesiska tillverkare, vilket inte är bra när tillverkningen flyttas från Sverige samt tillhör en kommunistdiktatur, tyvärr......

#7
2020-01-15 18:51

Shogun

Tillverkas fler bilar än någonsin i Torslandaverken.

#8
2020-01-15 20:06

Shogun:
För det första vet jag inte OM du är läskunnig men nuvarande XC90 tillverkas i Torslanda och den eldrivna XC90 tillverkas i USA så vad du dillar om Kina etc får stå på din okunskaps / förtalslista :o ). Diesel eller inte grundar JAG på historisk erfarenhet. På 1970 talet var det dieseln inne som sedan på 80 talet byttes till gasdrift som sedan på 90 talet blev bensindrift. På -00 talet köpte man bensinbilar som blev etanolbilar som på 2010 talet byttes mot diesel som nu är eldrift som snart byts mot osv. Så snart är dieseln inne igen, kom ihåg VEM som sade det först! Toyota är för övrigt världens största tillverkare av dieselmotorer och som jag länkade till häromåret så kommer de INTE att sluta vidareutveckla dieselmotorer förrän långt efter 2030!

Dessa japaner med sin äckliga matkultur är skäl nog att INTE köpa toyota...

https://www.expressen.se/omtalat/livet/9-sjukt-bisarra-matratter-fran-ja...

#9
2020-01-15 20:13

Stoor
Mjo, visst kan dieseln göra stark comeback. Även etanolen. Man vet aldrig. Det hänger lite på vad biltillverkarna hittar på samt vad regeringar hittar på.

#10
2020-01-15 20:16

Hm, det finns vissa signaler om att USA kan vara på väg in i en recession. Kan bli tufft för Volvo att sälja dyra premium-SUV som blir dyrare med ett batteri.

#11
2020-01-15 20:31

Axa:
Framtiden är alltid oviss men det man tämligen säkert vet är att vi måste kapa Co2 utsläppen. Då behövs en mix av olika bränslen där dieselmotorerna är en av de mest energisnåla motorerna som finns idag. Dessutom är det så att när man ”krackar” / upphettar råoljan för att få fram olika bränslen uppstår dieseln FÖRE bensinen dvs vill man ha bensin får man diesel vare sig man vill eller inte.

Jag tror också att det blir tufft att sälja eldrivna XC90 som med ett stort batteri kommer att kosta mycket pengar, åtminstone i Sverige.

#12
2020-01-15 22:41

Stoor.

Du vet mycket väl att tex Xc60 tillverkas i Kina, exporteras till europamarknaden, usch kommunistbil, detta är inte bra. Nu ska man tillverka Xc90 elbil i USA, varför inte i Sverige? Detta är kinesernas fel, och jag tror att det kan bli värre pga de dåliga relationerna mellan Kina och Sverige, det är inte bra med Geely (kinesiskt) som ägare till Volvo.

Diesel är uträknat, hybrider har varit framtiden för tillverkare med en R&D avdelning värd namnet sedan 22år tillbaka. De med sämre R&D avdelningar körde på dieselspåret, nu överger man detta när man inte kan fuska för att få skiten ren, dieselgate. Synd att Volvo såldes till kommunist Kina, jag gynnar helst inte diktaturer, så föredrar jag hög kvalitet, driftsäkerhet, bra ekonomi i längden, ett märke som finns kvar på marknaden även imorgon och som erbjuder olika tekniker till oss konsumenter.

#13
2020-01-16 00:45

Shogun:
Att du inte fattar / inte är tillräckligt läskunnig har jag fattat. Du borde veta, eller tydligen inte, att Volvo XC60 tillverkas i Torslanda som ligger strax utanför Göteborg som ligger i Sverige, en bit ca 20 - 30 mil söder om Värmland.

Du borde veta bättre dvs din okunskap är verkligen pinsam!

Åk till närmsta Volvohandlare, OM du törs, och titta på skylten som sitter vid gångjärnet på höger passagerardörr så hittar du chassienummer och all annan data om bilen och längst ned står det med stora
bokstäver ” Made in Sweden”. Jag kan fotografera MIN skylt om du vill och lägga upp den om du vill se den?

JAG kör och äger numera en riktigt snygg välutrustad Denimblue Volvo XC60 B5 AWD Inscription -2020 med alla tillval och alla paket inkl luftfjädring, panoramataklucka, semidrag mm mm ;o )))

Annars är dieselns comeback, tro mig, snart här!

#14
2020-01-16 06:25

Stoor.

Bara att läsa inantill om man kan här i länken nedan.....någon i Europa får hålla tillgodo med en XC60 Made in China i Europa tyvärr, och då gynnas kommunist Kina. Jag tror du blivit lurad och kör en kinabil numera, man kan aldrig riktigt veta vad kineserna manipulerar med, se bara vad/hur de försöker påverka Sverige pga de dåliga relationerna mellan länderna. Många i Europa kommer iallafall att köra Kina tillverkade XC60, undrar om dessa också har isydda svenska flaggor runt på bilen som svensktillverkade bilarna har, allt för att lura kunderna som tror att de fått en svensktillverkad bil när de köpt en Volvo. Eller talar man om att de köpt/fått en Kina tillverkad bil, vet Stoor hur man gör? Påtal om okunskap visar jag denna länk enbart för dig Stoor.....;o)

https://www.vibilagare.se/nyheter/volvo-fraktar-xc60-fran-kina-till-europa

Och nu får vi läsa detta om att kommande nya XC90 med eldrift ska tillverkas i USA, detta är inte bra för svensk industri enligt mig, detta står i ett påstående i denna artikel om Stoor nu missade det också.

Sedan litar jag mer på Volvo själva vad de har för planer för dieselmotorer liksom många andra tillverkare som går över till bensinhybrider än ett önsketänkande privatperson med bristande kunskap i ämnet.....det verkar vara en lång bit kvar till come back för dieseln, och det vet Volvo och de flesta andra tillverkare som går över till hybrider och annan elektrifiering.....;o)

https://www.vibilagare.se/nyheter/dieselbilarnas-usla-resultat-tusen-gan...

#15
2020-01-16 06:31

bara en blind tycker suvar är snygga

#16
2020-01-16 09:19

Shogun:
Jag ger upp pga din avundsjuka i sitt
esse ;o ). Jorden är väl platt och finns dessutom precis mitt i världsrymdens centrum och sist men inte minst ingen människa har hitintills varit på månen...?

#17
2020-01-16 11:02

Stoor.

Bra argumentation....dina inlägg faller platt när man läser artiklar i olika ämnen. Diesel är passe....ingen vettig människa köper dessa 2020 med dess kostnader.

#19
2020-01-16 19:53

Stoor och Shogun, ni kan träta hur mycket som helst om era drivmedel och utsläpp. Säger bara en sak, så länge trenden är SUV, tyngre bilar och att mer energi måste framställas kommer utsläppen oavsett att öka... spelar ingen roll om det sitter diesel eller elmotor under huven.

#20
2020-01-17 08:45

Undrar varför biltillverkarna tycker det är OK med hög elförbrukning?

#21
2020-01-18 16:00

Vad är fel med Kina-tillverkade produkter? Svenska marknaden är översvämmad av Kinatillverkade produkter. Möbler (även IKEA), elektronik, kläder, skor, vitvaror, byggmaterial, husgeråd, leksaker mm, mm. Allt sådant köper vi Kinatillverkat utan att reagera. Och i det stora hela med minst lika bra kvalitet som Europatillverkat, ibland t.o.m. bättre. Varför då så märkvärdigt med Kinamonterade bilar?

#22
2020-01-19 00:06

Uffeeh.

Det är inget fel på kinatillverkade produkter, finns både och skit och bra, men regimen i Kina är det fel på, se hur de försöker påverka Sverige hur/vad journalister ska skriva om Kina, helst enbart positivt. Vill hellre ha en svenskt tillverkad XC60 än kinesisk, samt en svensk ägare till Volvo än en kinesisk som Geely. Hur kommer detta sluta i längden att Kina försöker påverka Sverige genom hot etc?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.