Bild
Nästa artikel
Bilden visar dagens XC90, inte någon av de nya modellerna.
Bilden visar dagens XC90, inte någon av de nya modellerna.

Volvos planer avslöjade: Två nya suvar på gång

Nyheter

Volvo ska utmana Mercedes och BMW med en ny jättemodell – 18 centimeter längre än XC90. Dessutom kommer en coupéversion av XC40.

Volvo har på bara några år blivit ett uttalat suv-märke. Hela sex av tio sålda Volvobilar är suvar och både XC40, XC60 och XC90 säljer bra i sina segment. Försäljningsmarginalerna är högre än för motsvarande kombimodell och Volvos USA-chef har kallat den här biltypen för ”lönsamhetslokomotiv”.

Men Volvos suv-satsning har också stött på hård kritik. I en suv blir förbrukningen – och därmed utsläppen – högre än i en ”lågbyggd” bil vilket innebär att Volvo får svårt att klara EU:s nya utsläppsregler. Och suvar som är elbilar eller laddhybrider får kortare räckvidd än motsvarande laddbil som inte är högbyggd.

Volvochefen Håkan Samuelsson har tidigare försvarat suv-satsningen i en granskning som SVT gjorde:

– Om kunderna vill ha det och det inte är förbjudet av någon statsmakt så tycker vi att vi ska göra dem, och göra dem säkra och miljövänliga, blev hans svar.

Ska utmana tyskarna

Vi har tidigare skrivit om nästa generation XC90 som kommer 2021 eller 2022, och som även dyker upp som elbil. Nu kommer uppgifter om ytterligare två Volvonyheter.


Uppgifterna, som inte är bekräftade, kommer från Volvos egna återförsäljare som bidragit med information till branschtidningen Automotive News.

Den största nyheten – bokstavligt talat – blir en ny toppmodell som eventuellt kan gå under namnet Volvo XC100. En riktigt lyxig och stor Volvomodell högst upp i hierarkin har länge varit en dröm för Volvoägaren Geely, och nu kan den alltså bli verklighet. Den ska lanseras 2023, enligt tidningen.

Uppgifterna tyder på att ”Volvo XC100” blir enorm. Anledningen är att den ska locka amerikanska köpare som tycker XC90 är för liten (!). Konkurrenterna heter Mercedes GLC och BMW X7. Modellen blir 18 centimeter längre än XC90 och nästan 13 centimeter bredare. 

Volvo XC100 bygger på Volvos stora SPA-plattform och kommer med antingen sex eller sju sittplatser. Försäljningsmarginalen ska bara hela 10–15 procent högre än för XC90.

Volvo planerar också en mindre suv-nyhet i form av en coupéversion av XC40. Den kan eventuellt få heta Volvo C40 och kan även den bli riktigt lönsam. Här är förhoppningen att framför allt locka yngre köpare.

Taggar: Nyheter, Volvo

Kommentarer

#1
2020-03-02 12:19

He he.. och medan vi jagar droppar, utan att ens lyckas, så kör amrisarna runt i Volvo XC100. Det hela är ett nollsummespel och de enda förlorarna är vi :)

Och som om inte det räckte: De globala utsläppen bara ökar och ökar. Oavsett vad vi gör inom området bilar och plastkassar.

.

#2
2020-03-02 18:56

Ja du, Klarsynt: Sverige står för 0,2 procent av hela världens utsläpp, ändå ska vi skattas och förbjudas sönder och samman. Är det ingen politiker i det här landet som begriper att de viktigaste miljöinsatserna måste göras i Indien, Kina med flera länder - ja, i praktiken i hela Asien - och i USA!

Sedan tycker jag att Volvo-chefen skulle behöva en rejäl utskällning. Hans attityd och inställning är direkt provocerande. Han verkar helt strunta i att Volvo faktiskt har ett eget ansvar.

I texten ovan: "Uppgifterna tyder på att ”Volvo XC100” blir enorm. Anledningen är att den ska locka amerikanska köpare som tycker XC90 är för liten (!). Konkurrenterna heter Mercedes GLC och BMW X7. Modellen blir 18 centimeter längre än XC90 och nästan 13 centimeter bredare."
Jag antar att artikelförfattaren menade Mercedes GLS (eller möjligen Mercedes GLE) - GLC är ju förhållandevis liten.

#4
2020-03-02 14:51

Sickna dumheter att bygga dessa 'onödiga' bilmodeller.

#5
2020-03-02 15:07

Stolleprov som Emils pappa sa.

#6
2020-03-02 15:15

Blir säkert populära här på vibilhatare.

#7
2020-03-02 15:21

Alltså. På riktigt? Lyssnar man på vad Amerikaner ha att säga så får man ju skylla sig själv?
Maken till dumheter som kommer ur Amerikaner får man ju leta efter.
Volvos segment är övre mellanklassen som vill ha en säker och bra bil.
Volvo kommer aldrig lyckas tävla med någon ultra-luxus-monstertruck.
Spelar ingen roll hur bra den är. Har den inte en stor fet V8:a och står något Tyskt på den så är det kört, per fiat.

Idiotiska pengar att plöja ner.

#8
2020-03-02 15:49

"Jag antar att artikelförfattaren menade Mercedes GLE - GLC är ju förhållandevis liten."

Nja, jag tror författaren menar GLS som, med Svenska mått mätt, är fullkomligt enorm (5,20 lång). Dock ganska pluttig jämfört med Chevrolet Suburban och Cadillac Escalade.

#9
2020-03-02 16:04

Spelar ingen roll hur mycket det gnälls. Ser Volvo att det finns en efterfrågan på enorma SUVar och att de kan tjäna pengar på det så kommer de att bygga bilarna. Ett företag drivs av det kunderna vill ha. Inte av vad ickekunderna inte vill ha.
Att Volvo sedan skjuter sitt varumärke i sank när det gäller miljö- och klimathänsyn är en helt annan sak.....

#10
2020-03-02 18:00

Skall bli intressant i hur Volvo ska lyckas med "och göra dem säkra och miljövänliga, blev hans svar.".
Säkra är väl ett mindre problem för Volvo, det vet de sedan gammalt hur man gör. Men, ett stort men, är hur de skall lyckas göra dem miljövänliga. För det har inte Volvo lyckats visa upp till nu, det är ju därför de får smisk från omgivningen(bl.a oss).

#11
1
2020-03-02 18:01

Volvo har inte fattat nånting. Idiotiskt.

#12
2020-03-02 18:01

Haha, bra att VIB har en förtydligande text som förklarar att modellen på bilden är den nuvarande XC90. Ärligt talat så har folkbilen blivit så ointressant för mig att jag inte ens har uppmärksammat hur modellerna ser ut, till skillnad från hur det var tidigare.

#14
2020-03-02 18:32

Dags för Volvo Cars att gå ihop med Volvo Lastvagnar snart igen? Med denna utveckling borde de kunna dela plattform.

#15
2020-03-02 19:15

Stackars Volvo, här har helt säkert kineserna haft mycket att säga till om.

#16
2020-03-02 19:58

Jag är ingen SUV-vän, men när det gäller Volvo är det nog rätt ändå, deras normala bilar har blivit allt mer lågbyggda.
Jag tycker inte att S/V 90 tillhör småbilsklassen, men att kliva in i en sådan är betydligt bökigare än i många småbilar.
Eftersom de inte kan bättre när det gäller vanliga bilar är det ju lika bra att de enbart håller sig till stora SUVar.

#17
2020-03-02 20:39

Saabnisse
Håller med dig. Det är väl bara CC-bilarna som har ”normalt” insteg numera?

Jag tror inte en XC100 kommer göra jättesuccé i USA. Det finns en hel del faktorer som talar emot.

#18
2020-03-02 23:52

Märkligt om XC100 bara får en fyrcylindrig motor, det är alltför ynkligt i ett V8-land, men Volvo har inget större om man inte köper den utifrån, så att det måste i så fall bli en elbil/ laddhybrid där bensinmotorn kan stötta till. Inte säkert att en sådan bil kommer att säljas i Sverige, Greta sätter stopp för det (liksom för allt annat)

#19
2020-03-03 02:25

Klarsynt #1: "De globala utsläppen bara ökar och ökar. Oavsett vad vi gör inom området bilar och plastkassar".

Nej, efter två års ökningar av fossila koldioxidutsläpp (2017/ 2018), planade det ut under år 2019. Se https://www.iea.org/articles/global-co2-emissions-in-2019

#20
2020-03-03 11:34

Även om en XC100 blir helt eldriven så är biltypen slösaktig på energi, vilket kräver större batteri för att få rimlig räckvidd.
Energi är inte gratis bara för det är el.
Det är väldigt omodernt med suv:ar som drar 2,5-3,0 kwh per mil.
Volvo borde ta fram helelektriska kombibilar i normalt utförande och kanske cc-utförande med lite förhöjd markfrigång, och fasa ut XC-modellerna.
Verkar som elbilars förbrukning är känslig för högt luftmotstånd, då borde en slank lång kombi spara mycket.

#21
2020-03-03 12:48

USA har fortfarande relativt billig bensin, ca hälften mot Europas. Amerikanarna vill ha kvar sina stora bensinmotorer, diesel och el har inget intresse där.

#22
2020-03-03 13:19

SUV kassako för Volvo. Volvo bygger nog bilar framöver med stor motor, men med elmotor och litet batteri. För miljön och allas samvetets skull. Men det löser inte mycket av problemet.

#23
2020-03-03 23:01

40-talisten: Du skriver att det inte finns något intresse för el i USA?! Under vilken sten har du legat sista tiden......har du missat att världens ledande elbilstillverkare är från USA? Att världens mest sålda pick-up kommer i helelektriskt utförande snart? Att Ford köpte in sig i en amerikansk utvecklare av elbilar för att snabbare få tillgång till platta och teknik?
Så jo, USA har med ett stort intresse för el.....och om jag inte minns fel har Volvo tidigare gått ut med att denna kommande stora SUV enbart ska komma med ren eldrift?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.