Nästa artikel
Teslaförare använde pekskärmen – fick körkortet indraget
Nyheter

Teslaförare använde pekskärmen – fick körkortet indraget

Publicerad 5 augusti 2020
En Model 3-ägare skulle justera vindrutetorkarna men kraschade i ett träd.

Många av finesserna i Tesla Model 3 styrs inte med fysiska knappar eller vred utan med den stora pekskärmen. Vissa gillar den avskalade interiördesignen medan andra hellre behåller de fysiska kontrollerna.

En av funktionerna som kan styras med pekskärmen är vindrutetorkarna. Tesla Model 3 har ingen vanlig torkarspak vid ratten. Istället finns en knapp längst ut på blinkersspaken som aktiverar ett ”svep” med torkarna, eller sätter igång vindrutespolningen om knappen hålls in.

Det finns även en regnsensor som kan aktivera torkarna automatiskt, men den som vill komma åt fler inställningar för torkarna måste alltså använda pekskärmen.

Läs också: Nya uppgifter: Tesla Model 3 kommer med ännu längre räckvidd

Kraschade i ett träd

Nu har en domstol i Tyskland gjort klart att den som använder pekskärmen kan göra sig skyldig till samma brott som den som använder en mobiltelefon under körning.

En Teslaförare fick förra året betala 200 euro i böter för att ha använt pekskärmen för att justera intervalltiden för vindrutetorkarna. Han fick även körförbud i en månad eftersom han hamnat på fel sida av vägen och krockat i ett träd.

Det intressanta är att den tyska domstolen likställer infotainmentsystemets pekskärm med en ”elektronisk enhet” på samma sätt som en mobiltelefon. Tidigare har bilarnas infotainmentsystem klassats som fast utrustning som får användas så länge det görs på ett säkert sätt.

Läs också: Tipset till Teslaägarna: Kolla takboxen innan du kör!

Kräver mer uppmärksamhet

Enligt domstolen kräver Teslas lösning betydligt mer uppmärksamhet av föraren än konventionella system i andra bilmodeller.

Även i Sverige är det numera förbjudet att använda en handhållen mobiltelefon under körning. Att använda fast monterad utrustning som exempelvis ett infotainmentsystem är däremot tillåtet, så länge föraren är uppmärksam, inte distraherad och det inte ”inverkar menligt” på körningen.

Tesla har tidigare dragits inför domstol i Tyskland för att Autopilotsystemet inte ska ”hålla vad det lovar”.

Läs också: Tesla stäms för Autopilot: "Håller inte vad de lovar"

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2020-08-05 13:19
Raphael

Undrar vart Teslans autobroms tog vägen, eller reagerar den inte för träd? Då är det en allvarlig säkerhetsbrist.

#9 • Uppdaterat: 2020-08-05 13:26
pinjong

"Tyska träd är inte att lita på" enligt en kommuniké från Vita Huset.

#a • Uppdaterat: 2020-08-05 13:46
Bandvagn

Jisses vilka okunniga och bakåtsträvande kommentarer här.
Folk tror på fullaste allvar att man i Model 3 och Y behöver fippla på mittskärmen i tid och otid för att justera vindrutetorkaren. Så är det naturligtvis inte.
Man sätter torkarna i auto-läget, detta görs på mittskärmen. Sen sköter dom sig själva och det fungerar riktigt bra. Detta sköts av AP-kamerorna i vindrutan och Deep rain. Googla.
Vill man ha ett eller fåtal svep av torkarna så gör man det på spaken vid ratten precis som på andra bilar, likaså om man behöver använda spolarvätskan.

Hur den här tysken lyckats köra av vägen samtidigt begriper jag inte men det säger nog mer om han som förare än om bilen :)

Guran: Model 3 är världens säkraste bil. Läs resultaten från EuroNCAP och NHTSA så får du veta mer detaljer. Glaspartierna är faktiskt del av bilen som ger mer styrka till strukturen än vad ett plåttak hade gjort. Det är ju inte vanligt enkelglas precis :D Återigen, okunskapen här är ganska roande ibland. Men det är klart att det är lätt att sitta bakom tangentbordet och ha enkla åsikter utan att undersöka eller lära sig hur saker ligger till egentligen.