Bild
Nästa artikel
Nyheter

Volvos elbilsplaner avslöjade: Tre nya modeller på gång

Publicerad 6 oktober 2020
Volvo XC Concept Coupé kanske ger en liten försmak av hur en kommande mindre Volvomodell kan se ut.
Volvochefen Håkan Samuelsson hintar bland annat om en instegsmodell med ny teknik under skalet.

Volvoägaren Geely har utvecklat en ny plattform som är särskilt anpassad för elbilar. Den kallas SEA och ska även ligga till grund för en ny, mindre elbilsmodell från Volvo.

Enligt obekräftade uppgifter kan den nya modellen heta Volvo XC20 eller C20, även om de flesta verkar hålla XC20 som mer troligt. Med tanke på hur mycket suv-försäljningen ökar, vilket också innebär högre försäljningsmarginal för Volvo, lär den nya elbilen bli någon form av suv eller crossover och då är modellnamnet XC20 mer troligt.

– Vi kommer använda SEA för en mindre bil, och då tycker jag det är väldigt praktiskt och smart för oss att dela tekniken så vi kan ha en kostnadsstruktur för en mindre bil som är väldigt konkurrenskraftig. Det är svårt att trycka ned CMA-plattformen som är en kombinationsplattform för elbilar och förbränningsbilar ännu längre ned. Så om man vill ha en mindre bil än XC40 kan SEA göra det. Vi kommer använda den för det, säger Håkan Samuelsson i en intervju med Auto Express.

Enligt honom har SEA utvecklats i Kina med kinesiska underleverantörer, men den nya modellen ska definitivt ha ”Volvohatten på”.

Läs också: Elsuven som avslöjar Volvos nya elbilsmodell

Volvo har börjat bygga elversionen av XC40. Snart kan den få ett mindre syskon.

”Mindre bilar kan också vara premium”

Den nya elbilen innebär att Volvo kommer använda sig av inte mindre än tre olika plattformar: SPA för större modeller, CMA för mindre modeller och SEA för mindre elbilar. SPA och CMA har stöd för både hybrid- och elteknik medan SEA alltså är framtagen och anpassad helt för eldrift.

Volvo har genom åren gjort en mängd olika försök att bygga mindre bilar, vissa mer framgångsrika än andra. I dagens modellprogram har suven XC40 ersatt den mer lågbyggda V40 som inte längre tillverkas. Men Volvo verkar nu för första gången på länge öppna för en ännu mindre modell än så.

Problemet med att lansera en mindre modell har tidigare varit att Volvo inte trott sig kunna tjäna några pengar på den. Enligt en ”gammal sanning” i bilvärlden går det inte att tjäna pengar på småbilar, men det vände Mini upp-och-ned på i och med lanseringen av ”nya Mini” på 2000-talet.

Nu är även Volvo övertygade om att det går att tjäna pengar på en mindre modell, särskilt om utvecklingskostnaderna kan hållas nere tack vare den nya plattformen och att mycket teknik ska delas med Geely.

– Mindre bilar kan också vara premium. Bara för att man har en mindre kostym behöver den inte vara i polyester, har Håkan Samuelsson tidigare sagt.

Läs också: Volvo drar i handbromsen – här är nyheterna som kan pausas

”Bara för att man har en mindre kostym behöver den inte vara i polyester”, har Volvochefen Håkan Samuelsson tidigare sagt.

Två andra modeller på ingång

Vid sidan av den nya, mindre elbilen ska Volvo lansera en ny elbil i 40-serien redan nästa år. Eventuellt kan det handla om en coupéversion av XC40, men det är inte bekräftat.

Om två år ska Volvo också presentera en ny, eldriven toppmodell som hittills går under arbetsnamnet XC100. Den blir hela 30 centimeter längre än dagens XC90 och kommer även med hybriddrift.

Enligt nya uppgifter har nästa generation XC90 blivit försenad. Den kommer med eldrift och ska enligt de senaste uppgifterna presenteras 2022.

Läs också: Volvos planer avslöjade: Två nya suvar på gång

Nästa generation XC90 kommer med eldrift och ska presenteras 2022.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.