Nästa artikel
Sverige bäst på trafiksäkerhet
Nyheter

Sverige bäst på trafiksäkerhet

Publicerad 3 januari 2011 (uppdaterad 17 januari 2011)
Inte på hundra år har antalet döda i trafiken varit färre. 270 personer omkom under 2010, visar Trafikverkets nya olyckssiffror.

270 personer omkom i trafiken i Sverige under 2010, 60 färre än föregående år. För att hitta motsvarande låga siffror måste man leta sig tillbaka ungefär 100 år.

Det innebär att Sverige har lägst antal omkomna i trafiken i förhållande till befolkningens storlek i hela världen, 2,9 personer per 100 000 invånare. Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm menar att Sverige är ett föredöme.

– Även om en viss del av framgången 2010 är ett resultat av två bistra vintrar i trafiken, så kan vi visa att det är ett långt och systematiskt arbete av många aktörer som leder framåt, säger han.

Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd gläds av beskedet.

– Vi är på väg mot det långsiktiga målet om en nollvision i trafiken, vilket betraktades som en utopi när det lanserades, säger hon och syftar på riksdagens beslut som fattades 1997.

Halverat på tio år
Eftersom Trafikverket anpassat sig efter internationell praxis räknas inte längre självmord med i den officiella statistiken, därför minskar antalet döda med ungefär 20 personer.

Men de främsta anledningarna till färre omkomna uppges vara fler mittseparerade vägar, säkrare fordon, lägre genomsnittshastighet och fartkameror.

Alla olyckstyper minskade under 2010, förutom cykelolyckorna. Antalet döda cyklister ökade från 36 under 2009 till 47.

År 2001 omkom 583 personer i trafiken, vilket innebär att Sverige klarar att leva upp till EU:s mål om att minska antalet omkomna från 2001 till 2010 med hälften. Nästa delmål i trafiksäkerhetsarbetet är att till 2020 minska antalet döda till 220 personer.

Diskutera: Vad tycker du om utvecklingen av antalet döda i trafiken?

Relaterade dokument

Länkar

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-01-03 15:38
Gösta_L

Mycket glädjande nyheter. Fartkamerorna är en stor anledning till detta positiva resultat. Rätt placerade sänker fartkamerorna hastigheten vid kritiska korsningar och olycksdrabbade vägsträckor. Hoppas att polismyndigheten tar fler av de mobila fartkamerorna ibruk för att få bukt med tokkörningarna mellan kamerorna. Detta skulle med stor sannolikt minska dödligheten ytterligare. Jag har tidigare varit kritiskt till fartkamerorna, men efter att ha märkt en markant skillnad i form av sänkt medelhastighet på vägstäckor som tidigare saknade kameror är jag övertygad om att detta är rätt väg att gå. Alla vi laglyda hederliga bilister har inget att frukta, bara allt att vinna i form att buset stävjas och därmed minska försäkringspremien och dödstalen.

#2 • Uppdaterat: 2011-01-03 15:39
Erik F (ej verifierad)

om hala vägar p.g.a. mycket snö och is (delvis p.g.a. saltbrist) lett till lägre dödssiffror i trafiken - kan man då inte fortsätta att salta sparsamt så att folk känner av den riktiga halkan som då syns, och så kör de långsammare. Då dör tydligen färre personer. Dessutom slits inte fordon och djurtassar så hårt av saltet heller.

#3 • Uppdaterat: 2011-01-03 16:00
Roland P (ej verifierad)

Håller med Erik F, dessutom så lockar saltet upp viltet på vägarna.

#4 • Uppdaterat: 2011-01-03 16:39
Anynomus (ej verifierad)

Och många fler liv skulle räddas om folk som Gösta inte kör i 70 på 90-väg (enligt egen utsaga kör Gösta 10-20 km/h saktare än angiven hastighet) och skapar köer, irritation och dåraktiga omkörningar.

#5 • Uppdaterat: 2011-01-03 17:02
S-E S (ej verifierad)

Anonymus, kanske Gösta saknar backspegel eller så skiter han i vad han ser i den och bryter mot trafikreglerna genom att inte underlätta en omkörning eller anpassa sig till trafikrytmen?

#6 • Uppdaterat: 2011-01-03 17:15
Onehp

Man borde skriva att Sverige är bäst på bilsäkerhet.
Säkerheten för cykling, som också är en del av trafiksäkerhet, är Sverige inte bäst på, och den får gärna förbättras då vi bilister har ett viktigt ansvar i cyklisternas säkerhet (långt ifrån alla cyklister som dör är självmordsbenägna dårar).
Skriver detta som bilist och cyklist...

#7 • Uppdaterat: 2011-01-03 17:19
LONDONBO (ej verifierad)

Låt Er inte luras av statistiken!
Kanske var antalet svårt skadade högre
Statistik från alla länder är inte klara ännu

#8 • Uppdaterat: 2011-01-03 17:43
mor-far (ej verifierad)

hur många omkom i trafiken 1911?

#9 • Uppdaterat: 2011-01-03 18:55
Emme (ej verifierad)

Gösta: Det står ju knappt några kameror i korsningar, hur tänkte du nu?
Jag har inte märkt någon skillnad på de sträckor jag kört mer än ryckigare trafikrytmen men du har ju alltid älskat fartkameror och är konservativ.

Som sagt den verkliga orsaken till mindre döda i trafiken beror på finanskrisen 2008 då det är färre bilar på vägarna. Sedan hade de ju tagit ur självmord ur statistiken, varför då?

#a • Uppdaterat: 2011-01-03 20:08
Erik N. (ej verifierad)

Lyckliga vara dom som färdas i Sveriges säkraste bil - Toyota Avensis

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.