Bild
Nästa artikel
Nyheter

Tesla har tio nya Supercharger-laddare på gång i Sverige

Publicerad 13 januari 2020
Skruvar upp laddeffekten och utökar med flera nya snabbladdningsstationer.
På bara några år har Teslas nätverk av snabbladdare, som kallas Superchargers, vuxit rejält. Strax innan jul öppnade den 500:e Superchargerladdaren i London och den markerar också starten för tredje generationen Superchargers med högre laddeffekt (upp till 250 kW).

Och fler laddare ska det bli. I Sverige ska Superchargernätet växa med tio nya laddare, enligt den karta Tesla själva presenterar på hemsidan, men vi ska komma ihåg att kartan bara är preliminär – det är alltså inte säkert att alla stationer öppnar, eller att de öppnar på exakt den position som visas.

Svenska Teslaklubben har en sammanställning över vilka nya Superchargerladdare som är på gång med utgångspunkt i Teslas egen karta. Snabbladdarna hamnar i Abisko, Storlien, Djurås, Strängnäs, Kristinehamn, Mariestad, Vetlanda, Kungsbacka/Varberg, Ronneby och Skurup.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2020-01-13 09:49
Henrik M

Den enskilt absolut största USP:en för Tesla, detta och den sjukt fina drivlinan som inte bara är stark utan även riktigt snål. Oavsett hur man vänder och vrider på det att konkurrenterna kommer med bilar som känns mer traditionella och bättre/mer oamerikansk kvalitetskänsla så är de fortfarande långt ifrån vad gäller detta med laddningen.

#2 • 2020-01-13 10:41
bgl

Utbyggnadstempot är inte överdrivet. Ett konsultföretag från Schweiz (?) påstod härom dagen att Europa behöver 5 miljoner laddstationer efter full övergång till batteribilar!

#3 • 2020-01-13 11:45
Henrik M

bgl: Varför skulle det behöva vara ett överdrivet tempo på utbyggnaden? Räcker väl att de bygger i den takt bilarna kommer och fyller på så att säga, och det har de gjort nu ett bra tag. Jag laddade vid 4 stationer förra veckan och vid alla tillfällen var det endast jag eller 1 till 2 bilar till som laddade, och stationerna hade 6-20 laddplatser så inga problem än. Och liknande har det sett ut under hela tiden jag kört Tesla. Endast en gång jag laddat och kommit in med bara 3 laddplatser lediga.

#4 • 2020-01-13 12:17
K_Klabbe

Kanske inte orimligt med 5 miljoner laddstolpar. Men det är som jag förstår om alla bilar vore elbilar. Dit är det ju mycket långt kvar.

#5 • 2020-01-13 18:24
bgl

Jag har inte påstått att det behöver vara ett överdrivet utbyggnadstempo! Nuvarande bygghastighet passar väl ihop med och bevisar den långsamma ökningen av batteribilar. Bara att 10 nya laddstationer genererar stor motortidningsrubrik visar hur sakta tillväxten sker mot att uppfylla målet med 5 miljoner publika laddstationer. Nu lär det aldrig bli så många, det av flera skäl. Främsta skälet kan vara avsaknad av mark att bygga på. Även utslaget över hela Europas storstäder är ett markbehov för laddstationer på över 100000 hektar i praktiken omöjligt att uppfylla, vi behöver något annat.

#6 • 2020-01-13 18:29
EnannanRobban

bgl, nu handlade just denna artikel om Teslas utbyggnad av snabbladdare i Sverige.
Sedan bygger andra aktörer laddare, både snabba, medelsnabba och långsamma, både kommersiellt och även av privata aktörer och BRF:er
Att det behövs 5 miljoner laddpunkter i Europa kan säkert vara rimligt, men som sagt, då räknas alla platser som går att ladda en elbil på, vilket är många gånger fler än just Teslas snabbladdare.

#7 • 2020-01-13 18:34
Henrik M

Bgl: Bevisar den långsamma ökningen av batteribilar? Vart har du befunnit dig? Att detta genererar rubriker i en motortidning bevisar inget annat än att de vet att läsarna är intresserade av att läsa detta, det genererar "klick". Att ett enskilt bilföretag satsar så som de ändå gör även i förhållandevis lilla marknaden Sverige är väl ganska intressant kan jag tycka. På dessa 10 platser blir det ju dessutom flertalet laddplatser, säkert mellan 8 och 20 stycken. Så direkt litet satsning är det ju inte. Det som ofta glöms när tidningar listar Teslas laddplatser är ju alla deras destinationscharger vid hotell, restauranger, köpcentrums m.m. Så i förhållande till antal bilar som kan ladda där är de ju sjukt långt fram jämfört med övriga elbilsmärkens möjliga laddplatser utanför hemmet.

#8 • 2020-01-13 18:37
Henrik M

Sen det med att brist på mark skulle vara problemet, det tror jag inte mycket på. Bara att i takt med ökningen av bilar disponera om parkeringsytor som idag är laddfria. Det är ju knappast så att alla dessa laddare som kommit upp i Sverige byggts på mark som innan var råyta, tvärtom, nästan alla laddare jag besökt och vet om var vanlig parkeringsyta tidigare. Men är man en negativ bakåtsträvare så klamrar man gärna sig fast vid myter och gissningar som en snuttefilt i det nya okända.....

#9 • 2020-01-13 20:31
bgl

Du bekräftar själv att det redan idag är nödvändigt att använda befintlig parkeringsmark i brist på råmark med lika bra läge. I samma utsträckning minskar tillgängliga parkeringsplatser. Det finns om så krävs säkert 5 miljoner parkeringsplatser i Europa att nyttja för laddning, men var ska då de 5 miljoner bilar parkera som i dag parkerar där? I verkligheten kommer det i så fall att krävas ännu fler parkeringsrutor för ombyggnad. Ruta för laddning är något större än en trång parkeringsplats och tålamodet med att leta lediga laddningsplatser behöver inte vara lika stort som tålamodet att leta parkeringsplats.

#a • 2020-01-13 21:14
Axa

Jag undrar om det där konsultbolaget var på uppdrag från oljeindustrin?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.