Bild
Nästa artikel
Ionitys försvar: Därför höjer vi priserna för snabbladdning

Ionitys försvar: Därför höjer vi priserna för snabbladdning

Nyheter

Det är inte orimligt att elbilen är dyrare att ladda än att tanka en dieselbil, tycker Ionitys regionchef.

Det finns en mängd olika företag som erbjuder snabbladdning för elbilar, och de lär bli ännu fler i takt med att allt fler elbilar dyker upp på vägarna.

Den kanske viktigaste storsatsningen på snabbladdning är Ionity, där flera stora biltillverkare är delägare. I nuläget är det Volkswagen, Mercedes, BMW, Ford, Porsche, Kia och Hyundai som är med i projektet.

När Ionity lanserades gjordes det med en särskild kampanj där all elbilsladdning kostade 80 kronor, oavsett hur mycket ström som gick åt. Tidigare i januari kom dock beskedet att introduktionspriset försvann – och det ersattes med en betydligt högre taxa.

Dyrare ladda elbilen än att tanka dieselbilen

Det nya priset ligger på 8,70 kronor per kilowattimme. Den som exempelvis ska ladda en elbil med 60 kWh får därmed betala 522 kronor. Beroende på hur man räknar kan det lätt bli betydligt dyrare att ladda elbilen än att tanka en dieselbil, och prisökningen jämfört med tidigare är hela 550 procent.

Många som laddar hos Ionity kommer ha någon form av avtal via biltillverkaren som sänker priset per kilowattimme, men avtalet har nästan alltid en fast månadsavgift. Priset för att ladda hos Ionity blir därmed ändå högre än att ladda en Tesla i Supercharger-nätverket.

Ionity gjorde klart redan vid lanseringen att priset på 80 kronor per laddning var just ett tillfälligt introduktionspris, och utgångspunkten är att elbilsägarna ska betala för hur mycket ström som laddas. Det säger Jan Haugen Ihle, regionchef för Ionity i norra Europa, till Dagens Industri.


Han tycker det är rimligt att det kan kosta mer att ladda elbilen än att tanka en dieselbil.

– Ja, jag tycker man ska se priset för ett helt år. Då ser vi att en normal elbilist laddar närmare 90 procent hemma, vilket är jättebilligt både i Sverige och Norge, och så betalar man mer vid snabbladdare vid långkörning. Då blir priset per mil utslaget över ett år fortfarande väldigt lågt jämfört med bensin eller diesel, säger han till tidningen.

Stormiga reaktioner efter prishöjningen

Jan Haugen Ihle erkänner att elbilsägarna reagerat kraftigt på prishöjningen. Men Ionitys mål är inte att snabbladdarna ska användas istället för hemmaladdning, utan som ett komplement på långfärd.

– Det finns en uppfattning att det ska vara billigare att köra en elbil än en bensin- eller dieselbil, och konsumenterna jämför med vad de betalar för sin ström hemma med priset vid en snabbladdare. Det är inte en rättvis jämförelse eftersom vi betalar effekttariffer som gör det dyrare, och våra laddare kostar mycket mer än en laddbox hemma, säger han till DI.

Innan året är slut ska Ionity ha 400 snabbladdare på plats i Europa. I nuläget finns 200, varav 15 i Sverige. Ytterligare två är under uppbyggnad i Sverige.

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2020-01-28 07:20

Ja, det här är inga billiga grejer att uppföra, serva och försörja . Fler kommer att följa efter.

.

#2
2020-01-28 07:48

Jag såg - faktiskt - inte detta komma.....
Resonemanget från Ionity är naturligtvis Bull.......
Högre pris än "hemma" är rimligt, men detta är....Bull.

Det finns utrymme för "någon" att indikera ett skäligt pris - relativt bensin/diesel - för att fortsatt "stödja" elbilar - vilket ligger i samhällets - och numera - bilindustrins intresse.

Jag hade börjat fundera på att - trots allt - jag skulle sakna brum brum - köpa elbil, men bara tanken på "dyrare" el gör att tåget nu har gått.

#3
2020-01-28 08:55

Jag är inte förvånad.

#4
2020-01-28 09:06

En grupp som helt slås ut från elbilsmarknaden nu är de flesta som inte bor i hus. Nåja, helt sant är det inte då det finns många andra ställen att ladda som är mycket billigare, men det är ju ofta så om man inte bor i hus, att man kan inte ladda hemma.

Att en elbil trots sitt dyrare pris kan vara motiverat eftersom laddningen blir så billig gäller ju alltså bara om man kan ladda hemma. Kan man inte det utan får betala för t.ex. Ionity så blir elbilen en brakförlust.

Prognoserna för kommande är att att antalet sålda elbilar bara kommer öka och öka, men hyrevärdar och bostadsrättsföreningar med gamla gubbar i styrelsen verkar inte vara så sugna på att bygga ut laddplatser.

Min hyresvärd skryter med hur gröna dom är och att de erbjuder gratis laddning till alla elbilister, men när ett garage med närmare 100 st parkeringsplatser bara har 2 laddare som 4st bilar kan nyttja och de är alla uthyrda, då är det inte så lätt. Sen har de också svarat till mig att de inte har några planer framöver om att installera flera laddare. Man kanske får börja ställa sig i kö redan nu till en av dessa platser då om man tänkt skaffa elbil om drygt 2 år. Kanske inte räcker utan när man har elbilen så hyr samma personer fortfarande platser.

#5
2020-01-28 09:37

Snabbladdning är inte "det normala", glöm det gamla att åka till tappen. Det är en tjänst som du köper på långresor. Laddning på hemmaplan ska vara "långsam", det är 90-95% av allas behov.

#6
2020-01-28 09:54

Tesla tar 2,30-2,50 kr/kWh, det är enligt dem ett självkostnadspris för detta att anlägga och driva sina Superchargers. Så frågan är varför Ionity behöver en så mycket högre intäkt?

#7
2020-01-28 09:56

Resonemanget stämmer ju. Det kostar mycket pengar att bygga snabbladdare och det måste naturligtvis tas ut någonstans.

Det man kan störa sig på är att utbyggnaden av laddning i gemensamma parkeringsanläggningar i hyres och bostadsrätter går så långsamt.

#8
2020-01-28 10:34

Fyfan vad vidrigt. Det är precis som när staten prackade på alla en diesel bil för att sedan helt vända i frågan. Samma här, grymt för miljö och plånbok men sedan blir det inte billigt med elbil iallafall. Tesla it is, punkt slut.

#9
2020-01-28 11:50

Ingen som kollat upp hur det är egentligen? (och varför framgår inte detta av artikeln?)
Ionity är en grupp med biltillverkare som gått ihop för att konkurrera med Teslas superchargers.
Om man har en bil från dessa tillverkare får man normala priser.

Varför ska Teslaägare få ladda från en Ionityladdare när övriga inte får använda Teslas laddare?

#10
2020-01-28 12:18

800%...det är väl där idag företag vill ha i vinst...

#11
2020-01-28 12:57

Marknadsekonomi brukar fungera på sikt. Hur många kommer ihåg när det fanns snabbladdare som det stod Arctic Roads på?

#12
2020-01-28 13:09

Re #6: Jag använde nyligen för första och kanske sista gången en av Ionitys snabbladdare. Det var en dekal på den att de hade fått stöd av EUs fond Connecting Europe Facility (CEF). Det hindrar ju tyvärr inte tillverkare av avgasbilar att försöka styra kunder tillbaka från elbilar. Men det kan bli så att de i stället skickar kunder till Tesla.

#13
2020-01-28 13:15

Marknaden spår att utvecklingen går i den riktningen att elpriset i Sverige kommer att minst fördubblas inom tio år. Det spelar alltså ingen roll om vi mot all förmodan skulle ha ett elöverskott eller inte - det som kommer att styra elpriset är en högre förbrukning till största delen beroende på allt fler elbilar parat med elbolagens behov av att bygga ut näten (och i det avseendet vet vi redan nu att elbolagen har flaggat för investeringar i mångmiljardklassen) samt deras eviga tjat om att underhålla näten. En fördubbling av elpriset drabbar inte bara kostnaden att ladda elbilen hemma - den drabbar ju också hushållets totala elförbrukning.

#14
2020-01-28 17:13

Alltså från 40 öre till 80 öre/kWh i genomsnitt, hemsk utveckling alltså.

Det intressanta är de tider vi kommer ha ett väldigt lågt elpris pga god tillgång på förnyelsebar el. Då kanske vi har negativt elpris och det bli istället väldigt billigt att förbruka el under dessa timmar.

#15
2020-01-28 13:54

Det finns iaf två bromar på elpriset:
1) Svensson som sitter hemma vid köksbordet och räknar på solceller.
2) Industrin som hotar med att flytta jobb utomlands.

#16
2020-01-28 13:57

Mmm, och så på med momsen. Sedan kommer elnätsavgiften med energiskatt och moms. En villa förbrukar 20 000 kWh per år - resten får du förstå själv. Och som extra lök på laxen ser det ut att bli kilometerskatt. Statens bästa medborgare är de som utan minsta kritiskt tänkande bara nickar och tar emot. Tyvärr är de medborgarna oroväckande många i Sverige.

#17
2020-01-28 22:04

Dubbelpost.

#18
2020-01-28 20:57

Och "DP" betyder i klartext vadå?

#21
2020-01-29 06:10

Om man vill sälja elbilar så bör de var billigare att ladda så att man kan motivera det höga priset.
Men, detta kommer bara att öka gapet till Tesla ytterligare.. Har bytt elbil till en tesla nu 14000 laddare som är gratis, hela bilens livslängd. Prepaid..

#22
2020-01-29 09:23

Förstår inte varför det skulle vara dyrare att ladda el än att tanka diesel ? En mekanisk pump kräver mycket underhåll och ska krönas varje år jämfört med en elstolpe. Dessutom att gräva ner tankar som ska besiktas och distribuera bränslet kan ju knappast vara speciellt billigt jämfört med att transportera elektroner i kablar. Luktar verkligen vinstmaximering och kortsiktighet.

#23
2020-01-29 09:35

Re:#9
Det blir inte normala priser om du har en bil från någon av bilföretagen bakom ionity. Audi tar 399:-/månad i minst 12 månader och därefter 3:50 kWh tror jag det var. Ca 7:-/mil plus 399:-/månad. Som en diesel. Så otroligt många bilföretag som kommer gå i potten inom fem-tio år. Bara Tesla består.

#24
2020-01-29 10:39

@Patrik Nordlund
199 kr/mån enligt Audi Charge Service, därtill 3,30 kr/kWh på Ionity.
https://e-tron.charging-service.audi/web/audi-se/tariffs

#25
2020-01-31 14:36

Dyrare tanka elbilen än dieselbilen, det var väl inte meningen?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.