Bild
Nästa artikel
Nyheter

Porschechefen gör klart: Räckvidd på 40 mil är tillräckligt

Publicerad 21 september 2020 (uppdaterad 21 september 2020)
Det är ”inte vettigt” att kriga för maximal räckvidd i en elbil, påstår Porsches utvecklingschef.

Porsche har fokuserat mer på prestanda än maximal räckvidd med elbilen Taycan. Den kommer som längst 46 mil enligt WLTP-körcykeln, om köparen betalar extra för ett större batteripaket.

Det är betydligt kortare än Tesla Model S som klarar 61 mil på en laddning i samma körcykel och nya Lucid Air har en räckvidd på över 80 mil i den amerikanska EPA-körcykeln.

Men att erbjuda så lång räckvidd var inte målet för Porsche, hävdar utvecklingschefen Michael Steiner.

– Räckvidd är förstås relevant. Men frågan är: hur viktig är räckvidden jämfört med andra egenskaper? Vi ville aldrig bli världsmästare i räckvidd med Taycan, men vi ville vara referensbilen när det gäller kördynamik, säger han i en intervju med Redaktionsnetzwerk Deutschland.

Enligt Michael Steiner siktar Porsche på omkring 40 mils räckvidd. Mer räckvidd än så skulle innebära ett större och tyngre batteri med högre förbrukning, större miljöpåverkan och sämre köregenskaper som följd.

– Enligt mig är det inte vettigt ur hållbarhetssynpunkt att kriga för längsta möjliga räckvidd, säger Michael Steiner, som tycker snabb uppladdning av batteriet är mycket viktigare.

Läs också: Porsche Taycan överraskar: ”Väger den verkligen 2,3 ton?!”

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2020-09-21 09:04
johnkommentar

Risken är att det som kan kommuniceras enkelt i en siffra lyfts fram. Hur många växlar har din cykel? Hur många watt har dina högtalare...

#2 • 2020-09-21 09:21
Henrik M

Här har han visserligen rätt tror jag med, oavsett om de säger så för att de tycker så eller bara för att det är det deras bil klarar. Jag har länge segt att jag tror vi kommer landa i att den stora massan av elbilar är de som kan klara 30-40 mil verklig körning året runt. Sen kommer det finnas några som klarar mer och en del som klarar mindre. Men där runt är sweet-spot för de allra flesta tillsammans med ett bra laddnätverk.

#3 • 2020-09-21 09:57
Styggavargen

Helt rätt resonemang, det är många biltillverkare som behöver råvaror till batterier och det är bättre att sänka vikten istället. Om man dessutom skippar SUV kaross så blir det ännu bättre och snålare.

#4 • 2020-09-21 09:58
L. Mäkinen

Hellre en lättare bil som klarar 300 kW laddning än en tung som max tar emot 150 kW. Ett stort batteri förbättrar en egenskap, men försämrar alla andra.

#5 • 2020-09-21 10:06
Pi

Tror också på hans resonemang. Men apropå hög laddeffekt så finns det ju faktiskt ett visst samband mellan hög batterikapacitet och möjligheten att ta emot hög laddeffekt - i alla fall om också vill bibehålla lång livslängd.

#6 • 2020-09-21 10:53
Jarl Karlsson

Batteriet i min bil väger bara 50kg med tar mig 100 mil

#7 • 2020-09-21 11:28
Masa

Kanske ska han inte slänga stenen "hållbarhetssynpunkt" när de säljer "sportbilar/leksaker". Miljö och säkerhet är viktigt ur hållbarhetssynpunkt, inte extrem prestanda som hög topphastighet m.m.

#8 • 2020-09-21 11:37
Henrik M

Jarl: Och du är säkert jättestolt över utsläppen du sprider kring dig under de 100 milen med......

#9 • 2020-09-21 11:51
glimma-48

Skall elbilen så småningom ersätta bensin-diesel etc-bilarna får vi hoppas övriga ansvariga i bilbyggarvärlden inte resonerar som Porschechefen. 40 mil är ju bara löjligt, nej förresten det är helt världsfrånvänt. Mängder av bilister behöver åtminstone dubbel körsträcka mellan "tankningarna" och dessa får dessutom max ta 10-15 minuter. Jag är själv pensionär men har likt många andra kört sträckor när jag var yngre på 60-100 mil med ett par kortare uppehåll. Idag hade jag klarat mej hyfsat, men inte alltid, på 40- 60 mil mellan tankningarna och uppehållet hade kunnat vara en hel halvtimme. Jag vet att en hel del inte känner igen sej i detta men vi lever i väldigt olika världar helt enkelt.

#a • 2020-09-21 12:05
ToRy

@Glimma: När du var yngre och körde dina långa sträckor så hade du ingen smartphone, eller ens mobiltelefon kanske? Så då kan vi ta bort dem igen antar jag, för det går ju jättebra att klara sig utan mobiltelefon och internet -- eller hur?

Det jag vill poängtera är förstås att i olika tider så "behöver" vi olika saker. Framåt i tiden så får vi kanske vänja oss vid att inte köra 100 mil på ett bräde mer eller mindre. Men pauser kan ändå användas konstruktivt. För vila naturligtvis, men också för arbete -- om man vill -- med hjälp av mobilt bredband.

Slutligen instämmer jag helt med artikeln och flera kommentarer ovan; 30-40 mil är utmärkt. Men det skall vara riktiga mil, och helst i åtminstone landsvägsfart!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.