Bild
Nästa artikel
Teslabatteriet ska få 20 % bättre energidensitet

Teslabatteriet ska få 20 % bättre energidensitet

Nyheter

Enligt Teslas batterileverantör Panasonic ska man inom fem år kunna utöka energidensiteten i Teslas elbilsbatteri med 20 %. Batteritillverkaren hävdar också att de är på väg ta fram ett batteri helt fritt från kobolt.

Den japanska batteritillverkaren Panasonic har sedan 2017 försett Teslas elbilsmodell Model 3 med det så kallade 2170-batteriet. Detta batteri tillverkas i Teslas Gigafactory Nevada.

Enligt batteritillverkaren har man nu satt upp ett mål där 2170-batteriets energidensitet ska öka med 20 % inom kommande fem år. Detta säger Yasuaki Takamoto, ansvarig för Panasonics batteriutveckling i USA till Reuters.

Enligt Reuters har batteriet redan i nuläget den högsta densiteten med över 700 watttimmar per liter. 

Takamoto berättade även att Panasonics ska ta fram ett helt koboltsfritt batteri inom två till tre år. Något som Teslachefen Elon Musk tidigare efterfrågat.


Panasonic tappade nyligen sin roll som Teslas enda batterileverantör då den amerikanska elbilsjätten inlett ett samarbete med sydkoreanska LG Chem och kinesiska CATL.

Det så kallade LFP-batteriet som CATL i nuläget levererar till Tesla innehåller ingen kobolt. Men enligt Takamoto är det genomsnittliga LFP-batteriet inte ens hälften så starkt som Panasonics nyaste NCA-batteri.

Diskutera: Tror du Panasonic kan leva upp till Takamotos uttalanden?
 
Taggar: Nyheter, Tesla

Kommentarer

#1
2020-07-31 09:37

Ja det tror jag, men övriga batteritillverkare sitter givetvis inte och rullar tummarna.
Det pågår en intensiv utveckling av befintlig teknik och det kommer säkert helt nya batterityper också.

#2
2020-07-31 09:42

Wow. Vilken nyhet. Att batterierna får högre kapacitet hade vi ju ingen aning om...

#3
2020-07-31 09:59

Sen finns det ju ett visst motsatsförhållande mellan högre energidensitet och effekttålighet - d v s möjligheten till hög belastning eller hög laddeffekt. Det finns säkert "batterier" med högre energidensitet redan idag men dessa passar antagligen inte i en såpass krävande applikation som "batterier" till elbilar. Men utvecklingen fortgår ju som framgår i artikeln ovan - 20 % utslaget på 5 år är ju trots allt inte så sensationellt så det bör ju vara genomförbart.

#4
2020-07-31 12:57

När sänkte en ny generation dieselmotor förbrukning med 20% senast?

#5
2020-07-31 13:56

Nämnde de verkligen något om lägre förbrukning? Handlade väl snarare om kapacitet? Alltså, det är ju knappast någon vits att bygga 20% större dieseltankar mellan varje generation vilket som jag förstår det vore en mer korrekt jämförelse.
Anser nog att 20% ökad kapacitet över 5 år var vad man hade förväntat sig redan innan dessa uttalanden. Det intressanta är väl framför allt hur mycket kostnaden för batteriet sjunker, förhoppningsvis minst 20%...

#7
2020-07-31 15:59

Undrar vad Toyota och deras mångåriga partner för batterier Panasonic har pågång och för ess i rockärmen....något skulle ju visas upp under OS i Japan i år.

Ja, säger Takamoto något så kan det nog stämma. Frågan är hur det blir i förlängningen med batterier och leveranser av dessa, kan hända att Toyota ställler "krav" på Panasonic att för att Panasonic ska få leverera till Toyota så kanske Tesla kan bli lidande i längden. Man levererar nog hellre batterier till en tillverkare som producerar ca 2-3 miljoner elbilar än någon som bygger 500000 ex om året. Spännande tid framöver.....

https://www.youtube.com/watch?v=76zkKKspWP4&list=PLbX0mI_FMRCvWe9Skx...

#8
2020-07-31 19:01

Tiden är snart inne att införa en "batteriernas Moores lag" (som förutsäger att antalet transistorer på ett chip fördubblas var 24:e månad).

Inte omöjligt att batteritätheten/kapaciteten ökar med 25% vart tredje år, och halveras i pris vart sjunde år.

#9
2020-07-31 21:25

Bra att det inte är kobolt i batterierna.

#10
2020-08-02 01:49

Vargen #6: Intressant artikel, men försöker du övertyga somliga skribenter här på ViB om det som står där, så lycka till! = )

#12
2020-08-02 18:16

Shogun, kommer i produktion 2025, det stämmer alltså att Toyota ligger minst 6 år efter i utveckling!
För du tror väl ändå inte att konkurrenterna sitter och rullar tummarna?

#13
2020-08-02 20:18

Saabnisse. Vilken konkurrent har solidstate batterier ännu, fundera nu ett varv till. Kan ju säga såhär, att hittills har Toyota flest patent av alla tillverkare vad gäller solidstate batterier. Märkligt när man ligger just 6år efter.....Japaner kopierar ju bara, remember? ;o)

Samt Toyotas nära samarbete med Panasonic sedan många år att dessa rullat på tummarna och vet vad Tesla håller på med. Då Panasonic tillverkar batterier åt Tesla. Toyota sålde ju sitt innehav i Tesla, man hade nog inte något att lära som man redan inte vet själva redan. Det gäller att få ned kostnaden för en masstillverkare som Toyota. När väl det sker så har vi nog elbilar.

Tror som vanligt att Toyota gör saker och ting grundligare än andra innan man visar sina ess i skjortärmen. Man behöver inte stressa fram elbilar som andra pga sin förträffliga hybrider. För du tror väl ändå inte att Toyota med sina resurser har rullat på tummarna vad gäller elbilar sedan Rav4 Ev 1997....

#14
2020-08-02 20:46

Kommer i produktion 2025!
De ligger efter.
2025 finns säkert många batteribilar att välja på från många tillverkare och varför skulle inte de kunna ha solid state?

#15
2020-08-02 20:47

Nu har ju inte Toyota solidstate på marknaden nu heller, det kan ju mycket väl vara så att fler har det 2025 eller tidigare.
Oavsett vad du tror Shogun så är inte Toyota bäst på allt. Om det nu är så som du skriver att de inte stressar fram nåt utan tar god tid på sig att göra det bra, varför blir nya Lexus elbilen så medioker nu då vad gäller specen? Hur förklarar du att den när den släpps har spec som andra hade för 7-8 år sen?
Sen är ju inte Toyota de enda som har ett nära samarbete med Panasonic heller som du själv är inne på. Sen tror jag inte direkt att Panasonic är så oproffsiga att de springer till den ena och berättar vad den andre gör.....
Jag tror utan tvekan att Toyota kommer få fram elbilar som fungerar för den stora massan, men att tro att de så fort de gör det kommer vara störst bäst och vackrast är nog bara korkat.......
Du skriver att Toyota gör saker mer grundligt än andra innan man visar sina saker.....hur förklarar du då att deras bilar är så grå, tråkiga och mellanmjölk och inte bättre än så?

#16
2020-08-02 21:02

Saabnisse.

Som vanligt glider du undan frågan efter påståenden i inlägg#12. Vem har solidstate batterier och tillverkar nu som gör att Toyota ligger 6år efter?

Henrik M.

Sätt dig nu och räkna på kalkylen du lovat tidigare, du har tid. Så ska jag kanske svara på dina personliga tyckanden/påståenden senare om Toyotas mellanmjölksbilar, som de flesta i världen älskar, du har nog missat nått igen....

#17
2020-08-02 21:24

Shogun: Du har fått svar flera gånger på varför du inte fick den kalkylen, det vet du. Hade inget med tidsbrist att göra och det vet du mycket väl.
Du tycker inte att du går till lite väl bra överdrift när du skriver att "som de flesta i världen älskar" angående Toyotas bilar?
Till att börja med så kör inte de flesta i världen Toyota, det uttrycket skulle inneburit att typ 90-95% körde Toyota, och för övrigt så är det väldigt många som har en viss bil utan att älska den.
Du blir mer och mer löjlig i ditt skrivande, och det är synd tycker jag, för ett par år sen skrev du faktiskt ganska vettigt men nu verkar det helt ha spårat ur för dig i ditt trollande.

#18
2020-08-02 21:48

Henrik M.

Det är ändå ganska ointressant vad Du tycker ifrågan ändå vad gäller kalkylen, men det gick inte ihop för Tesla, därför fick vi inte se någon. Men något vettigt svar varför fick jag inte, bara undanflykt. Så jag trollar? Ja vi får väl se vem som får rätt denna gång. Men vad du tycker om jag trollar eller ej är också väldigt ointressant för mig. Jag kommer att köpa elbil från den som ger mest av det jag efterfrågar av kvalitet egenskaper för rimliga pengar, och det blir nog inte Tesla som levererar den som det ser ut nu. Man vet inte ens om Tesla är kvar då på marknaden, mycket kan hända i konkurrensen framöver, det kan bli tufft.

#19
2020-08-02 22:06

Shogun: En sak har du rätt i, mycket kan hända i konkurrensen framöver. Absolut långt ifrån säkert att Toyota tillhör de största på personbilsmarknaden om 5-10 år. Det vet varken du eller jag, precis lika lite som vi vet vad som händer med Tesla. Sen att de skulle försvinna från marknaden inom överskådlig tid, det tror jag inte längre. Tror tvärtom att de kommer att växa rätt bra ett tag till i sina volymer, men vi får se som sagt.
Och jo, du har fått en riktigt väl förklarad anledning till varför du inte fick kalkylen, men det har du säkert förträngt. Eller gjorde du som vanligt och bara tittade på det som skrevs till dig medans du scrollade ner för att skriva mer om Toyota.

#20
2020-08-02 22:45

Henrik M.

Nej, jag fick en bortförklaring om att du inte har tid, var tvungen att ta hand om barnen som ensamstående far, ja du var/är säkert unik vad gäller det. Men hur kan man då hänga här så frekvent om man inte har tid och allt det andra. Du har tid att göra en kalkyl som du lovade tidigare. Bara viljan som saknas. Ja, du kan vara säker på att få läsa mer om Toyota från mig även framöver....vare sig du vill eller inte.....

#21
2020-08-02 23:15

Shogun: Då hade jag rätt i att du inte läst det jag skrev.....för det var inte den förklaringen du fick till varför du inte fick kalkylen alls. Stämmer bra det att just när du bad om den så var jag tvungen lägga tid på barnen och därför skrev jag att du skulle få den lite senare. Men då betedde du dig som ett rövhål och blottade vilken jävla otrevlig människa du är, och det skrev jag till dig att beter du dig så så får du ingen kalkyl alls för såna människor tänker jag inte lägga energi nog att skapa en kalkyl för. Men såklart du inte läste eller tog till dig det då det kanske gjorde ont få höra vem man är.
Du får gärna skriva massa om Toyota, det stör mig inte alls, det är när du börjar fabulera och överdriva om deras förträfflighet jag tycker det blir pinsamt hur du beter dig.
Godnatt Trolle!

#22
2020-08-03 09:06

Shogun, hur är det med läsförståelsen?
Du är så tydligen så förblindad av din övertygelse om Toyotas förträfflighet att du inte kan ta åt dig vad någon annan skriver.
Läs en gång till vad jag skrev i #1 och #14 och försök förstå vad det innebär.

#23
2020-08-03 09:19

Toyota kommer säkert med en elbil och kanske med ny batterityp, men det dröjer!
https://www.idg.se/2.1085/1.730811/tesla-teknik-fore-konkurrenter

"Nikkei Business Publications har genomfört en ny undersökning där de plockat isär en Tesla Model 3 för att titta närmare på bilens olika delar och upptäckt teknik som uppskattas vara hela sex år före konkurrenter som Toyota och Volkswagen."

#24
2020-08-03 12:20

Saabnisse.

Skrev långt svar som försvann....nöjer mig med att konstatera. Hur kan man skruva isär något som inte finns, solidstate och bedömma hur långt man kommit på området? Min länk handlar om solidstate batterier, man har flest patent här av alla tillverkare, hur kan man ligga efter? Det vet ingen, men visst det kan man väl få tro då om man tror att med den R&D avdelning och de resurser man har ligger efter. Många tror ju ff att japaner bara kopierar, vilket jag ofta visat och bevisat motsatsen på Saabnisse många gånger ;o) Samt har samarbete med Panasonic sedan många år och nu bygger gemensam fabrik och forskar vidare. Din länk handlar om annat där man gissar och bedömmer. Solidstate batteriet skulle visats upp nu 2020 under OS i Tokyo. Ja, jag tror faktiskt på Toyotas förträfflighet som kommer att visa sig, och att man inte rullat tummarna sedan 1997 när Rav4 Ev presenterades samt Prius och hybriddriften som gjort att man nu inte behöver springa för att alla andra springer som satsade fel på dieselspåret och nu har bråttom. Mazda ochSubaru kommer även ha stor nytta av Toyotas R&D forskning i sina kommande elbilar, troligen också många andra märken man kan sälja tekniken till genom sitt gemensamma bolag med Panasonic samt egna bolag. Kort sammanfattning.....

#25
2020-08-03 19:12

Det spelar faktiskt inte så stor roll vem som ligger först och vem som ligger efter. Det viktigaste för dessa företag är att skapa produkter dom kan göra vinst med och det betyder att dom smartaste kommer in på olika marknader just på rätt tid, inte för tidigt och inte för sent. Det kan altså vara en stor nackdel att ligga först. 5-10 år går förvånandsvärt snabbt...

För mej som konsument, spelar det inge roll vad som lovas i framtiden. Det kan stämma eller så kan det floppa. Onödigt att försöka spå framtiden eller hela tiden ta allt på säkerthet och inte våga hoppa på olika "tåg" och möjligheter. "Fårskocken" vågar aldrig göra det beslut dom egentligen skulle vilja ta, dom hamnar därmed att alltid välja en medelmåtta bil o.dyl. Våga leva ert eget liv för f*n! :)

#26
2020-08-03 20:12

Jag tror att det inte enbart är att Tesla har flera års teknikutveckling före konkurrenterna utan en stor fördel ligger i nätverket med mer än 17000 SC-laddare och dessa är enbart för Tesla!
Sedan går de givetvis att ladda även på de platser andra elbilar får hålla tillgodo med.
Jag tror att det vore ganska smart av en konkurrent att inte bara köpa sig tillgång till teknik utan även få tillgång till nätverket.

#27
2020-08-03 21:25

Det går förvånandsvärt snabbt att utvidga nätverket, mycket snabbare än man ofta påstår. Finns det fordon att ladda, växer nätverket snabbare.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.