Bild
Nästa artikel
Trenden bruten – fler dödas i trafiken

Trenden bruten – fler dödas i trafiken

Nyheter

Den positiva utvecklingen med allt färre trafikdöda kan ha stoppats. Hittills i år har antalet omkomna ökat med över 30 procent.

År 2000 omkom 591 personer i den svenska trafiken. Till 2010 hade den siffran mer än halverats, till rekordlåga 266 döda. Den trenden kan nu vara bruten.

Enligt preliminär statistik från Trafikverket omkom 113 personer från januari till och med maj i år. Det är en ökning med 33 procent jämfört med de första fem månaderna förra året, då 88 personer dödades, rapporterar SVT Rapport.

Mot bakgrunden av årets vinter med mycket snö, vilket i vanliga fall betyder lägre hastigheter och färre döda, är siffrorna särskilt alarmerande.

Jan Sandberg, vd för Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande, säger till SVT Rapport att antalet döda kan öka med över 100 personer jämfört med förra året om utvecklingen håller i sig.

– Det har blivit vanligare med en aggressiv körning. Det spelar ingen roll hur bra vägar vi har eller hur moderna bilar vi kör om trafikanterna kör som dårar, säger NTF-chefen, som efterlyser politiskt engagemang för att ändra beteendet i trafiken.

Diskutera: Vad tycker du om siffrorna från Trafikverket?

Antal döda i trafiken:

2000: 591
2001: 583
2002: 560
2003: 529
2004: 480
2005: 440
2006: 445
2007: 471
2008: 397
2009: 358
2010: 266

Källa: Trafikverket

Taggar: Nyheter,

Kommentarer

#1
Raymond K
2011-06-15 10:07

Tror att det har att göra med allt fler bilister stressar i trafiken, man har av någon anledning alltid bråttom, det skall gå så fort som möjligt. Stressar man i trafiken är det lättare att göra misstag eller så chansar man kanske mer vid t.ex. omkörningar.
Inte minst yrkestrafiken måste köra snabbare för att hinna med leveranser. Detta är mycket en beteendefråga. Jag tror att om fler bilister började köra i god tid dit dom skall, tar det lite lugnt och försöker njuta av bilfärden så skulle olyckorna minska. Jag ser ofta bilister som skall köra ut från mindre vägar till huvudleder och inte orkar vänta utan chansar och kör ut och tvingar trafiken på huvudleden att bromsa hårt för att inte köra på bilen som kör ut. Det finns många situationer i trafiken som blir farliga av stressade bilister.
Om man är lite sen till ett möte så lönar det sig inte att köra som en idiot för att hinna, ta det lungt bara om man kommer lite sent är inte hela världen.

#2
2011-06-15 10:28

Instämmer till fullo, Raymond. Jag tillhör själv dem som har stressat mycket, men efter att ha insett att det inte leder någon vart har jag lugnat ner mig. Inte nog med att det gagnar trafiksäkerheten, även livskvaliten har ökat :)

#3
2011-06-16 00:55

Förklaringen heter att lågkonjunkturen som höll tillbaka antalet körda mil nu med råge överträffas av högkonjunkturen. Ingen tror väl på allvar att vi "helt plötsligt" (över en natt, typ) har blivit hetsigare? Märkligt att så "insatta" personer som i artikeln inte förstår bättre.

#4
Raymond K
2011-06-16 08:28

Att vi skulle ha en högkonjuktur nu är det nog bara herr Ober som tror.
Svenska näringslivs vd:n skriver.

"Tillväxtsiffror under det tredje kvartalet 2010 ger bilden av en ekonomi i kraftig expansion. Effekten består dock till en betydande del av att lager som byggts upp under krisen nu säljs av. Redan nästa år faller tillväxten från 5 till 2,6 procent. Investeringarna ökar, men mattas av de närmaste åren. Sverige ligger i dag på en lägre tillväxtbana än innan krisen och det kommer dröja till minst 2013 innan vi återhämtat den mark som gått förlorad. "

Vi har fortfarande väldigt stor arbetslöshet. Om det jobbas aningen mer nu än för 2 år sen så är det de som fortfarande har kvar sina jobb som jobbar mer och det ökar inte trafiken på vägarna. Däremot har stressen på de som kör bil på våra vägar märkts mer och mer.

#5
2011-06-16 08:54

Raymond, jag kan omformulera mig om du vill: Den brutala lågkonjunktur som rådde fick allvarliga återverkningar i samhället, bland annat sjönk antalet körda mil högst påtagligt. När den värsta krisen var över och folk såg en vändning återvände bilkörandet till gamla invanda siffror.
Det stressbeteende du dillar om är inget som bara uppstår - det är en process som växer fram sakta under tiotals år. Såeldes är detta inte en hållbar förklaring till den förändring i antalet trafikdödade som nu helt plötsligt har skett.

#6
Raymond K
2011-06-16 16:49

Herr Ober!
Vad jag menar är precis vad NTF chefen säger.

Jag citerar.
"– Det har blivit vanligare med en aggressiv körning. Det spelar ingen roll hur bra vägar vi har eller hur moderna bilar vi kör om trafikanterna kör som dårar, säger NTF-chefen, som efterlyser politiskt engagemang för att ändra beteendet i trafiken."

Jag instämmer till fullo, och detta aggressiva beteende kommer sig ofta av stressade bilister som inte kan komma fram fort nog för alla som ligger i laglig hastighet.

#7
2011-06-16 17:40

Raymond, NTF-jönsens ord är ingen lag eller absolut sanning. Denna påstådda aggressivitet har inte uppstått över en natt. Detta borde den där jönsen begripa.
Men OM det nu skulle vara så att bilisterna är stressade för att de inte kan komma fram fort nog för alla som ligger i laglig hastighet så beror detta på att folk inte accepterar de sänkta hastigheterna därför att de anser att de är ologiska. Även jag sitter och stör mig på att det går i 80 där det förut var 90 och vill helst komma om (det finns till och med en sträcka här på vilken hastigheten sänktes från 90 till 70 (!) - trots att trafiken samtidigt leddes ut på den stora, nya motorvägen med resultatet att trafiken på den nu 70-skyltade vägen är nere i några ströbilister). DOCK!, jag kan behärska mig och nedlåter mig trots detta inte till några idiotomkörningar eller liknande. Under de körningar som jag gör här i mina trakter där trafiken är förhållandevis gles och köfri tar det nu några minuter längre tid att köra samma sträcka jämfört med vad det tog förut. Och trots min insikt om ökad massaenergi och andra riskökningar sitter jag och stör mig på de försämringar som de sänkta hastigheterna har medfört på de vägar som jag oftast trafikerar. Om andra inte kan behärska sig är naturligtvis inte bra, men om en del av förklaringen skulle ligga i att folk tycker att det går för sakta nu jämfört med förut och bums måste om så kan jag faktiskt förstå detta. De här sänkta hastigheterna är kontraproduktiva.

Over and out.

#8
2011-06-16 23:16

Hehe..

Först var det ju hastigheten..
Nu är det föraren..

När ska man komma till riktiga problemet??

#9
2011-06-17 08:02

Det riktiga problemet vågar man inte belysa, eftersom man då måste stå i skamvrån för att man prioriterat fel och behöver slanta upp miljarder för att åtgärda det.

#10
2011-06-18 19:10

Även om det fortfarande är lågkonjuktur så har den ekonomsika situationen ändå förbättrats, vilket tillåter fler att köra bil. Hastighetsbegränsningarna kan ha ökat trafikförtätningen (läs köerna) och därmed något ökat antalet olyckor - men knappast dösfallen.
Den allmäna attitydförändringen i samhället inkluderat det hårdare klimatet på arbetsplatser, kan mycket väl vara den största orsaken till ökningen. De egon som inte förmår att anpassa sig till de lägre hastigheterna gör fler och farligare omkörningar. Och det har sannolikt ganska lite att göra med hur bråttom de egentligen har.

#11
2011-06-19 00:21

Hur påverkar man attidyder?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.