Bild
Nästa artikel
Toyota: Tre miljoner hybrider sålda

Toyota: Tre miljoner hybrider sålda

Nyheter

Toyota passerar ytterligare en milstolpe med sina hybridmodeller. Sedan 1997 har tillverkaren levererat tre miljoner hybridbilar.

Det tog Toyota tio år – från 1997 till 2007 – att sälja en miljon hybridbilar. Nu har den japanska tillverkaren klarat av både sin andra och tredje miljon på mindre än halva den tiden.

I slutet av februari levererades jubileumsbilen, uppger Toyota i ett pressmeddelande. Som en jämförelse har konkurrenten Honda sålt 610 000 hybridbilar världen över, enligt nyhetsbyrån AP.

Toyotas hybridbilsutveckling inleddes 1963 och en första körbar prototyp följde 1969. Först 1997 påbörjades en kommersiell satsning med minibussen Coaster och första generationen Prius, världens första serietillverkade hybridbil.

Prius får syskon
Innan utgången av 2012 ska Toyota, som i dag är världens största biltillverkare, presentera sex nya och fyra uppdaterade hybridmodeller. Däribland finns en ny variant av Prius med större bagageutrymme och mindre sluttande taklinje, som i Europa troligen kommer att gå under namnet Prius+.

Bland de andra nyheterna märks lilla premiumhybriden Lexus CT 200h och Toyota Yaris i hybridutförande som nyligen avtäcktes på bilmässan i Genève.

I början av 2020-talet ska samtliga av Toyotas volymmodeller erbjudas med hybriddrift.

Diskutera: Blir nästa bil du köper en hybrid?

Kommentarer

#1
Lars-Roland Johansson
2011-03-09 15:51

Köpte en begagnad Prius II 2006 års modell i november förra året.
Är mycket nöjd med bensinförbrukningen speciellt vid landsvägskörning.
Gjorde en resa tur och retur till Karlsborg på 17 mil i helgen. Medelförbrukningen hamnade då på 0,45 l / mil.
Vid stadskörning drar den i genomsnitt 0,6 l/ mil, vilket jag anser vara normalt under detta
vinterhalvår med sin extrema kyla.

#2
Steen Sörensen
2011-03-09 16:59

Nej.
Hellre en 100%-ig elbil.

#3
2011-03-09 17:17

Elbilen har funnits i över 110 år utan att lyckas och det kanske dröjer lika länge till.

Prius & Co är ju helt rätt om bara den inte vore så f--t tråkig.
Men det blir man väl tvungen att stå ut med med nuvarande bränslepriser.
Inte lär de bli lägre.

#4
S-E S
2011-03-09 18:51

Jag tyckte att jag hörde att, men jag kanske har fel. Är den första laddningen med uttjänta Priusbatterier på väg för att "återvinnas" på en soptipp i Kenya?

#5
Einstein.
2011-03-09 19:19

SES: Du har hört fel, Toyota återtar,renoverar och betalar dig för uttjänta batterier, ännu är dom inte uttjänta efter 10år i drift.
saabnisse: Att kunna smyga fram ljudlöst och kunna öka farten steglöst känns inte tråkigt, tanka är roligt, att den går som en klocka är också roligt. Titta på energiflödena tycker jag också är roligt och tävla med sig själv. Går inte att gå tillbaka till en vanlig bil numera, vill inte ha tråkigt igen.

#6
2011-03-09 20:18

Kan bara hålla med de föregående Prius-ägarna att jag blir bara mer och mer nöjd med bilen ju längre jag har den, och den är som sagt kanske tråkigare att köra traditionellt än en sportigare kärra med tex turbomotor men Prius har helt andra och nya begrepp av att definera körglädje, man kan som sagt tävla med sig själv med hjälp av parametrarna i färddatorns färgskärm och se om man körde de senaste 5 minuterna snålare än föregående osv och man blir "belönad" ju bättre man lyckas och en tradiotinell bil känns även i mina ögon lite stenålder i dag och jag kommer förmodligen aldrig köpa en sån igen då Toyotas hybrider har alldeles för många fördelar för att köpa något annat...
Sen kan jag rekomendera Saabnisse att testa någon annan av Toyotas alla hybrider om du tycker Prius är så himla tråkig då just Priusen väl kanske är just tråkigast av alla deras hybrider.
Testa en Lexus GS450h eller RX450h, en Auris HSD, en Highlinder, eller varför inte en Lexus CT200h som kommer nu, där finns i flera fall även mer av den traditionella körglädjen om man nu skulle sakna den.

#7
Arvid Venngren
2011-03-09 21:42

Håller med om att de är så tråkiga så tiden stannar, men billiga som tjänstebilar och dessutom miljövänliga och problemfria.

Personligen ska jag snart ha tjänstebil och nya Lexusen har ett förmånsvärde som är 500 lägre (brutto) än den billigaste VW Polon.

http://www.lexus.se/range/ct/ct-200h.aspx

#8
2011-03-09 21:56

I Tyskland kostar Prius som en Avensis. I Sverige har man passat på att plussa på 30.000 kr. Här finns tillräckligt många lättlurade milö- och teknikentusiaster.
"Die dumme Schweden", som dom säger därnere.

#9
Hadock
2011-03-10 11:48

Det stämmer att Priusen är betydligt billigare i Tyskland, men det stämmer på de flesta bilar och beror nog mest på växlingskursen. Men håller med, bilköp i Tyskland är ofta en bra affär om bilen har samma specning som de som säljs i norden.

Gjorde en gång misstaget att köpa en Audi från Italien; värmepaketet i den var inte alls samma som de som såldes i norden.

#10
PRIUS
2011-03-10 11:49

S-E S Har nog hört fel, då Batteriet håller lika länge som bilen och sedan återvinner Toyota batterierna som har ett värdefullt inehåll.
Här testas en bil som rullat över 21 000 mil.
http://blogs.consumerreports.org/cars/2011/02/200000-mile-toyota-prius-still-performs.html

Toyota has a comprehensive battery recycling program in place and has been recycling nickel-metal hydride batteries since the RAV4 Electric Vehicle was introduced in 1998. Every part of the battery, from the precious metals to the plastic, plates, steel case and the wiring, is recycled. To ensure that batteries come back to Toyota, each battery has a phone number on it to call for recycling information and dealers are paid a $200 "bounty" for each battery.

#11
2011-03-10 11:58

Hadock, mitt påstående handlade ingalunda om skillnaden i bilpriser Ty/Sv. Vilken givetvis påverkas av aktuell växlingskurs €/sek.
Jag påstod att en Prius som kostar ca. 30.000 kr mer än en Avensis i Sverige, kostar i Tyskland lika som just den Avensisen.
Slutsats: Toyota har märkt att det går att ta ut extra högt pris för Prius, just i Sverige. (Liknande, fast inte fullt så grovt gäller Scenic. I Tyskland kostar den som en Megane kombi. Men Renault har upptäckt att svenskar tycker just Scenic är extra mycket värd. Så får vi betala ett överpris.)

#12
Hadock
2011-03-10 17:12

Priusen listpris i tysklan är idag mellan 25.750 och 29.050, Avensisen går lös på 23.700 upp till 39.150, beroende på utrustningspaket.

I sverige så kostar Priusen mellan 267.500 och 309.500, Avensisen mellan 213.600 och 302.400.

Attans nu får vi börja räkna medelpris och inte glöm inte att pruta :)

#13
2011-03-10 20:12

Hadock, nej räkna medelpriset är mer än meningslöst.
Istället får man jämföra mellan Avensis/Prius med liknande (bas)utrustning. Och då visar det sej att Prius är kraftigt överprisad i Sverige. (Skapat av betalningsvilliga miljömuppar.)
Prius är det mest överprisade i Sverige. Men, förutom Scenic, så är även Mini dyr. Pga begränsad tilldelning till vår marknad? MB har också varit överdyra just i Sverige. Pga att svenskar tyckt mercor varit extra märkvärdiga bilar. Numera har dock MB kapat sina svenska överpriser. Dessutom har dom allt oftare ordentliga kampanjrabatter.

#14
2011-03-10 21:54

Re Pender
Så enkelt är det inte riktigt, en Prius i basutförande är väldigt mycket mer utrustad än en Avensis, som är avskalad all lyx, så den jämförelsen haltar.....

#15
Hadock
2011-03-10 21:57

Går man på basutrustning så kostar Priusen 267.500 och Avensisen 2,0 bensin med automat (Priusen är automat. Kass? - javisst! men automat) 265.400.

Väljer du enklaste Avensisen (1,8 manuell) så blir diffen ca 26.000. Väljer du dieselbrännare och automat så blir diffen åt andra hållet.

Puh, hur ska vi kunna jämföra dessa båda riskakor. Hur!?

#16
Einstein.
2011-03-10 22:45

Pender: Du har fel.
Hadock: Prius har en överlägsen automatlåda.
Prius och auris hybrid är verkligen prisvärda, kör framtiden idag!

#17
Gert Andersson
2011-03-10 22:52

T o m tyska regeringen börjar erkänna att eftersom tillverkningen av en ny miljöbil kräfva lika mycket energi som 5 enklare bilar av samma storlek så är det bättre att hålla lif i sin gamle katalysatorförsedde skapligt snåla bil.

Dessutom har en för ny fordomspark nu efter ett tag gjort att många avstår från nybilsköp p g a för lågt andrahandsvärde ifall man ångrar sig efter några år och vill sälja sin nya bil.

Alla haro icke lika god ekonomi som Gert Andersson.
Medans andra dricka sträv, urinsmakande Klöfvermjölk och köpa burhönsägg för att hafva råd med en ny bil.

#18
2011-03-11 06:15

I Tyskland kostar grund-Prius 25.750€.
Avensis 1,8 grund kostar där 25.200€
I Sverige kostar Prius 267.000.
Avensis 1.8 kostar 232.000 kr.
Att Prius reas ut för 240.000 kr är en
annan historia. Då får man ta den svart,
och tillval ej möjliga.

#19
2011-03-11 09:32

Även Simon no1 har missuppfattat vad jag skrev. Jag har bara noterat att Prius är överprisad i Sverige, jämfört med nere i Europa. Och då har jag valt Avensis som jämförelse. Kunde valt i stort sett vad som helst. Resultatet blir detsamma. Om man tycker att Prius i sig, är en mycket värdefull bil, är ett helt annat spörsmål.

#20
Nils Adelstierna
2011-03-11 10:11

Simon no1 = ett troll som gör allt för att reta alla icke Toyotaälskare.

#21
2011-03-11 12:29

Re Pender
Jo jag förstår vad du menade, men det skiljer i utrustning mellan sverige och tyskland också, så det går inte att jämföra rakt av...... Sen kan det finnas skillnader i hur staten subventionerar miljöbilar men det är jag inte insatt i......

#22
789
2011-03-11 17:24

Simon:
VAD är du insatt i egentligen? Toyota broschrer, det är verkligt fin litteratur....

#23
2011-03-11 19:03

Re 789
Jag är väl insatt i att du bara är ett troll som är här för att bråka....

#24
2011-03-11 23:21

Simon no1, det är sannerligen inte lätt att jämföra olika utrustningsvarianter och deras respektive priser Ty/Sv.
Särskilt inte i fallet Toyota Avensis. (Lite lättare för Prius.)
Men jag har ansträngt mej. Och hur jag än räknar får jag det till att Prius är kraftigt överprisad just i Sverige. Helst hade jag velat få ett annat svar. För jag är lite småsugen på en Prius. Men vägrar av princip att låta mej blåsas. I detta fall har entusiastiska teknik/miljösvenskar låtit priset skena på Prius. Dock syns en ljusning i horisonten. Först låga säljsiffror på Prius. Sedan deras begränsade rea. Följer utvecklingen med intresse. (Jfr Auris miljödiesel som sålts för 180.000 med pluspaket sedan i höstas.)

#25
Gert Andersson
2011-03-12 00:17

Skit i Simon. Ett troll som är här enbart för att bråka med er som inte har Toyota som absoluta favorit.

Han påstår sig vara kunnig men när man kommer med seriösa länkar som visar motsatsen till vad han säger påstår han att länkarna ljuger. Även fast det är tydliga fakta på t ex Toyota Sveriges hemsida.

Och även andra exempel jag tar upp påstår han att det är lögner trots att jag är biltekniker på Toyota. Men det vill han självklart inte tro på.

Finns även helt andra exempel på hur han beter sig här. Riktigt barnsliga sätt...

#26
2011-03-12 02:45

Re Gert Andersson före detta Börje bilokunnig
Nämen har du bytit namn nu igen och är här och ljuger vidare, största mytomanen på VIB sida....!

Mannen som bytte motor på Avensisen på 1 dag till en som inte ens passar.....
Mannen som bodde i Hässleholm tills han fick erkänna att han ljög....
Mannen som påstår att jag ljuger men som hittils inte kunnat lägga fram ett enda bevis....:)

Du är redan bortgjord så det räcker....!

Försök att lura nån annan istället för med mig kommer du ingenstans med dina lögner......!

#27
2011-03-12 02:56

Re Pender,
Ja det är som du säger inte helt enkelt och det kan mycket väl vara som du säger, min poäng var dock att få fram att det inte är så enkelt att jämföra rakt av, jag vet inte vad Tyskland har för miljörabatter eller ens om de har några....?

#28
Gert Andersson
2011-03-12 23:50

Jag orkar icke med dig längre Simon.

Du trollar bl a genom att tjata om samma saker hela tiden.

Bilen var sedan två veckor tidigare ombyggd för att passa den nyare motorn.
Dessutom förbereddes det senaste motorbytet lite dagen innan med bogsering av bil, urplockning från donatorbilen mm.

Jag har dessutom flera gånger skrivit att detta med Hässleholm var ett skämt.

Skärpning! Genom att vara aktiv på denna sida hoppas jag på anställning på tidningen någon dag. Då skall du IP-bannas.

Jag besällde igår en prenumeration, allt för att ha stenkoll hela tiden.

#29
1 Tysken
2011-03-13 08:58

Det är rätt väg att biltillverkarna kommer med alternativa lösningar.
Tråkigt att allt bara handlar om Toyota och deras hybrider.
Men det kommer och har kommit en mängd andra riktiga märken med smarta lösningar.
Tyvärr så har ju inte heller Toyotas hybrider varit speciellt kul, Priusen är väl nära nog en av de tråkigaste bilarna som rullar på våra vägar, en skrammelburk som ser ut att vara färdig för skroten när den rullat under 10.000 mil i taxitrafik.
Lexus levererar hybridlösningar som kostar från 600.000 kr men man får inte något bagageutrymme som som rymmer mer än en bärkasse från ICA.
Om man bort ser från LX , men alla vill inte ha en SUV.
Det förklarar Lexus när noll försäljning i Sverige, för vi behöver inte bilar i den storleken som endast kan transportera 4 personer utan bagage och inte går att använda för en barnfamilj.

#30
2011-03-13 10:24

Re Gert Andersson
Jag har full förståelse för att du inte orkar med mig för jag avslöjar ju dig hela tiden....:)

Så två veckor innan du skulle byta motor byggde de altså om din frus Avensis så att den nya motorn skulle passa...???

Din lögn blir bara mer och mer pinsam för varje försök för om de bygger om så att det ska passa nya motorn så passar ju inte den som sitter i som din fru altså körde med i två veckor...... Du är så mycket mytoman att det är svårt att sluta skratta...:))))))

Inse fakta, du är avslöjad flera gånger om och är det nåns IP som borde bannas så är det väl den som hela tiden ljuger eftersom det knappt är intressant att ha nån sån på ett forum för bilar.....!

#31
Gert Andersson
2011-03-13 10:40

Simon: Du gör bara bort dig genom att vända på exakt allt. Det är du som avslöjas hela tiden. Och när du inte ens tror på tydliga fakta på Toyota Sveriges hemsida så blir du verkligen utskrattad.

Dessutom arbetar jag på Toyota vilket är ännu en anledning till att jag kan mer än du tror dig veta.
Och varför skulle inte jag kunna arbeta på Toyota bara för att jag inte har någon vidare koll på gamla tävlingsförare inom företaget som du troligtvis bara hittat på.

Angående motorbytet så har jag förklarat 5 gånger nu att två veckor innan det senaste motorbytet så byttes motorn första gången mot en ny motor av nya typen. Dock felmonterades denna så den skar efter ett tag.

Anledningen till det allra första motorbytet var fabrikationsfel.

Lär dig stava. Och så kan du försöka använda ite mer mogna uttryck t ex äro.
Det märks i vilken ålder du är, jag har som sagt avslöjat dig för länge sedan...

#32
2011-03-13 10:43

Re Mytomanen Gert Andersson
Du är först i Sverige att bygga om en Avensis till nya motorn, vill du förklara vad exakt du fick göra för att få den att passa, och på vilket sätt en ny motor skär för att den blivit felmonterad....?????

Det skull öka chansen för dig att inte framstå som en lögnare...!

#33
Gert Andersson
2011-03-13 10:47

Då du bara kan några enstaka ord t ex mytomanen känns det meningslöst att förklara detta för dig.

Dessutom gör du alltid om det jag skriver ändå till din egen mot Toyota bättre version.

#34
2011-03-13 10:56

Re Gert Andersson,
Sanningen är alltså att du inte kan förklara hur du monterade i nya motorn i din gamla Avensis.... He, he...

Ska jag hjälpa dig på traven för svaret är enkelt, eftersom motorerna inte passar och du inte hadde kunskap om detta så gick du i fällan, nu kan du inte ta dig ur eftersom du har kommit med påståenden som inte funkar, du är avslöjad som mytoman och det svider säkert...:)

#35
2011-03-13 18:58

Säkert att ni inte är gifta?

#36
2011-03-14 13:25