Bild
Nästa artikel
Rutor i kras när Tesla visade Cybertruck

Rutor i kras när Tesla visade Cybertruck

Nyheter

När Elon Musk skulle demonstrera skottsäkerheten på nya pickupen sprack två fönster.

Elbilstillverkaren Tesla lägger till ytterligare en biltyp i sin eldrivna familj. Den här gången är det en kantig pickup med cyberpunkvibbar sägs ha tagit sin inspiration från fordon i filmerna Blade Runner och The Spy Who Loved me (Älskade spion) med agent James Bond i huvudrollen. 

Rutor i kras när Tesla visade Cybertruck

Det finns tre motoruppsättningar att välja på: Den billigaste versionen för 39.000 dollar (runt 375.000 kronor) har en motor på bakaxeln. Sedan finns en fyrhjulsdriven variant med en motor på varje axel för 49.000 dollar och toppversionen har tre elmotorer till en kostnad av 69.000 dollar. 

Räckvidden spänner mellan 250 till 500 miles, alltså motsvarande 40 till 80 mil från billigaste till dyraste motorutförandet. Luftfjädring är standard på alla bilar och markfrigången är drygt 40 centimeter som mest. 

Rutor i kras när Tesla visade Cybertruck

Upp till 6 personer kan åka med och flaket har utrymme för 2,8 kubikmeter last. Dragvikten är max 6,3 ton och lastvikten är 1,5 ton. 

5,8 meter långa Cybertruck har utrustats med exoskelett och skottsäkert glas. Vid premiäreventet som hölls i Los Angeles skulle Teslas designchef Franz von Holzhausen visa bilens stryktålighet och dängde en metallkula i sidorutorna, varpå de sprack.
– Oj, det var kanske lite för hårt. Men den gick ju inte igenom i alla fall, försökte Teslas chef och grundare Elon Musk att släta över fadäsen.

Rutor i kras när Tesla visade Cybertruck

Byggstart för billigaste varianten av Cybertruck beräknas starta i slutet av 2021, de andra utförande följer därefter.

Diskutera: Vad tycker du om Tesla Cybertruck?

Rutor i kras när Tesla visade Cybertruck

Kommentarer

#1
2019-11-22 12:13

Detta är det fulaste och hemskaste sol någon någonsin har gjort, och denna hemskhet får Pontiac Aztec att se ut som ett designmässigt mästerverk i jämförelse.

#3
2019-11-22 12:17

O ena sidan är den ju lite cool. Gillar cyberpunk/scifi-estetiken. Skulle lätt platsa in i Blade Runner eller liknande. O andra sidan är det jävligt ful. Baksätet skulle kunna haft så mycket bättre takhöjd och linjerna hade varit så mycket snyggare om man gjort taket ovanför "cockpit" vågrätt.
Tror den kommer få det kärvt mot Rivians betydligt "nyktrare" pickup.

#4
2019-11-22 12:36

Ser ju precis hur häftig ut som helst. Synd på drivlinan (en rejäl diesel hade varit att föredra och hade garanterat blivit mycket billigare) och den är väl lite för stor, kan man tycka. En mindre variant hade varit bra.

Sedan tror jag inte att Musk skall vara för ledsen för att rutorna sprack: Ett skottsäkert glas är uppbyggt av just glas och så en gel i mitten. Att glaset spricker är naturligt - vad som är viktigare är att kulan inte går igenom gelen.

Misstänker dock att Euro Ncap kommer gå i negativ spinn vad gäller det s k "fotgängarskyddet". Att bli påkörd av den där raka fronten är väl som att bli påkört av ett lok.

#5
2019-11-22 12:27

Utan tvekan kommer denna bil bli en enorm åsiktsdelare! Men, den går ju inte säga annat än att den sticker ut, märks.....perfekt reklampelare för företag.
Jag personligen tycker den är ful-häftig. Hade både trott och hoppats på nåt lite mer "normalt".
Men designen växer på mig....
Men nej, den kommer inte gillas av alla!
Dock imponerande spec för en elbil.
Rivian är utan tvekan snyggare dock. Men återigen, Teslas laddnätverk är än så länge en stor fördel. Men hur der det ut 2021? Det vet vi inte....

#6
2019-11-22 12:34

Jag tror också att Tesla inte kommer att ha någon chans mot Rivian, trots att Rivian ser ut som en ”dubbel Edsel” i fronten. :)

#7
2019-11-22 12:56

Rivian kommer sälja bra men de kan tyvärr inte matcha pris/prestanda på den här. Priserna på R1T börjar där priset på Cybertruck slutar.

#8
2019-11-22 13:24

Hur löser man en rimlig säkerhet för oskyddade trafikanter med den formen?

#9
2019-11-22 13:32

Usch.

#10
2019-11-22 13:33

Jag trodde inte att Scenic RX4 gick att överträffa i illa utförd design, men jag kan tydligen ha fel.

#11
2019-11-22 13:57

Kantiga hjulhus på nya RAV4 är inget mot denna i alla fall!

#12
2019-11-22 14:00

Jag har aldrig gillat pickup-bilar. Inte särskilt förtjust i suvar heller. Men denna var så ful så den skapar något märkligt habegär i mig mitt i allt. Jag älskar när biltillverkare vågar ta ut svängarna designmässigt och här har man ju verkligen gjort det. En bil som inte ser ut som något annat på vägen. Snacka om karaktär!

Sen är frågan om traditionella pickupköpare kommer övertygas om att gå över till dels eldrift och dels till denna modell.

#13
2019-11-22 14:08

Tesla må ha bättre pris-prestanda förhållande än Rivian, men designen är en styggelse, en förolämpning för trafikanter och pu-köpare. Teslas design är bra marknadsföring för Rivian. Nu snackas det om Teslan, nu blir många medvetna om att det finns eldrivna PU:s. Men man klarar inte av designen, så man googlar och hittar Rivian och köper den istället. Och så har Ford en eldriven F på gång, USAs mest sålda pickup. Detta är väldigt mycket en amerikansk företeelse. Jag tror Tesla kommer sälja några i början till personer som uppskattar idén med designmässig nedsmutsning och skrika i ögonen på andra trafikanter. Men sen kommer säljet falla som en sten från luften.

#14
2019-11-22 14:54

Är det en lådbil? Hur tänkte man här??? Undra hur många ton den väger?

#15
2019-11-22 15:10

@Styggavargen
Ju större batteriklump ju tyngre är fordonet..

.

#16
2019-11-22 16:24

Underbar...

Äntligen något som inte ser ut som någonting annat på marknaden, påminner om Toyotas nya formspråk fast Tesla vågade ta steget fullt ut och skippade en generation halvmesyrer.

Alla som gillar bilar borde gilla de som vågar vara annorlunda...

#17
2019-11-22 16:25

"Kul" att bli påkörd av det kantiga och vassa monstret. Stackars fotgängare, cyklister och motorcyklister... Tesla sjönk nu rätt djupt i mina ögon. Fy, fy, fy

#18
2019-11-22 16:44

Och jag som tyckte förra modellen av Renault Megane var en designmässig katastrof !

#19
2019-11-22 16:42

Den kantiga formen än naturligtvis för att göra Cybertruck osynlig för radar. Blir den sedan mönstermålad i lämplig form och kulör blir den svårupptäckt även för ögat och eftersom den förmodligen går ganska tyst kan den bli svår även för örat.
Detta tillsammans med den vassa formen kan så småningom minska antalet fotgängare och cyklister som virrar omkring i trafiken och tar upp plats!

#20
2019-11-22 18:15

Det här måste många av er gilla då det hela tiden klagas på att bilar ser likadana ut. Varsågod säger elon musk! Och ytterligare poäng till tesla.

#21
2019-11-22 18:36

En del gör vad som helst för att synas och få uppmärksamhet. Det här fordonet borde vara det perfekta verktyget för dessa...

#22
2019-11-22 19:17

Den passar Cybertruck inte för Jorden utan passar rymden Mars.
Jag gillar inte den här Cybertruck är så fult ut.
Jag förstår inte vad har Elon Musk gjort med design Cybertruck som passar Jorden :-(

#23
2019-11-22 19:18

Jag hävdar att hela spektaklet är en stor j-lä bluff. Allt för ökad uppmärksamhet kring märket.

#24
2019-11-22 19:30

Ställ er frågan: är detta en bil Elon Musk skulle stå bakom? (Ja, han står framför den på bilden;-)) Men, herre gud, har ni ingen förmåga till källkritik och vad avsändaren vill uppnå?

Elon Musk. Tesla S. Tesla X. Tesla M3. Och nu detta??? Skottsäker??? Slå med en slägga på dörren???

Gapskrattar!

#25
2019-11-22 19:41

I Blade Runner 2049 har till och med Peugeot lyckats bygga en flygande bil, ställt mot det är en icke skottsäker Tesla inte mycket att hurra för.

#26
2019-11-22 20:07

Det där kommer garanterat bli en favoritbil bland rappare med feta guldlänkar runt halsen.
Kommer att sälja som smör. Och det gör lika ont oavsett vilken pickup du blir påkörd av, men en så typisk Svensk kommentar. Vem av de som åker i en Pickup bryr sig om resultat från EuroNcap?

#27
2019-11-22 20:33

Noterar att det är ingen som fattar hela grejen. Varför skulle Musk göra en pickup med detta utseende - och skottsäker (som inte är det)?

"Upp till 6 personer kan åka med och flaket har utrymme för 2,8 kubikmeter last. Dragvikten är max 6,3 ton och lastvikten är 1,5 ton."

Jag är bekymrad.

#28
2019-11-22 20:55

Oavsett om bilen kommer att se ut så här eller inte så har Musk lyckats igen.

Titta bara på alla kommentarer om bilen på bilsidor runt om i världen, en entreprenör uti fingerspetsarna, det kan i alla fall ingen ta ifrån honom.

Sen efter alla dessa år av tjat om att dagens bilar är designmässigt så slätstrukna och stöpta i samma form, när det väl kommer en som verkligen sticker ut så är det tydligen fel det också.

Mellanmjölk är ordet för dagen...

#29
2019-11-22 21:10

Man får ställa sig frågorna:

1. Varför skulle Tesla presentera en pickup i detta utförande med 1,5 tons lastmöjlighet?
2. Hur ska man nå 80 mil med en skottsäker bil och 40 cm markfrigående?
3. Hur ska man tolka "fiaskot" med att rutorna gick sönder (skulle man inte ha testat detta 100 ggr innan?)
4. 2021 på vägarna?
5. Varför skottsäker?
6. Varför ritad med linjal?
7. Kolla ratten.........

Men man kan väl säga att Musk vann. Han fick det han ville - uppmärksamhet kring sitt bolag.

Bilen i fråga kommer naturligtvis aldrig att tillverkas.

#30
2019-11-22 21:35

Elon Musk är nog alla mellanmjölkbilisters hatobjekt nummer 1, inte minst nu. Men inse att han är en frisk fläkt i alla tråkiga bilproducenters samling. Har själv nu en Model 3 och det är absolut den mest imponerande bil jag någonsin ägt och jag har haft en hel del intressanta bilar genom åren. Har haft en del tråkiga också men försöker undvika dem så mycket jag kan. Man måste också bli imponerad av att en bilproducent på så kort tid visat resterande bilvärld att det går att bygga en helt ny biltyp med teknik som de andra i panik nu försöker kopiera.

#31
2019-11-22 21:40

Mellanmjölk är gott! Skål alla bil*****!

#32
2019-11-22 22:41

Designmässigt är den en frisk fläkt! Bilen ser ut som att vara ritad med vinkelhake, precis som Volvo 740, men denna är betydligt snyggare än även många andra bilar.

#33
2019-11-23 01:40

Kan vi inte bara bojkotta Tesla? Den där jönsen har fått totalt storhetsvansinne.

#34
2019-11-23 07:41

En mardröm för tillverkare av pressar för karosseriplåt!
Allt som behövs är slätplåt, laserskärare och lämplig svets. Kunniga bilplåtslagare adjö.

#35
2019-11-23 09:18

Jag uppskattar absolut att man sticker ut, men man behöver ju inte göra det på ett fult sätt. Bilen är ful, fruktansvärt disharmonisk. Så Tesla har gått från menlös och ointressant teflon-design i Model 3 till en sci-fi bil från Bladerunner. Det är fortfarande en helt ointressant design. Och det fulaste på marknaden. Onekligen väldigt amerikanskt.

#36
2019-11-23 09:25

Tesla backade 6,2 procent på USA-börsen efter visningen av trucken. Marknaden tror inte på produkten. Presentationen var ett fiasko.

#37
2019-11-23 09:51

Designen växer. Kommer bli en storsäljare. Tillskillnad från allt överjäst franskt som ser ut som farmor anka bilar.

#38
2019-11-23 09:59

Skitcool ju! Typsiskt svenskar att vara mellanmjölk - denna är grädde med 80% fetthalt!
Fetaste trucken ever!

#39
2019-11-23 11:28

Presentationen var ett medialt genidrag, Steve Jobs hade varit avundsjuk.

Oavsett om bilen blir av eller inte så svämmar nätet över av kommentarer, det var väl det Musk var ute efter.

#40
2019-11-23 13:22

Kommentarer är inte samma sak som försäljning. Det finns inget vackert och inget praktiskt med designen, den är bara anskrämlig och ful och ingår därmed i en smaklös amerikansk designtradition. Farmor Anka bilen var förresten en amerikansk design, nämligen en Detroit Electric från början av 1900-talet. Den ser ut som ett mästerstycke i jämförelse. Börsen är uppenbart inte övertygad då Teslas aktier sjunker betydligt på börsen. Uppenbart har besvikna investerare lagt in säljordrar efter visningen.

Om Steve Jobs hade gjort en bil designad av Jonathan Ives, så hade den inte sett ut som Tesla. Apples design är enkel, närmast minimalistisk, och väldigt funktionell.

#41
2019-11-23 13:43

Raphael
Du menar att mängden kommentarer inte kan visa hur försäljning kommer bli men menar att fluktuationer på börsen ger en bättre bild av hur bilen kommer sälja? God morgon yx...

#42
2019-11-23 13:49

Det är synnerligen en annorlunda skapelse. Dock tror jag många känner igen den här typen av bildesign från otaliga sci-fi filmer.
Det kan ju vara svårt att förstå modellen men jag tror inte Elon är den typ av människa som presenterar något utan ambition att släppa den på marknaden.

Jag gillar den, men å andra sidan är jag sci-fi fantast. Skulle jag äga en, troligen inte.

#43
2019-11-23 13:52

Bilen är ett genidrag. Exakt som IPhone. Alla kommer kopiera i framtiden. Den är släppt lite för tidigt för att stora massan skall fatta. När sen de börjar rulla, få kultstatus (jämför Hummer som inte alls tog ut svängarna tillnärmelsevis lika mkt) då jädrar kommer marknaden svänga. Bara det att ingen fattar grejen med slägga, pistolkulor och andra kulor; den är 100ggr stryktåligare jämfört alla andra pickuper i världen. Den är "tough" på RIKTIGT. Det är det dom vill visa. Ingen som behöver vara rädd om lacken !! Fatta !! Den är redan färdigrepad ! (borstad rostfritt stål !) Inga repor om man drar i en gren eller nåt i skogen. Inget som börjar rosta om råkar gå emot lite. Rena drömmen ! Den raka vinkeln i taket gör att du får bra headroom inne och en perfekt placering av inbyggda ljusrampen som då innebär att du slipper den enorma luftbroms som en eftermonterad ljusramp innebär. Dessutom innebär de raka linjerna att du får en mycket starkare "exoskeleton" med mycket mindre material som lättar då designen betydligt jämfört med en design med kurvade linjer. Om de skulle försökt bygga den i rostfritt stål med kurviga linjer hade blivit mångfalt dyrare och mångfalt tyngre. Detta är genialiskt. JAG vill ha en. Fast jag aldrig ägt en pickup. Eftersom man bl.a. är rädd o repa lacken ...

#44
2019-11-23 19:50

Ja varför inte? Inget som är omöjligt att bygga. Inget som är omöjligt att sälja. Inte jättedyr. Det finns ju redan monster till pickuper idag som klarar alla lagar. Jag funderar på en. Men trist om den är så stor att den inte skulle gå att få in i garaget eller kunna få en parkering utanför affären. Samtidigt är det många som kör runt i skåpbilar till vardags med likande mått. De brukar inte klaga på storleken. Kommer bussar och lastbilar fram i städer så kommer denna.

Audi A5 SB. Klart att den är på riktigt. Den går ju att förtidsboka redan idag på svenska Teslas hemsida till och med.

#45
2019-11-24 09:52

Jag tror vi har svaret på om den säljer nu eftersom det redan finns 146 000 förhandsbeställningar.

#46
2019-11-24 11:06

Ingen tvekan om att den säljer. Ful som stryk, javisst! Men den är inte mellanmjölk och den kommer sälja som f*an. Framförallt i Kalifornien. Räkna med att Schwarzenegger kommer köpa flera.

Bilden visar Musk framför pickupen. Kan säga att av de två är pickisen snyggare...

#47
2019-11-24 12:26

Många förhandsbeställningar, visst, men minns hypen om Model 3. Bilen skulle kosta 300 kkr, och 100-tusentals beställde med depositionsavgift. Mur många av dessa fullföljde köpet? Förmodligen hoppade många av när bilen blev dubbelt så dyr, och leveransen dröjde årsvis. Det är svårt att spå, särskilt om framtiden...

#48
2019-11-24 14:30

40-talisten: Tesla påståd aldrig att Model 3 skulle kosta 300 kkr, det var svensk media som översatte det förväntade baspriset i dollar mot svenska kronor i dåvarande kurs utan att tänka på frakt, tull, annan moms, vagnskada m.m....men som vanligt saknar många källkritik och tror det media skriver är sanning, och Tesla fick skit....
Kan Tesla hålla dessa priser de flaggat om pä Cybertruck tror jag den kommer sälja riktigt bra! Utseende kan man alltid debattera om, men det är i slutändan subjektivt. Jag tycker den är ful, men häftig! Finns många bilar som bara är fula och säljer jättebra.

#49
2019-11-24 14:34

40-talisten
Ähum, menar du att Model 3 sålde/säljer dåligt?

#50
2019-11-24 16:15

Otroligt häftig, och designen växer efter den första chocken lagt sig. Nu börjar jag känna att allt mindre än det här hade varit tråkigt. Så daterade alla andra känns nu... Särskilt synd om Rivian som ännu inte ens fått ut sin skapelse och den känns nu bara som en i mängden av gammaldags truckar... Ser tio år gammal ut över natt...

#51
2019-11-24 16:34

Jag har beställt, liksom flera av mina bekanta... Ingen av oss hade nånsin överhuvudtaget drömt om att köpa en pickup tidigare. Det hade jag verkligen inte förväntat mig inför visningen av denna heller, som jag tog mest med en gäspning. Men, efter den totala chocken av vad de visade upp, är jag helt såld! Detta är ju den ultimata bilen, oavsett vad man ska ha den till, möjligen med undantag pendling in i stadskärnor... Plats för 6, rostfri, supertålig kaross där man slipper ångest för dörruppslag, stenskott o smårepor, aldrig mer behov för takbox, eller släpkärra, allt får plats på flaket! Man kan bogsera o sjösätta båten ner för vilken ramp som helst. Man kan köpa en större båt! Dragvikt 6.5 ton! Solceller i flaköverdraget som tillval. Man accar ifrån nästan vad som helst - i en gigantisk pickup. Den är bara ubercool. Den ultimata bilen, måste bara ha, oavsett vad priset blir här i Sverige...

#52
2019-11-24 16:48

Zoidberg

Hatten av om det stämmer att de fått 146000 beställningar. Tänk hur många det hade varit om den var snygg.

#53
2019-11-25 11:27

De är över 200 000 beställningar nu.

#54
2019-11-25 19:13

Elon Musk må vara lite speciell men han har förmågan att förutse vad folk vill ha innan de har insett det. Ingen annan skulle komma på tanken att presentera en bil som är så udda som den pickupen. De skulle inte våga.
Dessutom säljer de bilar som folk vill ha till ett pris de kan betala, lite som Opel på 60-talet då Opel var ett märke som, till skillnad från idag, tilltalade köparna.
Nu bor jag i och för sig i Norge där elbilar har stora subsidier. Jag betalade 485000 NOK för en Model 3 med premiumpaket, dragkrok och med vinterhjul. Inte konstigt att Tesla står för nästan 20% av nybilsförsäljningen i Norge. Alla jämförbara bensin/dieselbilar kostar närmast det dubbla.

#55
2019-11-25 22:05

Jag har aldrig förstått jänkarvurmen för pickuper. Men den här kan få mig att ändra mig.
Elon och Tesla upphör aldrig att förvåna. De har släppt tre modeller stöpta i samma form, likt den kommande fjärde. Och så dyker detta plåtmonster upp med totalt annorlunda design – om det nu kan kallas design. Är, liksom Roger Skagerström1, inte så helt förtjust i den skarpa toppen, men sluttningen till trots tror jag ändå att takhöjden där bak räcker till. Hur snäll den är mot gående är faktiskt svårt att bedöma.
Det de kallar för exoskelett är väl bara ett sätt att tala om att det inte rör sig om något urmodigt rambygge, utan om en självbärande kaross. Den är alltså gjord i stryktåligt, rostfritt stål, som är dyrt och svårbearbetat. Det kan vara ett skäl till de raka linjerna och plana ytorna. Det de förlorar i materialkostnad tjänar de in på plåtbearbetningen.
Snygg inbyggnad av flaket – ett måste, enligt mig. Jag har aldrig förstått vitsen med grejor löst uppslängda och skramlande runt på ett öppet flak.
Även om Tesla har de i särklass bästa kladdskärmarna, så är rejäla reglage säkrare att hantera. Panelen är alltså uppbyggd av pressat papper. Är det ihop med något hartsmaterial, så är det i princip en Perstorpsskiva. Sätenas ytor ser amerikanskt plastiga ut.
Det är en bred rackare! Å andra sidan har jag kört lastbil både inne i stan och på förortsgator, vilket borde gå bra med något så kantigt som detta. Jag förutsätter att den får bra sikthjälpmedel även om det inte finns några backspeglar på detta exemplar. Vindrutetorkaren (eller om det blir två) är gömd i ena a-stolpen.och drivs av en linjärmotor. Samma princip som Saabs originalstrålkastartorkare, alltså.
Sportbilsprestanda och en räckvidd på 80 mil är helt okej, även om det i praktiken kanske "bara" är 60 mil. Lär dock ta en stund att ladda batteriet.

Faktiskt lite kul med denna uppstickare som inte följer någon halvt utdaterad trend. Kul med något som kan tillåta användning utan vita bomullsvantar.

#56
2019-11-26 08:59

Har postat detta, men då tyvärr i fel tråd:

Doug DeMuro säger, att många betalar den låga depositionsavgiften på 100 dollar, bara för att kunna skryta på Facebook att de har beställt en Tesla Cybertruck. Först år 2021 vet vi hur många som verkligen kommer att fullfölja sin beställning...

#57
2019-11-26 09:27

@40-talisten. Man kan skryta på FB även om man inte betalat handpenningen. Det finns ingen koll där. Alls.

När jag såg bilderna här och i NyTeknik så tänkte jag; "vilket ful skit". Bestämde mig sedan för att ta reda på vad hajpen handlar om. Efter läst på en del, bl.a. Teslas egen sida, kan jag säga att jag förstår mer. Pickupen är helt enkelt suverän. På alla sätt. Och jag vill ha den. Väldigt mycket faktiskt. När jag sedan läst kommentarerna på denna artikel vill jag ännu mer ha den. För det ni är emot måste ju vara bra.

Det jag inte vill ha är Facebook. Aldrig någonsin.

#58
2019-11-26 10:00

Läs gärna https://www.nyteknik.se/kronikor/cybertruck-borjar-lata-ganska-vettig-an...

Speciellt stycket:
-”Raka linjer, hårdför modernism och maskinestetik”, skrev en gång Svenska Dagbladet om arkitekten och stadsplaneraren Le Corbusier, och beskrivningen hade lika gärna kunnat användas om Cybertruck.

– Genom att vara så filosofiskt ren och funktionell så har Tesla eliminerat en del av det som tillhör traditionell fordonstillverkning, säger Zammit till Wired, och menar att den med sina platta och kantiga kaross kan bli billigare att bygga.
– Musk kanske är på väg att genomföra det mest geniala draget i fordonsindustrins historia, tillägger Zammit.

-Tusen frågor återstår, som till exempel om pickupen överhuvudtaget får lov att framföras på vägar när den saknar sidospeglar och bara har små remsor till framljus. Men ju mer man tittar på en Cybertruck, ju närmare man studerar den, desto mindre framstår den som rena galenskapen. Det hela börjar snarare låta ganska vettigt.

Så till er som klagar. Klaga mer...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.