Bild
Nästa artikel
Så slår Coronaviruset mot bilvärlden: "Problemet är allt vi inte vet"

Så slår Coronaviruset mot bilvärlden: "Problemet är allt vi inte vet"

Nyheter

Sjuka människor, inställda evenemang, stängda arbetsplatser, tomma lager, reseförbud och mindre köpvilliga kunder. Effekterna av Coronavirusets härjning sprider sig över världen och bilindustrin är en av de sektorer som drabbas hårt.

Coronavirusets framfart orsakar flera problem för världens bilindustri. En av de omedelbara effekterna har varit att tillverkningsanläggningar i virusdrabbade områden tvingats hålla stängt. Kina var det första landet att drabbas av epidemin och det är också där vi hittills sett de största problemen. 

Mercedes och Honda är två exempel på biltillverkare som låtit sina fabriker i Kina hålla stängt extra länge i samband med det kinesiska nyåret. Den normalt veckolånga ledigheten blev i Mercedes fall två veckor för arbetarna i företagets anläggning i Bejing. 

– Vi följer noga utvecklingen men har ännu inga produktionsstörningar utanför Kina, säger Mercedes koncernchef Ola Källenius. Men ännu är det för tidigt att säga hur detta kommer att sluta. 

Många av bilindustrins underleverantörer har fabriker i Kina som bygger delar som används över hela världen. Boschs är en av de största i branschen och har 23 fabriker spridda över Kina där man tillverkar allt från multimediasystem till elektriska motorer för elbilar. Bosch vd Volkmar Denner varnade vid en pressträff redan i slutet av januari för epidemins konsekvenser:

– Vi får vänta och se hur det här utvecklar sig, förklarade Denner. Om den här situationen fortsätter så kommer vi att få störningar i produktionen. Det finns indikationer på att epidemin kommer att pågå ända framåt februari–mars. 

Minimalt lager – större risk

Störningar i underleverantörernas produktion får svåra konsekvenser vid tillverkningen av så komplicerade produkter som fordon. Biltillverkare sitter inte på några stora lager av delar utan hela systemet bygger på ett kontinuerligt inflöde från underleverantörerna.

Virusepidemin riskerar också att ge störningar i transportsektorn vilket ytterligare komplicerar situationen.

I vissa fall försöker biltillverkare att styra om produktionen av komponenter till leverantörer utanför Kina men det är ofta en komplicerad process som tar tid. I väntan på delar kan produktionen mycket väl komma att stanna i fabriker på andra sidan jorden, i områden som hittills inte drabbats direkt av Coronaviruset. 

I värsta fall är det inte ens möjligt att köpa den saknade delen någon annanstans. Kina är en av världens största producenter av battericeller som bland annat används till elbilar. Hubei är den kinesiska provins som hårdast drabbats av viruset och dess provinshuvudstad Wuhan omnämns som den plats där Covid-19-epidemin startade.

Problemet för bilindustrin är att den här regionen också är det område i Kina där 60 procent av alla litium jon-celler till världens elbilsbatterier tillverkas. Smittan har fått konsekvenser för produktionen och de kinesiska battericellsföretagen ligger redan mer än tio procent efter i sina produktionsplaner, trots att anläggningar utanför det drabbade området går för högtryck för att kompensera bortfallet från Hubei.

När produktionen av battericeller sjunker kommer efterfrågan och därmed också priserna att stiga. Risken är överhängande för såväl batteribrist som kraftiga kostnadsökningar.       

En livsavgörande fråga

Många bilföretag satsar i år extra hårt på att lansera elektrifierade bilar i Europa. Det handlar dels om efterfrågan från kunder men för industrin kan detta också närmast bli en livsavgörande fråga. EU har infört ett nytt regelverk som kan ge dryga böter för de tillverkare som inte klarar att sänka utsläppen av koldioxid från sina bilar. Hybrider, laddhybrider och batterielbilar är ett sätt för bilbranschen att åstadkomma detta.  

Kia är exempel på ett bilföretag som i år lanserar flera elektrifierade modeller. Förutom de elbilar och hybrider man tidigare erbjudit, kommer i år flera nya modeller. Bland annat folkligare laddhybrider i form av Kia Ceed SW plug-in hybrid och Kia XCeed plug-in hybrid, med prislappar som startar strax över 300 000 kr efter miljöbilsbonusen.

Det här är förväntade storsäljare på den svenska marknaden, om nu bara den planerade produktionstakten kan hållas. En som haft anledning att fundera över Coronavirusets effekter är Peter Himmer, vd för Kia Motors Sverige. 

– Problemet är allt vi inte vet. Hur länge kommer medarbetarna att fortsätta jobba i fabrikerna i Kina? Hur mycket finns upparbetat och färdigt på lagerhyllorna, redo att skickas iväg till kund? 

Produktionsstörningar och störningar i transportsystemen på grund av att personal blir sjuk och inte kan arbeta är en effekt av epidemin men viruset påverkar också människors lust att besöka bilhallar och att handla. 

– När folk blir oroliga så minska benägenheten att vilja vara ute publikt, säger Peter Himmer. Då vill du inte handla, det blir den indirekta effekten. Det här kommer att få konsekvenser för all handel, inklusive bilhandeln.

Försäljningen kollapsar

Peter Himmer menar att nu behöver alla aktörer förbereda sig för att viruset kommer att ge problem om världen inte lyckas stoppa spridningen. 

– Ännu har vi inte sett så stora effekter i Sverige men vi riskerar en situation där vi inte bara får brist på komponenter utan även en risk för brist på konsumenter. 

De tillverkare som har fabriker i Kina och som bygger bilar för den inhemska marknaden har redan drabbats av detta. Bilförsäljningen i Kina har i det närmaste kollapsat till följd av Coronautbrottet och BBC rapporterar att försäljningen i Kina rasade med 92 procent under februari månad.

Även Volvo backar

Volvo Cars är ett av de företag som drabbas och rapporterar en minskning i sin globala försäljning på åtta procent under februari, jämfört med samma period under föregående år. Minskningen skedde trots att man sålde fler bilar i Europa och USA, plus 1,9 respektive 18,2 procent.

Räknat på hela världen blev dock utvecklingen negativ eftersom antalet sålda bilar i Kina sjönk med 82 procent under perioden. Volvo säger sig ha ambitionen att hämta hem förlusterna under resten av året men huruvida man lyckas eller ej lär bero på Coronaepidemins fortsatta utveckling.  

Virus känner inga gränser och i vår globaliserade värld har Coronaviruset lyckats sprida sig snabbt. Medan epidemin i Kina kan närma sig sin kulmen, har utbrottet knappt hunnit börja i vår del av världen. Ett av Europas hårdast drabbade områden är Lombardiet i norra Italien där bland annat företaget MTA har flera anläggningar.

MTA levererar elektronik till en rad biltillverkare och drabbades hårt av produktionsstörningar på grund av de Italienska myndigheternas beslut att sätta staden Codogno i karantän. I Codogno har MTA en av sina viktigaste anläggningar med 600 anställda.

På sin hemsida vädjade MTA om att få öppna fabriken och återuppta tillverkningen av elektroniska styrsystem för bilindustrin. Företaget förklarade att om man inte hörsammade denna vädjan, skulle det resultera i att produktionen stannade i alla europeiska bilfabriker ägda av Fiat/Chrysler, Renault, BMW och Peugeot.

Uppmaningen tog skruv, myndigheterna lättade på karantänsbestämmelserna så att  MTA kunde återuppta produktionen, om än med reducerad personalstyrka. Personal som arbetar inom försäljning och administration får dock även fortsättningsvis arbeta hemifrån. Kontoret är stängt.    

Ännu ett exempel på virusepidemins effekter fick vi i början av mars när schweiziska myndigheter hastigt införde ett förbud för offentliga evenemang som samlar mer än 1 000 personer. Därmed fick den årliga bilsalongen i Genève blåsas av med så lite som fyra dagars varsel. Det var första gången sedan andra världskriget som Genèvesalongen blivit inställd.

Taggar: Nyheter

Coronavirusets framfart orsakar flera problem för världens bilindustri. En av de omedelbara effekterna har varit att tillverkningsanläggningar i virusdrabbade områden tvingats hålla stängt. Kina var det första landet att drabbas av epidemin och det är också där vi hittills sett de största problemen. 

Mercedes och Honda är två exempel på biltillverkare som låtit sina fabriker i Kina hålla stängt extra länge i samband med det kinesiska nyåret. Den normalt veckolånga ledigheten blev i Mercedes fall två veckor för arbetarna i företagets anläggning i Bejing. 

– Vi följer noga utvecklingen men har ännu inga produktionsstörningar

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Kommentarer

#1
2020-03-10 21:35

Våra leverantörer i Kina är igång igen, men inte i full kapacitet. "Lyckligtvis" är det många i elektronikbranschen som är i samma sits så man är sällan sämst.

#2
2020-03-16 12:29

Brist på kinesiska komponenter är nog ett mindre problem än att försäljningen kommer att dyka här också även om fabrikerna hålls öppna. Fabrikerna klarar sig ett tag om de har långa leveranstider att komma ikapp och samhället i övrigt hålls igång.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.