Bild
Nästa artikel
Teslaägare slår larm om trög snabbladdning

Teslaägare slår larm om trög snabbladdning

Nyheter

Tesla verkar just nu begränsa effekten vid Superchargerladdarna, enligt flera ägare.

Teslas eget nätverk av snabbladdare är en fördel som inget annat märke kommer i närheten av. Den senaste generationen Superchargerladdare har en laddeffekt på upp till 250 kW, men det gäller inte för alla Teslamodeller.

En laddeffekt på 250 kW är betydligt högre än för de flesta andra elbilar. Om Teslaägaren använder navigationssystemet i bilen för att hitta till laddaren värms också batteriet upp i förväg – då kan batteriet ta emot högre laddeffekt.

Men nu rapporterar många Teslaägare i Europa om betydligt lägre laddhastighet än så de senaste månaderna.

Sajten Inside EVs uppger att Teslaägare i bland annat Sverige, Storbritannien och Spanien inte kunnat ladda med högre effekt än 120 kW i flera länder. De har frågat Tesla om en kommentar utan resultat.

Läs också: Teslaförare använde pekskärmen – fick körkortet indraget

Låg effekt på 40 laddare

Vissa ägare har vid vissa laddtillfällen sett högre laddeffekt än så, men för många har laddeffekten legat på 116–117 kW. De befarar nu att Tesla aktivt begränsat laddeffekten men det är alltså inte bekräftat.

”Under sommaren har jag laddat cirka 20 gånger på Superchargers och inte vid ett enda tillfälle har jag fått mer än 117 kW”, skriver en användare på svenska Teslaklubbens forum.


”Jag bilade tur/retur till Spanien i juli och som du fick jag max 115 kW på hela resan med runt 40 Superchargers”, skriver en annan.

En teori är att hastigheten begränsats på grund av den pågående värmeböljan i Europa med hastigheter på upp till 40 grader. Men i Sverige har temperaturerna inte varit så höga.

Läs också: Tesla har tio nya Supercharger-laddare på gång i Sverige


 

Teslas svar: Känner inte till några begränsningar

Uppdatering 11.45: Tesla uppger att den högsta laddeffekten på enskilda Superchargerstationer uppges i navigationssystemet samt på Teslas hemsida. Vissa stationer i Europa har begränsad effekt på 120 kW på grund av begränsningar i det lokala srömnätet, enligt Even Sandvold Roland, som är kommunikationschef för Tesla i Norge.

Dessa har alltid varit uppgivna som 120 kW-stationer på kartan och i navigationssystemet. Enligt Even Sandvold Roland kan det vara så att Teslaägarna åkt på bilsemester till stationer de tidigare inte besökt men som i själva verket är begränsade till 120 kW. 

Han säger sig inte känna till några speciella ändringar i laddeffekten för Superchargerladdarna den här sommaren. Teslas officiella kommentar lyder så här:

”Laddhastigheten vid snabbladdning beror på flera faktorer, bland annat temperatur runt bilen och batteriets temperatur. Bilen har system som kan nedjustera maximal laddhastighet baserat på kemiska och fysiska förhållanden i battericellerna, för att ta hänsyn till säkerheten och se till att maximera räckvidden och så lång livslängd som möjligt för batteriet.”

Taggar: Nyheter, Tesla

Kommentarer

#1
2020-08-07 11:27

Elen är slut? Höjda priser?

#2
2020-08-07 13:21

Kör igång kolkraftverket i Karlshamn igen precis som i juni så räcker strömmen

#3
2020-08-07 13:47

Som svaret ovan enligt Tesla, inte svårare än att vissa stationer som byggdes tidigt ligger kvar på 120.
Jag laddade med som mest 148 kW nu när jag körde min roadtrip norröver i veckan. Märkte ingen skillnad mot tidigare så nog mest att en del inte kollat vad stationen kan ge innan de snabbt gnällde lite. :)

Vargen: Några höjda priser är det inte, ligger som tidigare på från runt 2,30 kr till 2,60 kr beroende på vilken station.

#4
2020-08-07 14:15

En ickenyhet från folk som inte kan läsa?

#5
2020-08-07 14:16

2:- till 2:60 är ju väldigt lågt egentligen.
Jag betalade för juli 1:65/kW för det som kom ur hålen i väggen.
Ganska mycket om man tänker på att energin kostade 10,35 öre/kW

#6
2020-08-07 14:34

Ja men visst är det riktigt bra pris Saabnisse. Teslas idé med sina SuC är ju inte att tjäna pengar på dem utan vara en USP till att få köpare till bilarna.

#7
2020-08-07 14:41

Henrik, 2,60 är ett bra pris på snabbladdning. Min korta erfarenhet är att det kostar mellan 3,75-4,95/KWh på andra snabbladdare och vet att det kostar mer på Ionity, men där har jag ingen orsak att besöka.
Destinationsladdningen ligger ofta på 2-2,50kr/KWh
Betalar 1,50 hemma.

#8
2020-08-07 15:03

Uffeeh, om man stänger ner 60% av den planerbara elproduktionen så behöver man köra på reservkraft.

#9
2020-08-07 15:10

Henrik M, hur stor andel av din laddning sker på SuC respektive långsamladdning? Då tänker jag på årsbasis.

#10
2020-08-07 15:29

Tur det är fullt ös i bensinpumpen!

#11
2020-08-07 16:48

V70: Jag laddar uppskattningsvis 90-95% hemma på natten. Resten på SuC.

#12
2020-08-07 17:05

Jarl: Och din fossilbil tankas hemma på natten utan att du behöver besöka en mack?

#13
2020-08-07 17:37

"En teori är att hastigheten begränsats på grund av den pågående värmeböljan i Europa med hastigheter på upp till 40 grader." Ja, vi får tacka gudarna för att vädret inte har hållit riktigt lika höga hastigheter här uppe. :-)

#14
2020-08-07 17:37

Vad bra, då kan man sova i Teslan medan den laddas.

#15
2020-08-07 22:23

Det enda ni kan vara säkra på, det kommer kosta 500-600 kr att ladda sin bil full på laddstationerna när tillräckligt många har elbil..säger det nu, så kanske ni läser detta om några år och får en "flashback"...nu sade jag detta först får jag hoppas.

#16
2020-08-07 22:46

Vargen, varför kommer det kosta så pass mycket eller menar du att batterierna skall bli så pass stora?
Du brukar ju propagera för små batterier...

#17
2020-08-08 09:28

Vargen, det kostar det väl redan nu om du laddar på Ionity utan avtal. 8,7kr/kWh
En Kona som är tom på ström och fyller på 60kWh blir drygt en 500-hundring. Så det var väl ingen nyhet.

#18
2020-08-08 12:39

#17 Man laddar bara på Ionity om alternativet är bärgningsbil. Och om man laddar där avbryter man laddningen när det räcker för att komma till nästa laddplats. Marknadsekonomi vettu :-) Jag har laddat där en enda gång. Det var i början när de som introduktionspris tog 80 SEK oavsett hur mycket eller lite man laddade.

#19
2020-08-08 13:20

Vargen: Det vi oavsett elpriset kan vara väldigt säkra på är att en snittladdning alltid kommer kosta mindre än att köra fossilt samma sträcka.
Mycket möjligt staten ser till att det kostar mer att köra elbil framöver, men självklart kommer de öka fossila bränslen minst lika mycket och troligtvis ännu mer.

#20
2020-08-08 17:17

Det lär ha varit dålig stämning vid vissa SuC med osämja och kinkande barn i kön i värmen.
Dock är Teslaiter ett övertygat och tåligt folk som inte ens till nära vänner vill erkänna problemen. Vi fick dock nyss ett litet indirekt erkännade genom erkännande kommentaren att vi var kloka som köpte laddhybrid!

#21
2020-08-08 17:40

Bgl: Jag körde 250 mil nu i veckan genom Sverige, inte mer än halvfullt på en enda SuC jag besökte.
Men nyfiken, vart har du fått informationen att det skulle varit osämja och kinkiga barn vid SuC pga köer?
Om det skulle vart kö nånstans tror jag inte barnen kinkar för det, i en Tesla kan de både se på Netflix eller spela tv-spel, 2 saker som de flesta barn snabbt kan fördriva lite tid med om det skulle behövas.

#22
2020-08-08 17:44

Elpriserna i Norge där staten står för elförsörjningen är betydligt lägre än i Sverige där det klagas på effektbrist och ändå har vi 3000 MW som dygnet runt leds ut ur landet söderut.
I Norge där man tycker att befolkningen skall ha tillgång till billig el köper landet el när den är billig och spar vattnet i magasinen. Just nu kostar 1 MWh 1.38€ i Norge och 33.2 € per MWh i södra Sverige. Är det någon mer som tycker att Sverige borde sälja ut ännu mer av vår elproduktion för att täcka elbehovet på kontinenten.
https://www.svk.se/drift-av-transmissionsnatet/kontrollrummet/

#23
2020-08-08 17:56

#22 Norge bygger exportledningar till kontinenten för att få bättre betalt för sin el. Väldigt impopulärt bland befolkningen och bland dem som verkar inom industrin.

Projektet leds av Norges högerregering och är supportat av näringslivet och Eu.

#24
2020-08-09 07:22

Har inga detaljer, bara en kort beskrivning av en eländig längre bilresa norrut i landet. Tre familjer, en Tesla, en billigare elbil med kortare räckvidd och andra laddställen än Teslan, samt en äldre Passat diesel med i sammanhanget närmast evig räckvidd mellan tankningarna.
Samma resmål och framför allt gemensamma stopp på vägen hos bekanta, planerad tidssynkroniseringen havererade totalt!

#25
2020-08-09 08:02

Bgl: låter som en skiljsmässoresa.

#26
2020-08-09 09:24

Bgl: Låter ju inte direkt orsakat av Teslan då som du först fick det att låta som i ditt första inlägg.
Jag körde som sagt 250 mil nyss, stannar inte en minut längre än jag hade gjort i fossilbil mer eller mindre.
Men så typiskt att nån som dig som inte själv har erfarenheten ska lägga fram en skröna från nån som känner nån som nån verklighet hur det är....

#27
2020-08-09 09:29

Ang skrönor om antalet behövliga laddplatser:
https://teknikensvarld.se/sa-manga-laddpunkter-behovs-2040/

#28
2020-08-09 09:47

Såklart det behövs fler laddpunkter när det blir fler elbilar, ingen som sagt emot det.
Men kom inte och skriv under en Teslaartikel att det är kö, gnäll och skit när det visade sig bero på nåt annat än Teslas bil eller laddnätverk. Då hamnar du lätt i trollfacket.
En Tesla på långfärd behöver du ladda var tredje till fjärde timma, åker du med familj vilket de i din skröna gjorde så åker man ju inte längre mellan hyfsade pauser i fossilbil heller.

#29
2020-08-09 14:26

Körde 500 mil på 2 veckor semester med föräldrarna ifrån Skåne upp till Trollsjön vid riksgränsen med min Model 3 och inte en enda gång behövde vi vänta på Teslan tvärtom hon fick vänta på oss..

Körde dessa 500 mil för endast 350 kr laddning och vad hade det kostat med en fossilbil bara i bränsle? 500*0.7*16=5600 kr..

Skulle det vara att jag fick vänta ett par minuter så gör jag det med glädje om jag sparar så här mycket pengar och dessutom som Henrik skrev så finns det massor av roliga saker att hitta på medans man väntar i en Tesla..

Jag körde en Kia E-Niro i 8 månader 2300 mil innan jag sålde den och köpte Teslan och den var lika underbar till skillnad från fossilbilar men den laddades 3-4 gånger långsammare och därmed på min Frankrike resa så fick vi vänta cirka 10-20 min vid ett mindre laddstop när vi inte skulle äta men man spara fortfarande sjukt mycket pengar så ändå värt det..

Kunde köra den cirka 3-4h motorväg i 130 förra sommaren till Frankrike på en full laddning vilket vi hade efter en mat pause på 60 minuter..

Tesla som sagt laddar det mycket snabbare..

#30
2020-08-09 22:15

Det förstår vem som helst att Sverige inte klarar fler elbilar när reservkraft får gå redan nu i strålande sol under sommaren och värre lär det bli med fler reaktorer som närmar sig slutet av sin livslängd. Vad är planen? Bara köra bil när det blåser och dammarna är fulla?

#31
2020-08-10 00:35

Styrbjörn, vilken reservkraft kör vi nu? Vilka reaktorer närmar sig EOL?

#32
2020-08-10 06:53

Jag menade naturligtvis att under sommaren har oljekraftverket i Karlshamn producerat el, Alla Svenska reaktorer är gamla och en reaktor förväntas ha en teknisk livslängd på runt 60år. Ringhals 1 stoppas vid årsskiftet, så även om den skulle kunna producera ett tag till är det ett politiskt beslut.

#33
2020-08-10 11:51

Styrbjörn, Karlshamnsverket användes för dels nätbalans men också för att det under några veckor var galet billigt att bränna olja kontra elpriset så de startade gärna verket. Just då stod dessutom 60% av KKV samtidigt som det inte heller blåste i någon större omfattning.
De verk vi har kvar efter årsskiftet, R3-4, F1-2-3, O3 har ju en planerad drift till runt 2040 med normala revisioner.
Vi kommer ju dessutom få använda 1,5 av våra reaktorer i Forsmark när OLK3 i Finland blir klart.

#34
2020-08-11 10:40

Flertalet reaktorer kan drivas långt efter sin 60-årsdag beroende på hur elpris och institutionella förutsättningar utvecklas. Reaktorerna kan livslängsförlängas genom att man ständigt renoverar anläggningarna för att de ska vara fullt moderna. Detta är mycket billigare än att bygga nya reaktorer. Vi har en kraftig regional obalans i elproduktionen och vi kommer behöva kärnkraften under överskådlig tid för att elnätet i södra Sverige ska fungera. Om kärnkraftsägarna hotar att lägga ned fler reaktorer så kommer politiken sannolikt att vara beredda att betala kärnkraftsägarna för de viktiga systemtjänster som de bidrar med genom frekvensstabilitet och liknande.

Dagens reaktorer kan komma att drivas långt in på 2050-talet.

På 70-talet talade man om en livslängd på 25 år. Sedan talade man om 40-år, sedan 60-år och idag talar man om upp till 80-år.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.