Bild
Nästa artikel
Långsamt framåt för Ionity – tre nya laddare i Sverige

Långsamt framåt för Ionity – tre nya laddare i Sverige

Nyheter

Ionity har öppnat en ny snabbladdare i Sverige och börjat bygga ytterligare två.

För att de stora biltillverkarna ska kunna konkurrera med Teslas eget nätverk med snabbladdare lanserades för några år sedan Ionity – ett samarbete mellan bland andra Volkswagen, Mercedes och BMW.

Planen var att ha 400 snabbladdare uppe och igång längs europeiska vägar redan i år, men som vi skrev i mars ser den målsättningen ut att bli svårnådd. Utbyggnadstakten bromsade in över nyår och det är oklart om alla snabbladdare kommer vara öppna.

– Nuvarande status är att vi fortfarande siktar på att öppna 400 stationer innan året är slut. Med tanke på coronaviruset och det faktum att Ionity just nu har "jobba hemma-läge" är det omöjligt att ge några tydliga prognoser, sa Paul Entwistle, pr-chef på Ionity, till Vi Bilägare tidigare i år.

I slutet av mars fanns 16 öppna Ionityladdare i Sverige. Ytterligare två var under uppbyggnad: Sundsvall och Mariestad. Laddaren i Mariestad är fortfarande under uppbyggnad men laddaren i Sundsvall är klar sedan den 6 maj, enligt uppgifter till Vi Bilägare. Den är placerad söder om Sundsvall längs E4 vid Stockvik.

Förutom i Mariestad började Ionity också bygga en snabbladdare i Gränna den 22 april och i dag påbörjades bygget av en snabbladdare i Karlskrona.

Bara i år har Ionity byggt klart 27 nya snabbladdare i Europa, de allra flesta i Tyskland men tre av dem finns i Sverige: Sundsvall, Ulricehamn och Helsingborg.

När Ionity lanserades gjordes det med en särskild kampanj där all elbilsladdning kostade 80 kronor, oavsett hur mycket ström som gick åt. I januari kom dock beskedet att introduktionspriset försvann – och det ersattes med en betydligt högre taxa.

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2020-05-13 20:54

Bättre långsamt än inga alls.. sen finns det ju faktiskt flera laddstationsoperatörer på svenska marknaden. Ionity är inte allenarådande.

#2
2020-05-13 22:25

Tyvärr alldeles för dyra för att man ens ska överväga att ladda hos. Skulle endast ladda hos ionity om alternativet var bärgning.

#3
2020-05-13 22:38

Här ligger Tesla hästlängder framför Ionity. Jag bor i Norge och här finns Tesla snabbladdare i stort sett överallt. Ett typiskt laddpris på deras 150 kWh laddstationer är 1,80/kWh vilket omräknat till milkostnad blir ungefär 3:-/mil. Alla nya Tesla-laddare som byggs ut i nätverkat är dessutom 250 kWh-laddare.
Om Ionity ska överleva är det nog nödvändigt att kostnaden för laddning gör det intressant att överhuvudtaget ladda på deras stationer.

#4
2020-05-15 00:33

Nu betalar man ju för Teslas exklusiva laddnätverk när man köper bilen så den verkliga milkostnaden är betydligt högre. Köper man X och S modellen så betalar man allt när man köper bilen och köper man en billigare Tesla så betalar man en del när man köper bilen och en del vid utnyttjande. Om så inte vore fallet så kunde Tesla gärna låta andra bilar ladda för 2,56 kr/kwh. Det kommer aldrig hända eftersom den verkliga kostnaden är betydligt högre.

I grund och botten så tycker jag det är dumt att en biltilverkare ska ha ett unikt laddnätverk. Detta blir onödigt kostsamt i längden, ungefär lika dumt som att alla som kör Audi skulle ha en unik bensinmack men kör man en annan bil så måste man åka till en annan mack. Tesla-mackar bör därför alltid lokaliseras till B-lägen då inte vem som helst kan nyttja dessa.

Tesla borde låta alla utnyttja deras laddare så länge det inte är kö men man måste då ta betalt fullt ut för dem som inte har betalt för laddnätverket genom bilinköpet. Jag tycker det är lite löjligt att alla präktiga Teslaägare säger att de kan ladda "gratis" och snabbt på sina laddstationer. Jag blir inte jätteledsen om någon icke Teslaägare råkar felparkera framför era laddstolpar...

#5
2020-05-15 08:22

Vilket typiskt "svenskt" inlägg av V70Silver....;)

Självklart finansierar Tesla sitt Superchargernät till stor del genom bilförsäljningen, men har någon påstått nåt annat? Men du tror väl inte på fullaste allvar att Ionity bekostar sitt nät enbart genom pengarna de får in från laddning? Vart tror du pengarna kommer från som de ingående bilmärkena investerat i Ionitys utbyggnad? Från försäljning av t-shirts? Nä men just det, från deras bilförsäljning.....Dock har Tesla inte som mål att göra vinst på sin laddning, medans Ionity är ett eget vinstdrivande företag.

Sen visar ju din sista mening vilken nivå du har, kommentarer överflödiga....

#6
2020-05-15 13:59

V70Silver: Ifall du är i närheten av en Ionitystation, titta då på dekalen med EU-flaggan. Under den står det "Co-financed by the Connecting Europe Facility of the European Union." Trots skattepengarna kostar det 8,70 att ladda på Ionity mot 2,56 hos Tesla. Vem vill få fart på omställningen, och vem vill bromsa den?

#7
2020-05-15 14:42

Höga elpriser hos Ionitys!!!

#8
2020-05-15 20:08

Som redan sagts, om Ionity inte ändrar sin inställning till priset så kan man lika gärna fortsätta köra fossilbil. Speciellt om man inte kan ladda hemma för då blir det helt enkelt dyrare att ha elbil än fossilbil. Känns som att Ionity vill bromsa övergången till elbilar. Tycker dom skjuter sig själva i foten med dessa priser.

#9
2020-05-17 14:47

Köp en Porsche, Audi eller Mercedes och ladda för ca, 3,5 kr/kWh i Ionitys laddare och sluta gnäll.
Förövrigt tror jag att de flesta gnällspikarna laddar med bensin eller diesel i tanken och aldrig knappt har kör en elbil och än mindre ägt en.

#10
2020-05-23 13:33

I Mariestad är laddarna på plats, väntar på driftagning. I Gränna är markarbetena klara och laddarna ska på plats så småningom.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.