Bild
Nästa artikel
Kia håller liv i manuella lådan – lanserar ny teknik till mildhybrider

Kia håller liv i manuella lådan – lanserar ny teknik till mildhybrider

Nyheter

Trots att fler och fler bilköpare går över till automatlåda har Kia tagit fram en manuell låda till de nya mildhybridmodellerna. Vi har fått en pratstund med utvecklingschefen.

Nästan alla biltillverkare erbjuder nu någon form av hybridmodell, åtminstone en så kallad mildhybrid som inte kan köras helt på el men där elmotorn och batteriet ändå sänker förbrukningen en del jämfört med en bil utan hybridteknik.

Hittills har de flesta hybridbilar haft automatlåda, vilket flera tillverkare också lägger fram som en fördel jämfört med ”vanliga” förbränningsbilar.

Men trots att automatlådorna nu helt håller på att ta över bilmarknaden har Kia bestämt sig för att utveckla en särskild manuell växellåda till märkets 48-voltsmildhybrider. Och trots att bränslebesparingen inte blir mer än tre procent i verklig körning hävdar Kia att det är väl investerade utvecklingspengar.

– Först och främst kommer det fortfarande finnas efterfrågan på manuella växellådor under de kommande åren. Det är en del i vår försäljningsmix, att erbjuda alla typer av drivlinor, både för att vi ska uppfylla utsläppskraven men också av komfortskäl, säger Michael Winkler, utvecklingschef för drivlinor på Kia, i en intervju med Vi Bilägare, och fortsätter:

– Vi är väl medvetna om att tekniken är på nedgång i ett längre perspektiv men vi måste utveckla produkter för våra kunder i dag.

Läs också: Kias storsatsning: Ny elbil med Porscheprestanda

Michael Winkler är chef för utveckling av drivlinor på Kia.
Michael Winkler är chef för utveckling av drivlinor på Kia.

Avlastar förbränningsmotorn

Mildhybridtekniken innebär att bilen kan ta tillvara energin som uppstår vid inbromsning och spara den i ett batteri. Energin kan sedan användas för att förbränningsmotorn inte ska behöva jobba lika hårt.

Den manuella växellådan kan kopplas bort helt från drivlinan för att bilen ska kunna ”segla”. Bilen har kopplingspedal precis som vanligt och det handlar därför inte om någon robotiserad eller automatiserad manuell växellåda, men kopplingen sköts dock på elektroniskt vis (”clutch-by-wire”) och inte mekaniskt. Bilen har också stopp/start-system som vanligt.

– Vi tittar alltid på nya sätt för att förbättra effektiviteten och prestandan i våra drivlinor och IMT är en sådan innovation. En automatlåda eller dubbelkopplingslåda passar många förare men särskilt europeiska förare älskar fortfarande att växla själva, säger Michael Winkler.

Kias nya IMT-låda debuterar i mildhybridversionen av Ceed och kommer senare även till fler modeller.

Läs också: Kiachefen: Dieselbilarna är fortfarande viktiga

Kia har lanserat flera mildhybrider och snart kommer några av dem även med manuell växellåda.
Kia har lanserat flera mildhybrider och snart kommer några av dem även med manuell växellåda.
Två korta snabba med Michael Winkler

Kias chef för utveckling av drivlinor svarar på Vi Bilägares frågor.

Mildhybridmodellerna har ju litiumjonbatterier. Har ni tittat på att införa superkondensatorer som laddas upp snabbare än batterier?

– Vi tittar på alla typer av energilagringsystem men vi måste också titta på kostnaderna. Konventionella batterier är en bra kmopromiss. När det gäller att börja massproducera ny teknologi måste det vara rimligt. Just nu är vi nöjda med litiumjonbatterier.

Vad siktar ni på för verkningsgrad i förbränningsmotorerna?

– Vi använder Atkinsoncykeln i våra hybridmotorer vilket ger högre kompressionsförhållande och bättre effektivitet. Elmotorn kan kompensera motorns lägre vridmoment vid låga varvtal. Verkningsgraden ligger i dag på 41–42 procent.

– Vi funderar hela tiden på hur vi kan förbättra verkningsgraden men jag kan inte ge något exakt värde som vi siktar mot.

Taggar: Nyheter, Kia

Kommentarer

#1
2020-06-25 06:59

Han glömde att nämna en sak: kostnad. En "bra" AUTO kan växlas manuellt, men kostar/väger mer än en manuell.
Elektronisk manövrering av koppling, segling och mildhybrid är naturligt och bra - även för kunden. Start/stopp tycker de flesta illa om - men är bra för tillverkarens "bränsleförbrukning".

#2
2020-06-25 08:58

Om man nu är så intresserad av att få ned förbrukningen, så undrar jag varför man envisas med SUV modeller... det går lätt att spara 20-30% energi (mindre förbrukning) på att ta fram en helt vanlig bil, det känns lite som sila mygg och svälja kameler. Att höja effektivitet med 5-10% i drivlina, och slösa 20-30% i andra änden samtidigt känns inte optimalt.

#3
2020-06-25 09:18

Styggavargen.

Nu är vi där igen. Vilken drivlina tänker du på då som sitter i en typ sedan modell som är 20-30% snålare än om den sitter i en suv modell av samma märke, vilket märke och modeller är det du tänker på? Hänvisa gärna till ett sådant test med länk dit här nedan.

Nu är det så att suv/crossover modeller efterfrågas och säljs bra i hela världen. Därför får Styggavargen finna sig i att det säljs sådana, de är lönsamma för bilföretagen, det är optimalt för bilföretagen och för de som vill ha en suv/crossover, hur svårt ska detta vara att förstå?

#4
2020-06-25 09:29

Tjalle: Förhoppningsvis är det väl så att mildhybridtekniken ska hjälpa till att få bra start/stoppfunktion på motorn. Med en starkare startmotor så har brännaren inga problem att smidigt gå igång.
Fast om "tycker illa om" bara innebär att dom vill höra motorljudet när dom står stilla så får dom helt enkelt skärpa sig. :)

#5
2020-06-25 11:32

Håller med Styggavargen; klart att en hög fyrkantig SUV kräver mer bränsle jämfört med en låg strömlinjeformad sedan. Det kan ett barn räkna ut. Start o stoppsystem är trams, det verkar löjligt att motorn stannar några sekunder o startar upp i köer och vi rödljus. Motorn drar inte många droppar vid tomgång.

#6
2020-06-25 14:05

Shogun, jämför en V70 med XC60 .. tex, där skiljer nog minst 20% och då är V70 större på alla sätt...lastar mer. Men du kan ta fram och jämföra vilka bilar som helst..så länge de har samma mått eller lastvolym, SUV modellen kommer att dra 20-30% mer energi med samma typ av drivlina. Sedan kan man "fuska" genom att stoppa dit batterier eller andra saker i drivlinan för att få ned förbrukningen. Så varför bygga höga energislukande SUV modeller, när man kan få en större vanlig elbil att gå mycket längre på samma energimängd? Varför folk vill ha en SUV idag handlar uteslutande av 2 skäl, man vill se över bilen framför sig.. och detta skälet kommer att sluta med att ingen kan göra det längre om alla kör SUV. Skäl nr 2 är att man tror SUV är säkrare... men detta är precis som i förra förklaringen, ingen fördel längre om alla kör SUV. Hela trenden med SUV är som att jaga sin egen svans.. det blir liksom inte bättre, på något sätt.

#7
2020-06-27 09:03

Nu när nästan alla äntligen efter 10 år börjat hålla med om att "segling" med motorn på tomgång (rätt använd) spar ordentligt med bränsle.
Nu borde utvecklingen gå vidare med segling vid stillastående motor så skulle man spara (inte långt ifrån) lika mycket till.
Då skulle start stopp tekniken komma till sin rätt. Den som i dag bara är irriterande och ger besparingar endast vid test labbet och certifiering.
Även mildhybrid tekniken kunde då komma till sin rätt. Den som i dag bara ger besparingar för de bromsglada.

#8
2020-06-25 16:36

Styggavargen.

Du har så många egna påhittade teorier om varför folk köper suv. Fuskar man om man använder en hybrid? Nej, det är en smart konstruktion, därför använder man den. Tex i min Rav4 hybrid som kommer ned i siffror som många småbilar.Skillnaden är att jag gillar att sitta högre och ett bekvämt insteg till bilen och även ur den när man närmar sig 60år. Är det så svårt att förstå? Är det så svårt att förstå och ta till sig att de är populära? Varför kan man inte få välja själv för dig? Jo, det blir bättre om det är bekvämare med suv, försök nu att förstå detta att alla inte vill åka i en Octavia som drar lika mycket som en Rav4 hybrid, och om det skulle skilja någon centiliter så är det värt varenda litet öre/krona att inte behöva ramla ned i bilen på backen. Sicket knäppt mode att sitta på backen om man inte behöver. Förstår om tillverkarna kommer med suv eftersom kunderna köper det världen runt, man tjänar pengar på det, svårare än så är det inte.

#9
2020-06-25 17:16

Det är bra att någon biltillverkare som Kia manuell växellåda.

#10
2020-06-25 18:22

folk som kör suv klagar väl inte på bränsleförbrukningen?, det vore bara löjligt..

#11
2020-06-25 21:56

Vargens fakta är väl helt miljöriktigt.
En Rav4 tar väl nån dl eller mer per mil mot corollan.
Inte bra för miljön, det är väl bara fakta.
Inget konstigt.

#12
2020-06-26 07:21

Panopticon. Jag och många andra tycker inte om den fördröjning som det innebär - trots "bra" funktion på start-stopp. Redan idag har de flesta bilar "bra" startmotor som drar igång motorn på några tiondelar. Jag och andra kontrollfreaks tycker inte om dom "tiondelarna". På de bilar jag haft med start-stopp, har jag stängt av funktionen - det går inte att göra på alla bilar.
Jag stängde också av ABS-funktionen på de bilar där det gick att göra vid körning på lösgrus, eftersom ABS förlänger bromssträckan på lösgrus och vid djup snö.

#13
2020-06-26 07:33

En typisk "gammaldags SUV", var 170-175 cm hög och "kantig". Dagens Crossovers är c:a 165 cm höga och mindre kantiga. SUV:ar drog c:a 10-15% mer bränsle än en sedan/combi, medan Crossovers drar c:a 5-10% mer bränsle.
Det kan tyckas illa nog. De flesta inser detta, men det är INTE biltillverkarna som tvingar på folk - dom VILL ha Crossover. Det är ungefär lika dumt som att flyga till Thailand eller åka bil till sommarstuga. Eller för den delen - köra bil till jobbet.

#14
2020-06-26 09:43

Tjalle: Ok, ja det kan jag ju förstå, och den biten kan väl inte den större startmotorn hjälpa med heller, det krävs en riktig hybrid för att det ska funka ordentligt, där drar ju elmotorn direkt.. Ytterligare en anledning till att en "mildhybrid" inte borde räknas som något annat än en vanlig förbränningsmotor.
TILLÄGG: Fast här kanske "bra" kan ha lite olika definition också. Jag kör ju riktig hybrid och där märks det över huvud taget inte när motorn stängs av/startar, jag vet inte hur dagens "bra" start/stopp-system mäter sig med det.

Och det sista om att biltillverkarna inte tvingar folk att köpa SUV/crossover. Det är biltillverkarna som köper reklam, och det är inte direkt så att reklamen idag fokuserar på dom lågbyggda. Även fast det är vi själva som köper bilarna så är folk lättlurade, dom köper det som reklamen säger att dom ska köpa..

Fast nu på slutet så har jag börjat undra om dom inte också lurar folk att köpa MPV när dom annonserar ut dom som SUV:ar.. Det finns ett gäng "SUV:ar" idag med väldigt låg markfrigång, enda skillnaden mot gårdagens MPV är att dom istället för att ha stora fönsterrutor istället har gigantiska plåtar..

#15
2020-06-26 12:20

mso1000.

Faktum är att hittills har min Rav4 hybrid gått snålare än Corollan 2,0 hybrid som frugan har. Då har den gått längre förstås och körs längre, Corollan körs mer kort körning. Men det kan ändras att jag kör den mer så kan vi få korrekta siffror. Jag är förvånad över vad snålt man kan köra Rav4 hybrid om man håller hastighetsgränser samt kör mjukt, småbilssiffror blir det.

#16
2020-06-26 12:28

Här kommer det ytterligare en bilmodell till Styggavargen, de tänker på honom.

https://www.facebook.com/automotorsportsverige/posts/10158770833862848

#17
2020-06-26 12:37

Shogun, problemet är att snart blir det svårt att köpa en sedan/hatchback eller kombi... utan man tvingas in i en onödigt klumpig och ineffektiv SUV. Jag vill ha elbil nästa gång...samma visa där, du får stå ut med kortare räckvidd...större batteri och en tyngre bil som saknar körglädje.

#18
2020-06-26 12:43

Tjalle, håller med dig i nästan allt...dock de där nivåerna är betydligt större i förbrukning. Att en SUV bara drar 10-15% extra är i underkant. Sedan måste man tänka på att köregenskaperna blir sämre i högre bilar utan tvekan. En högre bil blir svårare att parkera och sikten intill bilen blir sämre. Har sett otaliga exempel inne i städer hur folk som köpt SUV inte klarar av att hantera dem, stora och klumpiga på utsidan... och sedan rymmer de inget på insidan.

#19
2020-06-26 14:12

Det är till 90% roligt att växla manuellt.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.