Bild
Nästa artikel
Volkswagen drar i handbromsen – nu stoppas fabrikerna

Volkswagen drar i handbromsen – nu stoppas fabrikerna

Nyheter

Intäkterna kommer halveras och fabrikerna måste tillfälligt sättas på paus.

Volkswagen varnar för att detta blir ett ”mycket svårt” år för både bilförsäljningen och biltillverkningen. Varningen kom under tisdagmorgonen då Volkswagen höll sin årliga presskonferens om förra årets finansiella resultat.

Största nyheten är att Volkswagen nu stänger ned nästan alla europeiska fabriker på grund av coronaviruset. Därmed följer Volkswagen flera andra stora europeiska biltillverkare som antingen stoppat eller planerar att stoppa biltillverkningen tillfälligt.

Fabrikerna stoppas ”inom en nära framtid” enligt koncernchefen Herbert Diess och planen är att hålla dem stängda i åtminstone två veckor. Det innefattar fabriker i Tyskland, Spanien, Slovakien och Italien.

– Spridningen av coronaviruset påverkar just nu den globala ekonomin. Det är oklart hur mycket och hur länge det påverkar VW-gruppen. Just nu är det nästan omöjligt att göra en pålitlig prognos, säger Frank Witter, finanschef på Volkswagen.

Företaget siktar på att öka försäljningen med fyra procent i år jämfört med året innan, men nu är alltså läget mycket oklart och det återstår att se om försäljningsmålet går att nå.

Under årets första kvartal räknar Volkswagen med att intäkterna åtminstone kommer halveras jämfört med samma period förra året. Under hela året räknar Volkswagen också med att betala ut 32 miljarder kronor i utgifter som har med dieselskandalen att göra.

En person som jobbar på Volkswagens fabrik i Wolfsburg har visat sig vara smittad av coronaviruset och har nu satts i karantän.

Taggar: Nyheter, Volkswagen

Kommentarer

#1
2020-03-17 11:46

Klart att man kan behöva stoppa produktionen en stund om efterfrågan uteblir men den kollektiva corona hysterin verkar ha blivit gränslös, tror att man i efterhand får fundera varför det blev så här, tror att de ekonomiska konsekvenserna är värre än själva smittan i sig, som vi ändå inte kan skydda oss mot oavsett vad vi än gör

#2
2020-03-17 11:58

Helt idiotiskt, det som pågår. Vi måste låta sjukdomen ha sin naturliga gång även om det innebär att alla blir sjuka samtidigt, att sjukhusen kroknar och att många (äldre och redan sjuka) dör. Världen skulle vara kvitt sjukdomen och alla problem på bara några veckor i stället för många månader, som det i stället blir nu. Det kan inte vara värt att hela världen går i konkurs. Vi kan komma att få leva med de helt orimliga konsekvenserna av regeringars och myndigheters beslut i många år framåt - och då tror jag inte att samhället kommer att återhämta sig på långa vägar någonsin.

#3
2020-03-17 12:25

Människor är oroliga och har ställt in sin konsumtion. Kunderna är borta. Vi ser detta även i Sverige fast regeringen inte stängt ner Sverige som andra länder har stängt ner. Det är svenskarna själva som stängt ner Sverige. Nyheterna om viruset och dess påverkan har gjort människor oroliga så de stannar hemma och har minskat sitt liv utanför jobbet och hemmet till minsta möjliga.

Detta kom mycket olägligt för årets introduktion av nya elbilar. Men vi måste samtidigt ha förståelse för att människor är oroliga och nu hellre stannar hemma än köper nya bilar.

#4
2020-03-17 12:27

Intelligentes: Mja. Inte övertygad om ditt resonemang. För det första så varar antikropparna från betacoronavirus i högst ett par år. Dessutom muterar viruset ganska mycket. Det skulle gott kunna leda till att man blir återinfekterad nästa år. Jag håller inte med om att den bästa taktiken är ren och blind spridning. Samhällen kollapsar av andra anledningar än det står still då. Muterade varianter som sveper nästa år kan leda till svagt matchande antikroppar (bindningsprofiler) vilket egentligen kan göra mer skada än nytta ibland. Beror lite på.

#5
2020-03-17 12:28

dubbelpost.

#6
2020-03-17 12:32

De 10.000 tekniker som ska fixa till mjukvaran på ID.3 kommer kunna arbeta hemma med att knacka fram ny kod.

#7
2020-03-17 12:35

milkylainen: Jag förstår ditt resonemang, men jag bara ställer mig frågan om en värld i konkurs är ett bättre alternativ.

#8
2020-03-17 13:34

Fullständigt idiotiskt att förorda att större delen av en befolkning ska smittas samtidigt. Det skulle orsaka total systemkollaps av sjukvården, vilket man kan bevittna i Italien som för övrigt har fler intensivvårdsplatser per capita än vad Sverige har.
Experterna rekommenderar att man bromsar och flackar ur smittspridningen för att inte belasta sjukvården. Tydligen kan vissa här inte skilja mellan välfärd och välfärd.

Tydligen anser AL att det är en trevlig levnadsstandard att ha återkommande existentiella kriser.

#9
2020-03-17 13:37

Ja som sagt. Sambandet mellan produktion, transporter och levnadsstandard är mycket tydligt.

Det tycker dock tydligen inte moderatorn att man får skriva - märkligt nog.

Nu hoppas jag att miljöfanatikerna är nöjda. Världens produktion står stilla och utsläppen kommer ligga på rekordlåga nivåer. Volkswagen är bara toppen på isberget. Den 24 kommer konkurserna börja.

Varselvågen har redan inletts.

MVH AL

MVH AL

#10
2020-03-17 13:47

Axa. Jodå. Jag vet mycket väl vad välfärd är för något. Men välfärd är inte synonymt med sjukvård utan hur mycket nytta vi kan få ut från våra resurser.

Och då är inte stillastående fabriker, strypta transporter, hemmasittande arbetskraft, låg utbildningsnivå eller lågt kapacitetsutnyttjande särskilt effektiva instrument för att få ut maximal nytta från en resurs. Tvärtom vet man att sådana åtgärder ger en försämrad och lägre levnadsstandard.

Att däremot låta folk exponeras för viruset på bred front tror jag skulle kosta mer än vad det smakar. Men en rimlig åtgärd är att snabbtesta hela befolkningen så man identifiera vad smittan finns.

På så vis kan de som smittar isoleras.

MVH AL

#11
2020-03-17 14:14

A.L. men kan man "snabbtesta" hela befolkningen och isolera de som bär på smitta? Dels tror jag inte att någon snabbtestning av alla är möjligt, även isolering blir svårt. Det värsta som nu händer är att man har skrämt befolkningen så att snart sagt inga åtgärder ses som för tuffa, med allvarliga ekonomiska påföljder för samhället. Myndigheter och politiker belönas ju tuffare åtgärder de föreslår och genomför. Det finns en gräns för allt vilket glöms bort när man är skrämd. Jag o min fru tror att vi har corona virus sedan 4 dygn eftersom vi har tillhörande symtom, och källan till detta är identifierad. Tror inte vi behöver uppsöka vård vilket gäller nästan alla som drabbas. Det är bara särskilda riskgrupper som bör isoleras, ca 2-5 % av befolkningen.

#12
2020-03-17 15:42

En bra sjukvård ingår i välfärden. Skattesänkningar som flyttat resurser från sjukvården till RUT/ROT, privatiseringar, vinster i välfärden och fiaskot med privata Apotekstjänst. Nu ser vi att högerpolitiken inte fungerar, när det är kriser vill svenska folket ha en stark stat och en stark välfärd med staten som sköter det hela. Inte outsourcing på riskkapitalbolag som sparat vinsterna från våra skattepengar på konton i Bahamas.

I en demokrati är det inte möjligt att snabbtesta hela befolkningen. Att tvångstesta människor strider mot svenska grundlagar. Det fungerar i Kina, men Kina är en diktatur.

Svenska regeringen har inte stängt ner Sverige, det är svenska folket som inte längre köper bilar, äter på restaurang, handlar i butiker, går på bio osv. Det är folktomt. Det är öde.

Regeringen säger vi ska undvika folksamlingar. Vilka då? Var är folksamlingarna vi ska undvika? Jag ser inga. Jag ser i praktiken öde gator och torg.

Frågan är hur länge svenska folkets självpåtagna isolering och karantän kommer hålla i sig. Och vad gör vi till hösten när smittan kommer igen?

#13
2020-03-17 18:59

Nu är det ingen som har påstått att vi skall tvinga folk att testa sig. Det behövs egentligen inte eftersom den överväldigande majoriteten sannolikt gör det frivilligt.

Vad det handlar om är att minska lidande för diabetiker, astmatiker, hjärt-kärlsjuka, cancerfall och våra äldre. Och dessa utgör en större andel av befolkningen än 2-5%.

Genom att kartlägga smittan kan riskerna identifieras och effektiva åtgärder sättas in.

Och visst kostar det resurser. En hel del till och med. Resurser som Sverige idag har valt att lägga på amerikanska bilresor, ryska krigsövningar, kinesisk industriproduktion eller norska elbilar.

Det är för mig en orimlig prioritering. Dessutom kostnadsineffektiv.

Och Raphael. Skattehöjningar ger ofta en minskad produktion och en på sikt urholkad skattebas. Så skattehöjningar kan aldrig användas som ett argument för att vi skall tillåta slöseri.

MVH AL

#14
2020-03-18 05:33

Här är f.ö en bra och informativ artikel i ämnet masstester. .

.https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kJOrMj/studie-i-italiensk-by-halfte...

MVH AL

#15
2020-03-18 19:01

Är det läge att byta bil nu? Tänkte om det finns prutmån - framförallt på lagerbilar som kostar pengar att ha stående för säljarna. Kanske även beställning - om man har tid att vänta längre än vanligt....... Kanske hinner 2021 modellerna komma. Brukar ju vara från början av augusti månad.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.