Bild
Nästa artikel
Volkswagen håller fast – ID 3 kommer i sommar

Volkswagen håller fast – ID 3 kommer i sommar

Nyheter

Coronakrisen gör att Volkswagens försäljning rasar och fabrikerna är stängda. Men trots det ska elbilen ID 3 levereras i tid – med alla finesser tillgängliga redan från start, enligt försäljningschefen.

Volkswagen har flera gånger lovat att elbilen ID 3 ska dyka upp hos de första köparna under "sommaren 2020". Trots att coronakrisen nu tvingat Volkswagen att stänga samtliga fabriker i Europa, och trots uppgifter om massiva mjukvaruproblem, håller försäljningschefen Jürgen Stackmann fast vid det beskedet.

– Jag håller vanligtvis mina löften så det kommer hända. Vi har inte slutat arbeta på grund av coronaviruset, våra projektteam jobbar hårt och produktionen har startat. Vårt fokus nummer ett just nu är att få mjukvaran och bilen klar. Det är en komplex bil vi utvecklar men vi håller vad vi lovar, sa han i ett telefonmöte med svenska journalister under fredagen där Vi Bilägare deltog.

Det har kommit uppgifter om att bilarna som byggs just nu inte har rätt mjukvara och att vissa finesser kommer dyka upp senare via uppdateringar. Men det stämmer inte, enligt Jürgen Stackmann.

– Det kommer inte saknas någonting. Planen har redan från början varit att leverera en mjukvara vid lanseringen och sedan göra bilen bättre med löpande uppdateringar, som hos Tesla. Det är samma idé och det har alltid varit planen. Så det är inte en naken bil vi lanserar utan en fullt funktionell bil men den är designad för att bli bättre med tiden.

Han säger också att ID 3-utvecklingsteamet just nu är under "otroligt högt tryck" men har 110 procents fokus på kvalitet och att få bilen klar för kunderna. VW-chefen Herbert Diess kör själv ID 3 varje dag.


– Man kan inte få mycket mer fokus än så. Jag är säker på att vi kommer lyckas och vi har aldrig gjort så mycket innovativt på en och samma gång.

Försäljningsras i viruskrisen

När det gäller coronakrisen säger Jürgen Stackmann att Volkswagen tappat mellan 35 och 40 procent av försäljningen över hela världen mot tidigare år på grund av virusspridningen. I Europa är försäljningsraset hittills drygt 55 procent men Sverige ligger än så länge bättre till än så.

Fabrikerna i Europa står stilla men i Kina håller fabrikerna nu sakta på att öka tillverkningstakten. Att skruva upp takten kan dock inte göras på samma sätt som efter semestrarna då uppstarten bara tar några dagar, enligt Jürgen Stackmann.

– Kina ligger sex–sju veckor före resten av världen. De är inte uppe i full produktionstakt ännu men de är på väg, det kan ta ytterligare en månad. Vi måste förbereda oss på hur vi ska starta upp fabrikerna igen och lära oss leva med coronaviruset som en del av våra liv. Vi måste hantera det.

Han säger att han aldrig sett så många innovativa lösningar inom Volkswagen som under coronakrisen men att fabrikerna också kommer behöva ta hänsyn till viruset och exempelvis sprida ut de anställda för att förhindra ny smittspridning.

– Coronaviruset kommer ha stor påverkan på samhället och jag förstår att många anställda och kunder är oroliga. Men trots allt detta ser vi nu en explosion av energi som kommer ha en långsiktig effekt på hur vi möter och behandlar våra kunder.

Kommentarer

#1
2020-04-06 07:30

Summarn kummar...snart

#2
2020-04-06 10:04

Som ”endabil” - tveksam. Ingen möjlighet till dragkrok och dessutom bakhjulsdrift... Är väl tänkt för storstadsbor, där kanske den passar.

#3
2020-04-06 12:54

Eller till folk som inte använder släpvagn och tycker att det är kul att köra bil.

#4
2020-04-06 14:29

HT19: precis vad jag menar. Inget för oss villaägare som har fraktbehov då och då. Utan att för den skull göra avkall på nöjet att köra bil. Tvärtom!

#5
2020-04-06 15:19

Världen går under. Mjukvaran ser ut som en hög bajs och alla vet om att den fungerar som en hög bajs.
Så varför envisas med att lansera en produkt som uppenbarligen inte håller måttet?
Ännu mer badwill? Fantastiskt bra idé... Lärde de sig inget sist?

#6
2020-04-06 16:49

Kul och köra elbil❓
Ska det vara kul att köra bil skall det nog brumma under huven och vara låg.

#7
2020-04-06 20:31

Men vad ska han säga annars? Han är ju tvungen att vara positiv och kanske har han rätt?
Man har ju ännu några veckor kvar att koka soppan klar. Kanske är den fortfarande något grumlig när den serveras, men kanske klarnar den när den svalnat något.
Nåja, huvudsaken är ju att den blir smaklig.

#8
2020-04-06 20:45

Det har ju ryktats att de kommer släppa den i tid, men med en del finesser mjukvarulåsta tills dess att de fixat dem och kan låsa upp dem OTA.

#9
2020-04-07 11:48

Jag tror inte alls att ID3 kommer till sommaren.
Dom kommer använda Corona som en förevändning att man inte han klart.
Och bilarna hinner bli frånsprungna och omoderna innan de når kunderna.
Se bara på vad som hände med Opel Ampera-e, långa förteckningslistor men pga. Bristande leveransförmåga så blev det pannkaka av allt och nya elbilar kom med betydligt mer ”prestanda” för pengen. Vem vill då köpa en elbil som blivit föråldrad på väldigt kort tid.

#10
2020-04-07 12:08

Det tror jag med Guran, att de kommer använda det som en förevändning, men som sagt ryktet fanns att de skulle släppa dem men med en del funktioner låsta som de skulle låsa upp senare. Känns ju med sådär...
Ja det där med att lansera en elbil som redan när den visades låg på den "dagens" nivå blir ju inte lätt när den försenas ytterligare. Kanske blir så att ID3 inte blir så stor succé och de får satsa hårdare på ID4 istället.
Samma problem har ju Lexus/Toyota som visat en ren elbil med nivå där andra låg för ett par år sen. Och den skulle väl inte ut på marknaden förrän nästa år. Tror helt klart det finns en marknad för elbilar med låg räckvidd och låg laddhastighet med, men då i prisklass runt e-Up och neråt. Inte närmre halvmiljonen....

#11
2020-04-07 13:19

Bilen är full med buggar. Felsökning och byt ut dåliga delar.

#12
2020-04-07 15:29

Henrik, Lexus/Toyotas segment är framförallt hybrider där dom är klart i framkant med bilar som nu har nått ned i förbrukning i nivå med eller något under en motsvarande dieseldriven bilmodell.

#13
2020-04-07 16:55

Guran: Jag är medveten om att de är i framkant med något som ligger i bakkant.....nu var det dock elbilen det handlade om här. Och där är de tyvärr väldigt efter om man ser till vad de presenterat för lansering än så länge. Deras rena elbil har räckvidd och laddning motsvarande bilar som redan för ett par år sen kostade mindre. Det var det jag syftade på i mitt inlägg ovan om jag var otydlig. Jag har absolut inget emot Lexus som bilmärke i övrigt, riktigt bekväma bilar.

#14
2020-04-07 18:29

Henrik, den som lever får se som det heter.
Skulle inte förvåna mig om Toyota/Lexus kommer med något nytt och fungerande långt innan VW får ordning på sitt ID program.
Sedan är jag övertygad om att bränsleceller kommer att få en framträdande roll i framtida bilar. I alla fall om man inte kommer med ny mycket lättare batteriteknik.
Jag tvivlar fortfarande på att laddinfrastrukturen med snabbladdare kommer bli tillräckligt utbyggd i takt med elbilsandelen.
Även om det går ”snabbt” så går det betydligt snabbare att fylla tanken med väte eller annan energibärare till bränslecellen. Hela bilen blir ju också mycket lättare då inte 600kg batterier behövs och en bilkonstruktion som klarar att hantera både krockvåld och den höga vikten av bilen.

#15
2020-04-07 20:51

Guran: Det enda vi vet är ju det som är presenterat idag, och där är det utan tvekan väldigt efter för Lexus/Toyota.
Jag tror med att bränsleceller kan få en roll, men jag tror mer på de lösningarna i större fordon. Personbilsflottan tror jag kommer vara batteribilar till största delen. Snabbladdarutbyggnaden är utan tvekan lite flaskhals, bygga dem först och sen kommer bilarna, eller vänta in bilarna och kundunderlaget och sen bygga laddarna.....
Men sen tror jag även att många överdriver betydelsen av snabbladdarna.

#16
2020-04-08 09:19

Henrik
Problemet uppstår då alla dom bilägare som inte bor i villa eller har andra laddmöjligheter skall kunna ”tanka” sin bil.
Det pratas redan nu på jobbet om köer till laddstationer när man skall ut på tur till hytta eller fjellet och måste ladda längs vägen.

#17
2020-04-08 09:58

Guran: Häften av alla hushåll i Sverige är enfamiljsbostäder, så redan där har vi möjlighet för väldigt många att ladda hemma. Men ja, flerfamiljshushållen är utmaningen, håller fullständigt med dig där. Utan tvekan behövs många mer snabbladdare, vad jag menade med att jag tror folk överdriver deras betydelse är att många verkar tro att alla måste ladda så. Jag har kört över 6000 mil nu på ett år och laddar kanske 2 ggr i månaden på snabbladdare, och då ofta bara 10 minuter så jag kommer hem. Samma där, många verkar ta för givet att så fort man stannar på en snabbladdare blir man stående en timma. Så är det ju bara för de som antingen måste ladda fullt för att de ska 20-60 mil innan det kan laddas igen beroende på bil, eller för de som inte har laddmöjlighet hemma eller på jobbet. Men för att återgå till dem som bor i flerfamiljshus, känner en del såna som har elbil, dock då såna som kör "normalt" dvs 100-150 mil i månaden. De laddar en gång i veckan på publik laddare när de ändå är och storhandlar eller går på stan, inga som helst problem. Detta går såklart inte för alla om elbilsflottan växer väldigt stort, men där inbillar jag mig att blir det den stora ökningen så kommer det byggas ut rejält med både publika laddstationer "på stan" och vid affärer, köpcentrum samt vid flerfamiljsbostäder.
Ja, utan tvekan är laddfrågan viktig! Men att det är superviktigt med massvis med snabbladdare, nja, inte än på ett tag som jag ser det. Jag vidhåller att jag tror att betydligt många fler kan redan idag klara sig bra med elbil än vad de tror. Sen måste man såklart våga tänka lösningsorienterat och inte bara problemorienterat. Jag tycker en tidning som ViB t.ex. borde göra ett reportage där de intervjuar låt oss säga 5 elbilsförare med helt olika förutsättningar vad gäller boende, körsträcka m.m. och låta dem berätta hur just de löst det och hur deras erfarenhet är. En sån artikel tror jag skulle kunna öppna ögonen för många.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.