Bild
Nästa artikel
Saab säljer fler bilar till Pang Da

Saab säljer fler bilar till Pang Da

Nyheter

Kinesiska Pang Da betalar nu 15 miljoner euro för en beställning på ytterligare 630 bilar från Saab. Pengarna är Saab till handa inom kort.

Utöver det tidigare köpet av 1 300 bilar för 30 miljoner euro betalar nu Pang Da, som överenskommet, 15 miljoner euro för ytterligare 630 bilar. Bilarna levereras först i höst, men redan den här veckan når betalningen Saabs bankkonto.

Det var den 27 maj som en delegation från bildistributören Pang Da besökte Saabfabriken i Trollhättan. Samtidigt rullade produktionsbandet igång efter stoppet på sju veckor.

Pang Qinghua, vd för Pang Da, säger i ett pressmeddelande att visiten i Trollhättan stärkt tron att det var rätt beslut att inleda ett samarbete med Saab.
 
– Denna tilläggsorder är resultatet av mitt bolags övertygelse att Saab har rätt modellprogram för den kinesiska marknaden, säger Pang Qinghua.

Victor Muller, ordförande och tillförordnad vd för Saab, menar att beställningen inte bara visar potentialen för Saab på den kinesiska marknaden.

– Också att vi hittat rätt partner i Pang Da, säger Muller.

Svag Sverigeförsäljning
På onsdagen presenterades även majförsäljningen för den svenska marknaden – dystra siffror för Saab.

Endast 290 bilar från Trollhättantillverkaren registrerades under månaden, en minskning med 59 procent jämfört med de redan låga siffrorna från 2010. Magnus Hansson, chef för Saab Sverige, säger att han förstår de som tvekat i bilhallen med tanke på produktionsstoppet.

– Vad gäller försäljningen räknar med att vi nådde botten i maj och att vi nu tillsammans med våra återförsäljare kan börja arbeta oss uppåt igen, säger Hansson.

Diskutera: Hur ser du på Saabs framtid?

Taggar: Nyheter, , Saab

Kommentarer

#1
2011-06-01 14:48

Hoppas verkligen att Saab finns kvar i höst, annars har Muller lurat skjortan av Pang Da.....

#2
2011-06-01 17:23

Hmm blir inte det bara mellan 200 000-210 000 Svenska kronor betalt per bil i snitt på dessa två affärer?
Är det jag eller Saab som räknat helt galet då för det låter absolut inte som någon affär man kommer att kunna göra i närheten av någon vinst på då dagens Saabar väl i regel kostar betydligt mycket mer (det finns väl inte ens en enda modell under 230 000kr?) och ändå sålts med förlust?
Om jag har räknat rätt så kan detta tyvärr inte sluta på så många sätt i mina ögon för då är det Saab som är väldigt dåliga på att räkna eller vad säger ni?

#3
2011-06-01 17:41

Hanzzon, huvudsyftet med den här affären för Saab var väl att få in de pengar som behövdes för att kunna betala räkningarna och sedan få igång produktionen igen. Eller?

#4
2011-06-01 17:43

Till Hanzzon:

Självklart måste SAAB ge en återförsäljare ( som Pang Da är ) ett lägre pris än slutkund får betala. Att de betalar allt i förskott är också värt några extra kronor jämfört med om de betalt efter leverans mot faktura på xx dagar.

#5
2011-06-01 18:13

@Simon no1
Pang Da lämnade den 26:e maj in en ansökan till Riks­gälden om att få köpa aktier i Saab Automobiles ägare, Spyker Cars, som snart ska byta namn till Swedish Automobile. Detta är en del i den uppgörelse som innebär att Pang Da ska få köpa in sig med en 24-procentig ägardel i Spyker.

Pang Da kommer att lura sig själva alltså...

@Hanzzon
Om jag minns rätt, så finns det något som heter skatt (alltså på bilarna) vid försäljning som är hög i Sverige. Vidare så tror jag att de svenska handlarna också vill tjäna en ganska bra slant vid försäljningen...

#6
2011-06-01 18:24

Ja usch och fy, att Pang Da köper ännu fler bilar och betalar i förskott måste vara något otroligt negativt för SAAB. Nu måste vi skynda oss att lägga ner SAAB fort som fan innan dom kommer på fötter.
(här vill jag gärna påpeka att ovanstående rader är att betrakta som ironi)
Helt otroligt att t.o.m när SAAB säljer bilar så kan vissa vinkla det till något dåligt.

#7
2011-06-01 18:41

I Sverige har vi moms på i princip allt vi köper. Bilar är inte undantagna. Normalmomsen är 25 procent (påläggsprocent) eller om man vill räkna på andra hållet 20 procent (om man känner till priset med moms). Det betyder att en bil som kostar 300.000 kronor har 60.000 i moms.
Sedan har "andra" motortidningar skrivit om att en återförsäljare har ungefär 12 till 14 procent i vinst på en bil.
Med andra ord en Saab som står på uppställningsplanen i Trollhättan är nog värd ungefär 200.000 kronor. Ekonomer använder ibland uttrycket "fritt fabrik" vilket avser det pris tillverkaren får innan alla mellanled ska ha betalt innan kunden står för slutnotan.

#8
2011-06-01 18:48

Hanzzon, så länge du inte vet vad en svensk ÅF betalar för en bil "netto" är det ju rätt så meningslöst att försöka gissa om en kinesisk ÅF betalar för mycket eller för lite för bilen. Givetvis ska de inte betala slutkundspris, då försvinner ju lite av idén med att vara just ÅF?

#9
2011-06-01 20:44

Självklart betalar vi skatt i Sverige och återförsäljaren tjänar några procent men det är nog inte helt gratis att exportera bilarna till Kina heller.
Sen antar jag att Kineserna inte alls bara vill ha närmare 2000st 9-3 sedaner utan säkert mestadels 9-5 som kan klassas som en lite lyxigare bil i Kina, en sån kostar vad jag vet från omkring 300 000kr standardutrustad i Sverige och Kineser som vill ha en lyxigare bil vill knappast ha standardutrustade bilar men det är ju vad jag tror, ni får gärna tro att det kommer att bli lönsamt men jag är inte alls lika övertygad om det då man ju inte heller sålt bilarna med vinst med de priser de haft hitills heller men vi kan ju hoppas att jag har fel.

#10
2011-06-02 00:54

Perspektiv. 630 bilar är ungefär hur många Golfar VW säljer i Sverige på 5 dagar...

80 000 bilar sa Muller för 2011.

#11
2011-06-02 09:11

Re: Hanzzon

Jag tror du har fel på ett sätt när du säger att Saab inte sålt en bil med vinst sett till vad det kostar att producera en bil borträknat vissa fasta kostnader. Jag bedömer det att varje bil Saab säljer säljs med vinst. Det som sedan gör att det blir en förlust per bil är för att antalet bilar som säljs är så lågt att de inte kan bära övriga fast kostnader (ex fabrikens hyra kanske etc, jag kan inte alla detaljer), som ska täckas av bilarna.

Ju fler bilar som säljs, desto mer slås den kostnaden ut per enskild bil och därmed minskar den posten.

Så ja, du har delvis rätt, men jag anser du också har fel.

#12
2011-06-02 10:16

Hanzzons åsikt delas nog av många och det är nog en uppfattning som mycket kommer från den misskötta ägarstruktur som var under GM-tiden.
Då var det "allmänt" känt att Saab inte sålde en enda bil med vinst.
Hur det verkligen var med den saken är det säkert inte många som känner till, men det man vet är att GM flyttade vinster och förluster till det land som passade dem bäst för att genom olika skattebelastning nå bästa lönsamhet.
Helt lagligt, men det betyder att det är väldigt svårt att se lönsamheten på de biltillverkare som tillhörde GM.
Helt klart har Saab förlorat mycket på de sju veckorna fabriken varit stängd, inte bara produktionen av ca 8000 bilar utan också många event. kunder som i stället valt andra märken.
Men nu gäller det att vinna tillbaka och få nya kunder och det tror jag är möjligt.

#13
2011-06-02 13:23

Re. .nef
"Perspektiv. 630 bilar är ungefär hur många Golfar VW säljer i Sverige på 5 dagar..."

Oj! Det var den märkligaste jämförelse jag sett på mycket länge... Antal sålda Golf (Gips Och Lite Folie) vs Saab 9-5! En varmkorv (Golf) mot oxfilé (9-5)...

#14
2011-06-02 14:07

Har någon kunnat bevisa att GM "flyttat" ev vinster mellan olika länder?
Dessutom gick ju Saab med lika stor förlust per såld bil efter att GM köpte in sig som före. Att förlusten per såld bil ökade ex. -06till 08, berodde kanske på att försäljningen minskade med ca 40000 bilar. Detta beroende på att köparna fann andra mer intressannta alternativ på sin hemmamarknad.
Att försäljingen sedan minskade kraftigt under avveklingsåret är en akilleshäl, liksom de skrytbyggen handlarorganisationen dragit på sig. (främst USA).

#16
2011-06-02 17:12

Jag har ingen aning om vad avansen är i bilbranchen. Jan L skriver 12 - 14 % i ÅF-ledet, vilket kan stämma. Då skulle nettopriset för en bil med slutkundspriset 300 000 bli drygt 200 000.
Kanske nöjer sig Saab med TB1 i denna "interna" försäljning - TB2 är naturligtvis annars vad som gäller.
Alltså - man nöjer sig med att täcka rena tillverkningskostnader men inte overhead.
Naturligtvis är inte denna försäljning avgörande, utan får väl mest ses som en symbol för Pang Da:s "ärliga avsikter".

#18
2011-06-03 08:30

@Jocke-A

Golf känns och upplevs som lyxigare än 9-5. Det är sant. Jag har provat.

#19
2011-06-03 09:48

.nef, jag tror du ljuger.
Jag tror inte att du har körkort.

#20
2011-06-03 12:14

Ja man kan ju undra hur mycket det kostar att skruva ihop en Saab,..men produktionskostnaden borde ju inte kunna vara så hög.
Hur man kan förlora ca 80.000kr på varje bil är då en gåta.
Det verkar lite konstigt att Pang Da skulle betala per bil? ...Ett sådant pris skulle i så fall hamna runt 200.000kr vilket låter märkligt högt för att vara avsett till den Kinesiska marknaden....Affären är nog inte fullt så enkel.

#21
2011-06-03 16:59

Re. nuppe
".nef, jag tror du ljuger.
Jag tror inte att du har körkort."

Med tanke på fjortis-inläggen, är jag 110% säker på att .nef inte har körkort..

#22
2011-06-03 21:14

Det är ju fler än en med insyn i Saab auto som påstått att tex intäkter från US-försäljningen gick direkt till GM osv, så det tror jag inte är konspirationsteorier.
Dessutom kan jag i annat fall inte förstå hur Spykers Saab-förlust för 2010 (31.000 sålda bilar = -1,9 mdr)var mindre än hälften av GMs Saab-förlust 2008 (93.000 sålda = -4,3 mdr).

#23
2011-06-03 22:02

I know. Golf för 180' känns och är lyxigare än 9-5 för 350'. Utrustar man dessutom Golfen med DSG så är man i orbit.

#24
2011-06-03 23:08

Grymt nef. vilket spartips, ha det så kul i din Golf.

#25
2011-06-04 00:53

@.nöff
"Golf för 180' känns och är lyxigare än 9-5 för 350"

Kul! Att 1 av 6 800 000 000 människor tycker så! :-)
Alltid något för Golfens status...

#29
2011-06-04 14:49

Opel bygger av GM-delar! Saab bygger fortfarande av GM-delar (inte Opel-delar lille vän)! Fr.o.m. 2012 så kommer dock Saab att bygga av andra delar... Motorer från BMW etc. Saab konstruerade t.ex. 9-4X åt GM som bygger sin Cadillac SRX på den plattformen (som Saab konstruerat). Slutsats = Du behöver läsa på ordentligt...

Ett exempel på leverantör inom GM är t.ex. GM Powertrain (motorer/växellådor):
http://www.gmpowertrain.com/PowertrainOverview.aspx

#30
2011-06-04 15:07

Det stämmer att Saab köper delar från GM powertrain. Det är bara det att fabriken nu ägs av Opel som har aktiemajoritet och därigenom bestämmer vilka underleverantörer de vill ha.
Opel har alltid haft bra drivlinor med ett fåtal undantag. Men varför envisades Saab med att ha kvar gamla drivlinan i 9-5, när teknikerna ville byta ut den mot samma drivlina som i 9-3. Det är ju faktiskt så att saaba upprepat Opels misstag från slutet av 90 talet, med den sk. glasmotorn. En lågrfriktionsmotor som medförde plötslig oljeförlust.

#31
2011-06-04 15:48

Jag har för mig att GM fortfarande äger Opel.
Dags att googla lite!

#32
2011-06-04 18:00

Jo det stämde. GM äger fortfarande Opel.

Re. Gunnar 44
"Det är bara det att fabriken nu ägs av Opel som har aktiemajoritet och därigenom bestämmer vilka underleverantörer de vill ha."
Har du en länk till det? Kan inte hitta den infon.

#33
2011-06-04 21:51

Ja det stämmer, GM har fortfarande andelar i GM powertrain, men inte lika starkt som tidigare. I och för sig kanske det inte har någon betydelse, för teknikerkåren och arbetarna på fabriken arbetar främst för Opel och Vauxhall. I andra hand för produkter som ska anpassas till USA marknaden.
När det gäller Saab, har ju deras tekniker varit med och arbetat fram de produkter som sitter i Saab.
Om det sedan är Opels eller Saabs tekniker som jobbat fram produkterna spelar i detta fall ingen roll.
Dom har ju jobbat sida vid sida, hur mycket än Saab vill förneka samarbetet och likheten med de GM produkter som sitter i bilarna.

#34
2011-06-04 22:34

@Gunnar 44
"...hur mycket än Saab vill förneka samarbetet och likheten med de GM produkter som sitter i bilarna."

Det har jag faktiskt aldrig hört ifrån Saab!

Att de har haft olika meningar gällande saker och ting är naturligt... Saab och Opel har ju velat konstruera och anpassa, efter sina egna behov...

#35
2011-06-05 13:57

Det är ju bra att Saab har i alla fall en kund. Nu gäller det att bygga på detta och försöka att skaffa ytterligare några kunder eller är det för mycket begärt?

#36
2011-06-05 16:09

Blir så trött på detta tjat om Opel kontra Saab! Sällan hör man något om VW/Audi/Skoda/Seat/Porsche/Bentley eller Ford/Mazda/Fiat/(i viss mån Volvo), för att nu ta endast ett par exempel på samarbete.
Att det ska vara så svår att fatta att bilar byggda på en gemensam plattform (detta diffusa begrepp som kan variera så mycket), kan ha mycket olika egenskaper.

#37
2011-06-05 16:19

Javisst Roy. Titta bara på BMW. De använder sig i huvudsak av samma tekniska bas, eller kalla det plattform, arkitektur eller vad man föredrar och får där fram helt skilda bilmodeller med varierande egenskaper. Jämför bara en X1 med en 7-serie, eller en M3 med en X6. Vad man sedan föredrar är upp till var och en och utefter behov samt vilken kundgrupp man tillhör.

MVH AL

#38
2011-06-05 18:38

@Roy J
"Blir så trött på detta tjat om Opel kontra Saab!"

Anledningen... Är förmodligen att Opel behandlade Saab tämligen styvmoderligt! Läs t.ex.
http://www.automotorsport.se/biltester/2010/1022/102204.pdf

OBS! Saab släppte strax efter artikeln även 9-3 Sport Combi som 119 g/km...

#39
2011-06-05 18:56

Ja men i det här fal¨let rör det sig inte bara om plattformen. Saab delar all teknik med Opel det går ju inte att komma ifrån. Visst finns det egna lösningar interiörmässigt det är ju självklart. Att dessutom ingenjörer från båda märkena samarbetat inom GM powertrain borde göra att både Opel och saab håller hög kvalitet idag. Men det verkar som Saabfantasterna inte vill höra med det örat. Men är Opel skit enligt dem, är väl även saab det.

#40
2011-06-05 19:02

En annan orsak är att Saab diskriminerat och smutskastat Opel ända från 1993 då man började med att hindra Opel från att sälja en Vectra V6 eftersom man inte ville att Opel skulle ha en sådan lyxbil i programmet som skulle minska glansen kring Saab, och sedan har det varit full gas med förolämpningar och nedsättande kommentarer.

Och dessutom med stor hängivenhet och glödande entusiasm, och sedan förväntar sig Saab att bli väl mottagna med öppna armar.

Om någon spottar dig i ansiktet och därefter kommer och vill ha pengar och hjälp, hur troligt är det då att du får det?
Inte troligt alls…

Saab har bara sig själva att skylla.

#41
2011-06-05 19:25

Herre jösses! Vilken makt den minsta lilleputten Saab enligt dig hade inom GM! Alla förutom du inser nog att det var THE BIG BOSSES på GM i USA som bestämde över sina undersåtar i Europa..

Saab: antal anställda ca. 3 400.
Opel: antal anställda ca. 40 500.

#42
2011-06-05 19:45

@Gunnar 44
"Saab delar all teknik med Opel det går ju inte att komma ifrån."

Märkligt då att Saab får komponenter från "sina underleverantörer" i Sverige och Opel får från "sina underleverantörer" i Tyskland!

Drivlina och chassi är dock i mångt och mycket gemensamt. Saab och Opel har dock anpassat och modifierat efter sina egna behov...

#43
2011-06-05 20:01

Det är komiskt hur det så ofta, även efter att ViB införde registrering blir pajkastning kring deras artiklar som på något sätt berör Saab. Det är nästan något en forskare på lämpligt universitet och inom lämpligt område borde forska kring.

Opel och Saab.. ja.. alla vi tycker olika. Nu lyder frågan från ViB hur vi tror oss se på Saabs framtid. Jag förstår inte då varför många väljer prata om vilka delar som kommer från vem då.

Jag önskar Saab all lycka till, likväl som jag önskar en mängd andra märken lycka till. Och jag tänker inte förneka att jag tycker att den nya 9-5:an är riktigt snygg.

#44
2011-06-06 10:05

"Saab har diskriminerat och smutskastat Opel sen 1993". Haha! Och jorden är platt också va?

Fråga tio RIKTIGA branchexperter så svarar alla tio att Saab missköttes av GM under deras ledning. Rüsselsheim prioriterades alltid före Trollhättan. Snarare har väl tyskarna sett ner på Saab som den uppåtsträvande men likväl ovälkomna släktingen från landet. Fakta som enkelt kan verifieras!

Om nu Saab klarar sig så är de iaf fria från GM-oket. Opels framtid hade varit ljusare om de hade blivit sålda men jag önskar dom all lycka.

#45
2011-06-06 10:24

Det bli Sveriges skattebetalares som får bidra ekonomiskt till Saab.
Saab har fått skulder avskrivna och lönegarantier av svenska staten som ger dem fördelar gentemot andra biltillverkare.
Även om vi inte köper en Saab får varje svensk finansiera dem, är det rätt?
Det finns så många biltillverkare i världen och det hade varit bättre att lägga ner Saab under en högkonjunktur...bilarbetarna hade haft nya arbeten att gå till.
Nästa gång Saab är i kris kan det vara stiltje pp arbetsmarknaden och då får de inga nya jobb.

#46
1 Tysken
2011-06-06 11:08

Att Rüsselsheim prioriterades före Trollhättan är kanska självklart av GM.
Bara Astra modellen säljs nära nog i lika stort antal bilar i Tyskland årsvis som SAAB i sina bästa år lyckades att tillverka på ett helt år.
Så sluta o gråt om detta , SAAB är ett eget företag nu, men väldigt dålig kassa.
Tillverkningen av SAAB i Trollhättan finns inte 2013 , möjligtvis dyker det upp SAAB modeller tillverkade i Kina med konstiga namn....men SAAB gör just nu sina sista dödsryck.

#47
2011-06-06 13:20

@Tufting
Din fabricerade historia är ju i klass med Rödluvan!

FAKTA:
Den Svenska regeringen lovade i december 2008 att man skulle satsa 28 miljarder för att hjälpa den svenska bilindustrin. Men av de 28 miljarderna har 3,6 (EIB med regeringen som borgenär) lånats ut till Saab mot säkerheter som motsvarar 6-7 miljarder (fastigheter, reservdelsförsörjning m.m.). Räntan är på skyhöga 10 procent! 331 miljoner har lånats ut till underleverantörer, mot tuffa villkor.

Franska regeringen har stöttat sin bilindustri med 60 miljarder, likaså stöttade Tyska regeringen sin bilindustri med betydande summor (Opel m.m.). Den Belgiska regeringen stöttade Volvo, men inte den Svenska regeringen - Nej då! I södra Europa är det helt normalt med stöd till den inhemska bilindustrin (av gammal tradition)...

T.o.m. den kapitalistiska regeringen i USA lånade ut gigantiska summor till GM, till mycket förmånliga villkor!
http://www.automotorsport.se/news/20691/gm-betalar-tillbaka-sista-l%C3%A5net-i-usa/

Svenska regeringens stöd till vår inhemska bilindustri blev 0 kr.
Därför är Volvo Kinesiskt och snart även Saab...

#48
2011-06-06 15:02

Erik N

Det är inte riktigt fakta du presenterar, fakta är att det handlade om 20 miljarder i kreditgarantier till företag i fordonsklustret, för upptagande av europeiska investeringsbanken för omställning till grön teknologi.
Så här sa Maud:
Vi ska vara mycket varsamma med skattebetalarnas pengar, förutsättning för att man får använda pengar är att man har goda planer, och kan presentera en lönsamhet..

Därutöver föreslår regeringen undsättningslån för fordonsföretagen som befinner sig i ekonomisk kris på upp till fem miljarder kronor. Sedan har regeringen för avsikt att i aktiebolagsform bedriva forskning och utveckla verksamhet, och till den verksamheten tillförs tre miljarder kronor.

Skillanden sen på andra länder är ju att deras bilföretag redovisat stora vinster till skillnad från Saab, det går inte att jämföra på lika grunder.....

#49
2011-06-06 15:31

@Simon no1
"Skillanden sen på andra länder är ju att deras bilföretag redovisat stora vinster till skillnad från Saab, det går inte att jämföra på lika grunder....."

Mycket märkligt att de har behövt stöd för att klara sig om de har gått med stora vinster!!! Fransk, Spansk och Italiensk bilindustri m.fl. (och Tyska Opel) har alltså behövt och fått stöd, trots att de gått med stora vinster!!!???

Det första Maud Olofsson gjorde när hon "första gången" besökte Saab var detta:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12180488.ab
Att som nykomling försöka konkurrera med t.ex.
http://www.vestas.com/en/wind-power-plants.aspx#/vestas-univers

------------------------------

@1 Tysken
"Tillverkningen av SAAB i Trollhättan finns inte 2013"

Jag måste faktiskt erkänna, att du har rätt i det här fallet! Kolla på detta:
http://www.21december2012.se/
http://sv.wikipedia.org/wiki/2012-fenomen

#50
2011-06-06 17:14

Re Erik N

Om du missat det har vi gått igenom en finanskris och vad gäller Saab har de i princip aldrig redovisat vinst så hur ska de kunna betala tillbaks, franska och tyska biltillverkare har tjänat stora pengar och är ett säkrare kort... Tydligen har en del redan betalat tillbaks sina lån....

#51
2011-06-06 17:16

Kan ju tillägga att bilförsäljningen går i full fart. ändå stannar Saab... Funkar det inte nu kommer det aldrig att funka.....

#52
2011-06-06 20:11

@Simon no1
"vad gäller Saab har de i princip aldrig redovisat vinst"
Försöken till Mytbildning fortsätter oförtrutet...

Saab gick med vinst 1965, från 1969 fram t.o.m. några år i början av 70-talet. 1983-1987 redovisade Saab stora vinster! Saab gick med vinst några år på 90-talet. Saab redovisade en vinst på 3,9 miljarder kronor 2009...

Du har alltså rätt, aldrig vinst... ;-)

PS. Amerikanarna landade aldrig på månen...
(Ytterligare en Myt)

#53
2011-06-06 20:25

I fallet med GM så var det statliga lån. I länderna i södra europa har det oftast handlat om stöd till sin bilindustri, inte lån.

#54
2011-06-06 21:44

Re Erik N

Wow, man vet inte om man ska ta dig på allvar, du missade att jag skrev i "PRINCIP" aldrig, Saab startades 1947 och drevs med statsstöd, du räknar upp 7 år, men säg att det är 10.....:) Wow....!

10 år av 64....!

Att 2009 redovisade vinst berodde på bokföringstekniska lösningar och att företaget var under rekonstruktion, man efterskänkte ca 8,2 miljarder som Saab skulle betalt....

Skulle du sen roa dig med att räkna ihop vinsten de gjort och dra av förlusten så tror jag inte det finns nåt mer att diskutera.....!

#55
2011-06-06 22:17

@Simon no1
"Saab startades 1947 och drevs med statsstöd"

Var har du fått det ifrån? Källa tack...

"Att 2009 redovisade vinst berodde på bokföringstekniska lösningar och att företaget var under rekonstruktion, man efterskänkte ca 8,2 miljarder som Saab skulle betalt...."

Sorry! Man sålde "verktygen" till Saab 9-3 gen. 2-1 (2003-2006) samt 9-5 gen. 1 till BAIC i Kina. Det var det som inbringade 3,9 miljarder kronor 2009...

#56
2011-06-06 23:11

grabbar, hur Saabs ekonomi såg ut på GM-tiden är ganska ointressant, GM-Saab sålde stadigt runt 120.000 bilar, Spyker säger att de gör breakeven vid under 100.000 tillverkade. Affärsplanen är ju granskad av riksgälden och EIB så det får man nog anta stämmer. Bara detta räcker ju för att man kan dra ett streck över det gamla. Wallenberg eller Scania tiden är ju ännu mer ointressant. Bara en sån sak som att i stort sett ha saknat försäljning i sydamerika, Kina och Ryssland gör ju att det är ointressant att dra raka streck mellan GM och Spyker-tiden. När Saab får igång organisationer i dessa länder och når 100.000 sålda bilar, då blir det riktigt intressant, gör man vinst då har Simon fel, gör man förlust då har tex jag fel.

Men Eriks Mayakalender-länk var faktikst rolig, men kasta inte mer paj.

#57
2011-06-06 23:11

Re Erik N

Du vill låta mer insatt än vad du är, så sorry på dig själv....:)

Försäljningen av vertygen gav Saab 1,2 Miljarder och inte några 3,9 som du påstår, visst kan du få källor......

Här kan du läsa på lite om siffror år 2009

http://www.automotorsport.se/news/21180/saab-gick-med-vinst-2009--faktiskt/

Och här kan du läsa om Saabs statliga stöd

http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article471680.ece

#58
2011-06-07 00:37

Kalasfina länkar... Tackar! :-)
Då är vi överens...

auto motor & sport: "Bokslutet för det turbulenta 2009 visar märkligt nog att Saab Automobile gick med en vinst på 3,9 miljarder kronor."

Jag: "Saab redovisade en vinst på 3,9 miljarder kronor 2009..."

NyTeknik: "Perioden 1983-1985 gick det unikt bra, beroende på en bra modell, stigande dollarkurs och kronans devalvering."

Jag: "1983-1987 redovisade Saab stora vinster"

#59
2011-06-07 13:36

Ett förtydligande är på sin plats när det gäller Opel och Saabs drivlinor. När det gäller bensinturbo har motorerna samma leveransnummer, liksom växellådorna, vid leveransen från GM powertrain, oavsett det står Saab eller Opel på sluutprodukten. Det har påståtts hos vissa handlare att Saab modifierat databoxen sina motorer. Detta är en lögn, för det är GM powertrain som gjort ändringen och den är gjord även på de motorer som levereras till Opel.
När det gäller smutskastningen och diskrimineringen av Opel, är den ett faktum. Det finns handlare som aldrig visat en Opel i sina skyltfönster. Nej istället har Opel placerats längst bak i hallen, gärna med dålig belysning.
En reklamkampanj stoppades av Saab beträffande Vectra som -99 och 2000 blev utsedd till bästa vinterbil.

#60
2011-06-07 15:52

Jaha, så står Saabfabriken still igen, trots Mullers ord om att det inte skulle hända igen..... Tydligen fortfarande inte betalt sina underleverantörer... Suck...!

#61
2011-06-07 16:14

Att fabriken stannar just nu är väl i och för sig helt i linje med JIT-konceptet snarare än obetalda fakturor (även om man aldrig vet i Saabs fall). Detta förvarnade ju man ju också om innan man körde igång produktionen igen. Det är också lite av problemet med modern produktionsteknik, störningskänsligheten är hög och marginalerna extremt små.

MVH AL

#62
2011-06-07 20:19

MVH AL

17 Maj Ensam på en scen på fabriksgolvet vände sig en orakad Victor Muller till Saabs alla anställda.

– Han bad så väldigt mycket om ursäkt för att han satt Saab i den här situationen och utsatt oss för den här turbulensen. Den ska aldrig hända igen lovade han

Att fabriken nu står still igen är inget annat än ett misslyckande och inte alls i linie med hur de uttalat sig tidigare....

#63
2011-06-07 21:10

Har Simon helt missat att detta var just vad man varnade för innan man startade fabriken igen? Betänk att det är flera led i kedjan som skall fungera, inte bara Saabs betalningsförmåga utan även underleverantörernas och deras materialförsörjning. Sedan rekommenderar jag Simon att läsa in sig på JIT så att han bättre förstår hur det fungerar. För säg vilken biltillverkare, eller fabrik för den delen, som startar upp produktion utan inkörsproblem. Jag kan inte komma på en enda. Inte ens Toyota som utvecklade denna produktionsfilosofi kör på full kapacitet (och pressade ledtider) det första halvåret. Det är också därför som kvaliteten (och lönsamheten då garantikostnaderna ligger högre) är sämre på de första årsmodellerna.

MVH AL

#64
2011-06-07 22:31

Re MVH AL

Ja tydligen förstår alla detta utom just Muller.....:)

Tydligen hadde de även lovat att lösa detta över helgen, men så blev det inte heller.....

#66
2011-06-07 23:10

Är det någon som vet vad SAAB tjänar på dessa kinabilar?

Omsätter man bara pengar eller får man något över?

#67
2011-06-08 09:32

Naturligtvis tjänar Saab på kinabilarna, men det kanske inte blir lika mycket som på de bilar som säljs här .
Men det blir det nog inte heller på de som säljs i USA.

Men nu gäller det ju för Saab att få upp produktionskapaciteten och då måste man ju även få fart på underleverantörerna och där ligger nog en av propparna.
Att inte kunna lita på att en leverantör fått fart på sin produktion är ett problem.
Det var bland annat den saken som gjorde att Henry Ford d.ä. startade egna fabriker för leverans av plåt, köpte egna skogar för lev. ac trävirke, egna gruvor osv.
Det är naturligtvis ingen lösning för Saab utan de kommer att var beroende av sina leverantörer.

#68
2011-06-08 14:21

Re Saabnisse,

Varje Saab som säljs säljs tyvärr med förlust, kvittar vilken marknad du väljer, hur det ska gå i höst när de ska bygga bilarna till Kina vill jag inte ens tänka på.....

#69
2011-06-08 15:59

De här bilarna som Pang köper, kanske blir föremål för kopiering? Risken är tämligen stor, för det har hänt förr. Om inte jag minns fel gjorde Kineserna en kopia av Volvo F 12 serie. De lyckades kopiera så till den milda grad, att de fel som uppenbarade sig hos Volvo vid drygt 11000 mil, även dök upp hos de Kinesiska kopiorna.

#70
Raymond K
2011-06-08 20:49

Har alltid sagt att Saab är en "Pangbil"

#71
2011-06-09 09:42

Gunnar, avtalet med Pang Da innefattar möjligheten att bygga Saab i Kina.

#72
2011-06-09 10:23

Låg bakom en 9-5:an till jobbet imorse. Jäklar vad den rök, blårök. Ska det vara så?

#73
2011-06-09 16:42

Saab har på tillvals-listan, en massa extra funktioner a la James Bond:s Aston Martin... Det finns bl.a. en funktion som släpper ut blå dimma bakåt. Så att man kan slippa se idioter som åker bakom! :-)

#74
Geno Diantus
2011-06-09 20:34

.nef: En 9-5 som passerat 4 000 mil kan ryka blått, ja. Men naturligtvis går bilen framåt ändå. Det är ju en Saab!

#75
2011-06-09 20:53

Saab 95 med tvåtaktsmotor ryker blått. Det beror på att den körs på oljeblandad bensin! Helt naturligt alltså.

#76
Geno Diantus
2011-06-09 23:37

Erik N tillåts härja fritt här.

Han skriver lögner om alla märken utan hans eget.

Naturligtvis är det oljerök du ser från Saabarna, ingenting annat.

Och varför denna löjliga Toyotalogga. Bara för att trolla igång bråk med vissa.

#77
2011-06-10 00:12

[ IP-Checker20.exe ] Visar att .nef och Geno Diantus har samma IP-nummer! Märkligt!? :-o

#78
2011-06-10 18:47

Kan ju annars ha varit en 9-5 Diesel, som kördes på Blå Miljödiesel. Sådan som Miljöpartiet förespråkar.

#79
2011-06-11 20:42

@ .nef, nej, du har inte sett en Saab som blåryker, det är bara påhitt eller också har du något synfel.
Jag har jobbat med bl.a. Saab i mer än trettio år och jag kan garantera att det är extremt ovanligt med en Saab som blåryker om det inte är en tvåtaktare som körs med för fet blandning.
För övrigt är det mycket ovanligt att någon bil blåryker idag oavsett fabrikat.
Jag tycker att du ska sluta hitta på en massa dumheter.

#80
Jean Gyllenskalp
2011-06-12 00:05

Dock framkommer det aldrig i sagan ifall saabnisse är blind eller inte.

#81
2011-06-12 12:33