Bild
Nästa artikel
Porsche Taycan uppdateras i höst – här är alla nyheter

Porsche Taycan uppdateras i höst – här är alla nyheter

Nyheter

Porsches elbil får långsammare snabbladdning – för den som vill. Dessutom införs möjlighet att prenumerera på tillval istället för att köpa dem.

Porsche Taycan är märkets första nya helt eldrivna bilmodell, och den ska följas av flera andra elbilar – bland annat en helt eldriven version av suven Macan.

Inför modellårsskiftet som genomförs i oktober får Porsche Taycan flera intressanta nyheter. De uppdaterade modellerna dyker upp hos återförsäljarna i mitten av oktober.

Ladda utan kort

Först ut är Plug & Charge, som är ett system som ska göra snabbladdning längs vägen smidigare. Föraren stoppar i laddkontakten och sedan sköts betalningen automatiskt – det finns alltså inget behov av att fippla med kontokort eller laddtaggar.

Nackdelen är att laddstationen måste ha stöd för Plug & Charge, men förhoppningsvis dyker det upp på fler snabbladdare framöver. Ionitys snabbladdare i Sverige är redan förberedda för Plug & Charge.

Läs också: Långsamt framåt för Ionity – tre nya laddare i Sverige

Prenumerera på tillval

En annan nyhet är att Porsche precis som Audi och BMW börjar ”hyra ut” tillval. Istället för att föraren kryssar i ett tillval vid bilköpet och betalar en fast kostnad finns alltså möjlighet att prenumerera på vissa finesser under en begränsad period.

Bland tillvalen som köparen nu inte behöver välja vid köpet utan kan uppdater med efterhand finns Power Steering Plus som anpassar styrningens tröghet efter hastigheten, ett ”intelligent räckviddssystem” som hjälper till att maximera räckvidden och korta ned restiden, aktiv filhållningsassistans och Porsches system InnoDrive som kan ta över körningen själv under vissa förhållanden.

Taycan-ägarna får prova tillvalen i tre månader och kan därefter välja om de vill köpa loss tillvalet helt eller prenumerera från månad till månad. Finesserna skickas ut till bilen med en trådlös uppdatering via nätet.

Priserna för tillvalen finns än så länge bara i euro och gäller den tyska marknaden som har 16 procent moms. Omräknat till svenska kronor blir tillvalen alltså något dyrare med 25 procent moms.

  Per månad Fast pris
Active Lane Keep Assist och InnoDrive 19,50€ 808,10€
Intelligent Range Manager 10,72€ 398,69€
Power Steering Plus   320,71€

Läs också: BMW ska börja ”hyra ut” tillval för en månadskostnad

Vid vissa snabbladdare kan Porsche Taycan nu skruva ned (!) laddhastigheten för en längre paus, och föraren behöver heller inte fippla med laddtaggar eller kontokort.
Vid vissa snabbladdare kan Porsche Taycan nu skruva ned (!) laddhastigheten för en längre paus, och föraren behöver heller inte fippla med laddtaggar eller kontokort.

Snabbare ombordladdning...

Head up-displayen som kan visa viktig information direkt i siktfältet för att föraren inte ska behöva ta ögonen från vägen är numera i färg, och ombordladdaren för att ladda bilen hemma eller på jobbet har nu en kapacitet på upp till 22 kW. Både head up-display och snabbare ombordladdning blir tillval, och det sistnämnda dyker upp mot slutet av året.

Luftfjädringen får även ett så kallat Smartliftsystem som innebär att fronten kan lyftas upp en aning för att bilen enklare ska kunna passera ett fartgupp eller köra in på en garageuppfart.

...och långsammare snabbladdning

Den som behöver ta lite extra lång tid på sig att snabbladda sin Taycan kan nu göra det. Laddeffekten vid Ionitys snabbladdare kan till exempel skruvas ned till 200 kW för att förlänga körpausen. Maximal effekt är annars 270 kW.

Dessutom blir den snabbaste versionen, Porsche Taycan Turbo S, lite snabbare än tidigare. 0–200 km/tim tar nu 9,6 sekunder med launch control-systemet vilket är 0,2 sekunder kvickare än tidigare.

Läs också: Så snabbt laddar elbilarna: Audi e-tron överlägsen

Vissa finesser kan Porsche Taycan-ägarna nu prenumerera på istället för att köpa för en engångskostnad.
Vissa finesser kan Porsche Taycan-ägarna nu prenumerera på istället för att köpa för en engångskostnad.

Kommentarer

#1
2020-08-19 13:43

"Laddas långsammare" handlar om folk som köpt en dyr Porsche, inte vill ladda överdrivet fort för att spara på batteriet så mycket som möjligt. Finns ingenting som har med "pausen" att göra. Att pressa batteriet närmare gränsen vid uppladdning och till full laddning gör att det tar mer stryk än när man tar det lugnare och fyller det till ungefär 4/5.

#2
2020-08-19 15:04

Väldigt många har gott om tid, men lite ström -så varför satsar man inte mer på långsamladdning, dvs laddning med 4-6-8A

Snittbilen rullar bara knappa 4 mil/dag... långsamladdar man med 4-6-8A över natten får man i betydligt mer än så (uppåt 3-4 ggr) i bilen. Dessutom har många bostäder inte högre kapacitet än så, om man fortfarande vill koka mat och tvätta... Att hemma snabbladda bilen så den är färdig 5-6 timmar innan man går upp är dessutom ruskigt poänglöst.

Med långsamladdning med 4-6-8A blir risken att ladda i vanligt eluttag i det närmaste försumbar. Befintliga motorvärmaruttag kan användas.

#3
2020-08-19 17:17

Hur stora är batterierna? Hur långt kommer Porschen?

#4
2020-08-19 18:10

Porsche Taycan Turbo S respektive Turbo. Pris från 2 080 000 kr, respt. från 1 700 000 kr. Effekt 761 hk resp. 680 hk. Räckvidd
412 -450 km. 0- 100 2,8 sek. respt. 3,2 sek. Toppfart 260 km/h. Batterierna är på 93,4 kWh.

#5
2020-08-19 18:44

@Carl Trefelt
Kolla här: https://youtu.be/9BhDiwHxa94

#6
2020-08-19 18:52

LeifV, det stämmer förvisso att låg laddström passar de flesta normala elbilister. Man ska dock tänka på att lägre laddström ger högre andel laddförlust då ombordladdarna är effektivast i sitt maximala läge.

#7
2020-08-19 20:46

Månadens i-landsproblem. Kaffet ingår i dagens rätt. Men precis när man fyllt koppen plinger mobilen att bilen är klar. Onödig stress, men Porsche kom på en lösning :-)

#8
2020-08-19 21:35

Milky: Vet inte hur du upplevt det med laddningarna under din egna erfarenhet av långresor med elbil, men väldigt många anser faktiskt att det är ett problem att bilen laddar klart fortare än man själv hinner äta eller göra vad man nu gör medans bilen laddar och detta med att kunna justera ned laddeffekten är faktiskt efterfrågat inom elbilskretsar och inte bara hos Porsche. Så nej, det är absolut inte bara nåt de tagit fram för att spara på batteriet. Jag hade själv ett tillfälle på min sista långresa då jag fick gå ut och flytta bilen medans vi åt för att den laddade klart snabbare än vår egna paus.

#9
2020-08-19 23:50

” Porsche Taycan Turbo S, lite snabbare än tidigare. 0–200 km/tim tar nu 9,6 !!”
Bra vid rödljus!!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.