Bild
Nästa artikel
Nyheter

Ionity höjer priserna – så dyr blir laddningen

Publicerad 17 januari 2020 (uppdaterad 17 januari 2020)
Beroende på bil kan laddningen bli dyrare än att tanka en dieselbil.

I takt med att elbilarna på vägarna blir fler ökar också behovet av snabbladdare. Även om många elbilister laddar sina bilar hemma eller på jobbet behövs snabbladdarna för den som ska åka på en längre resa.

Tesla har i flera år haft ett stort försprång när det gäller snabbladdare tack vare det egna nätverket av Superchargers. Men för några år sedan gick flera stora biltillverkare ihop och bildade ett eget laddnätverk, Ionity.

Målet är att bygga 400 snabbladdare längs europeiska vägar senast i år, och det är bråttom: hittills har 203 laddstationer öppnat och 52 är under uppbyggnad. I Sverige finns i skrivande stund 15 laddare och två är under uppbyggnad.

När Ionity lanserades fick alla elbilister ett enhetspris på 80 kronor per laddning, oavsett hur mycket ström som gick åt. Ionity var tydliga med att detta var ett introduktionspris och att taxan senare skulle höjas.

Nu går Ionity ut med de nya, ordinarie priserna som börjar gälla den 31 januari. Då får elbilisterna istället betala per laddad kilowattimme och priset ligger på 8,70 kronor per kilowattimme.

Att ladda en bil med 30 kWh kostar därmed 261 kronor, och 60 kWh kostar 522 kronor. Om vi gör en snabb överslagsräkning och antar att en elbil som laddas med 60 kWh kommer 40 mil blir priset 13 kronor milen. Om vi jämför med en dieselbil som drar 6 l/100 km, och om dieselpriset ligger på 16,50 kronor per liter, kostar det 396 kronor att ”ladda” dieselbilen med 40 mil, eller knappt tio kronor milen.

Det här priset gäller elbilister som inte har någon form av abonnemang eller avtal som exempelvis Audis laddkort, Mercedes Me Charge, BMW Chargenow, Porsches laddkort eller Volkswagen Wecharge. Då blir priset per kilowattimme lägre.

– Det nya prissystemet är bra för kunderna eftersom de betalar för exakt de de får. Det blandas inte med några andra villkor – det är enkelt, transparent och rimligt, säger Ionitychefen Michael Hajesch till Autocar.

Uppdatering 11.00: Flera biltillverkare kommer alltså erbjuda laddning via Ionity billigare än det ordinarie priset. När det gäller elbilen Mercedes EQC kan ägarna till exempel välja ett så kallat ”Ionitypaket” som möjliggör laddning för 0,29 euro per kilowattimme. Även hos Audi finns en liknande lösning men de exakta priserna är inte klara.

Här finns Ionitys laddare…

Enköping
Helsingborg
Karlstad
Kristianstad
Malmö
Mantorp
Norrköping
Oskarshamn
Stenungsund
Strömstad
Södertälje
Varberg
Värnamo
Ytterån
Örebro

…och här är laddarna som byggs

Sundsvall
Ulricehamn

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-01-17 08:58
Grosser

Ja, det blir dyrt som sjutton per kWh, om man jämför med hemmaladdning. Men man får väga in så många parametrar till i ekvationen, såsom hög effekt, tillgänglighet och service.
Sen lär avtalspriserna mer eller mindre halvera kostnaden på kWh. Detta är ju trots allt ett "pay-and-go"-pris.

#2 • 2020-01-17 09:04
L. Mäkinen

Använder man det några gånger per år är det väl rimligt? Kör man långt varje dag får man väl välja en Tesla eller en dieselbil.
Olika alternativ ser jag som positivt.

#3 • 2020-01-17 09:08
Henrik M

Nu är ju frågan om detta stämmer, sent igårkväll kom ju en dementi från Ionity vad jag förstod på detta ryktet? Stämmer det dock så är det bara att gratulera Tesla som fortsätter behålla en stor USP som många sa skulle försvinna strax med Ionity....

#4 • 2020-01-17 09:17
Simon no1

Skönt att man inte har sladd och slipper både vägtrafikskatt och dyra laddningar eller tankningar

#5 • 2020-01-17 09:39
Elbilisten

Snabbladdare ser jag lite som snabbmatställen. Dyrare än att äta/ladda hemma, men man är ju bara där ibland. Vistas man några timmar på ett ställe kan man ofta ladda med lägre effekt till lägre pris. Det finns fortfarande ställen där man kan ladda gratis. Vanligen bjuder något köpcenter på strömmen eftersom de fattar vad de flesta gör under tiden bilen laddar :-) I Sverige tror jag marknadsekonomin kommer att fungera ganska bra. Vi har flera olika större kedjor utöver fristående laddplatser. Ionity, Vattenfalls InCharge, Fortum, Bee och Eon är några. Norska Grønn Kontakt vill etablera sig i även i Sverige och har öppnat i Charlottenberg och Töcksfors.

#6 • 2020-01-17 10:02
Klarsynt

Välkommen till ytterligare en verklighet, elbilister. Inte första motgången och fler är att vänta. Ja, som om det inte räckte med att det sedan länge utlovade Jesusbatteriet ännu inte har materialiserat sig eller att elbilarna fortfarande inte har blivit ett jota billigare. Som signaturen "Grosser" skrev i en kommentar i slutet av 2016: "2017 ser ut att bli den folkliga elbilens år!". Nej, det är inte bara Grosser som har anledning att vara besviken på utvecklingen. Men vi är några som har förutspått den  ;)

.

#7 • 2020-01-17 10:06
gmogmo

Det är idioti att ta betalt per energi i en snabbladdare, mycket vettigare att som InCharge och Fortum, som tar betalt för hur länge du laddar - då minimeras tiden som folk står och laddar, vilket gör att så många som möjligt kan ladda.

#8 • Uppdaterat: 2020-01-17 17:26
Henrik M

Klarsynt: Så om Preem helt plötsligt höjer bränslepriset till 50 kr/l och de andra ligger kvar som idag så är det helt kört för alla fossilbilister?! (redigerat /personpåhopp)
Du skriver att elbilarna inte blivit ett jota billigare? Hmm, så när Tesla sänkte sina priser med 2-400.000 kr blev de inte billigare?
Precis lika lite som alla batterier görs av kolel, lika lite som alla elbilar har kobolt från södra Kongo, lika lite gäller utveckling och elbilars egenskaper lika mellan märkena! (redigerat /personpåhopp, blir avstängning om det fortsätter)

#9 • 2020-01-17 10:15
Grosser

@gmogmo
Det är verkligen en paradox. Många har efterfrågat debitering per kWh, och nu när det väl kommer är de inte nöjd heller.

#a • 2020-01-17 10:18
Grosser

Och Klarsynt du får samma svar av mig som innan: År 2017 lanserades flera folkliga elbilar - Nissan Leaf 40, Hyundai Ioniq, Renault Zoe 40 mm. Sen kanske du inte identifierar dig som folk?

För att förtydliga för dig min vän är jag inte ett dugg besviken.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.