Nästa artikel
Volvo om skyhöga suv-andelen: ”Kan bli ännu högre”
Nyheter

Volvo om skyhöga suv-andelen: ”Kan bli ännu högre”

Publicerad 8 december 2020
Snart kan tre av fyra Volvoköpare välja en suv istället för kombi eller sedan, enligt Håkan Samuelsson. Anledningen är den nya elsuven som är på ingång.

Volvo har redan i dag en av bilvärldens högsta suv-andelar. Fler än 7 av 10 köpare har hittills i år valt en suv istället för någon av märkets övriga modeller.

Det är en tydlig ökning jämfört med samma period förra året då suv-andelen låg på 63 procent. Volvochefen Håkan Samuelsson utesluter inte att suv-andelen kan bli ännu högre.

– Med lanseringen av en mindre suv kommer andelen förmodligen bli högre. Kanske tre fjärdedelar suvar i framtiden, säger han i en intervju med Automotive News.

XC40 och XC60 har tävlat med varandra om att bli populäraste Volvomodellen under året. Därefter följer XC90. De övriga sedan- och kombimodellerna är betydligt mindre populära globalt sett.

Den mindre suv-modellen som Håkan Samuelsson hänvisar till är en eldriven modell som blir viktig om märket ska nå målet att hälften av alla sålda bilar ska vara eldrivna om fem år.

Modellen bygger på Geelykoncernens nya elbilsplattform SEA och den är enligt Håkan Samuelsson nyckeln till att den nya modellen ska bli lönsam. Det är dock oklart när den nya elsuven ska börja säljas.

Vid sidan av den ska Volvo även lansera en eldriven version av nästa generation XC90 som kommer 2022.

– Det är en tydlig trend mot små premiumsuvar. Det är ett väldigt framgångsrikt segment, säger Håkan Samuelsson.

Läs också: Volvos elbilsplaner avslöjade: Tre nya modeller på gång

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-12-08 13:57
Styggavargen

Aldrig, kommer inte köpa en liten trång SUV med massor med nackdelar. Om det blir en högre bil blir det en Crossover eller MPV om jag nu skulle ha behov att lasta lite mer. Förberedd er på en mycket högre elförbrukning, med EL-SUV som drar 30-50% mer än vanliga elbils modeller lär förbrukningen av el gå upp mycket mer än vad man räknat på. Det är rätt stor skillnad på 1,35 kwh/mil och 1,85 kwh/mil.

#2 • Uppdaterat: 2020-12-08 14:55
Leif R

Vem behöver egentligen dessa " klumpar", tacka vet jag lätthanterliga fordon som kräver mindre utrymmen och produktionsresurser! Denna trend är egentligen beklaglig, men en kassako för tillverkarna!

#3 • Uppdaterat: 2020-12-08 16:04
A.L

Ja SUV är numera normen. Sedanbilarna är mer eller mindre döda och kombi tappar.

Tur att Ford gjorde slag i saken med den första XC90, och dessutom putsade man till den lite extra innan den fick premiär. Den bilen blev Sveriges största exportprodukt någonsin och placerade Volvo i den riktiga premiumklassen.

Vad som sedan inte var lika bra var att man stoppade XC40. Annars hade den presenterats långt tidigare än vad som nu blev fallet.

Fast den säljer ju bra ändå.

MVH AL

#4 • Uppdaterat: 2020-12-08 17:55
Carl Trefalt

Vinsten per såld bil är högre på SUV:ar. Jag förstår att Volvo vill tjäna så mycket pengar som möjligt.

#5 • Uppdaterat: 2020-12-08 19:22
Dana

1,35 kwh/mil eller 1,85 kwh/mil. Blir väl typ 50 öre per mil så det får väl anses som försumbart i sammanhanget. Miljön lär ju knappast bli lidande heller med ren el.

#6 • Uppdaterat: 2020-12-08 20:18
A.L

Om Volvo säljer fler SUV:ar istället för att någon annan gör det har ingen betydelse för de globala utsläppen. Det är inte tillverkaren som bestämmer produkterna utan kunderna genom sin efterfråga. SUV-segmentet växer, oavsett det är Volvo, Skoda eller BMW som svarar på behovet.

Så energiåtgången från en specifik tillverkare är irrelevant för utsläppen i helhet. Det är tämligen enkelt att förstå för de allra flesta.

I annat fall finns det grundläggande kurser i mikroekonomi där man får lära sig att räkna på sådant här. Det torde vara väl använd tid istället för att fäktas med väderkvarnar till ingen nytta.

MVH AL

#7 • Uppdaterat: 2020-12-09 00:00
Styggavargen

Vilken ren el? Vi har mellan 4-22 g/kwh när det kommer till solceller, vindkraftverk och kärnkraft. Sverige är ett av världens länder med renast energi. Men resten av världen?, jag menar Sverige, Norge och Island är små länder med lite utsläpp. Att dra på sig högre elförbrukning i onödan skapar väldigt mycket mer utsläpp. Bara en sådan enkel sak som varje bil drar 30-40% mindre el gör massor globalt sätt. Skulle folk världen över vara återhållsamma och inte köpa SUV skulle vi nog spara 30% energi, och därmed massor med utsläpp. Accumelerat över tiden, blir det extrema skillnader i utsläpp om vi har 30% mindre elförbrukning. Redan efter 3 år har vi antingen dubblerat utsläppen, eller halverat dem. Det finns inga ursäkter för att folk måste ha en SUV just nu år 2020-2021 när vi inte behövt biltypen förut. Jag tror det kommer att införas förbud mot tillverkningen av modeller med onödigt hög elförbrukning, det kommer aldrig att lösa sig till det bättre annars. Folk klarar inte av att tänka själv längre, det är ren och skär egoism idag.

#8 • Uppdaterat: 2020-12-09 06:28
A.L

Vilket är vad du behöver reda ut Vargen. Hur mycket skall människan dra ner på sin konsumtion för att få ner utsläppen till de nivåer som du tycker är vettiga? 10, 20 eller 30 procent? Eller ännu mer?

Att jaga SUV:ar med blåslampa har ingen effekt annat än att du ökar produktiviteten. Med sänkta transportkostnader blir varor billigare och konsumtionen kan öka, alltså det som kallas för rekyleffekt. Det finns exempel på rekyler (kraftproduktion i USA) som är större än en faktor två och problemet är välkänt. Ungefär motsvarande motsättning finns hos elbilarna. De kommer på lång sikt göra det billigare att resa och dessutom med mindre lokala utsläpp av miljögifter (som i sig är produktivitetshämmande). På så vis öka vårt komsumtionsutrymme. Då ökar också utsläppen på total nivå.

MVH AL

#9 • Uppdaterat: 2020-12-09 07:00
stonebreaker

Dom andra modellerna säljer dåligt (bortsett Sverige), då blir andelen hög!

#a • Uppdaterat: 2020-12-09 07:48
A.L

Alla sedan-och kombibilar förlorar marknadsandelar till SUV-och crossover-segmentet. Konsekvensen har blivit att modeller läggs ner samtidigt som nya skapas. Det är inte unikt för Volvo utan en förändring av marknadens efterfråga.

MVH AL

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.