Bild
Nästa artikel
Hyundai Kona klarade över 100 mil på en laddning

Hyundai Kona klarade över 100 mil på en laddning

Nyheter

Ett nytt räckviddstest med Hyundais elsuv gav imponerande resultat.

Den eldrivna versionen av Hyundai Kona har en räckvidd på upp till 48 mil enligt WLTP-körcykeln. Men precis som med alla andra elbilar påverkas räckvidden av en mängd olika faktorer, som körsätt och temperatur.

Under helt perfekta förhållanden visar det sig dock att räckvidden kan bli över 100 mil. Det blev nämligen resultatet av ett räckviddstest som utfördes på en bana i Tyskland med tre identiska Hyundai Kona Electric.

I den här typen av test ligger förarna och kör varv på varv på en avsild teststräcka för att maximera effektiviteten. Det är alltså inget ”verklighetstest” och ingen lär kunna köra en Kona Electric så här långt i vanlig trafik.

Men det är ändå ett intressant test för att se hur effektivt en elbil kan köras, och om inte annat visar det att så kallad ”ecodriving” – där föraren försöker sänka förbrukningen genom att anpassa sin körning – har stor påverkan på förbrukning och räckvidd.

Läs också: ”Snällt” elbilstest ger imponerande räckviddssiffror

Mindre än halva förbrukningen

Testet utfördes alltså med tre olika bilar och det övervakades av oberoende besiktningsföretaget Dekra. Vinnaren kom 102,6 mil, tvåan lyckades ta sig 102,4 mil och trean 101,8 mil på en laddning. Bilarna hade standarddäck och kördes till stor del med farthållare, men luftkonditioneringen var avstängd.


Förbrukningen under testet hamnade på mellan 6,24 och 6,28 kWh/100 km vilket är mindre än hälften av bilens officiella förbrukningssiffra på 14,7 kWh/100 km.

Snitthastigheten var dock betydligt lägre än vad som annars är vanligt i den här typen av effektivitetstest: den låg på bara 29–31 km/tim.

Läs också: Elbilstestet avslöjar: Så lång blir räckvidden på vintern

Hyundai Kona klarade över 100 mil på en laddning

Kommentarer

#1
2020-08-13 13:06

Allt är möjligt, betänk att det är en produktionsbil och inte någon spartansk ultraviktsbil.

#2
2020-08-13 13:13

Galet att det ens är möjligt att flytta en stålklump på gummiringar i 100 mil på 600Wh/mil, den drar alltså som en kupéfläkt på låg effekt...

#3
2020-08-13 13:31

Dags för ett förbud mot EPA/A-traktorer och mopedbilar och införa strypta Konor/Zoe/e-Up för bössen. 50 öre milen i bränslekostnad, inget oljud eller utsläpp.

#4
2020-08-13 14:12

Stor överraskning, de flesta vanliga laddhybrider går också dubbel så långt vid en genomsnitthastighet på 30 km/h!

#5
2020-08-13 14:36

Roadkill, det går ju att få Twizy i strypt modell som EU-moppe klass 1

#6
2020-08-13 16:09

#3: Utmärkt idé Roadkill!
Dom här mopedbilarna med sån där ineffektiv förbränningsmotor, jäääädrar vad de låter! :D Helt galet.

#7
2020-08-13 16:49

Finns väl ingen anledning att tillåta några mopeder med förbränningsmotor längre! Ingen åker ändå längre än en tank (eller laddning) med en moped.

#8
2020-08-13 17:40

Det är inte under normala förhållande.

#9
2020-08-13 18:01

Är ju samma sak med förbränningsmotorer. 50-80 mil fulltankad diesel i verkligheten blir ~240 mil i ecodriving.
På riktig väg, dessutom.

#10
2020-08-13 18:31

Fattar inte vitsen med testet.

#11
2020-08-13 19:53

Farten har stor betydelse, just kör jag i Norrland på mindre vägar där det är skyltat 80 km/h...bilen drar ca 0,44 liter/mil. På motorvägen var snittet på 0,55 liter/mil vid 110 km/h. Bilen är fullt lastad med fyra personer.

#12
2020-08-13 20:19

Värdelöst, snittfarten får åtminstone ligga på 48 km/t och det måste utföras på vanliga vägar i någorlunda normal trafik.
Under det blir det en lek för småbarn.

#13
1
2020-08-13 21:32

100 mil är ju för långt.

#14
2020-08-14 06:54

100 mil är 100 mil. Varken längre eller kortare.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.