Bild
Nästa artikel
Lynk & Co Zero avslöjar Volvos nya elbilsplattform

Lynk & Co Zero avslöjar Volvos nya elbilsplattform

Nyheter

Volvos koncernsyskon har visat upp en ny eldriven suv-modell som koncept. Den bygger på en ny elbilsplattform.

Volvos koncernsyskon Lynk & Co, som också ingår i Geelykoncernen och lanserade sin första bilmodell för fyra år sedan, visar nu upp en eldriven coupésuv i konceptform.

Den nya modellen, som heter Lynk & Co Zero Concept, ska börja byggas nästa år som en utmanare till Skoda Enyaq, Volkswagen ID 4 och Tesla Model Y.

Lynk & Co Zero ska klara 0–100 km/tim på under fyra sekunder men i övrigt är det ont om tekniska specifikationer – de ska presenteras senare. När bilen sätts i serieproduktion siktar Lynk på över 70 mils räckvidd, men det är enligt den utgående och optimistiska NEDC-körcykeln.

Bilen klassas officiellt som en suv men ger ett betydligt lägre intryck än flera konkurrenter. Axelavståndet är långt vilket borde innebära väl tilltagna innerutrymmen. Bilens intryck är inte helt olikt Jaguar I-Pace, åtminstone från sidan.

Lynk & Co Zero avslöjar Volvos nya elbilsplattform

Men det mest intressanta med Lynks nya konceptbil finns under skalet. Den bygger nämligen på Geelykoncernens plattform SEA (Sustainable Experience Architecture), en arkitektur som helt och hållet är framtagen för eldrivna modeller och inte behöver ta hänsyn till någon förbränningsmotor.

Den här arkitekturen ska även användas av andra Geelymärken, inklusive Volvo och Polestar. De elbilar som Volvo visat upp hittills bygger på den så kallade CMA-plattformen som även har stöd för förbränningsmotorer och hybridteknik.

Geely vill på sikt också sälja plattformen till andra företag som vill snabba på sin elbilsutveckling. SEA har stöd för både små och stora bilmodeller samt lätta lastbilar. Utvecklingen har skett i Sverige, Kina, Storbritannien och Tyskland och har kostat 24 miljarder kronor.

Volvo Cars presstalesperson Christina Zander har bekräftat för Göteborgs-Posten att plattformen kommer ligga till grund för ”små” elbilar hos Volvo, men exakt vilka modeller som menas avslöjas inte. SEA ska inte ersätta CMA utan ligga till grund för mindre elbilsmodeller.

Lynk & Co ska starta en tjänst i Europa där köparna får prenumerera på bilar. Eventuellt kommer Zero-modellen finnas med i bilflottan när tjänsten lanseras om några år.

Läs också: Volvos planer avslöjade: Två nya suvar på gång

Taggar: Nyheter, Lynk & Co
Lynk & Co Zero avslöjar Volvos nya elbilsplattform
Lynk & Co Zero avslöjar Volvos nya elbilsplattform

Kommentarer

#1
2020-09-24 08:42

Geely är som en kinesisk variant av VAG, alltså har samma bil med olika märken och olika skal.
Lynk & Co verkar försöka med en ny variant av smart marknadsföring.
Men vad är det egentligen för praktisk skillnad mellan privatleasing och prenumeration på en bil?

#2
2020-09-24 09:41

Saabnisse, alla biltilverkare utom möjligen Tesla, som är för små, ägnar sig väl just åt vad som en gång i tiden föraktfullt kallades Badge Engineering. Alltså att skapa "varumärkesunika upplevelser" istället för bra bilar.

#3
2020-09-24 09:57

Är detta en SUV? Ser inte högre ut än en vanlig halvkombi. Snygg hur som helst.

#4
2020-09-24 10:29

Badge Enginering är ju bara en avart av
att sprida kostnaderna för plattformar på flera modeller.
Badge Enginering är det i princip inga som gör idag, nya Suzuki som är en Corolla är ett av få undantag.

Att bygga flera modeller på samma plattform gör att man kan producera mer bil för samma pengar/utvecklingsresurser.

#5
2020-09-24 11:33

Apex, räcker att ordet SUV är med så säljer det... det är min tolkning av det. Jag menar, titta hur det blivit...SUV innan var en bil med fyrhjulsdrift som klarar lite tuffare tag... idag säljer man ELSUV med enbart bakhjulsdrift. Vem bryr sig så länge SUV är beteckningen, och att bilen är högre...

#6
2020-09-24 12:33

Är "sport utility vehicle" samma som en terrängbil?
Trodde det var olika fordonstyper.

#7
2020-09-24 16:59

Den kanske kommer som Volvo modell.

#8
2020-09-24 21:19

Det är ju möjligt att bilderna ljuger väldigt mycket men jag kan inte se mycket SUV i den här bilen. Den ser inte högre ut än vilken normal kombi som helst.
Men om det får folk att köpa denna bilen i tron att dom köper en SUV så är det väl en bra grej, man lurar folket att köpa en bättre bil än dom ville ha från början. :)

#9
2020-09-24 22:03

En SUV ska givetvis vara byggd på ett lastbilschassie, ha fyrhjulsdrift och rejäl markfrigång. Missar man nån av punkterna är det en crossover.

#10
2020-09-25 09:27

Anderas Plars, jag faktiskt ansåg man att en SUV förr i tiden var en terräng bil. Föregångaren var Jeep. Läs mer här https://en.wikipedia.org/wiki/Sport_utility_vehicle

Men både betydelse och definition har genom åren ändrats, och nu när SUV tog fart i Europa började man sälja bilarna utan fyrhjulsdrift som av många ansågs som en hädelse. En SUV är långt ifrån vad det en gången var tänkt för, man hade ett syfte med biltypen och den har gått förlorad. Enligt mig är biltypen helt onödig för gemene man, den löser inga problem som inte vanliga bilar eller tex MPV kan lösa idag.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.