Bild
Nästa artikel
Premiär: Hyundai Tucson med ny design och flera hybrider

Premiär: Hyundai Tucson med ny design och flera hybrider

Nyheter

Hyundais kompaktsuv Tucson kommer i ny upplaga med flera viktiga nyheter.

Hyundai har visat upp en helt ny generation av kompaktsuven Tucson, en viktig modell i ett segment där utmanarna heter Kia Sportage, Peugeot 3008 och Volkswagen Tiguan.

Det som märks direkt är designen, och framför allt framtill där Hyundai Tucson får ett helt nytt formspråk som ska skilja ut den från konkurrenterna. En designdetalj är LED-strålkastarna som smälter in i grillen och blir ”osynliga” när bilen är avstängd.

Längs sidorna och vid bakpartiet har nya Tucson skarpare veck och vassare kanter än dagens modell som har ett mjukare och mer böljande designspråk. Baktill löper en LED-ljusramp över hela bilens bredd.

Även interiören har uppdaterats för att ge ett modernare intryck med högre kvalitetskänsla. Det finns inget klassiskt, upphöjd ”instrumenthus” framför ratten utan de digitala mätarna är nedsänkta under instrumentbrädan. Infotainmentsystemet har en liggande pekskärm på 10,25 tum med stöd för Android Auto och Apple CarPlay. Det finns få fysiska knappar – de flesta är utbytta mot pekkänsliga, digitala knappar som är belysta.

Läs också: Hyundai Ioniq blir eget elbilsmärke – tre nya modeller på ingång

Premiär: Hyundai Tucson med ny design och flera hybrider
Premiär: Hyundai Tucson med ny design och flera hybrider
Premiär: Hyundai Tucson med ny design och flera hybrider
Premiär: Hyundai Tucson med ny design och flera hybrider

Rymligare och modernare

Nya Hyundai Tucson är längre och bredare än tidigare med tio centimeter längre axelavstånd vilket ger bättre plats i kupén och bagageutrymmet.

Teknikmässigt bjuder Hyundai Tucson på flera nyheter, bland annat adaptiv fjädring som tillval och flera nya assistanssystem som adaptiv farthållare, filhållningsassistans och parkeringsassistans.

Instegsmodellen har en 1,6-liters bensinmotor på 150 hästkrafter och framhjulsdrift. Det finns flera olika mildhybrider med 48-voltsteknik och turbo att välja på med fyrhjulsdrift som tillval. Automatlåda med dubbelkopplingsteknik är tillval men köparen kan också välja koncernens nya manuella växellåda utan klassisk koppling som är anpassad för mildhybrider.

Det finns även en dieselmotor att välja på med 136 hästkrafter och mildhybridteknik.

Vid sidan av mildhybriderna finns en så kallad fullhybrid som kan köras kortare sträckor helt på el, men inte laddas i ett uttag. Den får en 1,6-liters bensinmotor plus eldrift och ett 1,49 kWh stort batteri som tillsammans ger 230 hästkrafter och 350 Nm.

Senare kommer även en laddhybrid som kan köras ett antal mil helt på eldrift och även laddas i ett uttag.

Läs också: Kia håller liv i manuella lådan – ny teknik till mildhybrider

Kommentarer

#1
2020-09-15 10:18

Klart vettig för att vara en Hyundai och SUV

#2
2020-09-15 10:27

Jarl, den bensindrivna varianten har förbrukning på snitt 0,8 liter/mil... tycker du det är vettigt år 2020? Bilen lastar 5 personer och ca 550 liter. Själv tycker jag det inte direkt ligger i tiden... för 30 år sedan hade jag inte sagt något, men idag när vi måste sänka utsläppen så tror jag tyvärr att många väljer en sådan här SUV (eller motsvarande).

#3
2020-09-15 10:42

Det är förvånande att Hyundai/Kia inte har tagit fram laddhybridversioner av Tucson/Sportage, med tanke på hur bra Outlander PHEV har gått. Deras drivlina från Optima borde väl fungera rakt av?

Eller åtminstone en fullhybrid (istället för mild-tramset); både Optima och Sonata finns som fullhybrider i USA.

#4
2020-09-16 11:58

Är inte det "kilformade" enbart löjlig (med högt arsle, för att det ska se "sportigt" ut), det modet börjar bli gammalt och uttjatat. Varför välja en design som gör att man inte kan se ut bakåt - det är både besvärligt/opraktiskt och farligt.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.