Bild
Nästa artikel
NOx-utsläpp minskar i Europa efter corona-karantän

NOx-utsläpp minskar i Europa efter corona-karantän

Nyheter

Luftkvaliteten har förbättrats avsevärt i Italien, efter att det införts utegångsförbud i syfte att hindra smittspridningen av coronaviruset.

Europeiska rymdorganisationen ESA har släppt satellitbilder som visar en nedgång i luftföreoreningar den senaste tiden, speciellt i norra Italien. I ett videoklipp som består av bilder skickade från satelliten Copernicus Sentinel-5P ser man förändringen från 1 januari i år till 11 mars. 
 

– Minskningen av kväveoxidutsläpp över Po-dalen i norra Italien är särskilt tydlig. Även om det kan finnas variationer på grund av molntäcke och väderförändringar, är vi mycket säkra på att nedgången av utsläpp sammanfaller med nedstängningen av Italien som resulterar i mindre trafik och industriell verksamhet, säger Claus Zehner, ansvarig för satellitprogrammet Sentinel-5P vid ESA. 

Kväveoxider eller NOx irriterar luftvägarna och kan ge andningssvårigheter. Den kan också påverka miljö och djurliv i form av försurning och övergödning. Kväveoxider släpps ut från exempelvis fordonstrafik och industrier.  

Diskutera: Tror du att utsläppen kommer att fortsätta minska till följd av coronaviruset?

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2020-03-17 10:24

Och frågan väcks då genast, hur behåller vi en acceptabel nivå på utsläppen i framtiden? Skapar balans mellan tillväxt och hållbar utveckling. Kanske är det gröna ekonomin nyckeln vägen framåt?

#2
2020-03-17 11:04

Nu har italienarna tröttnat på att vara isolerade och har börjat bete sig som vanligt. Det är knappast oväntat att sociala individer vill umgås.

#3
2020-03-17 11:56

Helt idiotiskt, det som pågår. Vi måste låta sjukdomen ha sin naturliga gång även om det innebär att alla blir sjuka samtidigt, att sjukhusen kroknar och att många (äldre och redan sjuka) dör. Världen skulle vara kvitt sjukdomen och alla problem på bara några veckor i stället för många månader, som det i stället blir nu. Det kan inte vara värt att hela världen går i konkurs. Vi kan komma att få leva med de helt orimliga konsekvenserna av regeringars och myndigheters beslut i många år framåt - och då tror jag inte att samhället kommer att återhämta sig på långa vägar någonsin.

#4
2020-03-17 12:29

I Kina beräknas de tillfälliga utsläppsminskningarna ha räddat över 50.000 liv under fem år, varav 1500 barn. Men de positiva effekterna som Corona inneburit på klimat och hälsa kommer snabbt falla i glömska. Om sex månader när läget återigen är stabilt kommer det att vara business as usual igen och fabriker, transporter och människors resemönster är tillbaka på samma extremt höga nivå där det var innan. Och människan har återigen inte lärt sig någonting...

#5
2020-03-17 12:39

Mattse: Jag håller inte med dig. Det kommer aldrig att bli "business as usual" igen. Också Lottie Knutsson sa detta i tv i går eller om det var i söndags. Hon menade att det kommer att bli kraftiga förändringar i resvanor efter den här krisen. Sedan är det så att flygindustrin och turismen är två mycket viktiga samhällsbärande parametrar, så hur skulle det bli utan dem? Att människan inte skulle ha lärt sig någonting av denna krisen köper jag definitivt inte!

#6
2020-03-17 13:12

Intell: av alla svenska familjer så är det 90% som går på autopilot. Det är jobb, familj, barn, resa, köpa prylar, jobb, familj, resa, köpa prylar, osv. Ett halvår av Corona kommer knappast att kunna ändra på det. I höst när reserestriktionerra upphör kommer det att vara otroligt många familjer som är sugna på en lång flygresa till solen för att bättra på solbrännan och statusen i sociala medier. Och så är cirkusen igång som vanligt igen..

#7
2020-03-17 13:25

Jaja, vi får väl vänta och se, men jag tror att Lottie Knutsson vet vad hon pratar om. Och många som blir uppsagda nu, kommer aldrig att återanställas.

#8
2020-03-17 13:30

Mattse.

Vad bra att i alla fall du är ärlig. Dagens situation är alltså positiv som du ser det.

Nästa steg blir att stänga ner medicintillverkningen så att folk dör i förtid.

Snart har vi monterat ner hela Sverige till förindustriell tid.

MVH AL

#9
2020-03-17 13:55

A.L, men hur mycket av det vi ser nu stängs av är kopplat till ren "lyx" tjänster/varor?? Jag är mest positiv över utvecklingen, varför skall människor fara och flänga runt jordklotet i onödan om resultatet blir ett klimat som går sönder, undergång och en massa klimatflyktingar... kanske dags att verkligen syna sig själv och vad man påverkar.

#10
2020-03-17 14:03

Vargen. Det är mest effekter ute i marginalen du jagar tyvärr. Dessutom utan påvisar klimateffekt.

Den bärande delen i vårt välstånd och levnadsstandard handlar om konsumtion av varor och tjänster. Utan detta stannar världen.

För svensk del - ett land som inte ens kan freda sina gränser eller har mat- och medicinproduktion till att mätta sin egen befolkning blir effekterna ännu tydligare.

Vi klarar möjligen två eller tre dagar. Sedan gapar hyllorna i butikerna tomma..

MVH AL

#11
2020-03-17 14:13

Kan alla som är beredda att återgår till 1910 års levnadsstandard räcka upp handen? Det är nämligen där som vi i ett första skede kommer att hamna om personer med noll koll på sambanden mellan produktion, transporter och levnadsstandard får styra. Om produktion och transporter stänger ner, blir det som A.L skrev: Om bara några dagar står hyllorna tomma - även på apoteket! På min ort finns det bara en (ganska stor) Ica-affär. Den tar emot mellan två och tre fulla långtradare med varor varje dag! Klarnade det nu?

#12
2020-03-17 14:17

A.L, då kanske vi kan producera mera saker i vårt eget land. Folk kan sluta köpa slit och släng varor ifrån Kina!? Tyvärr styr ekonomin allt i världen, de rikare blir rikare på de fattiga stackare som tvingas slava för dem gör de rika ännu mer rika. Hoppas detta blir en tankeställare, helst vill jag att vi inte ens gick med EU. Tänk om vi kunde producera och sälja mer inhemska varor som tillverkas med natur resurser som utgångspunkt.

#13
2020-03-17 16:01

Väldigt intressant. Bensinpriset har gått ned, och folk okynnesåker inte för det.
Det man dragit ned takten på är större industrier utan för västvärlden.

Hmm, kanske slipper vi höra miljötalibanernas mantra om att sänkt bensinpris gör att gemene man (gärna vit och medelålders) okynnesåker för att bensinpriset gått ner 3 kr.

#15
2020-03-17 17:57

Vargen. Ja vill du verkar för en ökad inhemsk produktion och att svenska exportvaror skall beläggas med tull i EU är det ditt ställningstagande.

Men det kommer göra både dig och mig fattigare.

MVH AL

#17
2020-03-17 19:35

isoderlund, du verkar inte se kopplingar? Ja, bensinen gick ned pga krisen... och ja, folk åker mindre bil för de jobbar hemifrån! Okynnersåker tror jag väldigt få gör oavsett krisen eller ej.Man måste transportera sig, men jag tror inte framtiden är att sitta själv i en 2 ton tung bil... det måste bli väldigt mer effektiva transporter i framtiden...

#19
2020-03-17 23:15

Ovan frågade jag följande: Kan alla som är beredda att återgår till 1910 års levnadsstandard räcka upp handen? Ingen svarade. Men jag kan börja med att svara: Jag är INTE beredd att återgår till 1910 års levnadsstandard. Ni andra, nu då?

#20
2020-03-17 23:36

Utsläppen av olika slag världen behöver så klart ändå minska, oavsett corona eller ej. Men detta verkar en del glömma bort, men även att det sker en teknisk utveckling, människors förmåga till anpassning och att det faktiskt går att minska användningen av fossila bränslen (och därmed utsläpp) utan dramatiska effekter. Tror man att Sverige är på god väg mot "1910 års levnadsstandard" p g a corona och politiskt styre är det tragiskt och snubblande nära trollvarning.

Vargen, har du inte lärt dig att det spelar ingen roll för utsläppen av fossilt koldioxid om du och resten av världen sitter i var sin bil på 2 ton och kör även i framtiden eller om vi alla åker på utlandssemester betydligt oftare och längre än nu? Att köra bil och flyga räknas ju ändå som påverkan i marginalen. = )

#21
2020-03-18 09:27

@Styggvargen , Oljepriset fall har inget alls med Corona att göra. Oljeprisets fall beror enkom på att Saudi vill minska produktionen för att maximera priset och hålla det uppe på ca 70 dollar fatet. Ryssland var inte intresserade av detta, utan ville fortsätta pumpa olja i samma takt som tidigare. Saudi dumpar då priset till 34 dollar fatet. Ryssland bryr sig nämnvärt om detta, då man pumpar upp oljan för under 2 dollar fatet, vilket även Saudi, Norge och alla andra länder gör. Fortfarande sjukligt bra vinst per upp-pumpat fat.

Ett råd Styggvargen, om du inte riktigt förstår vad som hänt med ekonomin så bör du ta dig en funderar på om du skall yttra dig gällande den överhuvudtaget. Att lägga hela skulden på Corona är bara naivt och okunnigt. Lyft blicken, och inse att oljepriset skulle vara detsamma som i början av januari om Saudi inte ville minska produktionen. Om något så tenderar olja att ligga kvar på samma nivåer oavsett konjunktur, samma gäller för andra naturresurser. Lägg där till USA:s ekonomi som gått på konstgjord andning bra länge. Att de sedan dumpar styrräntan till noll, är ett bevis på ett desperat försök att få ekonomin att fortsatt hålla samma takt.

Det trista i frågan är att allt sammanfallit mer eller mindre samtligt. Ekonomin kommer att ta fart. Q3 & Q4 kommer visa på bra utveckling vilket inte Q1&Q2 av förklarliga skäl inte kommer göra.

#22
2020-03-18 17:20

Folk verkar inte förstå att frågan om välfärden - och att kastas tillbaka till 1910-talet - inte har ett smack med användningen av fossila bränslen att göra. Det som vi pratar om är effekterna av en generell politik som miljövänstern förespråkar - alltså en liknande minskning av produktion och konsumtion som vi nu ser i spåren av corona.

Det är som vanligt: Svenskarna överförbrukar jorden x4. Alla måste alltså göra avkall på 75 procent av allt det som de har idag. Vill någon vara först ut och återkomma med en uppräkning av allt det som denna person är beredd att avstå för att komma ner till 1:1? För det är nämligen dit som coronaviruset och miljövänstern tar oss. Det förstnämnda kan vi inte råda över men väl kämpa ner med vår välfärd (!!!), det sistnämnda kan vi försvara oss mot i kommande riksdagsval.

#23
2020-03-18 15:16

Kväveoxider hade varit ett litet problem i moderna bilar med dieselmotorer om bara den politiska viljan hade funnits, den tyska motororganisationen ADAC har bevisat att det går att köra en Mercedes C220d i verklig trafik med noll utsläpp av kväveoxider.

#24
2020-03-21 18:18

Det minsta partiklarna vid förbränning är farligast!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.