Bild
Nästa artikel
Volvo XC60 T6 Recharge lanserad – billigare än T8

Volvo XC60 T6 Recharge lanserad – billigare än T8

Nyheter

Volvo har släppt en ny instegsversion av XC60 som laddhybrid. Den är över 70 000 kronor billigare än den dyrare XC60-laddhybriden.

Trots att Volvos billigaste laddhybrid, V60 T6 Recharge (eller Twin Engine som den hette tidigare), går loss på minst en halv miljon kronor är det Sveriges populäraste laddhybrid enligt de senaste siffrorna från Bil Sweden.

Faktum är att Volvo har hela fyra modeller på tio-i-topp-listan över Sveriges mest populära laddhybrider, och förklaringen är främst att laddhybrider är populära bland tjänstebilsförare som inte själva behöver betala bilens inköpspris.

När det gäller Volvo V60 finns den som laddhybrid i tre olika utföranden – T6 Recharge med 340 hästkrafter, den starkare T8 Recharge med 390 hästkrafter och toppmodellen T8 Recharge Polestar Engineered med 405 hästkrafter. 

De två sistnämnda har funnits sedan tidigare till suv-modellen XC60, men nu lanserar Volvo även den svagare T6-varianten till XC60. Den har en bensinmotor på 253 hästkrafter som driver framhjulen och en elmotor på 87 hästkrafter som driver bakhjulen. Systemeffekten blir densamma som för V60 T6 Recharge, 340 hästkrafter.

Volvo uppger en elräckvidd på upp till 5,4 mil som bäst i XC60 T8 Recharge och den borde ligga på ungefär samma siffra i T6 Recharge, men det finns ännu ingen exakt uppgift på Volvos hemsida.

Volvo XC60 T6 Recharge går loss på 579 000 kronor vilket är 72 000 kronor billigare än den starkare T8 Recharge, men där måste köparna också gå upp till nästa utrustningsnivå (Inscription Recharge) vilket innebär mer utrustning som standard. Med samma utrustningsnivå är prisskillnaden mellan T6 och T8 istället 30 000 kronor.

Taggar: Nyheter, Volvo XC60

Kommentarer

#1
2020-04-02 12:12

70000 billigare kan ju låta bra tills man ser att det ändå betyder att bilen kostar betydligt över en halv mille!
Intresset för att köpa såna här bilar kommer säkert att avta väsentligt i samband med den kommande lågkonjunkturen.
Om Volvo ska klara den och vara kvar gäller nog att snabbt få fram enklare bilar till betydligt lägre pris.

#2
2020-04-02 12:48

I en TCO test, för företag, som konkurrent tidningen TV genomförde härom sistens på XC40 fyra olika modeller. Laddhybrid, bensin, diesel och ren elbil. Var laddhybriden billigast över 3 år för ett företag som skall leasa/köpa. Dieseln blev dyrast, bensinaren kom på andra plats, elbilen trea(hack i häl på bensinaren).
Men som sagt det var för ett företag. TCO för privatpersoner blir säkert annorlunda med tanke på att testet var exkl moms.
Men intressant att laddhybriden hamnade först, det har skrivits och skällts så mycket på prisnivåer och servicekostnad för denna typ av bil.

#3
2020-04-02 12:57

Det är inte dåligt av en biltillverkare som redan har blivit utskälld för att sälja snart sagt endast stora, tunga och törstiga bilar att sjösätta ytterligare en "kluns" till ett lite lägre pris för att sälja ännu fler av dessa "lost-in-time"-produkter. Jag skulle kunna betala för inspelningar från styrelserummet på Volvo för att få veta hur ledningen tänker.

#4
2020-04-02 13:06

Hoppas SUV trenden försvinner...det finns absolut noll vinnare! Kunden får en dyrare bil med sämre egenskaper...miljön belastas mer osv....listan kan göras hur lång som helst...

#5
2020-04-02 13:10

Optimus, anledningen att laddhybriden kom först för företaget kan du läsa som subventionerat förmånsvärde. Enkom det som styr detta då arbetsgivaren får betala arbetsgivaravgifter på det så blir den kostnaden betydligt lägre i kalkylen än för en diesel eller bensinbil där fullt förmånsvärde skall betalas.

#6
2020-04-02 13:26

@Styggavargen,jag håller inte med dig, SUV är underbart, vi är inne på vår andra. Ruskigt bekvämt att slippa stå böjd som en fällkniv när man sätter in bebisen i den bakåtvända bilbarnstolen. Sen är det betydligt bekvämare insteg för en själv också. Krocksäkerheten ökar dessutom, framförallt när farbror älg kliver upp på vägen. Dyrare, ja. Bättre? Ja ur många perspektiv. Sämre, Ja, ur många perspektiv. Finns en perfekt bil? Nej, det blir en kompromiss vad man än väljer.

#7
2020-04-02 13:28

När ska det komma en förnuftig laddhybrid från Volvo? 100hk bensinmotor och 100hk elmotor... mer än så är bara löjligt och onödigt för en vanlig Svensk familj.

#8
2020-04-02 13:42

Zoux: Märkligt hur människans anatomi måtte ha försämrats på bara något årtionde, eftersom ingen längre verkar kunna böja sig ner … Insteget är absolut inte självklart enklare i en SUV, då vissa av dem är så höga och med så bred tröskelkonstruktion att man dels måste hasa sig upp i sätet, dels får byxbenen nersmutsade. Krocksäkerheten är kanske bra för SUV-förarens egen del, men inte för den som kommer från andra hållet i - låt oss säga - en Toyota Yaris eller Volkswagen Polo. I övrigt finns det gott om bilar av vanlig typ men med lite bättre "höjd", som Mercedes B-Klass, till exempel.

#9
2020-04-02 15:03

Intelligentes: Om du för det första kollar på statistiken över hur fet befolkningen blivit i västvärlden så tror jag du där kan dra slutsatserna att vi som folk faktiskt blivit betydligt mindre rörliga och bekväma, jämfört med en eller två generationer tillbaka, så det är faktiskt inte något att fnysa bort. Sen att det vore bättre om jag som överviktig herre i medelåldern började motionera och hålla mig både stark och smidig, istället för att köpa mig en bil som är lättare att ta sig ur och i, samt sätta in barnen i då jag har brist på bålmuskler, det är en helt annan diskussion än det faktum att det just nu är...bekvämare...

Självklart är det också så att insteget inte behöver vara enklare för alla, men för mig 187cm lång, och min hustru 183cm lång, så är det det.

Ja, jag uttryckte mig om krocksäkerhetssynpunkten ur mitt perspektiv. Jag kommer inte välja en liten Polo bara för att jämna ut krocken med min granne... där är jag egoistisk och väljer själv att åka säkrare, eftersom jag kan. Många olyckor som sker är just viltolyckor eller singelolyckor, i bägge fallen sitter jag mer skyddad i min XC90.

#10
2020-04-02 15:23

Bekvämt med högre insteg...

Om man bara hade haft låga dörrar hemma i huset som man hela tiden var tvungen att ducka för för att komma igenom, så hade dessa individer säkerligen protesterat när nymodigheten "högre dörr" lanserats.

Varför ändra något som fungerar, det ska ju helst vara som det alltid varit, all förändring är av ondo, detta tycks vara mottot för en oroande stor del av befolkningen.

#11
2020-04-02 16:41

Kan knappast vara en ny modell med tanke på nummerplåten!

#12
2020-04-02 18:21

Konstigt att det inte vimlar med MPV:er på vägarna med tanke på hur fruktansvärt viktigt det är med ett bekvämt insteg i en bil..

#13
2020-04-02 19:08

@Panopticon, De är lägre, Vi har själva vara spekulanter på T.ex VW Sharan, men man sitter högre i en XC90. Sen är ju min högst personliga åsikt att en SUV är mycket snyggare än en MPV...

#14
2020-04-02 21:50

Ett sånt tjatande om detta insteg: är väl värre att ta sig utvändigt att trilla in i en bil.
För mig är det betydligt krångligare att ta mig ur en låg bil än att trilla in i den. Så varför detta fokus på insteg.
Löjligt, jag köpte en SUV för att jag ville ha en sådan bil och sitter väldigt bra i den. In och ut ur bilen kommer man alltid, men den manövern utgör Max en tusendel av tiden man sitter i bilen.
Men så klart har man ett tics att kliva i och ut bilen minst fem gånger innan avfärd så kanske ”insteget”’kan vara av vikt. Men annars, bara trams.

#15
2020-04-02 22:46

Zoux. MPV:er har ett lägre insteg. Vilket är en bra sak. Det gör att man kan kliva rätt in i dom. Dom har också högt i tak. Vilket är en bra sak, för då behöver man inte krypa ihop. Högre är inte bättre, mer plats är bättre, mer plats får man i en MPV.

#16
2020-04-03 04:28

Volvo behöver ett billigare alternativ för att möta kommande Toyota Rav4 laddhybrid. Det är skönt med bilar med bekvämt i och ursteg och slippa sitta nere på backen, fram för fler sådana.

#17
2020-04-03 09:18

@Panopticon, Jag tycker du ska använda dig av "Jag" inte "Man". Jag kliver rätt in i min XC90, Jag tycker att en MPV t.ex Sharan är i en så låg höjd att jag får sätta mig ned i den, inte rakt in i den. Ett lägre insteg som en MPV har är bättre för en del och sämre för andra, som jag skrev ovan, ingen bil är perfekt, i min SUV förlorar jag t.ex körglädje mot om jag valt en V60 eller V90, men jag vinner annat... det blir en kompromiss, och var och en väljer den kompromissen man tycker är bra för en själv. Det jag vänder mig mot är att någon ovan skrivit att det finns "noll vinnare" med en SUV, det är ju direkt felaktigt, jag ser många vinster med en SUV.

#18
2020-04-03 10:55

Zoux: Nu har jag inte koll på just Sharan, det är möjligt att den är väldigt skumt byggd, men efter att ha kollat upp storleken så ser jag att den är 5 cm lägre i totalhöjd än XC90 (7cm högre än XC60 bara för jämförelsens skull) och gissningsvis så borde insteget vara mer än 5 cm lägre i den så det borde rimligtvis vara mer plats i den. Och ett högre insteg kan "omöjligt" vara bekvämare. Det krävs en extremt konstigt byggd människa för att det ska vara bekvämare att ta ett steg uppåt istället för ett steg framåt. Det som kan vara bekvämare är en högre sitthöjd och det är i så fall här som Sharanen kan vara "felbyggd". Att den har samma sittposition som en vanlig lågbyggd bil trots att den är högbyggd. Vilket låter extremt konstigt för då tappar man ju mycket av poängen med en MPV...

Men den som sa att det finns noll vinster med en SUV, det stämmer ju inte. Om man kör ute i halvterrängen så har den ju högre markfrigång. Det kan ju vara viktigt för några stycken.

#19
2020-04-03 16:53

Det verkar dyrt.

#20
2020-04-03 20:23

Zoux, du har nog inte koll på hur en Älg ser ut....den kommer att komma i perfekt höjd på din XC90...dvs kroppen i rätt höjd rakt in i bilen. Jag såg en video på en BMW 3-serie, den var så låg att älgen i princip flög upp i luften och kom inte in i kupén..den studsade över bilen och bara rutan krossades på BMW'n. Lycka till att göra samma sak med en högre XC90... jag hade nog hellre velat sitta i en lägre bil som klipper benen på älgen istället för den flera hundra kilo tunga kroppen...

#21
2020-04-03 20:25

Panopticon, vad jag vet finns det inga vägar i Sveriges vägnät där en SUV klarar av vägen..och där en vanlig bil inte funkar. Argumentet med högre markfrigång faller ganska snabbt.

#22
2020-04-03 20:34

Håller med Guran, jag hade svårt att komma in i en XC60, för hög och när jag skulle ut så fick jag skit på byxbenen. Honda Jazz var enklare... min Octavia tycker jag varken ur/in är speciellt svårt.

#23
2020-04-04 08:50

Det resonemanget med älgen på huven är nog mer slumpvis hur och vart det tar för att ha att göra med utgången för föraren istället för kontra suv eller sedan.
.
Och skit på byxbenen får man alltid på en större suv, om man nu inte är 196cm lång kanske.

#24
2020-04-04 13:04

Lätt löst, ni som inte vill ha en SUV, låt bli att köpa en, överlåt det till dem som vill, ska det vara så svårt? Tror ni att ni ska övertyga varandra, eller vad är poängen med allt tjat år ut och år in? Inse att båda sidor har rätt, eller fel om man nu vill se det så...*himlar med ögonen*

#25
2020-04-04 13:05

Dubbelpost...*himlar med ögonen*, åt mig den här gången:P

#26
2020-04-07 17:06

Volvos räckvidd 5 mil och sedan bensinmotor.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.