Bild
Nästa artikel
Provkörning: Porsche Taycan Turbo (2020)

Provkörning: Porsche Taycan Turbo (2020)

Provkörning

Porsches elbilsdebut sker med blixt men utan dunder. Mycket höga prestanda paras med god komfort och hyfsade utrymmen. Porsche Taycan är kanske den bästa elbil du kan köpa just nu men priset gör den endast överkomlig för ett fåtal.

Att det grå, låga sportcoupén som rullar upp framför mig är en Porsche råder det inget tvivel om. Designen knyter nära an till företagets andra produkter. Porsche Taycan ser lite ut som en Panamera som just genomgått ”16 weeks of hell”. Profilen påminner om Porsches lyxlimpa men är lägre, nättare, mer vältränad. 

Jag öppnar dörren och kliver ner bakom ratten. Man sitter lågt i Taycan men det finns gott om utrymme på alla ledder i framsätet. ”Tändningen” (vissa invanda benämningar blir så konstiga när man förflyttar sig till elbilsvärlden) är redan på så jag behöver inte använda mig av startknappen till vänster om ratten. 

Den välvda huvuddisplayen på 16,8 tum breder ut sig framför mig och har knivskarp grafik men jag inser snabbt att rattkransen effektivt skymmer de yttre fälten på displayen.

Mitt på panelen sitter pekskärmen på 10,9 tum som styr infotainmentsystemet och därunder en 8,4 tum stor pekskärm med haptisk återkoppling som bland annat kontrollerar klimatanläggningen.

Allt känns logiskt och det mesta är bekant från övriga moderna bilar i VW-koncernen även om finishen här är snäppet bättre än i en simpel A6:a. Frågan är dock om inte fysiska reglage gör ännu mer nytta i en sportbil än på andra ställen. När det går undan vill man ha all uppmärksamhet på vägen och inte behöva titta ner för att bläddra i displayer eller leta efter virtuella knappar på pekskärmar.

Jag lägger i läget ”Drive” och rullar ljudlöst iväg. Friden i kupén bryts av ett överraskande högt ”scklunk” som ljuder när dörrhandtagen elektriskt dras in mot karossen för att minimera luftmotståndet. Innan jag vant mig hoppar jag till varje gång det händer. 

Provkörning: Porsche Taycan Turbo (2020)

Ovanligt med växellåda

Vissa bilar närmar man sig med högt ställda förväntningar. Så var fallet när jag äntligen fick möjlighet att köra Porsche Taycan. Jag hade läst spaltmeter och tittat på mängder av Youtube-klipp där kollegor världen över testat bilen.

I många fall handlade det då om att köra med fullt spett på racerbanor. Fokus låg på snabb acceleration och hög kurvtagningsförmåga. Gott så, det här ska ju vara en sportbil. 

När jag under ett ögonblick blir ensam på vägen stannar jag, lägger i Sport+-läget med körlägesväljaren i form av ett vridreglage på ratten och ger full gas. Utan minsta tvekan sprätter den drygt två ton tunga bilen iväg med faslig fart. Lika kul som att åka karusell! 

Under accelerationen känns det tydligt hur växellådan vid bakaxeln skiftar drev och växlar upp under accelerationen. Växellådor med flera steg är sällsynt i elbilssammanhang med Porsche anser sig behöva det för att kunna kombinera hög toppfart, snabb acceleration och vettig energiförbrukning.

Fullgasaccelerationer från stillastående är förstås skoj men knappast något man har nytta av eller kan praktisera i vardagen. Snabb omkörningsacceleration är då mer relevant och även här excellerar Porsche Taycan Turbo.

Enligt fabriken tar det 1,9 sekunder att accelerera från 80 km/tim till 120 km/tim. I praktiken betyder det att vanlig svensk landsvägskörning sällan blir så avspänd som i den här bilen.

2+1-vägar med tät, långsamtgående, trafik stör rytmen och kan upplevas frustrerande. Så inte i Taycan där det räcker med en lätt tåviftning på gaspedalen för att passera en långtradare i god tid innan omkörningsfältet tar slut.  

Provkörning: Porsche Taycan Turbo (2020)
Provkörning: Porsche Taycan Turbo (2020)
Provkörning: Porsche Taycan Turbo (2020)

Imponerande komfortnivå

På slingriga småvägar är Porschen riktigt kul att köra. Väger den verkligen 2,3 ton? Det känns inte! Styrningen har kanske inte den allra skarpaste precisionen men vid körtillfället i slutet av mars var bilen utrustad med friktionsdäck vars mjukare gummiblandning kan inverka.

Bromsarna känns som vilka superbra bromsar som helst. Känslan i pedalen är dock helt artificiell. Det mesta av Taycans bromsande sker genom att elmotorerna förvandlas till generatorer och återför rörelseenergi i form av el till batteriet. Porsche säger att upp till 90 procent av all bromsning i en Taycan sker utan att hjulbromsarna aktiveras. 

Mjukare däck är välgörande för komforten och här kommer kanske den största överraskningen – Porsche Taycan Turbo är oerhört bekväm! Komforten ligger nära lyxkryssare som Mercedes S-Klass eller Audi A8.

Testbilen är extrautrustad med akustikrutor som möjligen hjälper ytterligare med isoleringen och inte ens vägljudet är särskilt störande. Man känner sig nästan kusligt avskärmad från omgivningen och känslan blir lite som att köra racingspel med ljudet neddraget.

För den som vill ha mer liv i luckan finns ett elektroniskt sportbilsljud att köpa till, även om det inte är något jag själv skulle lägga 5 300 kr på.

30 mils räckvidd i verkligheten

Porsche Taycan bygger på en ny koncernplattform vid namn J1. Inom kort kommer en GT-modell från Audi att dyka upp byggd från samma Mecanolåda kallad Audi e-tron GT

I Taycan Turbo har batteriet 83,7 kWh användbar kapacitet vilket enligt Porsche ger en räckvidd på mellan 381 och 450 km. För att nå så långt får föraren anstränga sig. Vid mer normal körning, utan att bryta mot alltför många hastighetsgränser, kommer man inte mycket längre än 30 mil vid en yttertemperatur runt tio plusgrader.

Min 63,2 mil långa utflykt på lands- och motorvägar slutade med en snittförbrukning på 25 kWh/100 km enligt bilens färddator. 

Provkörning: Porsche Taycan Turbo (2020)
Provkörning: Porsche Taycan Turbo (2020)

10 mil på bara 5 minuter

När det blir dags att ladda visar den nya arkitekturen verkligen framfötterna. 800-volts elsystem möjliggör snabbladdning med upp till höga 270 kW effekt. Det ger under optimala förhållanden möjlighet att fylla tio mils räckvidd på fem minuter.

Enklaste sättet att nå så höga laddhastigheter i Sverige är att besöka någon av nätverket Ionitys snabbladdare som ska klara att leverera upp till 350 kW laddeffekt. 

Trots att Porsche är en av Ionitys samarbetspartners har man inte lyckats integrera någon betallösning i bilen. Den som snabbladdar en Tesla vid en Supercharger behöver bara koppla in bilen och sedan sköts allt vad betalning heter automatiskt. Kör du Taycan blir det till att använda appar eller möjligen en RFID-bricka för att aktivera snabbladdaren.

Än mer besvärande är att man inte lyckats få in Ionitys laddstationer i navigatorn. En sökning efter snabbladdare i Enköping visade alla möjliga olika laddare utom högeffektsladdarna från Ionity.

Tesla är smidigare att snabbladda

Till råga på allt hade Ionity problem med sitt betalsystem under vår testperiod vilket resulterade i en faktura på 18 016,60 kronor efter att vi laddat fullt vid ett tillfälle. Efter lite mejlande med Ionitys kundtjänst kunde detta dock lösas.

Men faktum kvarstår att användarvänligheten i Teslas system är oändligt mycket större. Att köra andra elbilar än Tesla kräver mer av förarna när det kommer till att sätta sig in i olika laddningsnätverk och deras betalsystem.   

Den låga nosen ger utmärkt sikt rakt fram. Tyvärr är mycket av vad som händer bakom bilen är höljt i dunkel. Porsche har lyckligtvis inte gått i Audis fälla och laborerat med digitala backspeglar. I Taycan är det normala glasförsedda sådana som gäller och dessa ger åtminstone god överblick över bakflyglarna men för övrigt är bakåtsikten usel. 

Provkörning: Porsche Taycan Turbo (2020)
Provkörning: Porsche Taycan Turbo (2020)
Provkörning: Porsche Taycan Turbo (2020)
Provkörning: Porsche Taycan Turbo (2020)

Djupt bagage

Det här är annars en bättre stadsbil än vad man kanske tror. Bakaxeln har samma fiffiga med- och motstyrningsfunktion (extrautrustning) som finns hos Panamera och Cayenne. Det gör den stora bilen överraskande smidig vid trånga manövrar i tät stadstrafik och trånga parkeringsgarage.

Porsche Taycan måste också tillhöra de snabbaste bilarna du kan åka och storhandla med. Bagageutrymmet är djupt och lastar 366 liter. Lasthöjden och bredden mellan hjulhusen är dock begränsade och trots att profilen kan få en att tro att bagageutrymmet nås via en halvkombilucka finns här i själva verket bara ett brevinkast av sedantyp.

Men det finns ju ett lastutrymme till. Frunken rymmer 81 liter och klarar såväl vinlådor som några matkassar. Det ryktas om att än mer lastvänlig kombiversion av samma typ som Panamera Sport Turisimo är på gång till 2021.  

Tar hutlöst betalt

”Fotgaraget” är en finess som väckt en del uppmärksamhet. Genom att göra två urgröpningar i batteriet får baksätespassagerarna mer utrymme för fossingarna. Nyttan av detta förefaller begränsad då den låga takhöjden i vilket fall gör att fullvuxna helst sitter fram. Dessutom kostar urgröpningarna batterikapacitet. 

Ekonomin så. Porsche tar hutlöst betalt för sina bilar och Taycan är inget undantag. Dessutom kommer nog de flesta tvingas välja till en del extrautrustning innan de tycker att bilen nått en rimlig utrustningsnivå.

• Adaptiv farthållare vill man ha på en långfärdsbil som den här. Det kostar 18 300 kr.

• Den fina bakaxelstyrningen kostar 24 400 kr, parkeringsassistans med kameror 14 800 kr, adaptivt chassi 34 200 kr och nyckellöst låssystem 11 500 kr.

• Den som vill ha en energibesparande värmepump istället för direktverkande elelement i klimatsystemet får betala 8 100 kr extra.

Den som summerar finner att bara dessa enkla kryss i tillvalslistan höjer slutpriset med 111 300 kr!

Så, ska man slå till och köpa en? Om nu pengar inte är någon trång sektor är jag övertygad om att du kommer att bli väldigt nöjd med en Porsche Taycan. Dock hade du förmodligen blivit än mer nöjd om du kunnat köra in och ladda den hos Tesla. 

Provkörning: Porsche Taycan Turbo (2020)

Plus: Hög komfort, hög kvalitetskänsla, hög underhållningsfaktor. 

Minus: Kostnader, detaljer i förarmiljön.

Vad nytt? Porsches första elbil.

För vem? Bilentusiasten som vill köra utsläppsfritt utan att kompromissa med känslan.

Att det grå, låga sportcoupén som rullar upp framför mig är en Porsche råder det inget tvivel om. Designen knyter nära an till företagets andra produkter. Porsche Taycan ser lite ut som en Panamera som just genomgått ”16 weeks of hell”. Profilen påminner om Porsches lyxlimpa men är lägre, nättare, mer vältränad. 

Jag öppnar dörren och kliver ner bakom ratten. Man sitter lågt i Taycan men det finns gott om utrymme på alla ledder i framsätet. ”Tändningen” (vissa invanda benämningar blir så konstiga när man förflyttar sig till elbilsvärlden) är redan på så jag behöver inte använda mig av startknappen till vänster om ratten. 

Den välvda

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Porsche Taycan Turbo

Pris, från kr: 1 700 000 (testbilen 1 955 500).

Svensk lansering: Säljs nu.

Mått, cm: L 496/B 197/H 138.

Bagagevolym, L: 366 bak + 81 fram. 

Tjänstevikt, kg: 2 305.

Motor: Främre elmotor: Permanent magnet synkronmotor. Max effekt 160 kW. Bakre elmotor: Permanent magnet synkronmotor. Max effekt 300 kW. Max systemeffekt 625 hk (681 med overboost) Max vridmoment 850 Nm. 

Batteri: Litiumjon 93,4 kWh bruttokapacitet. Snabbladdning med upp till 270 kW. Laddtid 5–80 procent på 22,5 min. Snabbladdning 50 kW 5–80 procent på 93 min. 

Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift via en elmotor på vardera axeln. Tvåväxlad automatlåda på bakaxeln. 

Prestanda: Toppfart 260 km/tim. Acceleration 0 – 100 km/tim på 3,2 s.

Deklarerad förbrukning: 23,0 – 26,7 kW/100 km WLTP. 

Räckvidd, km: 381–450.

Konkurrenter: Tesla Model S. Polestar 1. Lexus LC 500h.

Kommentarer

#1
2020-06-02 11:20

30 mil, det var inte långt för en Porsche.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.