Nästa artikel
Se testchefen i tv-serien om Saab
Nyheter

Se testchefen i tv-serien om Saab

Publicerad 23 maj 2011 (uppdaterad 23 maj 2011)
Dokumentären om Saab – Bilen med nio liv – har börjat sändas i TV4. Testchef Marianne Sterner är med i programmet.

I kväll, den 23 maj, sänds andra delen av fyra av dokumentärserien Bilen med nio liv i TV4 Fakta, 21.00. Motorjournalisten Christer Gerrlach leder programmet och berättar historien om Saab, "ett av Sveriges märkligaste företag".

Bland gästerna i tv-serien finns Vi Bilägares testchef Marianne Sterner. Den som missade första delen kan se programmet via TV4 Play till och med 23 maj.

Diskutera: Vad tycker du om "Bilen med nio liv"?

Länkar

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-05-23 10:49
.nef

Gubbarna i Detroit? Snarare kunderna som aldrig förstått sig på Saab, eller varför man ska köpa en.

#2 • Uppdaterat: 2011-05-23 14:43
Erik N

Det är bara fantastiska, innovations-rika bilar som Saab, som förtjänar egna TV-program! :-) B-bilar som säljs i dussinvara är ju inte särskilt intressanta att dokumentera...

Andra biltillverkare har i alla tider, plagierat Saab (med alla dess innovationer). Men det vet ju inte dussinbils-köparna någonting om:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Saab#Innovationer

#3 • Uppdaterat: 2011-05-23 16:12
Gunnar 44

Vad är fantastiskt hos Saab? Det är ju inget annat än en förklädd kopia av Opel. All teknik delas ju med Opel! Dessutom har man ju totalt misslyckats med designen på nya 9-5 an. 9-3an är ju snygg utvändigt,men 9-5 är blaha. Hoppas att kombin blir snyggare.
Och visst kan jag hålla med om innovationer när det gäller Saab, men då får man nog gå tillbaka till tiden före GM. Alla innovationer därefter har ju kommit från GM Powertrain, oavsett om det står Opel eller Saab på emblemen, oavsett om det har varit *Saab eller Opelingenjörer bakom.
Ska Saab överleva, måste bilarna kunna säljas i utlandet, där det är en mycket dålig efterfrågan idag. Om det skulle lyckas, att efterfrågan i utlandet skulle öka, får vi då behålla tillverkningen i Sverige, elller flyttas allt till Ryssland eller Kina?

#4 • Uppdaterat: 2011-05-23 17:01
Erik N

@Gunnar
Det är trist med personer som är dåligt pålästa...

Saab stod för en stor del av utvecklingen inom GM! Bl.a. till Opel och Cadillac... Läs gärna senaste numret av Auto Motor & Sport om 9-4X. Så kan du förkovra dig i att det var Saab som huvudsakligen stod för utvecklingen av Saab 9-4X. GM lät dock Cadillac SRX släppas först, eftersom de "självklart" såg till sitt eget (GM:s) bästa!

Ooops! Det saknades visst en del innovationer på Svenska Wikipedia... Här är "kanske" alla:
http://www.saabsunited.com/2005/12/saab-innovations.html

#5 • Uppdaterat: 2011-05-23 19:54
Rustan Werling

Ett exempel på SAAB:s ingenjörskonst är ju chassit som stora, mäktiga släppte till Vectra. Detta är ett av de sämsta chassin som någonsin gjort enligt t.ex Jeremy Clarkson. Detta fruktansvärda chassi lyckades ingenjörerna på SAAB göra riktigt anständigt till 9-3:an. Lite spårkänslighet fanns kvar om man har breda lågprofildäck men med tanke på förutsättningarna utförde SAAB underverk.

#6 • Uppdaterat: 2011-05-23 22:26
Roy J

Säkerhetsbälten var faktiskt Volvo först med och cargo wing är väl knappt värd att nämna. Men resten är typiska Saab-innovationer, varav många helt epokgörande.
Saab har väl inte alltid haft den där ytterst förfinade känslan i material och sånt, utan istället lagt den omsorgen på finslipning av vägegenskaper och alltid lyckats häpnadsväckande bra med de medel som stått till buds.
Saab 99 fräschades upp 1974 på ett mycket lyckat sätt och hade de flesta av de innovationer som fortfarande återfinns på bilar av idag. En detalj var lite extra unik. Den hade fått behålla det variabla varmluftsutblåset till bakrutan och fått det kompletterat med eltrådar, så det gick alltså att hålla bakrutan imfri utan elförbrukning när motorn blivit varm. Den hade även en innovation som dessvärre försvann efter en tid, kanske på grund av att blinkers sedermera skulle integreras i karosslinjerna - backlampor i de främre blinkersarmaturerna. Utmärkt när man skulle genom grindhål eller liknande på nattmörka ställen.
Jag utnämner Saab 9000 till den bästa familjebilen på marknaden när den kom. Nämn någon bättre! I enskildheter kan det kanske finnas någon, men knappast sammantaget.

#7 • Uppdaterat: 2011-05-23 23:15
.nef

Saabs "innovationer" är inte mycket att hurra över. Dagens Saabar är förklädda Oplar, inget annat. Badge engineering när den är som sämst.

http://www.youtube.com/watch?v=5po_SdOcRCo

#8 • Uppdaterat: 2011-05-23 23:15
Raymond K (ej verifierad)

Visst är det en snygg badge

#9 • Uppdaterat: 2011-05-24 00:35
Erik N

@.nöff
Din länk funkar inte! Denna funkar dock...
http://www.youtube.com/watch?v=-ONQBmLQ2CI

#a • Uppdaterat: 2011-05-24 10:17
.nef

@Erik, din länk funkar inte. Men denna funkar.

http://www.youtube.com/watch?v=KKbwCgMHf_4

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.