Nästa artikel
Teslabatteriet ska få 20 % bättre energidensitet
Nyheter

Teslabatteriet ska få 20 % bättre energidensitet

Publicerad 31 juli 2020 (uppdaterad 31 juli 2020)
Enligt Teslas batterileverantör Panasonic ska man inom fem år kunna utöka energidensiteten i Teslas elbilsbatteri med 20 %. Batteritillverkaren hävdar också att de är på väg ta fram ett batteri helt fritt från kobolt.
Den japanska batteritillverkaren Panasonic har sedan 2017 försett Teslas elbilsmodell Model 3 med det så kallade 2170-batteriet. Detta batteri tillverkas i Teslas Gigafactory Nevada.

Enligt batteritillverkaren har man nu satt upp ett mål där 2170-batteriets energidensitet ska öka med 20 % inom kommande fem år. Detta säger Yasuaki Takamoto, ansvarig för Panasonics batteriutveckling i USA till Reuters.

Enligt Reuters har batteriet redan i nuläget den högsta densiteten med över 700 watttimmar per liter. 

Takamoto berättade även att Panasonics ska ta fram ett helt koboltsfritt batteri inom två till tre år. Något som Teslachefen Elon Musk tidigare efterfrågat.

Panasonic tappade nyligen sin roll som Teslas enda batterileverantör då den amerikanska elbilsjätten inlett ett samarbete med sydkoreanska LG Chem och kinesiska CATL.

Det så kallade LFP-batteriet som CATL i nuläget levererar till Tesla innehåller ingen kobolt. Men enligt Takamoto är det genomsnittliga LFP-batteriet inte ens hälften så starkt som Panasonics nyaste NCA-batteri.

Diskutera: Tror du Panasonic kan leva upp till Takamotos uttalanden?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-07-31 09:37
saabnisse

Ja det tror jag, men övriga batteritillverkare sitter givetvis inte och rullar tummarna.
Det pågår en intensiv utveckling av befintlig teknik och det kommer säkert helt nya batterityper också.

#2 • Uppdaterat: 2020-07-31 09:42
Panopticon

Wow. Vilken nyhet. Att batterierna får högre kapacitet hade vi ju ingen aning om...

#3 • Uppdaterat: 2020-07-31 09:59
Pi

Sen finns det ju ett visst motsatsförhållande mellan högre energidensitet och effekttålighet - d v s möjligheten till hög belastning eller hög laddeffekt. Det finns säkert "batterier" med högre energidensitet redan idag men dessa passar antagligen inte i en såpass krävande applikation som "batterier" till elbilar. Men utvecklingen fortgår ju som framgår i artikeln ovan - 20 % utslaget på 5 år är ju trots allt inte så sensationellt så det bör ju vara genomförbart.

#4 • Uppdaterat: 2020-07-31 12:57
Jarl Karlsson

När sänkte en ny generation dieselmotor förbrukning med 20% senast?

#5 • Uppdaterat: 2020-07-31 13:56
LinusT1979

Nämnde de verkligen något om lägre förbrukning? Handlade väl snarare om kapacitet? Alltså, det är ju knappast någon vits att bygga 20% större dieseltankar mellan varje generation vilket som jag förstår det vore en mer korrekt jämförelse.
Anser nog att 20% ökad kapacitet över 5 år var vad man hade förväntat sig redan innan dessa uttalanden. Det intressanta är väl framför allt hur mycket kostnaden för batteriet sjunker, förhoppningsvis minst 20%...

#6 • Uppdaterat: 2020-07-31 15:11
Styggavargen

Intressant läsning här:
https://www.carbonbrief.org/factcheck-how-electric-vehicles-help-to-tackle-climate-change

#7 • Uppdaterat: 2020-07-31 19:01
Henrik-Andersson

Tiden är snart inne att införa en "batteriernas Moores lag" (som förutsäger att antalet transistorer på ett chip fördubblas var 24:e månad).

Inte omöjligt att batteritätheten/kapaciteten ökar med 25% vart tredje år, och halveras i pris vart sjunde år.

#8 • Uppdaterat: 2020-07-31 21:25
Carl Trefalt

Bra att det inte är kobolt i batterierna.

#9 • Uppdaterat: 2020-08-02 01:49
John2008

Vargen #6: Intressant artikel, men försöker du övertyga somliga skribenter här på ViB om det som står där, så lycka till! = )

#a • Uppdaterat: 2020-08-02 18:16
saabnisse

Shogun, kommer i produktion 2025, det stämmer alltså att Toyota ligger minst 6 år efter i utveckling!
För du tror väl ändå inte att konkurrenterna sitter och rullar tummarna?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.