Bild
Nästa artikel
4 av 10 bilister bryter mot zebralagen

4 av 10 bilister bryter mot zebralagen

Nyheter

Fyra av tio bilförare stannar inte alltid för att släppa fram fotgängare vid övergångsställen. Det visar en ny undersökning.

Försäkringsbolaget If frågade 3 049 bilister om de alltid stannar för fotgängare vid övergångsställen. 37 procent uppger att de inte alltid stannar, trots att de är tvungna enligt lag.

– Resultatet av undersökningen visar att fotgängare lever farligt vid övergångsställen, ett ställe på vägen där de borde kunna känna sig trygga, säger Iréne Isaksson Hellman, trafiksäkerhetsexpert på If.

Under 2009 omkom 44 fotgängare i trafiken.

Ny lag infördes 1998
Den så kallade zebralagen, som infördes i Sverige 1998, gav fordonsförare väjningsplikt vid obevakade övergångsställen.

– Trots att lagen varit i kraft i många år verkar inte alla bilister förstå att de är skyldiga att stanna vid övergångsställena. Undersökningen visar att fotgängare fortfarande svävar i fara, säger Iréne Isaksson Hellman, trafiksäkerhetsexpert vid If.

Diskutera: Vad tycker du om zebralagen? Släpper du alltid fram fotgängare?

Så säger lagen:

Utdrag ur Trafikförordningen (1998:1276) 3 kap. Möte och omkörning på väg:

40 § Fordon eller spårvagnar får inte köras om strax före eller på ett obevakat övergångsställe eller en obevakad cykelöverfart.

41 § I följande fall anses det inte som omkörning när ett fordon i ett körfält passerar fordon i ett annat körfält om körbanan har två eller flera körfält för färd i samma riktning och det är tät köbildning i alla körfält, om körbanan är indelad i körfält för olika färdmål som är utmärkta med körfältsvägvisare, eller om fordonen har placerats i skilda körfält i anslutning till en vägkorsning.

Om ett fordon före ett övergångsställe eller en cykelöverfart passerar ett annat fordon i fall som avses i första stycket, ska det ske med så låg hastighet att föraren kan stanna omedelbart om gående befinner sig på övergångsstället eller stanna omedelbart om cyklande eller förare av moped klass II befinner sig på cykelöverfarten.

Utdrag ur Trafikförordning (1998:1276) 3 kap. Skyldigheter mot gående, cyklande och mopedförare:

60 § Vid ett bevakat övergångsställe ska en förare lämna gående som på rätt sätt gått ut på övergångsstället möjlighet att passera. Detta gäller även om föraren får korsa övergångsstället enligt trafiksignaler eller tecken av polisman.

En förare som efter att ha svängt i en korsning ska passera ett bevakat övergångsställe ska köra med låg hastighet och har väjningsplikt mot gående som på rätt sätt har gått ut på eller just ska gå ut på övergångsstället. Skyldigheten enligt första och andra styckena vid bevakade övergångsställen gäller även mot cyklande och förare av moped klass II vid bevakade cykelöverfarter.

61 § Vid ett obevakat övergångsställe har en förare väjningsplikt mot gående som gått ut på eller just ska gå ut på övergångsstället. En förare som närmar sig en obevakad cykelöverfart, ska anpassa hastigheten så att det inte uppstår fara för cyklande och mopedförare som är ute på cykelöverfarten.

En förare, som ska köra ut ur en cirkulationsplats eller annars efter att ha svängt i en vägkorsning ska passera en obevakad cykelöverfart, ska köra med låg hastighet och lämna cyklande och förare av moped klass II som är ute på eller just ska färdas ut på cykelöverfarten tillfälle att passera.

62 § En förare som närmar sig ett övergångsställe eller en cykelöverfart ska anpassa sitt körsätt så att föraren inte tvingas stanna på övergångsstället eller överfarten.

63 § Bestämmelser om förbud mot att köra om och passera andra fordon strax före eller på ett övergångsställe eller en cykelöverfart finns i 40 och 41 §§.

Utdrag ur Trafikförordning (1998:1276) 7 kap. Bestämmelser för gående på väg:

3 § Gående ska korsa en kör- eller cykelbana på ett övergångsställe. Om det inte finns något övergångsställe i närheten, ska gående i stället korsa kör- eller cykelbanan tvärs över denna och helst vid en vägkorsning. Kör- eller cykelbanan ska korsas utan onödigt dröjsmål.

4 § Gående som ska gå ut på ett övergångsställe ska ta hänsyn till avståndet till och hastigheten hos de fordon som närmar sig övergångsstället. Utanför ett övergångsställe får gående korsa vägen endast om det kan ske utan fara eller olägenhet för trafiken.

Taggar: Nyheter,

Kommentarer

#1
Zebran
2010-12-03 09:15

Blir nästan förvånad när folk stannar och släpper över en. Själv släpper jag alltid fram fotgängare. Inte bara för att jag är en väldigt trevlig person i trafiken utan också för att jag inte vill ha någon som repar motorhuven om det plötsligt skulle ta ett kliv ut.

kramas i trafiken!

#2
Raymond K
2010-12-03 09:18

Jag stannar såklart för fotgängare vid övergångsställen men inte för cyklister som cyklar över dessa.
Cyklister är inga fotgängare, de räknas som trafikanter. Inte många som vet detta tydligen.

#3
357:an
2010-12-03 09:53

Bortsett från zebralagen tycker jag att bilisterna alltid får ta skiten för hur intelligensbefriat gångare och cyklister än beter sig. De kan begå precis vilka lagöverträdelser som helst men bilisten får ta smällen. Suck.

#4
KalleBanan
2010-12-03 10:39

Det här glömmer vissa.

"Gående som skall gå ut på ett övergångsställe skall ta hänsyn till avståndet till och hastigheten hos de fordon som närmar sig övergångsstället. Utanför ett övergångställe får gående korsa vägen endast om det kan ske utan fara eller olägenhet för trafiken." (Trafikförordningen 7 kap 4 §)

#5
2010-12-03 10:42

Att 4 av 10 inte stannar vid övergångställen är mycket beklämmande. Vi behöver visa mer hänsyn och medkänsla i trafiken. Se länk för en mycket intressant debattartikel gällande det hårdnande trafikklimatet. Tänkvärd läsning. http://www.aftonbladet.se/debatt/article7909740.ab

#6
357:an
2010-12-03 10:43

KalleBanan, helt riktigt (och det står ju längst ner i högerspalten). Därför anser jag att zebralagen är fel utformad. Men som vanligt är det bilistens fel - hur dumt den gående än agerar.

#7
gunnar44
2010-12-03 12:18

Att olyckor sker kan vara just den här lagstiftningen. Varför har man inte samma bestämmelser som i övriga EU länder? I Sverige har bilisten hela ansvaret om han kör på en oskyddad trafikant. Att en fotgängare som inte sett sig för straffas händer så gott som aldrig. I andra länder straffas ÄVEN fotgängaren, om denne inte sett sig för eller plötsligt gått ut på ett övergångsställe.
Zebralagen har ju bara medfört att fotgängare och cyklister anser att de kan gå eller cykla hur som helst bara för att det finns ett övergångsställe.
Om man t.ex. befinner sig på en cykelbana i övriga Europa, och denna cykelbana korsar en väg, finns där alltid en skylt med väjningsplikt för cyklisten.
Varför harmoniserar inte Svensk lagstiftning med övriga EU länder?

#8
Jay
2010-12-03 12:54

Beklämmande att inte gångtrafikanter (speciellt i Stockholm) tar mer hänsyn än så. Jag släpper gärna fram gångtrafikanter, men då vill jag att de åtminstone tittar på mig och är medvetna om att jag är där. I Stockholm struntar de i övergångsstället och tycker att de kan gå över "var de vill" och jag måste ändå stanna. Framförallt ägnar man sig åt att titta åt andra hållet än det håll bilarna kommer från.

#9
2010-12-03 18:34

De värsta syndarna är unga mammor som utan att se åt något håll skjuter ut sin barnvagn i gatan utan att ha en tanke på att man behöver tid att reagera.

#10
Jan-Erik Gustavsson
2010-12-03 18:48

Focus//Reagera skall du redan ha gjort när du närmar dig ett övergångsställe med en mamma och barnvagn. Redan där ska du ha sänkt farten så att du har en beredskap att stanna.

Jag går ofta på stan och vet flera övergångsställen där inte en jävel stannar om man inte till slut kliver rakt ut i gatan så de får stå på bromsen. Sorry, men enda sättet. Funderar på att ha sten i ficka och kasta på alla bilar som inte stannar.

#11
Jan-Erik Gustavsson
2010-12-03 18:50

gunnar44// Cyklister har inte företräde generellt utan skall följa samma lagar som bilisten.

#12
Jan-Erik Gustavsson
2010-12-03 18:51

KalleBanan// Jo men om ingen bilist lättar på gasen överhuvudtaget vad ska man göra då som gående föreslår du?

#13
Jan-Erik Gustavsson
2010-12-03 18:56

Ni bilister sitter där i er varma bil. Skyddade och lyssnande på musik. Allt ni behöver göra är att lyfta foten, flytta den lite till vänster och trycka lite på bromsen. Oj o joj vad jobbigt!!! Vad ska de kräva nästa gång? Att ni ska få gå flera meter in till affären?

#14
357:an
2010-12-03 19:04

Jan- Erik Gustavsson, jag föreslår att du droppar idén om stenen. Ok?

#15
2010-12-03 19:11

Statistiken säjer att det är farligare att korsa vägen på ett övergångställe, det är där de flesta olyckor händer.
Man ska vara försiktig med statistik och undersökningar.
Jag stannar naturligtvis för fotgängare på ett övergångställe men det förutsätter att fotgängaren visar sin avsikt. När folk står och tittar, pratar eller inte vet vad de vill .. då kör jag!

#16
Jan-Erik Gustavsson
2010-12-03 19:20

357:an// Tvärt om. Jag överväger det starkare än någonsin. Är trött på att hoppa undan på övergångstället.

#17
Jan-Erik Gustavsson
2010-12-03 19:22

357:an// Vad är plåtskada mot kroppskada?

#18
357:an
2010-12-03 19:28

Jes, precis så resonerar även jag, nämligen att fotgängaren måste visa sin avsikt. När folk står och tittar, pratar eller inte vet vad de vill - då kör även jag!

Jan-Erik Gustavsson, läs det sista i svaret till Jes. Och det kan jag lova dig, att kastar du en sten på mig och min bil efter att du själv har stått och såsat vid övergångsstället och inte visat din avsikt utan helt provaktivt kliver rakt ut utan förvarning (många typer söker just det läget!) kommer du att ångra dig. Visste du inte hur hård en sten var före tilltaget kommer du att veta det efteråt.

#19
Jan-Erik Gustavsson
2010-12-03 19:46

357:an// Jag står aldrig och såsar. Jag visar min avsikt tydligt. Ändå stannar ingen. Varifrån har du fått att jag inte visar min avsikt? Och vill du visa mig hur hård en sten är. Så välkommen! Jag backar inte! Tvärt om! Ska bli ett nöje att sparka in din billdörr också! Stanna för gående om din bil är dig kär!! Nästa gång är det mig du nonchalerar vid övergångsstället!

#22
2010-12-03 21:05

Som yrkesförare får jag ofta anledning att irritera mej över hur fånigt gångare och cyklister beter sej. Dock bara i Sverige. På kontinenten syns aldrig detta överdrivna "här-kommer-jag-med-mina-inbillade-rättigheter-beteende". Men som flanör får jag alltför ofta råka ut för bilister som ignorerar övergångångsställe eller rött ljus. Dödsföraktande som jag är, har jag ofta klappat till den bil som ignorerat regler och hänsyn. Ibland har de demonstrativt tvärstannat. Men när jag går fram, för att undra om de ville något, har de undantagslöst pipit vidare. Ynkryggar. Inte alls av samma ull som 357:an. Han hade allt tagit mej i hampan.

#23
Jan-Erik Gustavsson
2010-12-03 22:29

Jag tänker skapa en facebook grupp: Kasta en stor sten på de bilar som inte stannar! Och det ska inte bara bli en grupp som snackar utan också GÖR det!

#24
2010-12-04 09:48

Som gående gillar jag inte alls lagen. Jag vill vänta tills bilarna passerat och bli besvärad om de stannar. Som bilist märker även att det finns andra gående som resonerar som jag och går undan.

#25
2010-12-04 10:04

Det är bl.a. såna typer som Jon Erik Gustavsson som gör att klimatet mellan olika trafikantgrupper blir så spänt. Fotgängare har inte absolut rätt att gå ut i gatan för att få företräde. Visst har bilister skyldighet att lämna gångtrafikanter företräde, men inte ovillkorligt. Vilket sandlåderesonemang om att kasta sten!

#26
Sune S
2010-12-04 10:05

Belysningen vid övergångsställena måste generellt bli mycket bättre. Det är de gående som ska bli belysta och inte övergångsstället. Ljuset bör komma snett uppifrån i ca 45 graders vinkel i gatans riktning, ungefär som från rampen på en teater. Belysningen ska även täcka trottoaren. Skyltarna bör också vara belysta.
Gående bör tänka på att halvljuset från bilarna bara når upp till knähöjd, att bära reflexer högre upp ger en falsk säkerhet.

#27
Beppe01
2010-12-04 10:07

Antar att ni som här högljutt klagar på zebralagen sällan eller aldrig är ute och promenerar själva. Om ni gjorde det skulle ni upptäcka hur utsatt som gångtrafikant man är:

Idioter som trots att man tydligt visar att man skall gå över på övergångsstället bara gasar förbi. Eller när man trots att man går längst ut på vägrenen ibland får kliva av vägen för att inte bli påkörd. När man cyklar är det likadant, att en del av bilisterna inte tar hänsyn.

Nu när vintern kommit så skulle man kanske ha en färdigkramad snöboll i handen när man flanerar nästa gång. Jan-Eriks förslag är nog lite väl drastiskt men jag gillar tanken!

#28
Uno Lööv
2010-12-04 10:32

Bra lag som med tiden kommer att fungera bättre än tidigare lagen. Men än har varken gångare (som skenar rätt ut utan att tänka bakom hus i mörker o s v) eller bilister lärt sig lagen. Man kan stå helt öppet och ändå så stannar inte idioter. Ska börja ge fingret.

#29
2010-12-04 11:42

Ett av många dåliga sätt att tillämpa lagen: Bilist ska svänga höger, vid ljussignal. Ser att en gående snart tänkt sej passera övergångsstället, på den gatan han ska in på. Den artige bilisten stannar 5 meter före övergångsstället. Och blockerar för alla bakomvarande som ska rakt fram (eller höger.). Så blir det bara den artige bilisten som kommer över, innan det blir rött igen. Typiskt svenskar. Aldrig sett liknande på kontinenten. Där går vett och smidighet, före dumsnällhet.

#30
357:an
2010-12-04 12:00

Jan-Erik Gustavsson, du kommer aldrig att få chansen att inte backa undan kalabaliken och sedan sparka in en dörr efter det att jag har dragit tillbaka den där stenen i ansiktet på dig. Du vaknar aldrig upp mer. Var så säker. Om jag sedan får sitta inne 4 år gör det samma eftersom jag gör en god gärning som plockar undan en gapig, bråksökande stadsbo som systematiskt förstör andras bilar. Skulle vi aldriga träffa på varandra gäller innehållet i stycket under.

För övrigt kan man undra över Jan-Eriks intelligensnivå när han avser att systematiskt kasta sten på bilar som inte stannar vid övergångsställen. Att han själv kommer att bli åtalad för bl.a. skadegörelse med i första domen dagsböter och villkorlig dom som följd tycks inte föresväva honom. Andra gången han gör det - och den villkorliga domen fortfarande gäller - kommer Jan-Erik att åka i fängelse. Kanske ändå att Jan-Erik ska kasta några stenar så att vi blir av med honom. Sedan kan vi ju alltid hoppas att han får duktigt med stryk på anstalten också.

Avslutningsvis måste vi nog reda ut ett par saker. Jag skrev INTE att jag INTE/ALDRIG stannar vid övergångsställen. Jag höll bara med Jes om att OM det står folk vid ett övergångsställe och såsar, pratar, tittar in bakåt i något skyltfönster etc. och inte verkar komma till skott så kör jag - fortfarande naturligtvis med bromsberedskap och anpassad hastighet. Oklart är dock om Jan-Erik förstår skriven svenska.

#32
simon_d
2010-12-04 12:35

Det är mer miljövänligt att låta bilar och framförallt lastbilar och bussar köra utan att stanna... Dock brukar jag själv ge fingret eller klappa till bilar som inte stannar, lagar är till för att lydas

#33
bilist och gående
2010-12-04 12:37

Bättre belysning vid ävergångsställen , reflexer på gående samt ögonkontakt mellan bilist och gående löser det hela. För bilisterna : glöm inte att det är halt ute speciellt vid övergångsställena så det är lätt hänt för gående att ramla omkull just där så håll avstånd mellan
övergångsstället och bilen.....

#34
Beppe01
2010-12-04 12:40

357:an: Det är straffbart att hota människor och jag hoppas du blir anmäld. IDIOT!

#35
357:an
2010-12-04 13:06

Beppe01, förstår du inte att mitt svar till Jan-Erik är ett svar på en av honom påfunnen, låg argumentationsnivå? Du fattar väl att jag inte kommer att ge mig på Jan-Erik på riktigt - men tjafs kommer det att bli.
Det där med "Idiot" var däremot mindre smart, Beppe.

#36
Beppe01
2010-12-04 13:43

357:an: Du inser så smått kanske nu att du gått alldeles för långt och nu börjar du bli orolig och lite kallsvettig? Nå, du har bara dig själv att skylla.

Du har hotat en människa men nu "var det inte på riktigt" - Mitt omdöme om dig står fast: IDIOT!

#37
357:an
2010-12-04 13:57

Nej, jag är inte orolig. Ska jag behöva påminna om att Jan-Eriks inlägg 2010-12-03, kl. 22:29 i vilket han skriver följande "Jag tänker skapa en facebook grupp: Kasta en stor sten på de bilar som inte stannar! Och det ska inte bara bli en grupp som snackar utan också GÖR det!"

Det är brottsligt att uppmana till brott, i det här fallet skadegörelse och i värsta fall personskada. Kanske kan du återkomma med en replik om Jan-Eriks inlägg också? Jag svarar således på Jan-Eriks låga argumentationsteknik med det pedagogiska syftet att han ska förstå det korkade i hans resonemang. Men det fick ju tydligen en helt annan konsekvens.

#38
Beppe01
2010-12-04 15:34

357.an: Min sista replik om detta: Du skriver "sparka in en dörr efter det att jag har dragit tillbaka den där stenen i ansiktet på dig. Du vaknar aldrig upp mer. Var så säker." - Det ÄR ett hot. Ett mycket explicit och hotfullt sådant! Vad tror du att en ev. åklagare skulle tycka om ett sådant uttalande? Du skulle vara så chanslös!

Att du sedan försöker slingra dig undan när du inser ditt övertramp med att det inte var på "riktigt" hjälper liksom inte. Skadan är redan skedd och du har visat vilken lågpanna du är.

Jan-Eriks uppmaning till stenkastning är givetvis oacceptabel men som jag skrev tidigare så förstår jag hans avsikt. Som sagt, en snöboll i bakrutan eller det alltid gångbara långfingret är nog lämpligare.

#39
357:an
2010-12-04 16:43

Beppe, du förstår fortfarande inte att jag försöker få Jan-Erik att inse det felaktiga i hans resonemang genom att anvädna samma felaktiga dito? Det var ju först nu som det kom reaktioner.

Kan vi återgå till en seriös debatt om den så kallade zebralagen?

#40
kretipletinus
2010-12-04 16:46

vad är det här för patetiska människor? Jan-Erik, hur gammal är du, 4 år eller? och 357:an är ju tuffare än Fantomen själv... lägg ner längdpissartävlingen nu. Förresten är min pappa starkare än era. Det ni hotar med är både olagligt och straffbart. Läs Leifers inlägg istället, han har helt rätt i det han skriver. Att knalla rakt ut i vägen så här års är rena självmordsförsöket, hur gärna man än vill stanna kan det vara glashalt och när vi går har vi också ett ansvar för att det ska flyta i trafiken. Att stanna för alla som är i närheten av ett övergångsställe är orimligt och ibland står det faktiskt folk och bara glor på en om man stannar, de ska inte alls över utan står bara där...

#42
2010-12-05 10:35

Lycka till med stenkastning, snöbollskastning, bilklappning och fingerräckning samt alla andra sandlådeuttryck. Tänk bara på att det finns folk som har blivit misshandlade och t.o.m. dödade för mindre än så här. Skulle ju vara synd om ni förgyller den statistiken.

#43
2010-12-05 17:57

Stenkastare kan säkert riskera få ett något förkortat liv. (och i så fall inget jag sörjer.) För egen del så fortsätter jag med att klappa till bilar (det tål dom), när föraren kör extra hänsynslöst. (Fast det är ju långt ifrån alltid man hinner reagera. Bilar far så attans fort ibland.) Dock, om bilen är gammal, och ser ut att innehålla minst 2 typ missbrukare, brukar jag låta den passera.
Men är man extra ängslig om sin egen hälsa (alltså typisk svensk.), så ska man givetvis tänka som Focus. Helst ska man alltid låtsas som det regnar, när nåt otrevligt inträffar framför ens ögon.

#44
2010-12-05 18:39

Pender; Det är skillnad på Civilkurage och renodlad dumhet.

#45
2010-12-05 21:55

Focus, det är skillnad på vad olika människor benämner olika beteenden. Många fega brukar kalla sej kloka. Tips till er som tycker att visa fingret är övermåttan riskabelt (=renodlad dumhet): Ha tumvante på när ni visar fingret. (Själv har jag aldrig visat fingret. Tycker det är en fånig gest.)

#46
Beeblebrox
2010-12-06 01:03

Jag tycker Jan-Erik Gustavsson ganska tydligt speglar den enligt min mening rätt skeva attityd som råder bland många s k oskyddade trafikanter. Att NTF och zebralagen är upphovet kan man kanske inte hålla med om, men den ger tyvärr dessa virrpannor en kanal att leva ut sina frustrationer genom.

Det är ganska uppenbart att Jan-Erik och hans olycksbröder har en massa inneboende ilska som inte tillåts komma ut på annat sätt än att med uppenbar dödslängtan kasta sig ut i framrusande trafik med lagboken som enda skydd. Jag menar, blir man överkörd är det ändå bilistens "fel"...

Säg mig Jan-Erik, vilken tröst tror du att bilisten strikta ansvar är när du ligger i gipsvaggan och sneglar på rullstolen du skall sitta i resten av ditt liv?

Ingenstans i hela världen kan denna ofattbara dumhet återfinnas. I alla andra civiliserade länder förstår människorna fortfarande att det kan göra förbannat ont att kliva ut framför två ton metall i rörelse. Men inte i Sverige inte, för här har en organisation som förr i tiden arbetade för att öka trafiksäkerheten på riktigt sagt åt oss att som fotgängare har man FÖRETRÄDE på oskyddade övergångsställen. Denna oerhörda lögn har stackars Jan-Erik och hans dreglande idioter till meningsfränder lyckligt tagit till sig och de är nu ute på korståg mot svin i bil.

Problemet här är bara -och även lagstiftaren poängterar detta i förarbetena - att i trafiken finns bara skyldigheter, inga rättigheter! Därmed borde stackars Jan-Erik lägga Aschberg-ambitionerna på hyllan och lämna sin lära sten hemma.

#47
2010-12-06 09:40

Pender: Det är stor skillnad på Civilkurage och feghet. Om du önskar göra något åt de tokar som inte stannar vid övergångsställe, gör anmälan till polisen (skyldiga att ta emot anmälan) och var beredd att gå upp i rätten och vittna. Vad skulle det tjäna till att klappa till en bil som du sannolikt aldrig kommer att se igen, förutom att du har möjlighet att själv bli "tillklappad"

#48
2010-12-07 23:47

Focus, jag ser att du är totalt avskild från den verklighet vi andra lever i. Man kan inte gå till polisen och anmäla att nån inte brydde sej om att stanna. Och tydligen kan du inte föreställa dej hur det låter inuti en bil som får en ordentlig, men oskadlig, smäll i plåten. Har du hört ordspråket: "Bränt barn skyr elden." Och risken att själv bli tillklappad är minimal. Eftersom det till 98% är frustrerade toffelhjältar som beter sej som svin i trafiken. (Tuffar till sej gömda i bilen.)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.