Bild
Nästa artikel
Volvo XC Concept Coupé kanske ger en liten försmak av hur en kommande mindre Volvomodell kan se ut.
Volvo XC Concept Coupé kanske ger en liten försmak av hur en kommande mindre Volvomodell kan se ut.

Volvos elbilsplaner avslöjade: Tre nya modeller på gång

Nyheter

Volvochefen Håkan Samuelsson hintar bland annat om en instegsmodell med ny teknik under skalet.

Volvoägaren Geely har utvecklat en ny plattform som är särskilt anpassad för elbilar. Den kallas SEA och ska även ligga till grund för en ny, mindre elbilsmodell från Volvo.

Enligt obekräftade uppgifter kan den nya modellen heta Volvo XC20 eller C20, även om de flesta verkar hålla XC20 som mer troligt. Med tanke på hur mycket suv-försäljningen ökar, vilket också innebär högre försäljningsmarginal för Volvo, lär den nya elbilen bli någon form av suv eller crossover och då är modellnamnet XC20 mer troligt.

– Vi kommer använda SEA för en mindre bil, och då tycker jag det är väldigt praktiskt och smart för oss att dela tekniken så vi kan ha en kostnadsstruktur för en mindre bil som är väldigt konkurrenskraftig. Det är svårt att trycka ned CMA-plattformen som är en kombinationsplattform för elbilar och förbränningsbilar ännu längre ned. Så om man vill ha en mindre bil än XC40 kan SEA göra det. Vi kommer använda den för det, säger Håkan Samuelsson i en intervju med Auto Express.

Enligt honom har SEA utvecklats i Kina med kinesiska underleverantörer, men den nya modellen ska definitivt ha ”Volvohatten på”.

Läs också: Elsuven som avslöjar Volvos nya elbilsmodell

Volvo har börjat bygga elversionen av XC40. Snart kan den få ett mindre syskon.
Volvo har börjat bygga elversionen av XC40. Snart kan den få ett mindre syskon.

”Mindre bilar kan också vara premium”

Den nya elbilen innebär att Volvo kommer använda sig av inte mindre än tre olika plattformar: SPA för större modeller, CMA för mindre modeller och SEA för mindre elbilar. SPA och CMA har stöd för både hybrid- och elteknik medan SEA alltså är framtagen och anpassad helt för eldrift.

Volvo har genom åren gjort en mängd olika försök att bygga mindre bilar, vissa mer framgångsrika än andra. I dagens modellprogram har suven XC40 ersatt den mer lågbyggda V40 som inte längre tillverkas. Men Volvo verkar nu för första gången på länge öppna för en ännu mindre modell än så.

Problemet med att lansera en mindre modell har tidigare varit att Volvo inte trott sig kunna tjäna några pengar på den. Enligt en ”gammal sanning” i bilvärlden går det inte att tjäna pengar på småbilar, men det vände Mini upp-och-ned på i och med lanseringen av ”nya Mini” på 2000-talet.

Nu är även Volvo övertygade om att det går att tjäna pengar på en mindre modell, särskilt om utvecklingskostnaderna kan hållas nere tack vare den nya plattformen och att mycket teknik ska delas med Geely.

– Mindre bilar kan också vara premium. Bara för att man har en mindre kostym behöver den inte vara i polyester, har Håkan Samuelsson tidigare sagt.

Läs också: Volvo drar i handbromsen – här är nyheterna som kan pausas

”Bara för att man har en mindre kostym behöver den inte vara i polyester”, har Volvochefen Håkan Samuelsson tidigare sagt.
”Bara för att man har en mindre kostym behöver den inte vara i polyester”, har Volvochefen Håkan Samuelsson tidigare sagt.

Två andra modeller på ingång

Vid sidan av den nya, mindre elbilen ska Volvo lansera en ny elbil i 40-serien redan nästa år. Eventuellt kan det handla om en coupéversion av XC40, men det är inte bekräftat.

Om två år ska Volvo också presentera en ny, eldriven toppmodell som hittills går under arbetsnamnet XC100. Den blir hela 30 centimeter längre än dagens XC90 och kommer även med hybriddrift.

Enligt nya uppgifter har nästa generation XC90 blivit försenad. Den kommer med eldrift och ska enligt de senaste uppgifterna presenteras 2022.

Läs också: Volvos planer avslöjade: Två nya suvar på gång

Nästa generation XC90 kommer med eldrift och ska presenteras 2022.
Nästa generation XC90 kommer med eldrift och ska presenteras 2022.
Taggar: Nyheter, Volvo

Kommentarer

#1
2020-10-06 10:41

Volvo behöver en rejäl funktionell/praktisk V40 CC (dvs. en mindre kombi) som fungerar som familjebil för "vanligt folk" (dvs. med vanlig plånbok). En "coupéversion av XC40" skulle inte intressera lika många köpare - då det brukar innebära dålig runtomkring sikt, trångt/instängt baksäte samt klent bagage.

#2
2020-10-06 11:47

Fortfarande har ingen tillverkare lanserat en vanlig kombimodell i elutförande. Just saying...
Men eftersom det verkar vara ett skandinaviskt fenomen att välja såna blir det väl till slut nån SUV eller crossover man tvingas välja om man vill ha en rymlig elbil med vettig räckvidd. Känns som att Tesla Model Y kan ligga i vinnarhålet om den får rätt pris när den dyker upp här mot slutet av nästa sommar...

#3
2020-10-06 12:15

StefL: Tesla Y:s priser kan du redan nu se på Teslas hemsida. Du kan även lägga beställning sen ett bra tag tillbaks om man inte vill vänta tills man provkört.

#4
2020-10-06 13:44

Henrik, jodå jag är medveten om att det finns priser presenterade för Model Y. Men jag köper inte en bil jag inte sett och provkört, och priserna är inte heller huggna i sten utan kan ändras både pga kostnader och konkurrens. Visst är det vad jag förstår så att beställer man idag garanteras priset men som sagt, så långsiktig är jag inte och jag lånar inte ut pengar till Tesla för en bil jag inte sett. Hm, vilket iof gör att jag borde kancellera min reservation på en Model 3 från 31 mars 2016 och få tillbaka mina 10.000...

#5
2020-10-06 14:50

Volvo och ordet folkbil, går inte ihop längre. Det räcker bara med att läsa ovanstående från H. Samuelsson att små bilar kan också vara premium. Jag förväntar mig inte alls att det kommer en folkbil från Volvo, den kommer säkert bli bra mycket dyrare än vad många önskar sig.
Folkbil nu för tiden är Kia, Hyundai och liknande. Knappt man kan räkna Skoda dit längre, de tar också rejäla kliv upp på kvalitétsstegen.

#6
2020-10-06 17:14

@StefL, apropå eldrivna kombibilar, spana in MG 5!
https://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/new-mg-5-electric-estate-now...

#7
2020-10-06 17:17

Volvo 20 kanske blir lite billigare.

#8
2020-10-06 17:56

Stef
Gmo länkar ju till en elbilskombi från MG. Annars ser Enyaq ut att vara lågbyggd SUV och liknar mer kombi än SUV, fast det kanske ser annorlunda ut i verkligheten.

#9
2020-10-06 18:38

Det är nog bara i Sverige som Volvo har varit en folkbil. Volvo brukade tidigare alltid ha en marknadsandel på 20-25 %. Senaste året ligger de på 18-19 % och i september 16 %. Trenden är att marknadsandelen minskar.

Volvo har helt enkelt valt att satsa på dyrare bilar med större marginaler om än till priset av lägre marknadsandelar på hemmaplan. Denna strategi har varit framgångsrik för bolaget.

Om Volvo vill locka privatkunder i Sverige behöver de lansera billigare hybrider med låg skatt.

#10
2020-10-06 21:17

V70
Frågan är ifall Volvo kan kan locka tillbaka privatkunder? Det är ett helt annat utbud idag än på 70-talet och det finns en hel del modeller som jag tror lockar mer än Volvos.
Numera ser jag dagligen Polestar 2 i trafik och varje gång kräks jag lite i munnen då jag tycker den ser förskräcklig ut. Men Volvo har ju lyckats med att få den att sticka ut, det ska de ha cred för.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.