Bild
Nästa artikel

Saab anställer igen

Nyheter

Saab fortsätter att återanställa personal som tidigare varslats. Nu får ytterligare 24 personer tillbaka jobbet för att höja produktionstakten och bygga nya modeller.

I slutet av oktober kunde Vi Bilägare rapportera att Saab återanställde ett 40-tal personer av de 700 som i våras blev varslade.

Förbereder produktion av nya modeller
Anledningen var att produktionen skulle skruvas upp och fabriken i Trollhättan skulle förberedas för att tillverka nya modeller. Dels gäller det nya 9-5, dels 9-3 cabriolet vars produktion flyttas från Ã-sterrike till Trollhättan.

Nu meddelar Saab att ytterligare 24 personer får jobbet tillbaka.

- 65 nya jobb på tre veckor. Det är skitroligt. Allt ingår i planen och visar att vi går åt rätt håll, säger Paul Åkerlund, ordförande för IF Metallklubben på Saab, till TT.

Stilla i två veckor
Under de senaste två veckorna har produktionen i Trollhättan stått helt stilla eftersom nya produktionsverktyg har installerats.

På måndag drar produktionen igång igen med förhoppningar om att takten ska höjas från dagens extremt låga nivåer.

Diskutera: Kan Saab vända sin negativa trend? Är nya 9-5 räddningen?
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
Robert
2009-11-13 13:04

Skulle köpt en DIREKT !! om man hade släpp den i kombiversion med diesel och fyrhjulsdrift, men nu handlar det ju om att sälja volymer och då räknas ju inte den inhemska försäljningen, sedaner känns bara så ute..

#1
KK
2009-11-13 13:18

Det liknar mest ett spel för galleriet,( d.v.s.EU-kommisionen) men å´andra sidan så är det skönt för de som får jobbet tillbaka. Ingen kan väl på allvar tro att Saab kommer att lyckas i längden? Som det skrevs här innan så är stora bilar ingen efterfrågan på, är det sedan en Sedan- så är det helt iskallt. Dessutom har de tidigare trogna företagen som köpt Saab kunder hos andra märken idag. Och finansbolagen sänker restvärdesrisken= dyrare Leasing.
Sorry Von Koenigsegg, men det är lika bra Du lägger i backen!!

#1
Anders
2009-11-13 13:41

Saab är inne igen! Det är Maud Olofsson och GM som är ute. Maud i september och GM till årsskiftet!

#1
Jarl
2009-11-13 13:57

Klart dom måste nyanställa om dom ska öka tillverkningen från 50 bilar, till 100 bilar / dag... men kört är det ändå

#1
Johan
2009-11-13 14:24

Min nästa blir nog en Saab..Måste stötta detta märke..Älskar grillen som 9-3 fick här om året.

#1
Göran
2009-11-13 15:34

"Jag köper inte en SAAB eftersom SAAB säljer så dåligt". Snacka om logik och en självuppfyllande profetsia. Hemmamarknaden är viktig för SAAB, så jag tycker faktiskt att man borde stötta den enda kvarvarade svenska biltillverkaren genom att köpa deras produkter. Modellprogrammet är ju utmärkt!

#1
pg
2009-11-13 16:05

Vad ska man med en Saab 9-3 till, den är ju föråldrad och passe. Hade du nämt 9-5 hade jag kanske hållit med en aning.
Saab 9-3 är ju i grund o botten samma bil som Opel Vectra. Nya Insignian slår den med hästlängder, 9-3 an kommer ine ens i närheten.
Däremot är jag mycket nyfiken på nya Saaben, och ser fram emot en provkörning. Jag lär väl aldrig få uppleva den som tjänstebil eftersom pensionsåldern närmar sig med raska steg.
Senaste försäljningssiffrorna talar ju sitt tydliga språk. Alla säljer mera utom Saab. Visst kan man ha förståelse att 9-5 an tappar eftersom en ny modell är på gång. Men att 9-3 an även den tappar är ju illavarslande, när man ser att konkurrenterna drar ifrån försäljningsmässigt.
Utomlands är 9-3 näst intill osäljbar. Enligt Saabhandlare i Tyskland jag talat med, är det bara skandinaver som köper Saab i Tyskland.
Det räcker alltså inte med att vara märkestrogna Svenskar för att Saab ska överleva.
Och vad blir det för klass på de medborgare som har råd med nya 9-5 an.

#1
MT
2009-11-13 16:37

Så nu är dom övriga 700 jobben också räddade? Utgår i från att samtliga som fått gå kommer inom snar framtid att börja jobba igen annars så var det lite "höna av en fjäder" nyhet.

#1
j.w
2009-11-13 17:15

PG, försäljningssiffrorna för Saab tror jag knappast du vet, det ända du ser är levererade bilar. Att det fortfarande tillverkas 100 bilar/dag har ingenting med försäljningen att göra.

#1
Lasse
2009-11-13 18:34

Bilen ser inte dum ut, men tyvärr så tror inte jag på stora tunga sedaner, möjligtvis som kombi men den blir för för stor även den. Trenden verkar vara kortare högre alltså kompaktare bilar med mer funktion istället för lyx. Såvida SAAB inte har ett i ess i rockärmen i form av en supereffektiv motor så blir detta sannolikt ingen hit. Råoljan kommer att stiga i pris till nya höjder när konjukturen börjar ta fart, då köper man inte stort och tungt. Kan Hoppas att SAAB får fram efterföljaren till 9-
3 innan pengarna är slut eller att SAAB kan få fram en folkbil igen och överleva.

#1
Erik F
2009-11-13 18:39

Man får ju inte plats i baksätet på denna bil som är stor och över 5 meter lång! DÅLIGT. Kombin blir väl bättre, men de säljer mest i Sverige. Saab är nog kört, de har alldeles för litet modellutbud och de har inte gjort en växellåda med kvalitet på 30 år. Frågan är bara hur länge Saab håller ut innan de konkar eller blir uppköpta av kineser som tar teknologin.

#1
Kenneth
2009-11-13 19:07

Jag köpte en helt ny SAAB 9-3 Sportcombi Biopower med etanolmotorn förra året, alltså en 2008 års modell och kan inte annat säga att det är en oerhört kompetent och förvånansvärt rymlig och snygg bil för att inte tala om att köra. Oh la la. Det är helt enkelt en oerhört bra bil för rimliga pengar att köpa och att äga. Har kört drygt 6000 mil helt utan fel. Jag rekommenderar verkligen alla att köpa en SAAB. Har testat många bilmärken men återkom till SAAB igen och anser att det absolut är en av de mest prisvärda bilarna att köpa, serva och att trivas med. Kör mestadels på etanol, 9 av 10 tankar är etanol, det är fantastiskt att man kan välja mellan flera bränslen och tanka det som är billigast eller det som är miljövänligast. Alltså etanol.

#1
Saabnisse
2009-11-13 19:32

PG
Som vanligt öser du galla över Saab.
Varför?
De nuvarande modellerna är ju baserade till stor del på ditt favoritmärke Opel, men trots detta har man ju lyckats ganska bra, eller hur?
Om man jämför en några år gammal 9-3 med en helt ny Insignia så visar det sig att Saaben klarar sig bättre i många avseenden, trots att det ju är en väsentligt mindre bil.
Fortfarande gäller det som jag skrivit tidigare, stänger man en dörr på en Saab och jämför med när man stänger dörren på en Opel så hör man skillnaden.
Nu är jag inte så korkad att jag tror att kvaliten sitter i ljudet från dörrstängningen (men det finns de som tror det), skillnaden i kvalite mellan Opel och Saab är nog försumbar för närvarande.
Vad som händer i framtiden vet vi ju inte mycket om, men Saab är ju inte längre låst till GM och kan välja samarbete från i princip vem som helst.
Värre är det med Opel, de är ju fortfarande låsta till amerikanerna och deras nyckfulla beteende när det gäller teknikutveckling.

#1
Q
2009-11-13 21:59

Varför är detta landet så fyllt av ängsliga själar?? Har sagt det innan och säger det igen. Det som har fått Sverige att faktiskt tillhöra en del av toppen av välfärds runt om jorden är att vi har haft entreprenörer som vågat satsat. Tänk om alla hade sagt till Ingvar Kamprad en gång i tiden. Det är lika bra att du sitter ner på en sten och gör ingenting för att du har ingen chans att lyckas!! Det finns så oerhört många fler och större ebtreprenörer på marknaden! Det kan mycket väl gå åt skogen med Saab eller så går det hyggligt eller riktigt bra! Vad är det som är fel i det?? Och var det inte Köningsegg som har sålt ett par bilar för över 20 miljoner/st?? Går det bra för Saab går det bra för Sverige och mig eftersom jag har svårt att hitta ett märke som matchar komforten och känslan av soliditet i min Saabcab!!

#1
Felix
2009-11-13 23:16

Vilket j...a crap Q...SAAB suger och faller som en sten

#1
Samuel
2009-11-14 00:44

Felix: DU suger och hoppas att DU faller som en sten!

#1
Johan
2009-11-14 10:30

Varför ska folk alltid jämföra Saab med Mercedes & Bmw det är ju helt fel..Inte samma människor som köper Saab köper Bmw..Audi & Vw kan jag förstå. Saab är ett märke att vara stolt över Volvo oxå även om jag inte gillar det personligen..Saab & Volvo gör ju faktiskt bättre och snyggare bilar än fransmännen och har klart konkurenskkraftig image båda två det är ju synd att dom blivit dåligt behandlade av sina ägare.Speciellt Saab.

#1
Peter i Sydney
2009-11-14 11:07

Du Johan, här i Australien är det faktiskt samma människor som köper BMW, Mercedes, Lexus ,Volvo och Saab. Dvs dom köper just nu inte Saab! Dock kan det bli ändring för Ateco som är den största oberoende importören här tar över Saab från Holden. Ateco säljer allt från Kinesiska pickuper till Ferrari och är mycket duktiga. Om någon kan få fart på försäljningen är det dom. Dessutom är en sedan helt rätt bil. Det är bara i Sverige som det säljs kombibilar i några större antal. I resten av världen är det sedaner som gäller.

#1
pg
2009-11-14 11:11

Nej jag spryr inte galla över Saab, Jag gillar Saab 9-5 t.ex, men 9-3 an har jag inget till övers för. Ni som är Saabfrälsta verkar vara helt hemmablinda. Det är kanske även en del Opelägare, för det finns lika många Opelägare procentuellt sett som inte gillar Saab.
Saabnisse medger ju att skillnaden inte är så stor mellan en 9-3 och en vectra. Insignian slår Vectran på alla punkter. Finns det någon punkt 9-3 an är bättre på? Inte alls enligt de Tyska och franska biltidningar som jag läst i varje fall.
Se sanningen i vitögat, 9-3 säljer ju inte längre, den tappar i försäljningssiffror på alla marknader. Att 9-5 an tappar kan man ju förstå eftersom en ny är på väg, men 9-3 an ---. Andra bilar i samma storleksklass har ju ökat sina siffror, men Saab rasar över 70%.
Men jag hoppas att Königsegg lyckas med sin föresats och då främst med nya 9-5 an och att pengarna till utveckling kommer Saab tillgodo.
Vad jag menar är, att Saab idag INTE är en bättre bil än Opel. Det var annat förr, då var ju Saab en bil som utmärkte sig, särskilt 9000 modellerna som jag tyckte mycket om att köra.
Jag ser därför fram emot provkörningen av nya Saaben samt att Saab kommer med något nytt kanske revlutionernde i teknikväg.
Det är det jag vill se av Saab innan jag blir intreserad.

#1
Q
2009-11-14 12:13

Felix!! Varför så sur?? Du får vara kvar i sandlådan!! Det är inte dags att komma in än och äta skall jag hälsa från din mamma. Och varför så analfixerad?? Jaha du är kvar i kiss o bajsåldern?? I så fall är detta inte det rätta forumet för dig!! Gå tillbaka till sandlådan Felix!!

#1
jörgen falk
2009-11-14 21:28

SAAB är en utmärkt bil, tyvärr köper få företag in SAAB som tjänstebil. Därav mindre försäljning än världens mest överskattade bil nämligen VOLVO, PUNKT

#1
Marisol JIMENEZ
2009-11-14 21:33

Saab är en mycket bra bil, jag skulle själv köpa en ny, tyvärr har min lön sänkts i "KRIS-tider" så får leta begagnat......

#1
Q
2009-11-14 22:41

Tyvärr e det så med en oklar ägarbild!! När väl den e klar tror jag saab kan vända trenden!! Som cabägare känns det extra gött att veta att en saabcab ger samma skydd vid en krock som de täckta saabmodellerna gör!! Golden choice är golden choice!! vad än belackarna säger!!

#1
Nostradamus
2009-11-14 23:19

SAAB är en bra bil!, äger en SAAB 900 S -90 för tillfället 29000 mil utan problem. Nya SAAB måste nå ut till företag för tjänstebilsförsäljning annars är SAAB knullat av Volvo, God Natt sverige.........

#1
Johan
2009-11-15 13:47

När kommer nästa generation 9-3!!! Dags att spotta ur sig modeller titta på Audi & Bmw det är bara att skapa en plattform sedan gör man en j.vla massa modeller av den. Det gör VW och dom har blivit störst i världen. Nu tror jag aldrig Saab kommer bli ett stort märke men iaf. Dom skulle kunna bli lönsamma.

#1
pg
2009-11-15 13:52

Att Saab skulle återuppstå som askan ur elden so fort ägarstrukturen är klar är tämligen oklart.
Det har ju varit lika oklart med ägarförhållandena när det gäller Opel, men Opel har ökat försäljningen på nästan samtliga marknader. Något har gått snett hos GM Sverige, återförsäljarna säger sig få dåliga lånevillkor när det gäller Opel, och har svårt att hitta vanliga "svenssonbilar" av märket Saab. Man säger sig inte alltid få de bilar man vill ha.
Jag tycker synd om Saab/Opelhandlarna även om jag samtidigt är ytterst irriterade på en del säljares attityd.
Min förhoppning är att Saab återigen blir ett "eget" märke med egna försäljare. Då först blir Saab ett alternativ för mig.
Det här med dörrarna är kvalificerat skitprat av totalt hemmablinda *Saabfantaster". Inte märker då jag någon skillnad på dom vanliga standardbilarna, vare sig det står Saab eller Opel på dem. Det gör inte mina medarbetare heller. Att det däremot skiljer sig åt när det gäller Cabbar gör sig själv. Det är ju för det första helt olika bilar och för det andra även helt olika konstruktioner. Tyvärr har Opel där visst släktskap med Peugeot.

#1
Saabnisse
2009-11-15 22:57

PG
Jag håller med dig om att Saab 9000 var en mycket trevlig bil, men så fanns det ju inte heller några Opeldelar i den, den var ju framtagen tillsammans med Fiat, Lancia och Alfa Romeo och den tillverkades ju i fjorton år och de sista årsmodellerna är riktigt bra.
Men samma sak gäller faktiskt 9-5, efter de första årens missar har den blivit verkligt bra och man har trots GM lyckats modifiera det mesta man fått ärva på ett bra sätt.
Det sämsta är ju bakhjulsbromsarna från Opel som är överlägsna på 9000.
Men du skriver att Insignian slår Vectra på alla punkter, det gör den inte.
Lastutrymmet i Vectra kombi är betydligt bättre än det genomkorkat utformade utrymmet i Insignia.
Men jag tror på nya Saab 9-5 och i motsats till många andra som tror att den är för stor så tror jag den är helt rätt, hur skulle det annars gå att sälja så många Insignia som den ju faktiskt har mycket gemensamt med?
Men i fortsättningen ser det ju ganska ljust ut för Saab när de slipper kopplingen till GM.
Men jag undrar fortfarande vad som händer med 9-4X.

#1
Saabnisse
2009-11-15 23:01

När jag skrev om bakhjulsbromsarna på 9-5 blev det lite fel, det gäller faktiskt bara handbromsen som är väsentligt sämre än på 9000.

#1
Saabnisse
2009-11-16 09:23

PG
Du läste fel, jag jämförde inte 9-3 med Vectra, jag skrev att om man jämför en några år gammal 9-3 med en ny Insignia så slår den Insignian på flera punkter.
Jag tycker att Insignian fått en hopplös utformning där man låter design gå före funktion, idiotiskt.
Jag är rädd för att samma sak kan gå igen i nya 9-5, men jag väntar med att bedöma detta tills jag får prova den.
Jag tror försäljningen av Saab kommer igång igen, men jag tycker att det är synd att Saab inte gjort som Volvo, som ju var lika illa ute, men ändå kunde presentera flera nya (?) modeller med enkla modifieringar med mindre motorer, smalare lättrullande däck (vettigt) som gav snålbilar.
VW har ju gjort samma sak med sin BlueMotion serie.
Det är ju ingen ny teknik, bara ett vettigare utnyttjande av befintlig.

#1
pg
2009-11-16 10:55

Saabnisse
Det är just det jag menar, att Saab var en intressant bil när den var en bil med eget märke.
9000 modellerna liksom 9-5 är uderbara att köra, men kvalitén har varit si så där. Inte bra, men för den skull inte heller dålig. som medelbilen ungefär.
Visst kan jag hålla med om att man designat Insignian till nackdel för last när det gäller kombin, och sedanmodellen när det gäller takhöjden bak. Tyvärr är det flera bilmärken som valt att följa den trenden.
Kanske kan nya Saaben bryta den, men enligt de som sett bilen, lär den vara lika eller näst intill lika låg som Insignian baktill.
Men som sagt, jag vill se och provköra, provsitta bak, innan jag tar ställning.
Anledningen till att jag är kritisk mot Saab, som du inte kunnat undgå att märka, är det sätt man som Kund blivit behandlad på av just Saabhandlarna.
Jag har ju i många år haft tillgång till olika bilmärken och kunnat jämföra pris och tillförlitlighet.
När man sedan kommer in för att prata bil med säljarna, har säljarna kommit med direkt felaktiga uppgifter om bilarna. Jag kan ta ett exempel.
Jag ville titta på en Vectra -04. Säljaren sade då att jag skulle hellre köpa en Saab 9-3 eftersom det var en mycket bättre växellåda i den. (5vxl/man) När jag påpekade, att det var exakt samma låda i bilarna, och att den enda skillnaden var tillverkningslandet, Det fanns 5 fabriker som tillverkade lådan. Säljaren stod på sig, ända tills jag visade den leveranslista som GM powertrain hade. Att jag fick tag på den, berodde på att jag genom en av de anställda vid Saabs povkörningsgrupp, lyckats få inloggning till GM Powertrain. Jag har med andra ord följt utveklingen från -98 fram till -06.
Det stämmer att vissa komponenter som man delar med Opel, inte hållit måttet. Förhållandet har varit detsamma åt andra hållet. I stort sett har det ju varit så, att det är ungefär samma teknikerteam som arbetat med bilarna, oavsett det gällt Saab eller Opel. Saab 9-3, Vectra, Insignia och nu 9-5 har ju i stort utvecklats i Russelsheim, och i någon mån Sverige. Följden borde bli att modellerna utvecklas till det bättre.
Därav blir det trapstegsförbättringar av bilmärkena, och då borde ju 9-5 få några fler poäng än Insignian.
Den som väntaf får se.

#1
Johan
2009-11-16 19:24

Valet är väl inte så svårt när det gäller saab & opel.. Opel måste ju vara det tråkigaste märket på marknaden..Insignia är väl ok men aktern ser ju bedrövlig ut. Klart man väljer en bil från sverige om det är samma bil under skalet om man nu blir tvungen att välja mellan dessa två bilmärken. Opel borde vara det märket som håller på att dö inte Saab.

#1
Saabnisse
2009-11-16 19:32

PG
Jag håller helt med dig när det gäller försäljarna, i många fall verkar det som att de inte vet ett dugg om sitt yrke och de snackar en väldig massa smörja.
Jag minns en gång i Jönköping när jag var inne för ett akutfel (som f.ö. inte var helt lätt att få hjälp med snabbt) och då jag gick runt och tittade på ett antal bilar bl.a. Vectra, men inte förrän jag tittade på en 9-3 dök det upp en försäljare som övertalade mig att prova en Aero, utan att jag var direkt intresserad.

#1
Saabnisse
2009-11-16 21:17

Nu kommer fortsättning (efter middagen!).
Jag frågade om Vectran som jag tiittade på från början, men försäljaren ansåg att det var mer Saab över mig (!).
Jag blev lite fundersam, men min bil blev klar efter rep. och jag åkte vidare, men jag undrade fortfarande.
Bedömer man presumtiva bilköpare med utgångspunkt från det märke de för tillfället kör?
Eller har man en budget som måste uppfyllas med utgångspunkt från ett visst antal modeller eller märken som bilfirman representerar?
Eller var det verkligen så att det var just Saab som försäljaren här ansåg vara bäst?

#1
Johan
2009-11-16 22:35

Med tanke på att du kallar dig för SaabNisse så antar jag att du är en Saab människa in i själen så lite rätt hade väl den där försäljaren..Eller? Och klart dom vill kränga en saab i dessa tider det skulle jag oxå göra.

#1
Saabnisse
2009-11-17 10:03

Johan
Du har nog rätt i att jag är en Saabman, men det visste inte den här säljaren, han hade inte sett den bil jag lämnade in.
Det här hände för flera år sedan men jag förstår inte varför han föreslog en 9-3 när jag satt i en Vectra kombi, 9-3 fanns inte då som kombi.
Jag har haft många Saab och allt möjligt från Ford till Simca och Willys, men flest VW.
Men idag kom ju en glädjande nyhet, Saab ska i princip fördubbla produktionen från nyåret 2010.

#1
pg
2009-11-17 17:19

Johan tycker att Saab är snyggare baktill än Insignian, samt att man ska hålla sig till svenska bilar. Jag ska inte säga emot dig på den punkten. Man får ha vilken åsikt man vill.
Jag tycker att Vectran är trevligare att köra än 9-3 an som känns lite nervös i styrningen, särskilt på halt väglag. 9-5 däremot är precis som jag vill ha en bil. 9-5 an har vissa likheter med varandra vägegenskapsmässigt, men komforten är högre i 9-5 an det år inte att komma ifrån. Insignian däremot får helt godkänt av mig.
Eftersom inte 9-3 an är ett alternativ för mig, återstår det att se hur det blir med den nya Saaben. Provkörnigen som jag ser fram emot plus prissättningen blir avgörande för bilvalet i framtiden. P.s. jag tycker även jag att 9-3 an är snyggare än Vectran till det yttre. Men smaken är som baken och det är tur det, så vi slipper något öststatssyndrom, där alla åker i likadana bilar. FY vad tråkigt, och vad skulle vi då diskutera här?

#1
pg
2009-11-17 17:22

Man borde ju korrekturläsa innan så man slapp att lägga till, men när man ändå är på gång så;
Vad jag ville framhålla var att 9-5 an och Vectran är de bilar vars vägenskaper stämmer överens med mina värderingar.

#1
Q
2009-11-18 19:49

Älskade Saab!!

#1
Crister
2009-11-19 18:28

Om det bara beror på entusiasmen hos alla SAAB:fantaster så kommer SAAB att överleva.Hellre dör dom en köper ett annat märke och definitivt inte en OPEL.

#1
Q
2009-11-19 22:55

Saab är bilvärldens motsvarighet till musikens Motorhead! När alla säger att det är färdiga och slut ger Saab belackarna mellanfingret och kör vidare!! Vi som äger Saab vet vad vi får och så vill vi fortsätta att ha det!

#1
Patrik
2009-11-22 12:35

PG jag förstår inte vad du menar med att saaben är nervös i styrningen i jämförelse med vectran.
jag upplever det faktiskt tvärtom. visst du kanske har kört en saab med 180hk och en vectra med 110 och jämför dem, då har du rätt.
vad gäller insignian så är den som en limousine på vägen, otroligt bekväm som långfärdsvagn, men när man pressar den lite så kommer dess rätta jag fram, och man vet inte var man har den riktigt. Den är dessutom sumpig och sladdrig i ratten när du kommer upp i farter över 100, då känns det som att man kör på hal is, det är opels progressiva styrning som inte funkar riktigt bra måste jag säga. annars en mkt trevlig bil, som har uselt utrymme i baksätet för passagerare från 170 och uppåt. Jag skulle inte vilja åka långt i insignian i baksätet, arma nacke säger jag bara.
Annars tycker jag insignian är en otroligt bra bil för att komma från opel. Och om man då ser till vad saab gör, är att man förbättrar detta utrymme i bak, ger bilen lite bättre motorer, och lite andra val av inredningsmaterial, bilen blir helt annorlunda på vägen, och upplevs som moderat vid långfärd, men kommer upplevas som otroligt sportig på österikiska serpentinvägar. Jag tror att den nya 9-5 är en riktigt hit i USA och som tjänstebil, precis som insignian lär den komma bra till sin rätt som tjänstebil. Men även för den som vill ha en lite större familjebil kommer saaben var bra för. Den lilla motorn skall vara riktigt fin och med tanke på kommande krav vad gäller förbrukning så ligger den helt rätt i en bil som denna. Att det sedan finns starkare alternativ är ju kundens val. Helt klart en konkurrent till Mercedes, BMW och AUDI, Där är inte opel i närheten med någon modell. Men saab har varit mkt nära där länge nu. så nu är det dags att de får cred för det.
Att de nya saabarna dessutom kan levereras med den absolut bästa och senaste 4x4hjulsdriften är ju ett plus. Den är det ingen annan som kan leverera. så ja jag tror detta kan lyfta saab, trots sin storlek.
Men snart kommer det fler, mindre saabar. Det är då det gäller. först 9-2:an som lär bli i Golfklassen. Kan de mäta sig med kraven för en Golf och kvalitet som en lyxmerca, till ett pris som konkurrerar med VW och Audi A3, så lär det bli en storsäljare.
Jag tror på saab, och önskar dem all lycka i framtiden i trollhättan.
Nu får de chansen att visa vad de går för på riktigt, och pengarna får stanna i trollhättan och inte försvinna ut i GM´s stora slöserimaskin.

#1
Crister
2009-11-22 19:59

PATRIK:Kul att läsa din objektiva jämförelse mellan SAAB och OPEL.Det är väl klart att Opel är en sämre bil en Saab,det är ju BARA en Opel.Varför skulle Saaben vara en bättre bil en Opel med Haldex 4 hjulsdrift?Har Opel Insignia som Sedan modell dålig plats för huvudet bak,så vad skall man då säga om 9-3 fram.Nej Saab är en bra bil men Saabägarna har en övertro på Saabs kvalitet och bränsleförbrukningen är ju bedrövlig jämfört med andra konkurrenter.Där har Saab missat tåget men Volvo försöker hoppa på.Men kvaliten har blivit bättre på Saab 9-3 dom sista åren enligt dom jag känner på Saabverkstäderna.Så jag hoppas Saab överlever som bilmärke men bäst är dom inte.
MVH Crister

#1
Patrik
2009-11-23 00:01

Crister, hur lång är du?
Vet du att man kan justera höjden i bakkant på en saab? förr även framkanten, men det var för dyrt enligt GM, men man har en liten flärpvik i framkant i allfall. om det blev billigare vet i tusan. men men.
Jag är 183 och satt i bak på insignian, jag fick luta huvudet kraftigt inåt mot mitten för att få plats med huvudet alls, detta har flera motorjournalister påpekat gång efter annan långt innan bilen kom ut på marknaden. Jag har inga problem att få plats med huvudet i fram på saab 9-3 dessuom kan man ju undra varför man klagade så på höjden i framkant på saaben då den kom, likbil såg det ut som sa en del journalister, högre innertakhöjd sa de inget om högre än på vectra faktiskt, därav utseendet utvändigt eftersom de delar framruta med vectra.
Vectra och 9-5 är så vitt skillda bilar PG så du anar inte. ja de delar bottenplattan i dess grundutförande, kraftigt omarbetat för att klara 9-5:ans bredd, dessutom mkt omskapat för att den skulle klara längden dessutom, men det mesta av den justeringen ligger i framvagnen som inte alls är samma som vectrans. så PG sluta dravla igen, du gör bara bort dig. läs på för sjutton gubbar innan du häver ur dig.
Crister, crister, läs på om den nya haldexan, den finns bara att få till, ja just det SAAB, inte ens till Opeln går den att få. varförin te, jo för att just Saab utvecklat den ihop med haldex. så enkelt är det. läs om saab 9-3 AeroX "black saab" en enklare variant fanns att få till de vanliga 9-3:orna, och det rörde sig om programvara, nya 9-3X har jag inte kollat upp så noga än, men det verkar som att den har samma programvara som 9-3 AeroX, den haldexen rent fysiskt finns inte ens att tillgå för Opel, därför är det stor skillnad på en 4x4 Opel och en Saab 4x4.
skillnaden är enorm, saaben driver hela tiden jämt och fint mellan alla hjulen, allt kompenseras med den nya generationens haldex och programvaran. En komventionell 4x4 bil fördelar mellan fram och bak enligt 50/50, 40/60 eller någon annan variant på procentuell fördelning, där är det konstant oavsett vad som händer fram o bak för övrigt, så är det intemed saabens 4x4 där fördelas det kontinuerligt mellan alla hjulen samtidigt så att inget hjul någonsin ska slira, vilket troligen är möjligt i alla fall, men då slirar alla 4 lika mkt, vilket ger en känsla av att köra som på räls även på de halaste underlagen, inga konstiga utsvävningar som andra 4x4 bilar kan komma med förekommer. Så därför är den klart bättre Crister.

#1
Crister
2009-11-23 09:55

PATRIK:Jag är 189cm och när jag skulle köpa bil 2004 så skulle jag ha en 9-3.Jag ställde in förarstolen efter konstens alla regler på BIVA i Linköping och frågade t.o.m säljarna om råd.Då hade jag taket några ynka cm från huvudet på vänstersida.Jag blev grymt besviken och köpte en Vectra kombi istället.Den bilen var gjord för min längd.Nu har jag köpt en Insignia kombi och är helnöjd.Bra takhöjd bak(till skillnad från sedanen).Jag trodde Haldex jobbade mot alla bilmärken och inte så att SAAB bara fick den senaste versionen utan att Insignians 4-hjulsdrift också var den senaste versionen.Det kan väl inte vara så smart att bara jobba mot ett bilmärke och definitivt inte bara SAAB som säljer uruselt.Det låter ologiskt,men du verkar vara insatt i alla fall om SAAB,så jag vet inte om du är speciellt objektiv.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.