Bild
Nästa artikel
Vi tar för lätt på bilkörningens faror

Vi tar för lätt på bilkörningens faror

Opinion

Det är en falsk dröm att vi kan förhindra att människor dödas i trafiken. Ingen tar det faktum att förlusterna kommer att fortsätta på större allvar. Det skriver Jörgen Lundälv, docent i trafikmedicin.

Jag har läst i tidningar om sju unga människor och hur de alla dödats i bilkrascher i år. Trafikdöden väcker stora rubriker i medierna samtidigt som ansvariga för trafiksäkerhet och transportsektorn deklarerar vägen till nollvisionen. Men det finns inga försvarstal att hålla längre.

Trafikdöden finns mitt ibland oss och kan drabba oss alla. Oavsett om det är slumpen eller en medveten felhandling som begås. I två krascher det första halvåret i år har sju ungdomar dödats. De har inte varit ensamma i fordonen utan varit tillsammans med jämnåriga när kraschen varit ett faktum. De omkom allihop. Det här är krascherna som drabbade sju familjer:

Bollebygds-kraschen: (11/3-2011) tre unga kvinnor i 20-års åldern dödas vid en bilkrasch utanför Bollebygd i Sjuhäradsbygden.

Karlskoga-kraschen: (6/6-2011) Fyra unga människor dödas på länsväg 205 söder om Karlskoga efter att en sportbil kört rakt in i ett träd i början av juni månad.

Sommaren har knappt börjat och ingen ansvarig i samhället kan garantera att vi inte kommer att få läsa om fler tragiska händelser denna sommar. Vi kommer att få flera förluster. Trafikolyckorna och trafikskadorna är nämligen inga tillfälligheter. Vi har att göra med ett av våra stora folkhälsoproblem efter hjärt-kärlsjukdomar och cancersjukdomar.


Vad har vi lärt av de här tragiska olyckorna som inträffat? Och hur ska liknande olyckor förhindras i framtiden? Vid dödsolyckor aktiveras Trafikverkets så kallade djupstudiegrupper för att utreda händelserna. Det är av stor vikt att alla sådana här krascher systematiskt utreds så att man får veta faktorer om omständigheterna.

Det vi idag vet är att alla sju ungdomar i dessa krascher fick betala med sina liv. De var alla unga och framtiden väntade. Oavsett vad den bidragande orsaken till krascherna varit så handlar detta om oerhörda förluster för familjer, anhöriga och hela samhället.

Jag är bekymrad över att de dödliga skadorna kan komma att öka. Flera unga människor (precis som andra åldersgrupper) kommer att drabbas. Trots att den tidigare minskningen av dödliga skador i trafiken finns så menar jag att ingen har kontroll över den dödliga utvecklingen. Trafiken kommer att fortsätta att skada människor och hennes närstående.

Jörgen Lundälv
Docent i socialt arbete vid Göteborgs universitet
Docent i trafikmedicin vid Umeå universitet

Diskutera: Vad tycker du om nollvisionen?

Taggar: Opinion

Kommentarer

#2
2011-06-08 13:16

Jo, men fart-kamerorna skulle ju lösa allt!
Ut med fler poliser i verkligheten. Fler patrullerande poliser och trafikkontroller.
I dag är det ju rena vilda-västern på vägarna.
Stulna bilar, folk skiter i trafikregler och SMS'ar, inte undra på att olyckor händer.

#3
2011-06-08 17:58

Måste man vara docent för att förstå, och/eller förfäras över att, folk dör i trafiken?
Olycksutredningarna når ändå aldrig vanligt folk, så om dessa är vi lyckligt ovetande ..

#4
2011-06-08 18:55

I fallet med de tre kvinnorna färdas de i en äldre småbil utan ESP. Hade de suttit i en exempelvis VW Golf VI gärna 4hjulsdriven skulle det inte blivit någon olycka. Arbeta för bättre fordon om alla haft en ny Mercedes S-klass med 4hjulsdrift skulle dödsfallen i bil varit mindre än hälften av idag, kanske mindre än en fjärdedel.

I fallet med de unga männen var det de våldsamma framfarten som fällde avgörandet i en stulen Toyota Supra MK IV utan ESP (bör ha varit turbomodell med minst 280hk, troligtvis trimmad med kanske 500hk). Jag klassar det som kollektivt självmord.

Det som behövs i det senare fallet är människor som mår bättre, tar mer ansvar för sina liv. Hur många unga (och äldre) sätter sig i en bil med en alkoholpåverkad förare? Där behöver det jobbas med attityder. Är det häftigt att åka med polarna i en stulen Toyota Supra? Svar nej. Töntigt värre. Om alla tyckte det skulle endast en ha dött.

Självklart beklagar jag dödsfallen. Må de vila i frid.

Stephan

#5
2011-06-08 19:39

Stephan: bra skrivet! Det finns för många gamla skrotbilar från 80- och 90-talet på vägarna i Sverige. Det är som i ett u-land. Sen borde polisbevakningen på vägarna vara betydligt hårdare.

#6
2011-06-08 21:37

Jag instämmer helt med Stephan. Alla borde ha en MB S-klass. Om några hundratusen om året i så fall skulle dö svältdöden, är ju i alla fall humanare än att dö i en bilolycka. Svårast blir det nog att övertyga cyklister om att byta upp sej till S-klass. (Än har den siste stollen inte lyckats lära sej skriva.)

#7
Geno Diantus
2011-06-08 22:58

Sveriges bipark må vara gammal men den blir allt yngre och modernare i rätt rask takt. Dessutom är en 15 år gammal Saab 9000 betydligt säkrare (och renare) än många av nybilarna som säljs i fler av länderna i europa med betydligt nyare bilpark. Vi har ovanligt många stora bilar i Sverige och de har oftast bra säkerhetsutrustning för sin ålder.

Det stora problemet är farliga gamlingr och att folk sms:ar och alla som har ett litet t på bakluckan tror att alla är odödliga då de kör som idioter...

#8
Geno Diantus
2011-06-08 22:59

När jag så sent som i våras bodde i Linköping såg jag nästan dagligen folk som körde om trots att de hade både heldraget och fick mötande. Vad tänker de med??? (Vägen Linköping-Kisa.)

#9
2011-06-08 23:38

Vad artikeln egentligen ville belysa, vet jag inte. Visst är det hemskt med dödsolyckor, men det visste och tyckte vi väl redan.
Den absolut största olycksorsaken är felaktiga attityder. Något vårt alltemer egotrippade samhälle genomsyras av. Hävdandet av den personliga integriteten har gått löjligt långt.
De här tankarna går naturligtvis att utveckla, vilket jag delvis gjort i andra kommentarer.

#10
Geno Diantus
2011-06-08 23:45

Roy J: Du har helt rätt! Att försöka ändra vår attityd något vore det bästa för ett säkrare Sverige.

Men framförallt förbjuda kvinnofolk från att köra bil. Sett till antal timmar och antal bilister så kör de sämre än män och det trots att de inte är lika äventyrliga av sig i trafiken som oss gasglada män. Detta må låta politiskt inkorrekt men poltiskt inkorrekthet är det som gör att ett land utvecklas. Hur politiskt inkorrekt vara inte förslaget på lagen om semester.

Vad är viktigast? Att en kvinna får köra bil eller att en massa färre människor dödas/skadas.

#11
2011-06-09 05:05

Geno Diantus du är bra rolig, Saab 9000 säkrare än vadå? en Lada Niva? Saaben skulle knappast få något högt värde i Euro NCAP idag när Saab 900 andra generationen som kom ungefär samtidigt fick 1½ stjärna...
Alla olyckor går inte att förhindra men folk måste börja tänka lite och använda förnuftet, blöt asfalt är inte detsamma som torr och snöblaskig/isig asfalt är långt ifrån torr eller ens blöt asfalt men folk sitter och kör bil som om dom satt på tunnelbanan och smsar, halvnyktra, trötta osv. äldre bilar är också farligare och då måste man köra än mer försiktigt även däckval kan vara värt att tänka på, vill man riskera sitt eget och andra människors liv genom att köpa kinadäck för 400-500kr/st eller är man villig att dubbla den kostnaden för att minimera riskerna framförallt på vinterväg?

#12
2011-06-09 09:08

1. Ändrade attityder - att köra bil är inte att åka bil bakom ratten. Kräver kunskap och uppmärksamhet. Jfr Tyskland där man är koncentrerad på körningen och kör säkert trots hög hastighet och inte SMS:ar eller ligger i vänsterfilen på motorvägar (eller mittfilen på trefiliga vägar).
2. Säkrare bilar - en modern 5-stjärnig bil med ESP etc lindrar effekten av en ev.olycka
3.Säkrare vägar

Gino D - ditt svammel om kvinnor är väl ett skämt?
/Lasse (man!) med 100 000+ prickfria mil bakom ratten

#13
2011-06-09 11:21

Finns väl ingen som inte vill få ner antalet omkomna i trafiken.
Men som myndigheterna skriver, om alla höll hastighetsgränserna skulle 100-150 liv sparas. Detta tror jag är en halv sanning. Många förare, som håller hastighetsgränsen, är så okoncentrerade på sin körning att de kan hålla på och SMS:a, läsa tidning och annat som definitivt inte hör ihop med bilkörning.
Om vi skall lyckas få ner antalet omkomna i trafiken, måste myndigheterna få folk att bli mer koncentrerade och förutseende på vad som sker runt den egna bilen.

#14
2011-06-09 12:49

Det räcker med att läsa vissa insändare på detta forum för att förstå att omdömet och förståndet är klart nedsatt. En viss självdistans och ett ökat reflekterande á la Roy J skulle önskas men jag inser att det är en utopi.

#15
2011-06-11 12:00

Kan man säga att det är en olycka när drog-påverkade utför en vansinneskörning i 150 km /h eller mc åkaren som "sträcker ut" sin lustgastrimmade mc på allmän väg.
Är det en olycka när man kör bil med en vakenhetstid på över 24 timmar.

Är det en olycka när någon väljer att styra mot en långtradare för att avsluta sitt liv

#16
2011-06-11 16:36

Jag hoppas innerligen att Geno Diantus raljerar - skämtar.
Hur man än vänder och vrider på statistiken så är män överrepresenterade i antalet allvarliga olyckor.
Många youngsters tror sig vara reaktiosnsnabba och kan måhända hantera bilen någorlunda bra rent tekniskt - men saknar totalt trafikblick!
Jag åker hellre med min yngsta dotter, som inte har så stor körvana men också kör därefter, än åker med en annan, manlig släkting som kör oerhört egotrippat även efter många år bakom ratten (med diverse olyckor).
Min dotter ger sig den tid hon behöver för att rätt bedöma trafiksituationer - vilket inte alls innebär att hon stannar bilen, utan kör lite mer avvaktande. Man måste ju inte gasa på rätt in i situationer - man kan låta dem reda ut sig innan man kommer fram.

#17
Sture Oxelhieck
2011-06-11 17:37

Tyvärr har Geno rätt...

#18
2011-06-13 12:15

serrber du har fel. saab 900 fick 0 sjärner i euroenkapp!!!!!! saab 9000 fick 0,1 sjärner!!!!!! hahahahaha!!!!!!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.