Bild
Nästa artikel
Toyota laddar elbilen utan sladd

Toyota laddar elbilen utan sladd

Nyheter

Toyota inleder nu samarbete med amerikanska WiTricity för att ta fram sladdlös laddning av laddhybrider och elbilar.

Den japanska biltillverkaren har under flera år utvecklat så kallad induktiv laddning och nu träffat avtal med amerikanska WiTricity. Toyota beskriver projekt som ”prioriterat” och sin nya partner som ”världsledande” inom trådlös energiöverföring med resonansmetoden.

Genom att parkera bilen ovanför en laddstation i marken överförs elektricitet automatiskt till bilens batteri. Toyota säger i dagsläget inget om någon tidsplan när tekniken kan introduceras.

Sedan ett år tillbaka har Toyota en testflotta med 600 exemplar av Prius som laddhybrid ute i trafik runt om i världen. I höst inleds serieproduktion.

Diskutera: Vad tycker du om trådlös laddning av elbilar?

Kommentarer

#1
Raymond K
2011-05-06 10:31

Låter fantastiskt bra. Detta gör ju att man blir lite intresserad av Prius trots att den ser tokig ut och att den enligt Jeremy Clarkson är urtråkig och slö.

#2
2011-05-06 15:19

Nu kommer ägarna av laddhybrider att spara flera sekunder per dag när man inte behöver göra de tunga moment man gjorde tidigare med sin induktiva laddhanske.
http://www.youtube.com/watch?v=4xul-H4HsMw&feature=related
Men helt klart blir det smidigare med laddningen.

#3
2011-05-06 17:41

Smidigt. Laddplattor på parkeringsplatserna och hemma. Bara att ställa bilen och komma tillbaka med mer energi i batteriet. Helt suveränt. Nu är det bara dragkroken som fattas. En svårare nöt för hi-tec Toyota.

#4
2011-05-06 21:21

Sedan är det det här med verkningsgraden.
Induktiv energiöverföring har varit en mycket olönsam metod.
Ska bli intressant att se hur man löser det.

#5
Gert Andersson
2011-05-07 11:05

Toyotas kvalitetsproblem den senaste tiden som de inte tycks lämna ska blandas med amerikansk teknik. Och vi vet ju hur usla amerikanerna är i allt.

Vad blifva nästa steg? Krocksäkerhet från Kina?

#6
2011-05-07 16:09

Witricity har utvecklat teknik för att ladda trådlöst med magnetisk resonans i stället för induktion, som hittills varit vanligast.
Resonansladdas.
Fördelen är minskade överföringsförluster och möjlighet till större avstånd mellan laddkälla och mottagare. Det betyder att ett fordon som ska laddas inte behöver precisionsparkeras.
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article3164527.ece
Vill man ha dragkrok får man köpa en större hybridbil.

#7
2011-05-07 22:59

PREVIA
Då är alltså texten i artikeln felaktig:
"Den japanska biltillverkaren har under flera år utvecklat så kallad induktiv laddning och nu träffat avtal med amerikanska WiTricity. Toyota beskriver projekt som prioriterat..."

#8
2011-05-08 09:35

Det verkar ju bra, men problemet att ansluta en kabel till elbilen är väl det minsta.
Fördelen med den här metoden är väl om den kan installeras vid varje rödljus, stopptecken eller stadsparkeringar i allmänhet.
Men det kommer nog att dröja några decennier.

#9
Raymond K
2011-05-08 09:48

saabnisse, till att börja med är det en väldigt god start om man har en laddplatta hemma och en på jobbet. de flesta använder väl sin bil så och då gör man sina ärenden på väg hem från jobbet.

#10
2011-05-08 12:14

Hur mycket energi försvinner på vägen, och vad händer med den energi som inte kommer batteriet tillgodo? Elektromagnetisk strålning får vi med all säkerhet nog av. Eller är det så att i och med kärnkraftsolyckan i Japan så resonerar man så att allt är bättre än kärnenergi? Metoden kan hur som helst inte vara energieffektiv. Detta kan inte vara annat än spekulationer?

#11
2011-05-08 12:42

Jag tror inte att texten är felaktig då Toyotas RAV 4EV som kom på slutet av nittiotalet har induktiv laddning med en laddhaske utan någon mekanisk kontakt av strömförande bleck. Toyota har säkert provat med att ha spolar under bilen där man inte behöver sätta i någon laddhanske i bilen, men det Amerikanska företaget WiTricity kanske har kommit längst i att utveckla trådlös laddning och därför söker man samarbete för att få ut ett sådant system på marknaden som till och med klarar fasta föremål som är ivägen för magnetismen som överför energin från laddaren till bilens motagare, det står i texten att den överföringen klarar avtånd som är flera gånger längre än diametern på den sändande delen som lämnar magnetfältet från laddaren till bilen. Statsbussar som går på el skulle vara en användning för detta sytem som sägs ha högre verkningsgrad än tidigare system som varit trådlösa.

#12
2011-05-08 17:33

Man får skilja på elektromagnetiska fälts farlighet.
"En del elektromagnetiska vågor bär så mycket energi per kvantum att de har
förmågan att bryta föreningar mellan molekyler. I det elektromagnetiska spektrat har
gammastrålar från radioaktivt material, kosmiska strålar och röntgenstrålar denna egenskap
och kallas för joniserande strålning. Fält vars kvanta är otillräckliga för att bryta molekylära
föreningar kallas för icke-joniserande strålning. Mänskligt framställda källor för
elektromagnetiska fält som utgör en stor del av det industrialiserade livet elektricitet,
mikrovågor och radiofrekventa fält återfinns i den änden av det elektromagnetiska spektrat
där våglängden är relativt lång och frekvensen låg, och deras kvanta är oförmögna att bryta
kemiska föreningar."
Från den här sidan.
http://www.who.int/peh-emf/about/en/SwedishWhatisEMF.pdf

#13
2011-05-09 18:55

Hur som helst kan inte det här sättet att överfära energi vara försvarabart. Det går inte att komma ifrån att detta förfaringssätt att ladda ett batteri medför en högre energiåtgång. Dessutom bör vi minska alla elmikrovågor för redan idag har vi mängder av människor med e´löverkänslighet. Men Japanerna kanske anser att det är ovidkommande, kärnkraften är ju farligare?

#14
2011-05-10 08:46

Elallergi borde tas upp i The Periodic Table of Irrational Nonsense, om det inte redan är med

#15
Konrad Bärnevik
2011-05-11 23:20

Toyota är bäst. KVALITET. Dock är nog elbilar farligt.

#16
2011-05-12 11:38

HAr man nu möjlighet att ladda bilen på sitt jobb och hemma så förstår jag inte vitsen med detta system....En sladd känns "något" billigare och enklare men man måste ju hela tiden hitta på någon dyrare lösning.
Till att börja med så kan man väl börja att sälja "plug-in" bilarna och sen när folk tycker att det är jobbigt att sätta i sladden ibland....då kan man ju ta nästa steg?

Tekniken må vara spännande men kommer säkert att kosta enorma summor i alla led,..men fullt utvecklad hade det ju varit toppen i storstäder där trafiken står still mycket.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.