Bild
Nästa artikel
Ionity höjer priserna – så dyr blir laddningen

Ionity höjer priserna – så dyr blir laddningen

Nyheter

Beroende på bil kan laddningen bli dyrare än att tanka en dieselbil.

I takt med att elbilarna på vägarna blir fler ökar också behovet av snabbladdare. Även om många elbilister laddar sina bilar hemma eller på jobbet behövs snabbladdarna för den som ska åka på en längre resa.

Tesla har i flera år haft ett stort försprång när det gäller snabbladdare tack vare det egna nätverket av Superchargers. Men för några år sedan gick flera stora biltillverkare ihop och bildade ett eget laddnätverk, Ionity.

Målet är att bygga 400 snabbladdare längs europeiska vägar senast i år, och det är bråttom: hittills har 203 laddstationer öppnat och 52 är under uppbyggnad. I Sverige finns i skrivande stund 15 laddare och två är under uppbyggnad.

När Ionity lanserades fick alla elbilister ett enhetspris på 80 kronor per laddning, oavsett hur mycket ström som gick åt. Ionity var tydliga med att detta var ett introduktionspris och att taxan senare skulle höjas.

Nu går Ionity ut med de nya, ordinarie priserna som börjar gälla den 31 januari. Då får elbilisterna istället betala per laddad kilowattimme och priset ligger på 8,70 kronor per kilowattimme.

Att ladda en bil med 30 kWh kostar därmed 261 kronor, och 60 kWh kostar 522 kronor. Om vi gör en snabb överslagsräkning och antar att en elbil som laddas med 60 kWh kommer 40 mil blir priset 13 kronor milen. Om vi jämför med en dieselbil som drar 6 l/100 km, och om dieselpriset ligger på 16,50 kronor per liter, kostar det 396 kronor att ”ladda” dieselbilen med 40 mil, eller knappt tio kronor milen.


Det här priset gäller elbilister som inte har någon form av abonnemang eller avtal som exempelvis Audis laddkort, Mercedes Me Charge, BMW Chargenow, Porsches laddkort eller Volkswagen Wecharge. Då blir priset per kilowattimme lägre.

– Det nya prissystemet är bra för kunderna eftersom de betalar för exakt de de får. Det blandas inte med några andra villkor – det är enkelt, transparent och rimligt, säger Ionitychefen Michael Hajesch till Autocar.

Uppdatering 11.00: Flera biltillverkare kommer alltså erbjuda laddning via Ionity billigare än det ordinarie priset. När det gäller elbilen Mercedes EQC kan ägarna till exempel välja ett så kallat ”Ionitypaket” som möjliggör laddning för 0,29 euro per kilowattimme. Även hos Audi finns en liknande lösning men de exakta priserna är inte klara.

Här finns Ionitys laddare…

Enköping
Helsingborg
Karlstad
Kristianstad
Malmö
Mantorp
Norrköping
Oskarshamn
Stenungsund
Strömstad
Södertälje
Varberg
Värnamo
Ytterån
Örebro

…och här är laddarna som byggs

Sundsvall
Ulricehamn

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2020-01-17 08:58

Ja, det blir dyrt som sjutton per kWh, om man jämför med hemmaladdning. Men man får väga in så många parametrar till i ekvationen, såsom hög effekt, tillgänglighet och service.
Sen lär avtalspriserna mer eller mindre halvera kostnaden på kWh. Detta är ju trots allt ett "pay-and-go"-pris.

#2
2020-01-17 09:04

Använder man det några gånger per år är det väl rimligt? Kör man långt varje dag får man väl välja en Tesla eller en dieselbil.
Olika alternativ ser jag som positivt.

#3
2020-01-17 09:08

Nu är ju frågan om detta stämmer, sent igårkväll kom ju en dementi från Ionity vad jag förstod på detta ryktet? Stämmer det dock så är det bara att gratulera Tesla som fortsätter behålla en stor USP som många sa skulle försvinna strax med Ionity....

#4
2020-01-17 09:17

Skönt att man inte har sladd och slipper både vägtrafikskatt och dyra laddningar eller tankningar

#5
2020-01-17 09:39

Snabbladdare ser jag lite som snabbmatställen. Dyrare än att äta/ladda hemma, men man är ju bara där ibland. Vistas man några timmar på ett ställe kan man ofta ladda med lägre effekt till lägre pris. Det finns fortfarande ställen där man kan ladda gratis. Vanligen bjuder något köpcenter på strömmen eftersom de fattar vad de flesta gör under tiden bilen laddar :-) I Sverige tror jag marknadsekonomin kommer att fungera ganska bra. Vi har flera olika större kedjor utöver fristående laddplatser. Ionity, Vattenfalls InCharge, Fortum, Bee och Eon är några. Norska Grønn Kontakt vill etablera sig i även i Sverige och har öppnat i Charlottenberg och Töcksfors.

#6
2020-01-17 10:02

Välkommen till ytterligare en verklighet, elbilister. Inte första motgången och fler är att vänta. Ja, som om det inte räckte med att det sedan länge utlovade Jesusbatteriet ännu inte har materialiserat sig eller att elbilarna fortfarande inte har blivit ett jota billigare. Som signaturen "Grosser" skrev i en kommentar i slutet av 2016: "2017 ser ut att bli den folkliga elbilens år!". Nej, det är inte bara Grosser som har anledning att vara besviken på utvecklingen. Men vi är några som har förutspått den  ;)

.

#7
2020-01-17 10:06

Det är idioti att ta betalt per energi i en snabbladdare, mycket vettigare att som InCharge och Fortum, som tar betalt för hur länge du laddar - då minimeras tiden som folk står och laddar, vilket gör att så många som möjligt kan ladda.

#8
2020-01-17 10:12

Klarsynt: Så om Preem helt plötsligt höjer bränslepriset till 50 kr/l och de andra ligger kvar som idag så är det helt kört för alla fossilbilister?! (redigerat /personpåhopp)
Du skriver att elbilarna inte blivit ett jota billigare? Hmm, så när Tesla sänkte sina priser med 2-400.000 kr blev de inte billigare?
Precis lika lite som alla batterier görs av kolel, lika lite som alla elbilar har kobolt från södra Kongo, lika lite gäller utveckling och elbilars egenskaper lika mellan märkena! (redigerat /personpåhopp, blir avstängning om det fortsätter)

#9
2020-01-17 10:18

Och Klarsynt du får samma svar av mig som innan: År 2017 lanserades flera folkliga elbilar - Nissan Leaf 40, Hyundai Ioniq, Renault Zoe 40 mm. Sen kanske du inte identifierar dig som folk?

För att förtydliga för dig min vän är jag inte ett dugg besviken.

#10
2020-01-17 10:15

@gmogmo
Det är verkligen en paradox. Många har efterfrågat debitering per kWh, och nu när det väl kommer är de inte nöjd heller.

#11
2020-01-17 10:51

”Det nya prissystemet är bra för kunderna eftersom de betalar för exakt de de får.”
Ett vanligt argument (bortsett från den dåliga svenskan) när man ändrar priserna så att de ska bli bättre för säljaren. Sedan kan man ju fråga sig om kunderna verkligen betalat för exakt vad de får. Snabb överslagsberäkning säger mig att kunderna betalar för ungefär 3–5 gånger mer än vad de får. Inte särskilt exakt vad de får i min värld, i alla fall.
Och sedan när uppskattar kunder mer att något är enklare eller mer logiskt än att priset är lågt? Jag tror inte han riktigt förstår hur en kund tänker.
Ungefär som när mackarna försöker lura oss med sina ”rabatter”. 25 öre per liter eller kanske 40 eller så. Undrar varför de inte anger rabatten i procent. Kanske för att det inte ser bra lika bra ut då (40 öre på 16 kr motsvarar 2,5 % – eller ynka 20 spänn för 50 liter, vilket motsvarar en delvis redan uppäten Magnum-glass)…

#12
2020-01-17 10:57

guraknugen,
Man får inte bara ström, man får även möjligheten att få den relativt snabbt. Långsammare påfyllning kan man få till lägre pris. Själva energin är en liten del av produkten.

#13
2020-01-17 10:58

Såg att någon som kallade sig ”Klarsynt” pratade om något ”Jesusbatteri” som ännu inne materialiserat sig. Hur fort tror han att det går? Senast jag hörde talas om ett framtida batteri med hyfsade prestanda var 2019 och där talades det om att vi eventuellt skulle kunna ha glädje av dessa om 3–5 år. Kanske kommer det inte att hända, men det vet vi ju inte förrän 2024 i så fall. Fyra år kvar innan vi kan börja gnälla på just det, med andra ord. Lyckligtvis finns så mycket annat att gnälla på, så jag litar på att Klarsynt kan hålla sig sysselsatt under tiden.

#14
2020-01-17 11:16

Om detta stämmer och andra aktörer inte följer efter eftersom det är för dyrt för konsumenten, vad händer då? Kommer de flesta ladda hos deras konkurrenter och sen står dom där med dyra laddstationer som knappt används? Låter idiotiskt.

#15
2020-01-17 11:20

De flesta som köper elbil ser nog till att de kan ladda hemma vid sitt boende "till vardags" - kan man inte det så väljer man säkert nåt annat drivmedel.

#16
2020-01-17 11:31

Bejje: Som du kan läsa så gäller det höga priset, om detta nu stämmer kontra dementin igårkväll, bara för de som inte har abbonemang, vilket alla kan skaffa som har elbil från något av de märken som delfinansierar Ionity. Vi får väl se hur Volvo/Polestar agerar framåt som inte ligger med i någon laddinfrastruktur som medfinansiär idag.

#17
2020-01-17 11:48

Som upplagt för att starta denna typ av verksamhet och ligga 1 kr under konkurrenterna. Gärna givetvis precis i närheten av dessa laddplatser. Idag är det ju i princip ett monopol som skulle må bra av att konkurrensutsättas.
Synd bara att alla chefer i fordonsindustrin inte tror på batteribilar, utan snarare på vätgas vilket de påtalat de senaste 10 åren. Nyligen gick ju BMW och Audi ut med att de spår att bränslecellsbilen kör om batteribilen inom 5 år.

Bra för miljön, men även för att vi då slipper bismaken med utsläppen och miljöförstöringen vid utvinnande av de material som behövs för framställandet av dessa batterier i tredje världen.

#18
2020-01-17 12:02

lsoderlund: Förklara gärna för mig som inte förstår hur du menar att det idag i princip är ett monopol på laddningen? Har du en aning om hur många olika företag, privatägda som kommunala som säljer elbilsladdning?
Menar du för övrigt att oljeindustrin har mindre utsläpp och miljöförstöring än den för att tillverka batterier om den senare nu är så illa? Rapport och fakta på det?

#19
2020-01-18 08:50

Klimatnyttan av regeringens satsning på laddstolpar kan vara kraftigt överdriven, visar SvD:s granskning. I många bostadsrättsföreningar som har fått bidrag finns inte en enda elbil. Stolparna används för att trissa upp lägenhetspriser.

https://www.svd.se/facit-for-klimatsatsning-over-2000-laddplatser-bevilj...

Och slöseriet av våra skattepengar fortgår.

.

#20
2020-01-17 12:35

I en fri marknadsekonomi finns det plats för både dyrare och billigare varor och tjänster. Som jämförelse kan vi ta Tesla som efter prishöjningen i 2019 tar 2,56 kr per kWh för på sina superchargers för bilar utan fri laddning. Tesla bygger enbart elbilar och visar i handling att de vill driva på omställningen.

Vi kan även titta lite på vilka företag som står bakom Ionity: Ligger de i framkant eller släpar de fötterna efter sig? BMW som inte har börjat leverera någon ny elbilsmodell sen i3 i 2013. Mercedes som har sålt 55 exemplarer av EQC. Ford, jag kan inte minnas att jag har set någon av deras Focus elbilar än. Audi e-Tron, var inte det en av alla sk "Tesla-killers"? Porsche har inte börjat leverera. Volkswagen lagrar någon promille halvfärdiga bilar för att senare slippa med mindre böter till EU.

I dagsläget vet vi inte mycket om vilka rabatter och prismodeller som kommer att erbjudas de som kör bilar från tillverkarna som är med i Ionity. Men det måste bli rejäla rabatter ifall de hoppas få kunder från exempelvis Vattenfalls InCharge, Fortum, Bee och Eon.

#21
2020-01-17 13:26

Jag hoppas ändå att folk tänker lite smart här och inte knyter upp sig till en enda laddoperatör. Om ingen gör det (utopi) kommer den fria marknaden att fungera och priskonkurrens uppstår. Tyvärr är folk rigida vilket banker, elbolag m fl lever gott på idag.

#23
2020-01-17 17:38

mikasand: Vilken elbil är det om den klarar 150 kW men varken är nåt av Ionitymärkena och inte Tesla, Polestar el. Volvo XC40?

#26
2020-01-17 17:50

Mikasand: Som jag gissade då, Polestar......

#27
2020-01-17 19:25

För det första: Att ta betalt per laddningsminut är rena vansinnet. Laddningshastigheten varierar ju hela tiden under laddning. Det är som om literpriset under tankning med en bensin/dieselbil varierar under tankningen.
För det andra: Det företag som tänker sig ta ut 7-8 kr/kWh kommer väldigt snabbt att vara ute ur marknaden eftersom laddning hemma kostar bara en fjärdedel.
Där är Tesla igen de som kunderna gillar bäst. Jag bor i Norge och betalar ungefär NOK 1,70/kWh på Tesla-snabbladdarna vilket är ganska rimligt i förhållande till hemmaladdningen som kostar mig ungefär en krona per kWh. Forrtum, Circle C och de andra aktörerna tar det flerdubbla och där ser man aldrig en Tesla.

#28
2020-01-17 21:33

Ännu ett skäl varför Tesla är enda alternativet när man ska köpa ny bil nästa gång.

#29
2020-01-17 21:34

Alla Ionity-företagen gräver sin egen grav...

#30
2020-01-18 01:39

Läste att det tar tre gånger längre tid att ladda en elbil i minus10 än i sommar temperatur.
Förklaring av nån som vet❓❓

#31
2020-01-18 01:40

❤️

#32
2020-01-18 09:40

mso 1000 - det beror nog på om batteriet verkligen är -10 grader. Är det så kallt så ökas laddningstiden beroende på att bl a batteriets s k inre resistans ökar i kyla vilket innebär att det inte kan och bör ta emot höga laddströmmar - kort förklarat. Om det sen tar dubbelt så lång tid eller tre gånger det kan jag inte bedöma. Men snabbladdning av kalla batterier i stark kyla bör man undvika. Dock - har man kört bilen en längre sträcka och kör in till en snabbladdare så är ju inte batteriet kallt utan lite lagom tempererat och då ser jag ingen sådan begränsning.

#33
2020-01-18 09:50

Mso: Var läste du det? Trodde du förstått nu att det sprids så mycket dynga.....nej, hemma t.ex får jag samma hastighet oavsett temperatur, dock laddar man ju hemma med lägre hastighet. Men som Pi med skriver att kör man värms batteriet, så när du väl kommer till en snabbladdare är batteriet inte kallt. Och vettiga elbilar värmer batteriet extra när du är på väg till en superladdare för att du ska kunna ta emot optimal laddhastighet. Jag har nått 148 kw i 7-8 minusgrader ett par gånger.

#34
2020-01-18 13:36

Den som inbillar sig att det fortsatt kommer vara billigt att ladda elbilar ju fler som skaffar dom kommer bedra sig. Samma skedde på 1970talet när man lockade med direkt el, när tillräckligt många gått över till direkt el så höjdes priserna fasta avgifter etc till det som det ser ut idag. Detsamma kommer hända med elbilar som kommer att bli en kassako, precis som bensin/diesel är idag. Tror man något annat är man naiv.

#35
2020-01-18 16:03

Shogun
Det finns inga garantier för att bensin och dieselpriser ska sjunka, eller framför allt, inte öka i framtiden.
Det dröjer nog inte många år förrän en tankning kommer kosta flera tusen.
I slutändan kanske det inte kommer upplevas så dyrt att ladda på elbilen.

#36
2020-01-18 17:27

Bra om elbilens räckvidd ökar då som Producerats i Mars och framåt förklarar Hyundai, sedan tar det bara ett år innan man får bilen.
”Én av Norges mest ettertraktede elbiler, Hyundai Kona Electric, øker den oppgitte rekkevidden fra 449 kilometer til 484 kilometer. Det melder importøren i en pressemelding torsdag.”
https://www.dinside.no/motor/oker-rekkevidden/72035136

#37
2020-01-18 19:02

Axa.

Vem har sagt att inte bensin/diesel inte kommer att öka? Inte jag iallafall. Men den som tror att det blir billigare att "tanka" el ju fler elbilar som kommer ut kommer bedra sig, skattekronorna ska in oavsett vad vi kör på. Är du naiv?

#38
2020-01-18 19:30

Shogun
Det var inte det jag menade. Jag tror att elen blir dyrare i framtiden. Men jag tror även att elbilarna kommer bli mer energieffektiva.
Hur som helst så handlade den här frågan om vad tankning kostar omräknat per mil. Jag tror inte att det inom 5-10 år kommer ske att fossilbränsle är billigare att tanka än el.

#39
2020-01-26 13:10

Dyrt att ladda elbilarna, det finns många dåliga sidor att äga en elbil.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.