Bild
Nästa artikel
Teslaförare använde pekskärmen – fick körkortet indraget

Teslaförare använde pekskärmen – fick körkortet indraget

Nyheter

En Model 3-ägare skulle justera vindrutetorkarna men kraschade i ett träd.

Många av finesserna i Tesla Model 3 styrs inte med fysiska knappar eller vred utan med den stora pekskärmen. Vissa gillar den avskalade interiördesignen medan andra hellre behåller de fysiska kontrollerna.

En av funktionerna som kan styras med pekskärmen är vindrutetorkarna. Tesla Model 3 har ingen vanlig torkarspak vid ratten. Istället finns en knapp längst ut på blinkersspaken som aktiverar ett ”svep” med torkarna, eller sätter igång vindrutespolningen om knappen hålls in.

Det finns även en regnsensor som kan aktivera torkarna automatiskt, men den som vill komma åt fler inställningar för torkarna måste alltså använda pekskärmen.

Läs också: Nya uppgifter: Tesla Model 3 kommer med ännu längre räckvidd

Kraschade i ett träd

Nu har en domstol i Tyskland gjort klart att den som använder pekskärmen kan göra sig skyldig till samma brott som den som använder en mobiltelefon under körning.

En Teslaförare fick förra året betala 200 euro i böter för att ha använt pekskärmen för att justera intervalltiden för vindrutetorkarna. Han fick även körförbud i en månad eftersom han hamnat på fel sida av vägen och krockat i ett träd.

Det intressanta är att den tyska domstolen likställer infotainmentsystemets pekskärm med en ”elektronisk enhet” på samma sätt som en mobiltelefon. Tidigare har bilarnas infotainmentsystem klassats som fast utrustning som får användas så länge det görs på ett säkert sätt.


Läs också: Tipset till Teslaägarna: Kolla takboxen innan du kör!

Kräver mer uppmärksamhet

Enligt domstolen kräver Teslas lösning betydligt mer uppmärksamhet av föraren än konventionella system i andra bilmodeller.

Även i Sverige är det numera förbjudet att använda en handhållen mobiltelefon under körning. Att använda fast monterad utrustning som exempelvis ett infotainmentsystem är däremot tillåtet, så länge föraren är uppmärksam, inte distraherad och det inte ”inverkar menligt” på körningen.

Tesla har tidigare dragits inför domstol i Tyskland för att Autopilotsystemet inte ska ”hålla vad det lovar”.

Läs också: Tesla stäms för Autopilot: "Håller inte vad de lovar"

Kommentarer

#1
2020-08-05 11:40

Förbjud även användningen av pekskärmen under körning, det är lika farligt som att fippla med mobilen. Föraren måste stanna och köra av vägen till lämplig plats för att t ex ställa in torkararmarnas funktion.

#2
2020-08-05 11:45

Årets bästa nyhet!
Gissa hur många som älskar skärmar som nu blir våldsamt upprörda.

#3
2020-08-05 11:45

Är det därför man sällan ser en Tesla ute på vägarna i regn? För att man måste stanna för att justera vindrutetorkarna. Och sen när det har slutat regna så måste man justera igen. Framsteg? Knappast!

#4
2020-08-05 11:46

Ett exempel på när den nya tekniken inte alltid är förarvänlig.

#5
2020-08-05 12:24

Jag har inget problem med skärmar, men de ska vara för rätt saker. Att ha vindrutetorkarna i skärmen känns ju bara som helt fel.

#6
2020-08-05 12:56

Det är nog dags för ett regelverk när det gäller skärmarna i bilarna, och det måste vara ett globalt system och regelverk som alla måste följa. Jag vill inte frontalkrocka med en tung Tesla på över 2 ton bara för att föraren fipplar på skärmen för att ordna sin sikt i sin bil.

#7
2020-08-05 12:56

Hela Tesla M3 är ett enda missfoster. Ful som stryk, dåligt hopmonterad och en hemsk interiör med en skärm mitt i bilen och en vindruta som går långt upp på taket (undrar vad som sker om en älg hamnar på den?)
Nej för dessa nymodigheter är jag troligen allt för gammal.

#8
2020-08-05 13:19

Undrar vart Teslans autobroms tog vägen, eller reagerar den inte för träd? Då är det en allvarlig säkerhetsbrist.

#9
2020-08-05 13:26

"Tyska träd är inte att lita på" enligt en kommuniké från Vita Huset.

#10
2020-08-05 13:46

Jisses vilka okunniga och bakåtsträvande kommentarer här.
Folk tror på fullaste allvar att man i Model 3 och Y behöver fippla på mittskärmen i tid och otid för att justera vindrutetorkaren. Så är det naturligtvis inte.
Man sätter torkarna i auto-läget, detta görs på mittskärmen. Sen sköter dom sig själva och det fungerar riktigt bra. Detta sköts av AP-kamerorna i vindrutan och Deep rain. Googla.
Vill man ha ett eller fåtal svep av torkarna så gör man det på spaken vid ratten precis som på andra bilar, likaså om man behöver använda spolarvätskan.

Hur den här tysken lyckats köra av vägen samtidigt begriper jag inte men det säger nog mer om han som förare än om bilen :)

Guran: Model 3 är världens säkraste bil. Läs resultaten från EuroNCAP och NHTSA så får du veta mer detaljer. Glaspartierna är faktiskt del av bilen som ger mer styrka till strukturen än vad ett plåttak hade gjort. Det är ju inte vanligt enkelglas precis :D Återigen, okunskapen här är ganska roande ibland. Men det är klart att det är lätt att sitta bakom tangentbordet och ha enkla åsikter utan att undersöka eller lära sig hur saker ligger till egentligen.

#11
2020-08-05 13:49

Fakta är att en Tesla har kraschat in i ett träd. Om ”världens säkraste bil” inte har teknik för att undvika att krocka med träd så kan den bilen knappast kallas för ”världens säkraste”.
Nu justerade föraren vindrutetorkarna på pekskärmen.
Jag har haft regnsensor och automattorkare i sen 20 år tillbaks. Inget system är perfekt. Det händer fortfarande att jag ibland vill köra med manuell styrning. Uppenbart sköts det via skärmen på Teslan.

#12
2020-08-05 13:52

Vissa basfunktioner som måste kunna ställas om under körning ska regleras med fysiska knappar. Man lär sig snabbt var de sitter och med rätt utformning behöver man inte titta på dem för att använda dem.
Tänker främst på dimbakljus och instrumentbelysning, farthållare, radiovolym och stationsinställning, torkare och spolare fram och bak, kupéfläkt och temperatur, stolsvärme, elbakruta.

#13
2020-08-05 13:52

Vissa basfunktioner som måste kunna ställas om under körning ska regleras med fysiska knappar. Man lär sig snabbt var de sitter och med rätt utformning behöver man inte titta på dem för att använda dem.
Tänker främst på dimbakljus och instrumentbelysning, farthållare, radiovolym och stationsinställning, torkare och spolare fram och bak, kupéfläkt och temperatur, stolsvärme, elbakruta.

#14
2020-08-05 14:17

Raphael; Fast "styr" du in bilen i ett träd är det långt ifrån säkert att säkerhetssystemen hindrar dig att göra det. Skulle du testa det med din egen bil? Autobroms, panikbromsassistans och allt vad det heter överträffar ju inte fysikens lagar. De systemen har ofta som mål att få ner hastigheten för att mildra effekterna av en eventuell krock.
Läser man vad EuroNCAP säger (https://www.euroncap.com/en/results/Tesla/Model-3/37573) så är det just området Safety Assist-system där Model 3 får högst betyg; 94%.

Uffeeh: Basfunktionerna i Tesla ställer man in med röstkommandon om man nu tycker skärmar är farligt. Detta hade tydligen denna tysk missat också. Man kan ändra inställningarna för torkarna med röstkommandon. Ytterligare en punkt som visar att detta var mer beroende på föraren än bilen.

#15
2020-08-05 14:29

Och så hävdar vissa att det inte alls är distraherande att behöva fippla på en pekskärm under färd...

#16
2020-08-05 15:17

Bandvagn, om man läser EuroNCAP så förstår man att de inte testar kollisioner mot träd. Men om en bil ska kallas ”världens säkraste” så bör autobromssystemet klara träd. Du vet lika väl som jag att systemen är utvecklade för olika situationer. Först klarade systemen bara fordon rakt framifrån och i dagsljus, sen utvecklades de att klara även gående, cyklister och belysningsstolpar. Och så den senaste utvecklingen att klara detta i mörker.

Och nu vet vi svart på vitt att Teslas system inte klarar av att upptäcka och förhindra en kollision med träd. Ett träd är ju stillastående, borde vara betydligt lättare att förhindra en olycka med det än en cyklist eller fotgängare som kan ha ett oförutsägbart beteende.

Din argumentation om att systemen inte ska hindra dig från att styra in i saker, det håller inte. Kör du bil och det kommer upp något oväntat på vägen så är en ren reflexrörelse att styra undan. Självfallet ska systemen kunna aktiveras och bromsa bilen i en sådan situation, annars är de värdelösa.

Och här verkar det ju helt enkelt handlat om dålig uppmärksamhet, att föraren har tappat uppsikt på vägen för han fibblat med torkarinställningen. Ett säkerhetssystem som ska vara ”bäst i världen” bör kunna hantera en sådan situation.

#17
2020-08-05 15:21

Bandvagn; Vem vill sitta och gapa och hojta i bilen? inte jag i alla fall.

#18
2020-08-05 15:28

Bandvagn, med tanke på ditt försvarande av Teslas förträfflighet så verkar du vara ägare av en sådan och dess underfundiga lösningar. Förövrigt så känner jag till att Tesla får mycket bra resultat i krocktester, men min fundering var snarare vad som sker om en älg smäller in i glasrutan som utgör främre delen av taket. Det testas inte av någon.
Men den kanske klarar det bra, vad vet jag och jag skall oavsett inte köpa någon M3.

#19
2020-08-05 15:47

Raphael; Jag håller förstås med dig om att systemen ska kunna aktiveras och bromsa bilen i en sådan situation. Det kanske även har hänt här, det vet vi inte. Jag menar bara att systemen inte kan rädda dig från allt. Styr du in i trädet och trädet är för nära och hastigheten från början är för hög så hinner inte bilen bromsas till stillastående. Krocken sker, men förhoppningsvis i lägre hastighet. Visst, systemen är inte perfekta i alla situationer.

Uffeeh; Många bilmärken tillhandahåller ju röstkommandon just för att kunna ha kvar ögonen på vägen och ändå ändra på saker i bilen. Och man behöver inte gapa och hojta. Räcker att prata med bilen precis som man pratar med Siri, Alexa eller Google Assistant.

Guran; Ja, jag är Teslaägare som älskar dess mjukvaruinriktade approach till fortskaffning. En smart phone på hjul är min grej :) Jag vet inte vad som händer om en älg landar på rutan/taket. Troligtvis samma sak som med andra säkra bilar. Går det för fort och älgen är för tung så blir det dålig stämning inne i bilen. Men inte för att du får glasbitar i ögonen utan för att taket pressas in precis som det hade gjort med ett plåttak.
Min tanke är inte att övertyga alla om att skaffa någon Teslamodell, bara att ge liten annan syn på denna artikel. Smaken är som bekant som baken.

#20
2020-08-05 17:14

Trodde alla bilar var utrustade med regnsensor sedan 10-20 år.
På min octavia står torkare i fabriksinställningen automatik och behöver aldrig röras.
Och skulle jag behöva ändra så är det en spak.
Och värmen är ett vred.

Skärmar i all ära men det skall vara knappar vred och spakar för det dagliga.

#21
2020-08-05 17:55

Tesla verkar vara komplicerad, ibland.

#23
2020-08-05 18:43

Jag har inte skrivit så mycket på senare tid, men då har det oftast gällt bristande förarergonomi. Så alltså även denna gång.

Kladdskärmar är helt enkelt ett helvete!
Jag såg nyligen en gammal Saab 99 (1971?). Djupt försänkta instrument med snedställt glas framför för att inte ge reflexer. Man hade då gått över till vridreglage för värme och ventilation. Helt klart den bästa lösningen. Handen får stöd av att hålla i "vingen" och läget känner man. (En lång rad med identiska knappar som i BMW är nästan lika korkat som en kladdskärm.)

Nu har man högblanka skärmar vars eget ljus ska konkurrera med omgivningens, ofta fulla med fingeravtryck. Jag tror att det är Hitachi som tagit fram en effektiv (och dyr) antireflexbehandling till tv-apparater. Den tar bort reflexer utan att försämra kontrasten. Att använda samma elektroniska monokroma bläck som i läsplattor (inte surfplattor) gör skärmarna okänsliga för omgivande ljus.
Rätt använda är skärmarna alldeles utmärkta för att ge anpassad information. Men man ska inte kladda på dem! Hauptisk återkoppling (som hos Audi) hjälper en del, men viktiga funktioner ska man kunna nå och känna igen utan att titta på dem.
En hyfsad kompromiss hittar man i nya Nissan Ariya. Snyggt integrerade i panelens överkant finns lättfunna symboler.

Det är inte för inte som Canon introducerade tumrattar istället för knappar på sina kameror för 30 år sen. Du känner vad du gör.

Röststyrning blir allt bättre. Det händer att jag använder den i min smarta fåne, men mest på kul. I en bil kan det faktiskt vara praktiskt – om man inte behöver formulera sig i exakta fraser.
"Hej, Google, behöver jag paraply imorgon?" funkar bra.

Jag är intresserad av formgivning.
Maximal funktion måste alltid vara målet.
Får man dessutom till en estetisk form, då har man verkligen lyckats.

#24
1
2020-08-05 18:59

Teslaförare pillar alltför mycket på sin stora skärm, så är det faktiskt. Även Volvo med tex skärmfippel för att justera värmen är idioti.

#25
2020-08-05 19:23

1: Källa på det? På vilket sätt har den faktan tagits fram att Teslaförare pillar "alltför mycket" på sin skärm?

#26
2020-08-05 19:22

Roy: Vet inte vilka bilar du kört men varken Volvo eller Tesla kör med blanka skärmar.

#27
2020-08-05 22:22

Tramsartikel egentligen...

Som förare tappar du lätt koncentrationen om du tar blicken från vägen oavsett om du har pekskärm eller fasta reglage.

Men nu är det ju så att allt som rör Tesla genererar klick på de artiklarna så det är lättköpta poäng, plus att Tesla på det viset aldrig behöver betala för reklam då Media sköter den biten gratis åt dem.

Något som alla andra tillverkare avundas förmodligen.

#28
2020-08-06 09:44

Prestigelös, jag tappar koncentrationen mycket mer och längre om jag ska fippla med en pekskärm för att t. ex ändra ac än fysiska vred. jag vill kunna ändra de fuktioner som används regelbundet vid körning utan pekskärm. Trist att nästan alla biltillverkare följer strömmen och gör likadant. Förmodligen ligger väl de flesta funktioner hos alla tillverkare i pekskärm om några år om inte kloka personer i EU lagstadgar mot det.

#29
2020-08-06 10:07

I min bil har jag fysiska vred för luftkonditioneringen men kan även styra allt från skärmen. Jag upplever det betydligt säkrare att använda vreden.

Jag kan förställa mig hur inställning av intervallet med vindrutetorkarna skulle kunna bli med röststyrning.
”Hej bil. Kör vindrutetorkarna lite snabbare.
Ehm. Hej bil. Nej, kör vindrutetorkarna lite långsammare. Ehm. Hej bil. Nej, lite snabbare...”

#30
2020-08-06 11:56

Axa: Du är medveten om att en regnsensor själv styr hastigheten på intervallet?!

#31
2020-08-06 12:24

Henrik
Jo och jag har regnsensor på min bil. Men trots det behöver man justera då och då. Och det beror på att regnsensor inte uppfattar det som jag gör som förare beträffande sikt. Vill jag justera så vill jag göra det enkelt vilket jag kan göra på min bil utan omväg via skärm.

#32
2020-08-06 12:31

Fast som det står i texten, du kan ha det till att slå extra utan skärmen med.
Sen ska tilläggas att detta bara gäller Model 3 och Y, S och X har allt med torkarna på spak.
Sen tror jag fortfarande att det där med vindrutetorkarna var nån hittepåursäkt efter olyckan hade inträffat för han hade kanske gjort nåt ännu dummare han inte borde gjort.

#33
2020-08-06 13:16

Stefan: Med en smart bil så behöver du varken in i skärm eller ner till vred på mittkonsollen för att ändra temperaturen. Det gör man med tummen på scrollhjulet på ratten......
Anser du inte det vara alla mest trafiksäkert och ännu mindre koncentrationstappande? Då behöver även den allra mest inbitna utövaren av kvart i två inte ens släppa ratten en sekund.....

#34
2020-08-06 19:24

Prestigelös slår huvudet på spiken. Detta är en icke-nyhet men Tesla i rubriken genererar klick och folk flockas i kommentarsfälten. Det är mkt gratis reklam för Tesla.

Jag vidhåller att inga bilars förarassistanssystem kan rädda bilen från en dåre bakom ratten.

Vidhåller också att skärmar och röstkommandon är smidigare och pekar på att faktum är ju faktiskt att alla biltillverkare följer denna inriktning. Tesla var kanske först ut men idag styrs ju det mesta i en modern premiumbil med touch.

#35
2020-08-06 20:33

Märkligt att de skarpaste kommentarerna kommer från de som knappt sett en Tesla på vykort. Jag har nu kört min Tesla M3 i snart ett år och har inte haft något problem med att hantera någon som helst inställning på pekskärmen, inte ens under körning. Tack vare att hela gränssnittet är väldigt likt Apple. Med andra ord intuitivt. I min sambos Audi A1 törs jag inte göra någon som helst inställning i bilen med mindre att jag stannar på en parkeringsplats och tar fram den otroligt oförståeliga manualen. Nästan lika komplicerad som en Windows-dator....
En Tesla är annorlunda, helt klart. Också vindrutetorkarna. Men väldigt lätt att hantera. I alla avseenden.
Men det är underhållande att läsa alla negativa kommentarer från besserwissrar omnämnda i första meningen.

#36
2020-08-06 20:46

@Bandvagn
DU SKREV: ""Guran: Model 3 är världens säkraste bil. Läs resultaten från EuroNCAP och NHTSA så får du veta mer detaljer. Glaspartierna är faktiskt del av bilen som ger mer styrka till strukturen än vad ett plåttak hade gjort. Det är ju inte vanligt enkelglas precis :D""

Det är väl ändå inte plåttak, som tar i mot en älg på en Volvo? Det är tjocka A-stolpar, med en tjock tvärgående stålbalk mellan A-stolparna. Allt av stål, med väldigt hög hållfasthet. Garanterat högre än glaset i din Tesla. Så det kanske är du, som borde läsa på lite? Volvo har ju testat sina bilar, mot älgatrapper sen dackefejden. Tror nog dom kan det bättre, än Tesla.

Vindrutan på moderna bilar, är en del av krockskyddet. Inte bara på Tesla. Så bli inte så kränkt, av att andra gör vissa saker bättre. Som t.e.x skydd mot älg! Och ingen människa, varken förare eller passagerare. Har ju avlidit, till följd av kollision. I en XC90, sen den intoducerades i Storbritanien 2004. Efter 70.000 sålda!

#37
2020-08-07 14:59

Tyvärr är Volvos bilar inte lika bra på passiv säkerhet som de var på 70-80-90-talet, man har minskat balkarna och dragit ner på mängden metall, att en enorm, tung, högbygd koloss klarar sig bra ändå är knappast ett mysterium.

Dessutom är det så att en stark vindruteram är nog bra men det måste finnas ytterligare förstärkningar i taket bakom vindruteramen annars blir resultatet ändå dåligt.
Med dagens lättbyggen där minskad vikt är det enda alla vill ha får det konsekvenser.

Fast det är med undantag för glastak, glastak är väldigt tunga och då plötsligt är det ingen som klagar på hög vikt, man ger kunderna det de vill ha, även om det innebär att bilen blir sämre.

Och tyvärr så är det inte så många moderna bilar som har ett speciellt starkt tak avseende att något tungt faller ner på det, några få... men flertalet är rätt medelmåttiga.
Taken utvecklas för att klara tryck rakt från sidan, vanligen i höjd med b-stolpen, eller voltning, inga snabba slag från tunga föremål ovanifrån eller framifrån.
Människor är förmodligen inte medvetna om detta.

#38
2020-08-07 17:57

N-iklas
A stolparna testas ju av IIHS.org. Så alla bilar för USA marknaden, har numera väldigt starka A-stolpar. Man kan nästan se skillnaden, bara genom att titta på tex Franska bilar. De har oftast väldigt tunna A-stolpar, och säljs inte i USA. Och de senaste Volvo modellerna, har betydligt starkare A-stolpar. Än föregående modeller, enligt deras tester.

#39
2020-08-09 20:21

Henrik M, jag såg helt nyligen på Youtube hur en Y-ägare satte på en reflexdämpande film som även i viss mån motverkade fingeravtryck.

Bandvagn, även biltillverkare faller för trender. Man är rädd för att inte kunna erbjuda den senaste tekniken, hur korkad den än är. Det är dessutom billigare att lägga alla funktioner i skärmen.
Hur du kan tycka att en kladdskärm är säkrare än riktiga, fysiska reglage, är en gåta. Jag tycker mig till och med ana en mottrend hos några biltillverkare.Heder åt dem.

Rille_L, jag kan tillägga att det var Saab som började med "älgtester".

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.