Nästa artikel
Långsamt framåt för Ionity – tre nya laddare i Sverige
Nyheter

Långsamt framåt för Ionity – tre nya laddare i Sverige

Publicerad 13 maj 2020
Ionity har öppnat en ny snabbladdare i Sverige och börjat bygga ytterligare två.

För att de stora biltillverkarna ska kunna konkurrera med Teslas eget nätverk med snabbladdare lanserades för några år sedan Ionity – ett samarbete mellan bland andra Volkswagen, Mercedes och BMW.

Planen var att ha 400 snabbladdare uppe och igång längs europeiska vägar redan i år, men som vi skrev i mars ser den målsättningen ut att bli svårnådd. Utbyggnadstakten bromsade in över nyår och det är oklart om alla snabbladdare kommer vara öppna.

– Nuvarande status är att vi fortfarande siktar på att öppna 400 stationer innan året är slut. Med tanke på coronaviruset och det faktum att Ionity just nu har "jobba hemma-läge" är det omöjligt att ge några tydliga prognoser, sa Paul Entwistle, pr-chef på Ionity, till Vi Bilägare tidigare i år.

I slutet av mars fanns 16 öppna Ionityladdare i Sverige. Ytterligare två var under uppbyggnad: Sundsvall och Mariestad. Laddaren i Mariestad är fortfarande under uppbyggnad men laddaren i Sundsvall är klar sedan den 6 maj, enligt uppgifter till Vi Bilägare. Den är placerad söder om Sundsvall längs E4 vid Stockvik.

Förutom i Mariestad började Ionity också bygga en snabbladdare i Gränna den 22 april och i dag påbörjades bygget av en snabbladdare i Karlskrona.

Bara i år har Ionity byggt klart 27 nya snabbladdare i Europa, de allra flesta i Tyskland men tre av dem finns i Sverige: Sundsvall, Ulricehamn och Helsingborg.

När Ionity lanserades gjordes det med en särskild kampanj där all elbilsladdning kostade 80 kronor, oavsett hur mycket ström som gick åt. I januari kom dock beskedet att introduktionspriset försvann – och det ersattes med en betydligt högre taxa.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2020-05-15 20:08
bejje

Som redan sagts, om Ionity inte ändrar sin inställning till priset så kan man lika gärna fortsätta köra fossilbil. Speciellt om man inte kan ladda hemma för då blir det helt enkelt dyrare att ha elbil än fossilbil. Känns som att Ionity vill bromsa övergången till elbilar. Tycker dom skjuter sig själva i foten med dessa priser.

#9 • Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Gäst (ej verifierad)

Köp en Porsche, Audi eller Mercedes och ladda för ca, 3,5 kr/kWh i Ionitys laddare och sluta gnäll.
Förövrigt tror jag att de flesta gnällspikarna laddar med bensin eller diesel i tanken och aldrig knappt har kör en elbil och än mindre ägt en.

#a • Uppdaterat: 2020-05-23 13:33
Grosser

I Mariestad är laddarna på plats, väntar på driftagning. I Gränna är markarbetena klara och laddarna ska på plats så småningom.