Bild
Nästa artikel
”Snällt” elbilstest ger imponerande räckviddssiffror

”Snällt” elbilstest ger imponerande räckviddssiffror

Nyheter

Alla bilar kom längre än den officiella räckviddssiffran.

När biltillverkarna gick över från den optimistiska NEDC-körcykeln till den mer realistiska WLTP blev räckviddssiffrorna mer verklighetsnära.

Men när det gäller elbilar kan siffran för hur långt bilen kan köras ändå skilja rejält beroende på en mängd olika faktorer. Under vintern skrev vi om ett norskt test där räckvidden kunde bli upp till 30 procent kortare än den officiella siffran.

Ett annat test utfört i nio minusgrader visade ännu större skilnad: upp till 42 procent.

Så här års kan dock resultatet bli ett helt annat. När norska sajten Motor räckviddstestade 29 olika elbilar gick samtliga bilar längre än den officiella WLTP-räckviddssiffran.

Optimala förhållanden

Bilarna hade laddats fullt och kördes sedan en bestämd sträcka – samma som när Motor gjorde ett liknande test i vintras. Temperaturen låg på mellan 15 och 21 grader och det var vindstilla – alltså optimala förhållanden.

Eftersom bilarna mest kördes på landsvägar och hastigheten låg på mellan 70 och 110 km/tim blev räckvidden i vissa fall till och med betydligt längre än den uppgivna WLTP-siffran. Tesla Model S kom till exempel hela 64,5 mil jämfört med den officiella räckvidden på 61 mil.

Hyundai Kona Electric kunde köras nästan 57 mil på en laddning och de båda Kiamodellerna gick sju mil längre än uppgiven räckvidd.

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2020-06-14 16:29

" Motor räckviddstestade 29 olika elbilar ". Här hos ViB finns 28 bilar, så en fick inte vara med.
( Och nej, det är inget skrivfel. En bil har ViB inte tagit med )

#2
2020-06-14 17:53

Corsa i taket! En saknas.
Kul att det finns så många elbilar att välja på!

#3
2020-06-14 18:26

Corsa går 12 km längre än 208, varför det när det ser ut som det skulle vara identisk teknik?
Tydligen skiljer något ändå.
På papperet väger Corsa 40 kg mindre, men...

Att notera är att Peugeot bilarna tillhör gruppen med allra minst ökning.

Skillnaden mellan DS3 och 2008 är också intressant, 19 km längre för DS.

#4
2020-06-14 19:09

Rimligt resultat. Jag kan köra min Model 3 utan större problem längre än WLTP-räckvidden. Jag kan också utan större problem köra kortare. Beror ju en del på omständigheterna.

Model S visar igen och igen att den är räckviddskungen. 64 mil på en laddning! :D Helt otroligt. Utvecklingen går fort.

#5
2020-06-14 21:06

Nissan e-NV200 +39(!)% måste ju vara årets räckviddslyft.

#6
2020-06-15 05:56

Fenomenet är väl samma som på fossila bilar med vinter kontra sommar körning och stads och landsväg.

Undra om man körde med full ac på under testet.

#7
2020-06-15 11:01

Rätt bra test för att se hur det ser ut i verkligheten. Som dom skriver i den norska texten, när man ska ut på långkörning så är det ju sällan stadstrafik man gör det i.. Men jämfört med en långkörning i Sverige så är det mindre vägar och därmed långsammare körning i den testen, vilket gör att dom kommer lite längre där, men det är också klart mer kuperat än vad normal-långkörningen är i Sverige så där förlorar dom istället. Så slutresultatet kanske inte är så långt från verkligheten ändå.
Viss förändring på listan skulle det bli här, strömlinjeformade bilar har lite fördel i Sverige, lättare bilar har lite fördel i Norge.

Och klart intressant med samma körsträcka på vintertestet som sommartestet. :)

#8
2020-06-15 18:17

Det blir räckviddsångest ofta för de som har elbilar.

#9
2020-06-15 23:12

Carl, har du aldrig kört elbil någon längre sträcka eftersom du oroas om räckvidd?

#10
2020-06-15 23:30

Räckviddsångest drabbar bara de som inte kört elbil. :) Körde 54 mil idag med min, inga problem och tog inte en minut längre än det hade gjort med fossilbil.

#11
2020-06-16 09:29

Henrik hur lång tid tog det att ladda den efter det?

#12
2020-06-16 16:44

Räkviddsångest blir det nog få elbilsägare som får med dessa fina system som talar om var man kan ladda sin elbil på vägen mot målet.
Det som jag kan se som problem nu när elbilsägandet ökar är trängseln vid landställena.
Tesla har en del trängsel vid Bredden i Upplands-Väsby ser man men ägarna är inte tvungna att ladda där även om det är bekvämt.
De problem som uppstår läser man är när de som kör laddhybrider står längre tid vid laddning även om man inte är tvungen att ladda för att kunna köra vidare, medans elbilister som verkligen måste ladda sin bil för att nå målet med bilen får vänta ut ledig laddare för att sedan stå en bra stund för laddning. Det kommer nog fresta på mången elbilsägare framöver om inte laddplatserna byggs ut I samma takt som elbilar blir vanligare.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.