Bild
Nästa artikel
Manliga förare farligare än kvinnliga

Manliga förare farligare än kvinnliga

Nyheter

Män orsakar 15 av 16 dödsolyckor med fotgängare i trafiken. Det visar en ny studie från If.

Män är överrepresenterade som förare när fotgängare dödas i trafiken. Vid 15 av 16 dödsolyckor, över 90 procent, sitter en manlig förare bakom ratten.

Räknat över alla olyckor med fotgängare var en man förare i 77 procent av fallen. Det visar en undersökning från försäkringsbolaget If, som granskat 464 trafikolyckor med fotgängare och personbil.

Irene Isaksson-Hellman, trafikforskare vid If, tycker att resultatet är oroande.

– Vi vet att män kör mer bil än kvinnor, men det förklarar inte den kraftiga överrepresentationen för män som förare vid olyckorna, säger hon.

– Den givna frågan är då varför olycksstatistiken ser ut som den gör. Vi har idag inget tydligt svar, utan konstaterar att det behövs mer forskning och studier på området för att hitta orsakerna.

Flest olyckor i mörker
Studien från If visar också att sju av tio olyckor med gående inträffar under vinterhalvåret och mer än 80 procent av alla dödsolyckor i mörker. Fyra av tio olyckor sker vid övergångsställen, ofta på grund av missförstånd om vem som har företräde.

Tidigare i år visade en undersökning från If att fyra av tio bilister inte alltid stannar för att släppa över fotgängare vid övergångsställen.

Diskutera: Är män farligare än kvinnor i trafiken?

Taggar: Nyheter,

Kommentarer

#1
894
2011-01-27 09:57

Vilken ålder hade männen då?

#2
Uno Lööv, statsvetare.
2011-01-27 09:58

Byt rubrik!

När det gäller fotgängare på t ex övergånsställen stannar säkert kvinnor oftare vilket det ska ha beröm för.

Men generellt kör män bättre. Dessutom får vi tänka på att det finns mycket fler män än kvinnor i trafiken.

#3
Per P
2011-01-27 10:04

För min del intresserar jag mig mer för hur gamla kvinnorna var...

#4
Marthin
2011-01-27 10:31

Statistiken är bara rent förbannat trams. Den visar inte hur många kvinnor som oftast är överrepresenterade i att bara kliva rätt ut i gatan.

Andra ställen där kvinnliga bilförare visar sämst omdömen är i rondeller och framförallt på parkeringsplatser. Kvinnor kör fort och hänsynslöst mellan de parkerade bilarna utan tanke på riskerna.

#5
Marthin
2011-01-27 10:34

Det är typiskt för feminist-Sverige där alla statistiker över negativa händelser oftas utgörs av män.

Hade nu denna statistik över risker i trafiken gällt kvinnliga bilförare så hade den troligtvis inte publicerats alls!

#6
2011-01-27 10:44

Sanslöst dålig statestik, till att börja med kunde man ta reda på körsträcka man/kvinna per år... Utifrån det kan de sen se hur mycket olyckor män/kvinnor står för....

Det är ju ungefär lika korkat som när de kom fram till att övergångställen var farliga för att flest påkörningar skedde där...???

Ja konstigt, det skulle ju kunna bero på att de fleste går där......

Att fler män är inblandade borde du rimligvis kunna bero på att fler män kör i trafiken.....

#7
Markus
2011-01-27 12:03

Tänk, ibland går det alldeles utmärkt att peka ut en hel grupp som syndabockar! Äh, jag orkar inte ens fortsätta kommentaren... Vilket trams..

#8
jan edman
2011-01-27 12:45

vi man ar mindre hansynsfulla det galler i alla samanhang i samhallet.det ligger nog i vara gener

#9
uff
2011-01-27 14:18

Det är bara att inse det karlar att ni är sämre bilförare. Jag kan förstå att en del av er försöker slingra er.

#10
2011-01-27 18:26

Om jag inte minns fel så finns det statistik som visar att vid dödsolyckor så finns det en stor andel alkoholpåverkade förare. Min gissning är då att alkoholpåverkade kvinnor låter bilen stå, medan inte alla män gör det.

Detta tror jag är den främsta orsaken, men det borde kunna kontrolleras. Sedan finns det flera saker som höjer statistiken lite för män som att fler män kör bil, unga killar kör fortare än de borde och att äldre män kanske också råkar ut för fler olyckor än äldre kvinnor.

#11
Nissej
2011-01-27 18:36

När en tidning i Göteborg studerade hur män och kvinnor stannade vid övergångsställen på en lång gata i stan visade det sig att kvinnorna var avsevärt sämre på att stanna och lämna företräde.

#12
2011-01-27 20:03

Det här är ju inget nytt, så jag fattar inte att somliga reagerar så magsurt över rena fakta. Blev egot drabbat?
Dessa siffror visar ju en så otroligt stor skillnad att man helt enkelt inte kan skylla på det ena och det andra. Andra undersökningar har vägt in ett antal faktorer och bilden är solklar - män kör helt enkelt sämre än kvinnor. I synnerhet gäller det (förstås) unga grabbar.

Med den fega attityds sm en del i spalten visar, så visas ju också en av orsakerna - usel självinskit.

#13
2011-01-27 21:20

Zebralagen har inte hjälpt?

Mest påkörda i mörker. Hur många hade reflex?

Det borde vara förbjudet att korsa en väg när en bil närmar sig. Då skulle det kanske bli bättre siffror.

Det är allt för många som bara kliver ut och förlitar sig på att bilen upptäcker dem och stannar. Jag har väldigt svårt att tro att någon kör på en person med flit. Det måste vara den gående som gör fel. En gående har 0 meter i stoppsträcka och få torde vara de som halkat ut i vägen. Det är de gående som kliver ut i vägen när det kommer en bil.

Det finns så många gående som har så lite känsla för vad som är farligt. Somliga går ut i vägen med musik i öronen och ser sig inte om. Nä, det är för lite Anita och Televinken idag i skolan.

#15
Markus
2011-01-28 07:19

Det ligger kanske nåt i det att män är inblandade i fler olyckor, och det är väl bra att det kommer fram i så fall. Precis lika bra som att redovisa annan brottsstatistik enl grupptillhörighet. Men görs det? Kan inte ge några exempel eftersom inlägget då skulle tas bort, men ni förstår säkert...

#17
Quatroporte
2011-01-28 08:43

Har just kommit hem från Kina, i en 12 miljoners stad är det ingen som någonsin stannar och alla vet om det. Hur som helst är man försiktig och har överlevnads instinkt på topp och det är väldigt tryggt att ta sig över så länge hjärna är med. I Sverige däremot har vi kamikaze fotgängare som bokstavligen kastar sig framför bilar eftersom de har FÖRETRÄDE, korkat är bara förnamnet. Allting i den här världen fungerar först när harmoni uppnås, dvs behåll lagen som den är men sluta kasta er framför bilar, ta en titt till vänster först…

#18
Uno Lööv vet.
2011-01-28 12:55

Zebralagen är bra och det säkraste om alla lär sig följa den viket kanske blir ok med tiden. Tyvärr springer en del bara rakt ut, lite försiktighet måste gångarna visa. Framförallt i mörker när reflexen kanske inte hjälper så tydligt, bakom buskar o s v.

Men de som är värst när det gäller att vara farliga är bilister som sitter i sin egen lilla värd. De kommer t ex smygandes sakta men inte stannar de. Och i halka blir det ännu värre då bromssträckan lätt ställer till det... Och att se ifall föraren ser gångaren kan man inte alltid pga bländning i förarens ruta så att man inte ser förarn.

#19
Björn F
2011-01-28 18:50

Det roliga är att fotgängarna ser det som en rättighet att få gå över! Det är farligt att blanda ihop rättigheter med skyldigheter... föraren är skyldig att stanna... men det betyder INTE att fotgängaren har rätt att gå över! I trafiken finns inga rättigheter... bara skyldigheter..

#20
Nithin01
2011-01-28 20:03

Vi vet alla hur spelreglerna ser ut.
Trots detta är det manliga könet överrepresenterat.

Summa summarum, det manliga könet gör något fruktansvärt fel!

Nähh, kan det vara så?
Ja, man är tydligen dålig på att bedöma risksituationer och ev. faror när man far fram snabbare än vad man tydligen hanterar..

Sen blir det ju inte lättare utan reflexer och mörka kläder.
Men så är det ju.. Det kan hända.. Och när det sker går det fort..

Planera alltid för det värsta men hoppas på det bästa.

#21
Göran Stranner
2011-01-28 23:58

Tänkte först inte ens läsa, men trafiksäkerhet har länge legat mig varmt om hjärtat, så jag tar chansen att sticka ut lite.

Jag tror inte att det beror på hur lång stoppsträcka bilister/fotgängare har. Det beror nog mest på bristen på fantasi och förmågan att se till det som är viktigt i livet. Män som är i karriären har till skillnad från kvinnor i allmänhet, inte lika mycket "tid" att ägna sig åt "viktigare" saker som andra människors överlevnad. Reflex eller inte. Bländning eller inte. Jag krockade en gång med en förare som kom från vänster i en korsning trots att jag stannat tack vare insikten att motparten förmodligen inte skulle ta någon hänsyn till högerregeln. Mycket riktigt, hans ursäkt var att han blev bländad av solen. Hur vågar man då korsa en fem-vägs-korsning i 50 km/tim? Jo, man har bråttom. Till vad? Tack vare att jag stod stilla så plattade han "bara" till min bil i fronten, men fick sin egen bil helt uppsliten i sidan och snurrade runt utan att volta, trots sommarväglag. Det var bara Guds försyn som gjorde att han klarade sig utan skador. Är sikten skymd så gäller fortfarande grundregeln i trafiken.

Ett dåligt argument tycker jag att jämföra trafikkulturen i Kina med Sveriges trafikkultur, men jag tror nog med all säkerhet att det dör bra många fler i trafiken i Kina än i Sverige.

Att det är väldigt tryggt att ta sig över en gata så länge hjärna är med, håller jag fullständigt med om, men det fritar inga förare från att också använda hjärnan. Tyvärr så finns det en del som medvetet använder sig av den nämnda "Kamikaze-metoden", både i Sverige och utomlands, men det innebär inte att män automatiskt skulle bli överrepresenterade som vållande till annans död för det.

Att säkrare bilar görs är inget som ska tolkas som att bilförarna kan strunta i omdömesförmågan eller ens minska den.

Åsikten om att det borde vara förbjudet att korsa en väg när en bil närmar sig kan jag bara beklaga. Hur skulle det fungera i en stad? På landet kanske, men alla har väl rätt att vistas fritt ute, såväl bilister som fotgängare. Om man ser det från andra sidan så kanske det finns en del som tycker att det borde vara förbjudet att närma sig när någon ska över gatan… hmm kanske inte så dumt…
Det är inte bara den gående som gör fel, felet är lika mycket bilistens. Jag kan hålla med om att det finns gående som kliver ut i vägen när det kommer en bil, men det finns också bilister som passerar övergångsstället när det kommer en gående.
Jag håller också med om att det finns många gående som har liten känsla för vad som är farligt, och som går ut i vägen med musik i öronen och ser sig inte om, men detsamma gäller cyklister och bilister.

Den bästa kommentaren i det här "ärendet" tycker jag att "Roy J" har. Den håller jag helt med om!

Att man påstått att kvinnorna i Göteborg är avsevärt sämre på att stanna och lämna företräde – innebär det att männen i Göteborg har en bättre överlevnads instinkt à la "Quatroporte"?

Bra inlägg från "hasseprog", framför allt om kvinnors omdömesförmåga i onyktert tillstånd, kanske något att tänka på… Jag tror ju också att vi gubbar med åldern blir lite obstinata och tror att vi fortfarande klarar oss lika bra som när vi var i vår bästa ålder.

Inte bara unga killar kör fortare än de borde, även äldre gör det, jag har själv en äldre bekant som åkte i 60 km/tim utanför en skola där det råder 30.

Jag tror, med vissa undantag naturligtvis, att ganska många karlar är bra på att tekniskt handha sin bil, medan flertalet kvinnor är bra på att vara försiktiga. Det är bara att inse att vi alla behöver varandra och ska vara rädda om varandra. Tänk om det är din fru/man som du inte "hinner" stanna för, eller en av dina vänner. Tänk att behöva leva hela resten av livet med att ha varit vållande till annans död.

Att se statistiskt på det hela är befängt. Det spelar ingen roll om man kör en mil eller 100 000 mil på ett år. Har man kört ihjäl en människa, så har man. Det är en dålig tröst eller ursäkt att ens försöka "gömma sig" bakom statistiken. Det är ingen ursäkt för att någonsin överträda de bestämmelser som gäller.

Jag tycker inte att det är en korkad upptäckt att övergångställen var farliga för att flest påkörningar skedde där. Det verkar som många inte har insett det trots att "man kommit fram till det", och inte heller insett att det borde vara ett säkert ställe för att korsa en gata.

Nej, krama om varandra och var rädda om varandra. Vi behöver varann vare sig vi inser det eller ej. Den dagen vi alla inser att bilen faktiskt bara är ett transportmedel och inget annat, då har vi kommit en bit på väg bort från prestigens värld. Då är vi på rätt väg.

Harry_1

#22
2011-01-29 10:36

Statistiken ska läsas med en liten nypa salt. Det ska ställas i relation till antalet män respektive kvinnor bakom ratten och tid/mil för respektive grupp. Fotgängares uppträdande är totalt orelevant för könsfördelningen bland bilister.
I övrigt är det här ingen nyhet, överlag kör män aggressivare än kvinnor.

#24
2011-01-30 12:25

Jag har i andra trådar skrivit en del till ditt försvar, leifer, men även konstaterat att jag inte alltid håller med dig - och det gäller då sannerligen inte din senaste kommentar! Jag ser framför mig en sur, vresig gammal kvarleva från 30-talet då en karl minsann var en karl och luktade svett och söp upp familjens pengar. Kvinnor skulle hålla käften och stå vid spisen och föda barn - och ställa upp när mannen ville få utlopp för sitt testosterontryck. För något annat var de ju inte kapabla till...

För mig är kvinnor människor. Vi har alla exakt samma rättigheter, möjligheter och skyldigheter. Åtminstone borde det vara så - men bland annat lönenivåerna visar alltför väl att så inte är fallet.
Självklart finns det funktionsskillnader mellan könen - t ex har (generellt) kvinnor en bättre språklig förmåga och män en bättre rumslig förmåga.

Men vad är då kvinnor sämre på som bilförare?
Kvinnor är inte lika ofta intresserade av teknik som män, och otekniska människor har ibland lättare för att förstöra saker av ren okunnighet. (Men det finns också ett gäng män som endast tror sig om att vara tekniskt kunniga - de har väl det kravet - och just därför kvaddar både det ena och det andra.)
Män som har haft körkort några år är oftast bättre på bilkörning rent tekniskt - att köra med uppställ och sånt. Men det är sannerligen inte den viktigaste egenskapen i trafiken. Det viktigaste är att inte överskatta sin egen förmåga och att underskatta riskerna - och där vinner kvinnorna skyhögt.
Det här gäller i synnerhet unga förare.

Jag har åkt med en och annan kvinnlig bilförare som inte behärskat bilen särskilt bra, men det har ändå inte varit obehagligt, för de har kört lugnt och med god framförhållning.
En av de bästa bilförarna jag har åkt med, körde fort -och mjukt. Hon visste precis vad hon höll på med och hur vägen såg ut. Den andra minnesvärda föraren är förvisso en man - som behärskade sin bil mycket bra. Trots feta uppställså var jag aldrig orolig - och han tog det alltid lugnt i bostadsområden.
Den i särklas bästa bussförarer jag åkt med var kvinna.
De två sämsta förare jag känner är man respektive kvinna. Mannen körde när han var yngre fullkomligt livsfarligt men har bättrat sig, och kvinnan har aldrig behärskat bilen särskilt bra och nu också börjat tuta och härja med andra trafikanter.

Kort och gott:
Rent generellt kör kvinnor bättre än män. De egenskaper som är viktiga i trafiken hittar man främst hos kvinnor.
Men gudarna ska veta att det finns undantag i bägge riktningarna...

#25
2011-01-30 13:28

Nej leifer, jag är varken könsrasist eller anhängare av feminism, i varje fall inte i en negativ mening. Roy ger nog en utmärkt definition om synsätt på människan oavsett kön. Feminism är väl inte synonymt med "kvinnor som hatar män"? :o)
Bättre eller sämre bilförare blandas lite olyckligt med säkrare och osäkrare per definition riskbenägenhet.
Jag gissar att kvinnor överlag står för fler parkeringsskador om if skulle göra en dylik undersökning :o)

#26
Uno Lööv vet bäst.
2011-01-30 13:32

Skit i leifer, han bara trollar... Iofs har han rätt i detta inlägg men i vanliga fall så...

#29
2011-01-30 15:38

Min dotter hittade nyligen den nu rätt gamla boken "Egalias döttrar" som är lite kul och tankeväckande att läsa. Där har man bytt ut alla ord med manliga förtecken mot kvinnliga och även vänt på det mesta annat beträggande samhällsstruktur och attityder. Den är lite kul (om man är språkligt intresserad) och inte minst tankeväckande (om man är intresserad av samhällsfenomen i största allmänhet).
Ibland behövs såna halsbrytande vändningar för att tydliggöra hur mycket vi män (eller i vart fall våra farsor) påverkat oprportionerligt mycketi vår vardag. Törs du läsa den, leifer?

Leifer, du skriver att vi måste "börja vända stenar när det kommer till reproduktionen, dvs barn. Kvinnor har huvudmakten där och få ifrågasätter det."
Jag vet inte riktigt vart du vill komma. Känner du dig orättvist behandlad för att du inte kan föda barn?

#31
2011-01-30 19:24

Leifer, du är väl lite off topic nu? if's undersökning visar mera en olik mentalitet mellan könen än en diskriminering?
Jag tycker, med all respekt att du blandar ihop feminism med extremism och överreagerar en aning på artikelns fråga.
En kvinnosakskämpe måste inte nödvändigtvis vara en manshatare. Det finns nog mest seriösa "feminister" även om de andra kanske hörs mest.

#33
2011-01-30 23:01

Hmm, leifer. Det är väl inte ett jobb? :o)
Mina erfarenheter är blandade och jag vill nog inte gärna, så här i kommentarstråden, ge dej varken medhåll eller mothugg. Jag ska fundera lite och ge dej min syn, men på annan lämplig väg :o)

#34
S-E S
2011-01-31 10:56

Hm, hur många fotgängare stannar för att släppa fram en bil vid en fotgängarövergång?

#35
2011-02-01 10:38

Leifer, du skriver att feminister (som tydligen är det värsta man kan vara) beskriver hur det var förr. Boken jag hänvisar till är skriven 1977 och fortfarande aktuell.
I min förra kommentar citerade jag dig ordagrant. "Reproduktionen" kan inte gärna syfta på annat än baranfödande (eller möjligen själva akten). Men tydligen menar du något annat - omhändertagandet och uppfostran av våra barn. Kan konstatera att när jag och mina två barns mor separerade, så var ett barn skrivet hos mig och ett hos sin mor. Ett barn gick då på dagis och ett hade precis börjat skolan. När barnen var riktigt små så var det förvisso mamman som ammade dem - och jag känner inte riktigt för att straffbelägga henne för det...
Du skriver även om riddare som något förlegat ideal. Jag håller upp dörren för alla människor och jämlikhetsfrågan handlar faktiskt inte om något fjäskande för kvinnor.
Vad har du för traumatisk upplevelse bakom dig? Du får ju tunnelseende så fort ordet kvinna nämns. Jag kan inte för allt i världen tycka att det är OK att kvinnor, generellt, har lägre lön för exakt samma jobb (har dessvärre drivit såna frågor i löneförhandlingar) och att de ska behandlas som kolera av en del arbetsgivare (arbetsköpare) när de är i barnafödande ålder.

Det här var förvisso OT, men somliga behöver borsta av sig mossan, framförallt från ögonen och SE ordentligt.

#36
Emanuel Klaas
2011-02-01 19:24

liefer är jobbi

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.