Bild
Nästa artikel
Första testet: Lucid Air får räckvidd på över 80 mil

Första testet: Lucid Air får räckvidd på över 80 mil

Nyheter

Uppstickaren Lucid Motors börjar snart leverera en ny elbil med 30 procent längre räckvidd än Tesla Model S.

Tesla Model S är den elbil som har längst uppgiven räckvidd på den svenska marknaden. Den klarar 61 mil enligt den europeiska WLTP-körcykeln och 65 mil enligt den amerikanska EPA-körcykeln.

I flera år har utmanaren Lucid Motors varit på väg att utveckla en ny elbil som ska försöka slå den räckviddssiffran. Lucid Air, som den kallas, har blivit försenad i flera omgångar men verkar nu äntligen vara på gång.

Nu uppges Lucid Air få en räckvidd på hela 83 mil enligt EPA-körcykeln. Bilen är dock inte officiellt testad, utan siffran är framtagen i en simulator hos ett externt, oberoende företag på uppdrag av Lucid. Det återstår att se vad den officiella räckviddssiffran blir, både i den amerikanska och europeiska körcykeln.

– Vi kommer sätta en ny standard för elbilar, säger Lucid Motors-chefen Peter Rawlinson, som tidigare jobbat på Tesla med att utveckla Model S.

Större batteripaket

Lucid Air får förmodligen ett batteripaket på 130 kWh, alltså 30 procent större än i Tesla Model S. Räckvidden blir drygt 28 procent längre. Bilen har ett 900-voltssystem som innebär att strömkablarna kan göras tunnare vilket sänker vikten.

Lucid Air ska klara 0–100 km/tim på 2,5 sekunder och den får uppdateringar via nätet som Tesla. Lucid har lovat att bilen ska bli effektivare än Tesla Model S.


Bilen går att förhandsboka för drygt 10 000 kronor men någon officiell prislapp är ännu inte klar. Officiell premiär blir i september.

Läs också: Lucid Air ska börja levereras 2021: ”Kalla oss inte Tesladödare”

Taggar: Nyheter, Lucid Air

Kommentarer

#1
2020-08-11 10:44

Fantastiskt, en bil med större batteri går längre på en laddning, till och med närapå lika mycket längre som batteristorleken ökar.
Måste vara riktigt innovativa ingenjörer som lyckas med sånt. *ironi*

#2
2020-08-11 13:31

Effektiva drivlinor och god "el-ekonomi" något jag hoppas (vi) konsumenter hellre efterfrågar än ett enormt batteripaket.

#3
2020-08-11 14:02

Snyggare än Tesslorna :)

#4
2020-08-11 14:48

Riktigt snygg!

#5
2020-08-11 15:59

Bätre? Kanske. Men snyggare än Tesla? Absolut inte.

#6
2020-08-11 16:22

Riktigt snygg faktiskt! Det finaste i bilväg jag sett på länge tror jag.

#7
2020-08-11 16:50

Usch. Ännu ett monster på 2,5 ton. Är inte tanken med elbilar att de är bra för miljön? Hur bra är 2,5 ton på vägen? Vare sig "tanken" är full eller tom. Ser ut som vilken Merca eller BMW som helst. Fast fulare. 0 - 100 på 2,5 sekunder? Hur långt räcker batteriet sen? Varför inte en bil som väger som en vanlig på runt 1,5 ton som kan gå 80 mil innan batteriet är tomt? Som gör 0 - 100 på 7 sekunder? På mig verkar det som om de som utvecklar elbilar borde ha lämnat lekstugan vid det här laget och fundera på vad folk behöver. Vill jag ha en bil som gör 0 - 100 på 2 sekunder? Absolut. Skitkul. Men praktiskt? Icke.

#8
2020-08-11 17:01

Äntligen en elbil som går riktigt långt.

#9
2020-08-11 17:57

Arne; jag håller delvis med. Men detta är inte en folk-elbil utan denna kommer lägga sig i prissegmentet över Tesla Model S. Tanken är nog till och med att ägaren ska sitta i baksätet och bli körd, inte köra själv.

#10
2020-08-11 20:32

Det blir fler och fler nya elbilstillverkare som man tidigare aldrig hört talas om och som gör allt bättre bilar med allt längre räckvidder.
Men förmodligen kommer den aldrig ut på marknaden.
Så här var det för hundra år sedan också med flera hundra biltillverkare där de flesta var bäst.

#11
2020-08-11 21:53

Håller med Arne N1. Även om jag själv kör Tesla o imponeras av prestandan, så är en lättare bil som går 80mil och gör 0-100 på 6-7sek något som alla elbilstillverkare borde sträva efter. Den kommer att passa en majoritet av bilförare om den dessutom inte kostar mer än Max 400.000:-

#12
2020-08-11 22:06

Saabnisse, håller med dig. Om några år har de flesta nya elbilstillverkare antingen gått i konkurs eller blivit uppköpta. Tesla kommer finnas kvar. De flesta andra blir uppköpta av jättekoncernerna om tekniken är tillräckligt intressant.

De tio största koncernerna kontrollerar mer än 2/3 av världsmarknaden. Skulle tro att marknadskoncentrationen kommer bli ännu större i framtiden.

#13
2020-08-11 22:12

Snygg och futuristisk, finns definitivt en nisch för denna dyra bil.

#14
2020-08-11 23:20

V70Silver, jag hoppas du har rätt. Jag köpte för ett tag sedan Tesla aktier, mest för att jag vill testa på Aktier som jag inte gjort innan, men också för att jag tror på Tesla. De har gått back mest senaste dagarna, men jag hoppas på att "battery day" ändrar på det. Jag tror också som du att många nya tillverkare kommer in nu och vill skina, men kommer köpas upp senare och det kommer bli färre tillverkare.

Tror också helt klart att en av de som står kvar är Tesla. Ingen kommer köpa Tesla, det har jag mycket svårt att se som det ser ut idag, däremot kanske Tesla köper upp andra företag för att bli av med dom.

#15
2020-08-11 23:27

Kostar den max. 200 000 kr, så ska jag fundera på saken. = )

#16
2020-08-12 01:42

#14

Tesla kommer finnas kvar eftersom deras varumärke är så pass hajpat, dessutom finns Teslas bilar i verkligheten och inte bara i några få handbyggda exemplar. Jag är dock av uppfattningen att de etablerade tillverkarna kommer dominera försäljningen av elbilar eftersom de har kunnandet som krävs för massproduktion. De har även en nödvändig serviceorganisation som krävs för att ta hand om miljoner kunder.

Teslas aktie är extremt högt värderad. Om du är nybörjare på aktier så skulle jag inte rekommendera att du satsar alltför mycket på Teslaaktier. Tesla har inte bevisat att de kan växa och samtidigt tjäna pengar. Detta faktum medför att Teslas aktiekurs mycket väl kan krascha. Småsparare tenderar att köpa dyrt och sälja billigt.

#17
2020-08-12 22:14

Jag tror nog mera på X-Peng P7.
https://en.xiaopeng.com/p7.html

Kostar som en Tesla 3, stor som en Tesla S och snyggare, inte minst inuti. Den är till och med bättre på att parkera.
Ungefär samma räckvidd. Och som det mesta är sammansättningen och lacken så mycket bättre. Synd bara att den är kinesisk.
Kolla gärna på den thailändske norrmannen Bjørn Nylands Youtube-tester.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.