Bild
Nästa artikel
Nyheter

Lynk & Co Zero avslöjar Volvos nya elbilsplattform

Publicerad 24 september 2020 (uppdaterad 30 september 2020)
Volvos koncernsyskon har visat upp en ny eldriven suv-modell som koncept. Den bygger på en ny elbilsplattform.

Volvos koncernsyskon Lynk & Co, som också ingår i Geelykoncernen och lanserade sin första bilmodell för fyra år sedan, visar nu upp en eldriven coupésuv i konceptform.

Den nya modellen, som heter Lynk & Co Zero Concept, ska börja byggas nästa år som en utmanare till Skoda Enyaq, Volkswagen ID 4 och Tesla Model Y.

Lynk & Co Zero ska klara 0–100 km/tim på under fyra sekunder men i övrigt är det ont om tekniska specifikationer – de ska presenteras senare. När bilen sätts i serieproduktion siktar Lynk på över 70 mils räckvidd, men det är enligt den utgående och optimistiska NEDC-körcykeln.

Bilen klassas officiellt som en suv men ger ett betydligt lägre intryck än flera konkurrenter. Axelavståndet är långt vilket borde innebära väl tilltagna innerutrymmen. Bilens intryck är inte helt olikt Jaguar I-Pace, åtminstone från sidan.

Men det mest intressanta med Lynks nya konceptbil finns under skalet. Den bygger nämligen på Geelykoncernens plattform SEA (Sustainable Experience Architecture), en arkitektur som helt och hållet är framtagen för eldrivna modeller och inte behöver ta hänsyn till någon förbränningsmotor.

Den här arkitekturen ska även användas av andra Geelymärken, inklusive Volvo och Polestar. De elbilar som Volvo visat upp hittills bygger på den så kallade CMA-plattformen som även har stöd för förbränningsmotorer och hybridteknik.

Geely vill på sikt också sälja plattformen till andra företag som vill snabba på sin elbilsutveckling. SEA har stöd för både små och stora bilmodeller samt lätta lastbilar. Utvecklingen har skett i Sverige, Kina, Storbritannien och Tyskland och har kostat 24 miljarder kronor.

Volvo Cars presstalesperson Christina Zander har bekräftat för Göteborgs-Posten att plattformen kommer ligga till grund för ”små” elbilar hos Volvo, men exakt vilka modeller som menas avslöjas inte. SEA ska inte ersätta CMA utan ligga till grund för mindre elbilsmodeller.

Lynk & Co ska starta en tjänst i Europa där köparna får prenumerera på bilar. Eventuellt kommer Zero-modellen finnas med i bilflottan när tjänsten lanseras om några år.

Läs också: Volvos planer avslöjade: Två nya suvar på gång

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.