Bild
Nästa artikel
Trögt för Ionity – över 170 snabbladdare saknas

Trögt för Ionity – över 170 snabbladdare saknas

Vi Bilägare granskar

Ionity ska ha 400 öppna snabbladdare igång redan i år. Men då gäller det att snabba på utbyggnaden, visar vår granskning.

Det går inte så snabbt för biltillverkarnas egen laddkedja Ionity att bygga nya snabbladdare. Det är oklart om målet på 400 laddstationer längs vägarna i Europa kommer nås.

Ionity startades för några år sedan som ett gemensamt snabbladdningsnätverk för BMW, Ford, Mercedes, Volkswagen, Audi och Porsche. Sedan dess har även Kia och Hyundai anslutit sig, och alla bilar med CCS-kontakt kan laddas vid snabbladdarna.

Men lanseringen har inte varit helt okontroversiell. När Ionity startades fanns en lanseringskampanj där det kostade 80 kronor att ladda oavsett hur mycket ström som gick åt. Nu är den prismodellen ersatt av ordinarie pris som beror på om elbilsföraren har ett laddabonnemang.

Många som laddar på Ionity kommer ha någon form av laddabonnemang från sin biltillverkare, antingen som ingår i köpet eller som kostar extra. Då kan Ionity-laddningen kosta strax över tre kronor per kilowattimme. För en genomsnittlig elbil med ett batteripaket på 50 kWh blir det en kostnad på 150 kronor per laddning, plus månadsavgiften som kan ligga på några hundralappar.

Dyrt utan abonnemang

För den som inte har något laddabonnemang höjdes däremot priset till 8,70 kronor per kilowattimme, och i nuläget hör bland andra Volvo till den kategorin av biltillverkare som inte har något särskilt avtal med Ionity. Att ladda 50 kWh kostar då plötsligt 435 kronor.

Läs också: Ionitys försvar: Därför höjer vi priserna för snabbladdning

Enligt Ionitys egna siffror finns i nuläget 223 öppna och färdigbyggda snabbladdningsstationer och ytterligare 47 är under uppbyggnad. Målet är alltså 400 öppna laddstationer i år, och om det ska hållas måste Ionity öppna ytterligare 177 laddare på de 280 dagar som är kvar av året.

I Sverige har Ionity just nu 16 laddstationer öppna och ytterligare två är under uppbyggnad, i Mariestad och Sundsvall.

Utbyggnadstakten för Ionity har bromsat in ordentligt efter jul och nyår, men samma trend fanns faktiskt även förra året, så det är inget unikt för i år. Enligt siffror från oberoende sajten Ionity Chargers öppnades knappt några nya stationer under januari 2019, och samma trend fanns alltså även i januari i år.

Men det är oklart om Ionity kommer kunna nå målet på 400 öppna snabbladdare i år.

– Nuvarande status är att vi fortfarande siktar på att öppna 400 stationer innan året är slut. Med tanke på coronaviruset och det faktum att Ionity just nu har "jobba hemma-läge" är det omöjligt att ge några tydliga prognoser. Vi kommer kunna göra en realistisk bedömning om hur resten av året kan gå tidigast i maj, säger Paul Entwistle, pr-chef på Ionity, till Vi Bilägare.

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2020-03-30 17:03

Vilken tur att dom kan skylla på Corona... Känns dock som att dom tappat farten redan innan Corona slog till.

#2
2020-03-30 17:08

Ja, här håller jag med Pi! Deras nedgång var uppe på tapeten långt innan Coronan slog till.

#3
2020-03-30 17:18

Det är mycket produktion som står still för att enstaka komponenter saknas. Jag ägnar lite väl mycket tid åt att kolla så att saker går att tillverka.

#4
2020-03-30 18:01

Mäkinen: Denna artikel t.ex. kom redan i november förra året, så jo, det känns som de passar på skylla lite på Corona med fast de redan innan dess hade haft svårt hinna med att bygga i den takten de först gått ut med......
https://teknikensvarld.se/ionity-bromsar-utbyggnaden-av-snabbladdare/

#5
2020-03-30 18:58

Intressant att Ionity beställt nya laddare av ABB då. Mäkinen verkar har bra koll på varför det dröjer?
https://new.abb.com/news/detail/55280/abb-selected-by-ionity-for-second-...

#6
2020-03-30 18:59

Den som tror att laddinfrastruktur är billig att bygga ut, den tror fel. En enda etablering med dessa HPC-laddare ligger mellan 2-4 miljoner SEK.
En "simpel" 50 kW mellan 250-600 kkr.

#7
2020-03-30 19:10

Jodå, de bygger på, men att de dragit ner på takten, det gjorde de innan Coronan.....
Sen som du skriver Grosser så kostar det på att bygga, nu kanske fler inser en anledning varför Tesla inte visat vinst så ofta med....

#8
2020-03-30 19:51

Jag vet faktiskt inte om vi säljer komponenter som hamnar hos Ionity. Antar att det är Enics som producerar kretskort åt ABB. Många av de stora japanska komponenttillverkarna har fabriker i Malaysia där myndigheterna beslutade om totalstopp för ett par veckor sen. I förra veckan kom ett beslut om att stängningen blir två veckor längre än vad som först meddelats. Det går att få dispens för produktion till medicinsk utrustning och lite annat som anses kritiskt.

Innan Malaysia var det Kina som bekant och de inledde med att fira nyår den 25e januari.

#9
2020-03-31 08:01

Klurar över rubriken då'rå... Det planeras alltså 400 stationer - 224 är driftsatta och 46 är påbörjade.
Jag vill nog hävda att det saknas 130 [nya] platser för Ionity...

#10
2020-03-31 09:30

För att bibehålla antalet laddplatser per laddbar bil (CPEV) krävs att ca 600 offentliga laddplatser byggs i år, om försäljningsprognoserna stämmer.
Hur många har färdigställts under första kvartalet, är det behövliga 150?

#11
2020-03-31 09:32

En sak kan man i alla fall vara säker på - med sin prispolitik gör Inonity och de biltillverkare som är med i konsortiet utmärkt reklam för Tesla...

#12
2020-03-31 09:35

Bgl: Menar du laddplatser eller laddstationer? För menar du laddplatser bara så skulle jag tro bara Tesla får fram över 100 i år, sen har du Ionity, Cirkle K, alla kommuner som bygger m.m.....

#13
2020-03-31 09:37

Är det laddpunkter (uttag) eller laddplatser som avses med CPEV?

#15
2020-03-31 16:52

Byggnadstakten nu är ju i princip samma som den var för ett år sen om man kollar på den grafen. Förra året fick dom upp nästan 160 stycken så fortsätter det i samma takt så kommer dom upp i trakterna av 360 stycken. Inte speciellt långt ifrån 400.

#16
2020-03-31 20:50

Få se om det blir 400 laddare i år?

#17
2020-03-31 21:46

Har inte läst de flesta kommentarer, men kan bara säga, om priserna för de som inte har avtal blir så dyra att det är billigare i drigt att ha en fossilbil så är det ett stort misslyckande. Lägg ner skiten eller sänk priserna drastiskt, annars är det ingen idé att köra elbil som redan från början är extremt mycket dyrare än en fossilbil i inköp.

#18
2020-04-02 10:18

Strömmen är i alla fall billig i vårt grannland Norge, senaste månaden hamnade priset per kWh på nio öre förutom skatten. Elbranschen räknar med att ett hushåll med en årsförbrukning på
20 000 KWh får en total kostnad för elen i år på 16 000 kr allt inräknat i Norge.
Men Norge har valt att ha elproduktionen i statligt ägande till skillnad mot Sverige som tror att den fria marknaden ger oss lägre elkostnad. Här i Sverige betalar man där vi bor 1.35 kr per kWh och här är tvåtredjedelar av kostnaden från det lokala distrubutionsbolagets kostnader.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.