Bild
Nästa artikel
Se testchefen i tv-serien om Saab

Se testchefen i tv-serien om Saab

Nyheter

Dokumentären om Saab – Bilen med nio liv – har börjat sändas i TV4. Testchef Marianne Sterner är med i programmet.

Kommentarer

#1
2011-05-23 10:49

Gubbarna i Detroit? Snarare kunderna som aldrig förstått sig på Saab, eller varför man ska köpa en.

#2
2011-05-23 14:43

Det är bara fantastiska, innovations-rika bilar som Saab, som förtjänar egna TV-program! :-) B-bilar som säljs i dussinvara är ju inte särskilt intressanta att dokumentera...

Andra biltillverkare har i alla tider, plagierat Saab (med alla dess innovationer). Men det vet ju inte dussinbils-köparna någonting om:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Saab#Innovationer

#3
2011-05-23 16:12

Vad är fantastiskt hos Saab? Det är ju inget annat än en förklädd kopia av Opel. All teknik delas ju med Opel! Dessutom har man ju totalt misslyckats med designen på nya 9-5 an. 9-3an är ju snygg utvändigt,men 9-5 är blaha. Hoppas att kombin blir snyggare.
Och visst kan jag hålla med om innovationer när det gäller Saab, men då får man nog gå tillbaka till tiden före GM. Alla innovationer därefter har ju kommit från GM Powertrain, oavsett om det står Opel eller Saab på emblemen, oavsett om det har varit *Saab eller Opelingenjörer bakom.
Ska Saab överleva, måste bilarna kunna säljas i utlandet, där det är en mycket dålig efterfrågan idag. Om det skulle lyckas, att efterfrågan i utlandet skulle öka, får vi då behålla tillverkningen i Sverige, elller flyttas allt till Ryssland eller Kina?

#4
2011-05-23 17:01

@Gunnar
Det är trist med personer som är dåligt pålästa...

Saab stod för en stor del av utvecklingen inom GM! Bl.a. till Opel och Cadillac... Läs gärna senaste numret av Auto Motor & Sport om 9-4X. Så kan du förkovra dig i att det var Saab som huvudsakligen stod för utvecklingen av Saab 9-4X. GM lät dock Cadillac SRX släppas först, eftersom de "självklart" såg till sitt eget (GM:s) bästa!

Ooops! Det saknades visst en del innovationer på Svenska Wikipedia... Här är "kanske" alla:
http://www.saabsunited.com/2005/12/saab-innovations.html

#5
2011-05-23 19:54

Ett exempel på SAAB:s ingenjörskonst är ju chassit som stora, mäktiga släppte till Vectra. Detta är ett av de sämsta chassin som någonsin gjort enligt t.ex Jeremy Clarkson. Detta fruktansvärda chassi lyckades ingenjörerna på SAAB göra riktigt anständigt till 9-3:an. Lite spårkänslighet fanns kvar om man har breda lågprofildäck men med tanke på förutsättningarna utförde SAAB underverk.

#6
2011-05-23 22:26

Säkerhetsbälten var faktiskt Volvo först med och cargo wing är väl knappt värd att nämna. Men resten är typiska Saab-innovationer, varav många helt epokgörande.
Saab har väl inte alltid haft den där ytterst förfinade känslan i material och sånt, utan istället lagt den omsorgen på finslipning av vägegenskaper och alltid lyckats häpnadsväckande bra med de medel som stått till buds.
Saab 99 fräschades upp 1974 på ett mycket lyckat sätt och hade de flesta av de innovationer som fortfarande återfinns på bilar av idag. En detalj var lite extra unik. Den hade fått behålla det variabla varmluftsutblåset till bakrutan och fått det kompletterat med eltrådar, så det gick alltså att hålla bakrutan imfri utan elförbrukning när motorn blivit varm. Den hade även en innovation som dessvärre försvann efter en tid, kanske på grund av att blinkers sedermera skulle integreras i karosslinjerna - backlampor i de främre blinkersarmaturerna. Utmärkt när man skulle genom grindhål eller liknande på nattmörka ställen.
Jag utnämner Saab 9000 till den bästa familjebilen på marknaden när den kom. Nämn någon bättre! I enskildheter kan det kanske finnas någon, men knappast sammantaget.

#7
2011-05-23 23:15

Saabs "innovationer" är inte mycket att hurra över. Dagens Saabar är förklädda Oplar, inget annat. Badge engineering när den är som sämst.

http://www.youtube.com/watch?v=5po_SdOcRCo

#8
Raymond K
2011-05-23 23:15

Visst är det en snygg badge

#9
2011-05-24 00:35

@.nöff
Din länk funkar inte! Denna funkar dock...
http://www.youtube.com/watch?v=-ONQBmLQ2CI

#10
2011-05-24 10:17

@Erik, din länk funkar inte. Men denna funkar.

http://www.youtube.com/watch?v=KKbwCgMHf_4

#11
2011-05-24 11:12

Roy J, håller helt med dig om 9000.
Den hade ju också en betydligt bättre bakaxel än den Opelaxel som 9-5 fick ta över med dess bussningsproblem.
Det krävs byte till ny typ av bussningar för att den ska bli bra.

#13
2011-05-24 15:57

Att Saab rättat till missstag som Opel gjort, är ett påstående som får stå för Saabfantasternas räkning.
Det är helt enkelt inte sant, sanningen är en helt annan. Saab har haft problem med sina bakvagnar, det erkänner man, men man skyller på Opel. Opel har inte haft de fel som Saabarna haft, utan dessa är en följd av Saabs sk. vidareutveckling. Det går inte att komma ifrån att såväl Vectran som Astran är avsevärt bättre vägbilar än 9-3. Men däremot 9-5 matchar Opel bättre och till o med så pass att jag anser den behagligast att åka i. Men 9-5ans motorer får man se upp med. Känner till många fall, där kolvringar fastnat och motorerna kastat ur sig all olja på ett fåtal mil, eller plötsligt ökad oljeförbrukning, med uteblivet oljetryck och skärning som följd.
Saabinnovation det med? Nej inte ingenjörernas, de ville skrota motorn redan 03, eller kanske redan -99 när man påbörjade utvecklingen av den nya "Opelmotorn". Saabs ledning vägrade sätta in den i 9-5 an, vilket framkom i en radiointervju för någon månad sedan.
Dessutom är de ju så, att GM powertrain har stått för all utveckling av såväl Opel som Saab, när det gäller 9-3 sportcupe f.o.m -04
Jag förnekar inte att Saab har bra tekniker, men instämmer med att GM och Saabs ledningar kanske orsakat problem.

#14
2011-05-24 17:29

@Gunnar 44
"Saab har haft problem med sina bakvagnar"

Saab har ju "fått ärva" från Opel, hur kan då det vara Saab som haft dåliga bakvagnar? De har ju varit tvungna att förbättra dem, med resultat att de blivit mycket bra!

Jag har kört en 9-3:a (andra-bil) sedan år 2000. Min arbetskamrat kör en 9-3:a - 2004... En annan arbetskamrat en 9-5:a. Aldrig har myten om "dina många fall" av "motorhaverier" drabbat någon av oss! Inte någon annan jag känner heller - typ: släkt, vänner, grannar m.m.

Saab åkte ner till Rüsselsheim och försökte få med Opel på att ta fram ett supersnålt Dieselmotor-alternativ. 180Hk och 0,45 liter/mil. Opel sade till Saab, det är omöjligt! Saab åkte tillbaka till Trollhättan och fick ihop ekvationen...
Fiatmotor & Tvåstegs Turbo:
http://www.saabsverige.com/se/sv/start#/Cars/9-3sport-sedan/overview/features-view/ttid/

#15
2011-05-24 22:22

Erik N har missuppfattat. Det är vissa bland Opelfantasterna som sprider lögner om Opel. Saab 9-3 s bakvagn har haft vissa problem i begynnelsen, som dock rättats till efterhand. Opel har aldrig haft några promlem med sina bakvagnar likt de som Saab haft.
Sedan detta med motorer. Saab HAR problem med motorerna i 9-5 an. Jag känner många som råkat ut för dessa problem. Måna verkstäder råder ägare till bilar med havererad motor, att köpa ett äldre motorblock, renovera toppen, sätta ihop dessa till en hållbar motor. De modefieringar som gjorts är inte tillräckliga.
Och till sist, Vectra är en underbar vägbil liksom 9-5 an. 9-3an lämnar mycket i övrigt att önska och når på långa vägar inte Insignian när det gäller komfort och vägegenskaper.
Jag har alltid tyckt om att köra 9000 och 9-5 modellerna, men 9-3an är en katastrof.

#16
2011-05-24 22:29

Ett förtydlgande. Det var Saab som köpte opels plattform för att bygga 9-3 på. Man skyllde felen på Opel, eller om det var Saabägare som missuppfattat kritiken. Efterhand ersattes komponenter med delar från Opel, men detta skedde genom GM powertrains försorg, och där fanns ju vid den tiden såväl ingenjörer från Saab som från Opel. INGEN vare sig Opel eller Saab kan klappa sig för bröstet i det fallet.
De har ju jobbat i team, vare sig det står Saab eller Opel på emblemet.

#17
2011-05-24 22:41

Dieselmotorerna är en annan femma. Jag ifrågasätter de siffror som anges, med hänvisning till en jämförelse mellan kombin och sedanmodellen.
De föregåene dieselmodellerna hade sedanen 119 medan kombin hade 127. Om motorn gjorts renare för att sänka tilll 119 borde sedanen ha 111 men det har den inte.
Opel har provat dubbelturbon, men ville inte arbeta vidare eftersom de är tveksamma till den motorns egenskaper, i samband med det garanterade avgaskravet. (8000mil eller 5 år) Opel kommer ju med enkelturbo på 160hk i Astra, som klarar miljömålen. Ett mindre komplicerat turboaggregat kräver mindre underhåll och blir billigare för kunden i längden.

#18
2011-05-24 23:00

Håller med Roy om backljusen i framlamporna, varför försvann de? Jag tänker ofta på det när jag backa i mörker. Detsamma gäller extratorkningarna som åtminstone NG900an gjorde efter att man spolat rutan.

#19
2011-05-24 23:54

9-3:an är verkligen en katastrof på vägen, speciellt exemplar från tidigt 2000-tal. En hemsk bil på många sätt. Från 2003 bättre, men långt ifrån något glädjepiller.

#20
2011-05-25 00:52

Alltid lika roligt med folk som förmodligen aldrig kört någon Saab 9-3 uttala sig! ;-)

Saab uppgraderade chassit på (900) och gamla 9-3 så att det blev mycket körsäkert (men understyrt)... Man förlängde bl.a. fjädringsvägen (9-3) fram med 12 mm...
http://home6.swipnet.se/~w-62298/pics/ump.png

Nya 9-3 hyllades av en enig biltestar-kår av journalister... Alla biltidningar skrev att nu är understyrdheten helt borta... Bilen känns inte ens framhjulsdriven! Äntligen en 9-3:a med riktig körglädje...

http://www.teknikensvarld.se/provkorningar/saab/93/index.xml
"Får jag frågan just nu, med full fart i en vänsterböj, hjulen slickande gruskanten och hjärtat i halsgropen är svaret utan tvekan - ja. Bilen går ju kanon! Chassit bygger på samma plattform som nya Opel Vectra men har finjusterats för att ge bättre väghållning och mer körglädje. Efter två dagar bakom ratten i 9-3 på kurviga vägar i Västergötland har jag ingen svårighet att ge chassit "med beröm godkänt".
Glöm gamla 9-3. Trögheten och understyrningen är borta. Den konkurrent jag närmast kommer att tänka på är Volvo S60, som också har en reptilsnabb underkropp.
Bakom föryngringskuren står Ekkehard Schwarz, chassispecialist med förflutet på BMW.
- Grunden är att vi har gjort bilen ordentligt vridstyv. Jämfört med gamla modellen är bilen 130 procent styvare, säger Ekkehard Schwarz.
Till ett sportigt koncept hör direkt styrning och smidig, distinkt växellåda. Även här får Saab godkänt. Till skillnad från syskonmodellen Opel Vectra, som har elhydraulisk styrning, har Saab traditionell hydraulisk servo. För vägkänslans skull verkar det vara ett vettigt val."

#21
2011-05-25 08:37

Gamla 9-3 (900) är hemsk, det vet jag. Nya 9-3 är helt okej, men inte speciell om man jämför med dem bästa i klassen.

http://www.youtube.com/watch?v=uzYW0gybGwE&playnext=1&list=PL28A34D00BBDD264A

"A Saab is a Saab is a Saab..."

#22
2011-05-25 08:52

@.nöff
Eftersom jag till skillnad från dig har en 9-3 gen 1 som andrabil. Så känner jag till att den är förändrad på 1100 punkter jämfört med 900 gen. 2. Så om du mot förmodan kört en 900 gen. 2. Så är det en himmelsvid skillnad mellan den och en 9-3 gen 1!

PS! Jag har kört båda, så jag VET!

Toyota = "Safe" Driving??? ;-)
http://home6.swipnet.se/~w-62298/pics/ump.png

#23
2011-05-25 10:16

Nu är avsnitt två ute... Rally har Saab tydligen sysslat med.

#24
2011-05-25 17:44

Återigen ett fel när det gäller plattformen. Saab 9-3 bygger på den gamla Vectraplattformen och bakvagnsupphängningen var inte optimal, liksom bromssystemet. Efterhand har man ersatt bromsarna och hjulupphängningarna, till de som Opel använder sig av. Det var ju GMpowertrain i Russelsheim som "plockade" fram vilka drivlinor, bromssystem och hjulupphängningar som skulle sitta i Saab 9-3 sportkupe och Opel Vectra.
Jag kör hellre Vectra och 9-5an än någon som helst uppgraderad 9-3. Det finns inte tillstymmelse av den komfort och körglädje som finns hos Vectra och 9-5 an. Jag skulle hellre välja en begagnad 9-5 istället för en ny 9-3a. Men de motorproblem som 9-5an har, oavsett vad Saabfantasterna hävdar, gör att man tvekar. Olika orsaker till ökad oljeförbrukning är mera regel en undantag och betydligt mer förekommande än vad Saab medger! Utöver kolvringar som fastnar, kan nämnas topplock vars bultar släpper. Oljepumpar som tappar trycket.
Varför bytte man inte drivlina på 9-5an i samband med att 9-3 sportkupe presenterades. 9-3an av dessa modeller har inte alls några problem med vare sig motor eller växellådor, (av den art som 9-5an har). Teknikerna ville byta men Saabs ledning sa nej.
Inte för att Saab är dålig på något sätt, men jag vill ha tillbaka Saab som det var innan GM. Det hjälper inte hur mycket Saabfantasterna hejar fram sitt märke, andra ska ju köpa bilen.
Överlever Saab kanske det kommer en ny 9-3a. Då kanske Saab blir intressant igen.
Opel har 5 års fabriksgaranti, vad har Saab att komma med? De har ju knappast råd med någon garanti. Och Opel är definitvt ett tryggare köp.

#25
2011-05-25 19:14

@Gunnar 44

Fakta... Saab 900 gen. 2 och Saab 9-3 gen. 1 bygger på Opel Ascona C:s chassi. Saab fick verkligen kämpa, för att få till det "bra" vad gäller 9-3 gen. 1... Saab 9-5 gen. 1 bygger på Opel Vectra B:s chassi, en mellanklassbil! Saab fick åter slita, för att anpassa det till en storbil! Nya Saab 9-3 bygger på plattformen Epsilon 1 som togs fram gemensamt till Saab 9-3, Opel Vectra, Cadillac BLS m.fl. Nya Saab 9-5 bygger på plattformen Epsilon 2 som togs fram gemensamt till Saab 9-5, Opel Insignia, Buick LaCrosse m.fl.

#26
2011-05-25 22:25

Orden komfort, körglädje och Vectra ska inte under några omständigheter skrivas i en och samma mening. Undantaget om orden inte och saknas kan föras in i sammanhanget. Körde brorsans Vectra en sommardag för 3 år sedan och det var en fruktansvärd upplevelse. Vi körde drygt 30 mil och fick ta pauser var 5e mil för att det var så obeskrivligt obekvämt. Hela kroppen värkte dagen efter. Chassit var en mardröm där varenda gaspådrag medförde ett ryckande i ratten. Det var det mest nervösa uppträdande jag upplevt i en bil under gaspådrag. Köpte sedan en 9-3 -08 och det var en ren fröjd att köra. Lite spårigt beteende när de breda lågprofildäcken blev lite slitna men när jag bytte till nya Continental försvann det också.

#27
2011-05-26 08:41

Saab kommer alltid vara sämre än Opel. Opel bygger sina bilar med de bästa delarna, resten, det som blir över, går till Trollhättan.

#28
2011-05-26 09:04

Bilen med 9 liv.

Är det förklaringen till alla modellbeteckningar med 9,an? :o)

#29
2011-05-26 17:25

@.nöff
"Saab kommer alltid vara sämre än Opel. Opel bygger sina bilar med de bästa delarna, resten, det som blir över, går till Trollhättan."

Aha! :-o

Är därför som Saab rankas som nr. 9 : 2011 & nr. 10 : 2010 av AutoIndex! (Över medel...)

Är därför som Opel rankas som nr. 16 : 2011 & nr. 20 : 2010 av AutoIndex! (Under medel...)

Hahahahaha! :-)

#30
2011-05-27 10:13

Saab fick kämpa för att få till chassit när det gäller "gamla" 900 säger Nef. Jo men visst, det är ju en helt annan bil. En bil som hade många inkörningsproblem. Men efterhand byttes delar som Saab applicerat, ut mot allt fler slitagedelar från Opel., bromsok, länkarmslagringar etc.
Men det skedde genom den utvecklingsavdelning som flyttats till GM powertrain i Tyskland.
Där utvecklades 9-3 sportkupe, och sedermera nya 9-5.
Att Vectra skulle vara en usel vägbil håller jag inte för ett ögonblick med om. Komforten håller jag för att vara lika bra som i 9-5an. Men jag upplevde 9-5an som något tystare. 9-3 an är inte lika kursstabil som Vectran och växlar snabbt mellan under och överstyrning. Vectran uppträder lugnt och städat som 9-5an.
Jag vet att det finns bättre stolpaket till 9-3an, (Aero) men bilen blir ju inte trevligare att köra för det.
Och stolarna i Insignia och nya Saab 9-5 slår det mesta på marknaden.
Sätt i dessa stolar i 9-3an och bygg om den helt o hållet, så kanske även jag blir intresserad.

#31
2011-05-27 17:20

@Gunnar 44
"9-3 an är inte lika kursstabil som Vectran och växlar snabbt mellan under och överstyrning."
Njae, det är en klar överdrift...
Det är snarare så att Vectran är lite understyrd. Saabs ReAxs-bakvagn är ju till för att bilen inte ska vara understyrd. (Bakvagnen styr med lite i kurvorna)

Saab uppdaterade dock chassit på 9-3:an år 2007, till att bli lite "lugnare" (Epsilon 1 rev. 2).

BAIC som köpte "verktygen till 9-3 och gamla 9-5" kommer dock bara att få använda "gamla 9-3 Epsilon-chassit... (2002-2006)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.